آزادی‌های مشروع در ایران به پایین‌ترین سطح در۴۰ سال گذشته رسیده‌است

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

کامبیز نوروزی، حقوقدان ساکن ایران، می‌گوید که وضعیت آزادی‌های مشروع در ایران «بسیار ضعیف و سطح پایین» است و حقوق ملت در ایران به «پایین‌ترین سطح» در چهار دهه گذشته رسیده است. این وکیل پایه‌ یک دادگستری در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری جماران ضمن اشاره به «خصلت آمرانگی» جمهوری اسلامی در ایران تصریح کرد حکومتی که می‌خواهد «در هر گوشه زندگی مردم، دخالت و امر و نهی کند، قانون‌گذاری «فربه» اما «ناقص» دارد.

آقای نوروزی در این مصاحبه که روز شنبه دهم تیرماه منتشر شد افزود چنین حکومتی «می‌خواهد برای هر ریز و درشت مردم قانون بنویسد و به مردم تکلیف کند که این طور نفس بکشید، راه بروید و کار کنید».
او در عین حال یادآور شد در چنین اوضاعی، قانون‌گذاری‌ها «ناقص است»؛ به‌گونه‌ای که «امروز یک قانون می‌نویسند، یک سال دیگر آن را عوض می‌کنند و شش ماه دیگر اصلاحیه به آن می‌زنند».
انتقادهای این حقوقدان به وضعیت آزادی‌های مشروع و فردی در ایران در شرایطی مطرح می‌شود که بر اساس گزارش‌های منتشر شده، وضعیت حقوق بشر در ایران در سال‌های اخیر رو به وخامت گذاشته است.
پژوهشکده «خانه آزادی»، (فریدم هاوس) اسفند سال گذشته در گزارش سالانه خود در مورد وضعیت آزادی در کشورهای جهان به سرکوب گسترده دموکراسی‌خواهان در ایران پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت پلیس موسوم به «امنیت اخلاقی» جمهوری اسلامی اشاره کرده است.
بر اساس این گزارش، مردم ایران به‌رغم خطر ضرب و جرح، دستگیری و تیراندازی از سوی نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی و همچنین اعدام توسط قوه قضاییه، بارها به خیابان‌ها آمدند و «توجه جهانیان را به تبعیض و وحشی‌گری جمهوری ‌اسلامی» جلب کردند.
کامبیز نوروزی در ادامه صحبت‌های روز شنبه خود با اشاره به «حق دفاع» به عنوان یکی از حقوق مردم ایران تصریح کرد که بازداشت‌‌ها در ایران «بسیار زیاد» و « خارج از قوانینی مثل قانون آیین دادرسی کیفری» است و «بسیاری از متهمان در دادگاه‌ها نمی‌توانند از وکیل انتخابی بهره‌مند شوند».
این حقوقدان با بیان این‌که «آزادی اجتماعات» در ایران «اساساً وجود ندارد»، تأکید کرد که « جز گروه‌های خاص وابسته به ساخت قدرت» به شهروندان دیگر اجازه برگزاری تجمع و راه‌پیمایی داده نمی‌شود.
او یادآور شد که «فشارهای متعدد و خشن» بر دانشجویان نیز در حال گسترش است و در مسئله حجاب اجباری نیز «رفتارهای خلاف قانون و خلاف آزادی‌های مشروع زنان» صورت می‌گیرد.
آقای نوروزی در پایان گفت‌وگو با جماران تصریح کرده که یکی از دلایل اصلی این بحران‌ها «انحصارطلبی بسیار گسترده‌‌ای» است که باعث شده یک جریان سیاسی «مطلق‌العنان» هر کاری که می‌خواهد بکند.
وب‌سایت حقوق بشری «هه‌نگاو» روز نهم تیر از افزایش بیش از «۵۰ درصدی» آمار بازداشت‌ها در ایران طی یک ماه گذشته در مقایسه با ماه پیش از آن خبر داد.
پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» در شهریور ۱۴۰۱ موج گسترده‌ای از بازداشت‌ها در اقشار مختلف معترضان از دانشجویان تا فعالان صنفی و مدنی و ... آغاز شد و هم‌چنان ادامه دارد.

https://www.radiofarda.com/a/iran-basic-human-rights-level-worst-in-four-past-decades/32485163.html