ادامه ناآرامی‌ها در فرانسه؛ بیش از هزار نفر دستگیر شده‌اند

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ناآرامی‌ها در فرانسه برای چهارمین شب متوالی ادامه پیدا کرد. پلیس رسما اعلام کرد بیش از هزار نفر از آغاز ناآرامی‌ها در فرانسه دستگیر شده‌اند. سازمان ملل از فرانسه خواست که به موضوع نژادپرستی در نیروهای پلیس رسیدگی کند.دستگیری‌ها در فرانسه از هزار و صد نفر گذشت با این حال ژرال دارمنن، وزیر کشور فرانسه اعلام کرد خشونت‌ها نسبت به شب‌های گذشته "به‌طور قابل‌توجهی شدت کمتری داشته است".ناآرامی‌ها از شامگاه سه‌شنبه ۲۷ ژوئن و پس از کشته شدن نوجوانی ۱۷ ساله با شلیک یک افسر پلیس در شهر نانتر آغاز شد. چندین هزار نفر در راهپیمایی خاکسپاری نائل ام شرکت کردند و خواستار اجرای عدالت شدند. افسر پلیس بازداشت شده و دادستانی به ظن قتل عمد تحقیقاتی را از او آغاز کرده است.

اما اعتراضات به کشته شدن این جوان ۱۷ ساله ادامه پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: ناآرامی‌های فرانسه؛ دستگیری ۶۰۰ نفر، نشست اضطراری دولت

وزارت کشور فرانسه اعلام کرده است از آغاز اعتراضات تا کنون بیش از هزار و صد نفر را در ارتباط با ناآرامی‌های شبانه بازداشت کرده است. رقم قبلی بازداشت شدگان به ۶۶۷ نفر می‌رسید.

مقامات فرانسوی همچنین از مجروح شدن حدود ۲۷۰ پلیس خبر دادند. در شهر پو (Pau) در جنوب فرانسه اداره پلیس هدف حمله با کوکتل مولوتف قرار گرفته است.

معترضان از پنج شنبه تا روز جمعه حدود ۱۹۰۰ وسیله نقلیه، ۵۰۰ ساختمان دولتی از جمله ادارات پلیس را به آتش کشیده‌اند. در مجموع ۳۸۸۰ مورد آتش‌سوزی در بخش‌های مختلف فرانسه صورت گرفته است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه یک جلسه اضطراری برای مهار این بحران تشکیل داد.

مقامات فرانسوی روز جمعه مجددا تدابیر امنیتی خود را تشدید کردند تا دوباره اوضاع را تحت کنترل درآورند. برای مهار اعتراضات ۴۵ هزار پلیس و ژاندارم بسیج شدند که حدود پنج هزار نفر بیشتر از شب قبل بوده است.

بیشتر بخوانید: شورش مجدد در پی کشته شدن جوان ۱۷ ساله توسط پلیس فرانسه

همچنین در اقدامی جدید تردد اتوبوس‌ها و ترامواها در سراسر کشور از ساعت ۲۱ متوقف شد.

سازمان ملل به فرانسه: به مسائل نژادپرستی رسیدگی کنید

سازمان ملل از فرانسه خواسته است که به مسائل نژادپرستی در نیروهای پلیس این کشور رسیدگی کند.

راوینا شامداسانی، سخنگوی سازمان ملل در ژنو در مورد "قتل یک نوجوان ۱۷ ساله آفریقای شمالی به دست پلیس در فرانسه ابراز نگرانی کرد و از فرانسه خواست "به گونه جدی به مسائل عمیق نژادپرستی و تبعیض نژادی در بخش مجریان قانون رسیدگی کند".

این مقام سازمان ملل همچنین بر اهمیت تجمعات مسالمت آمیز تاکید کرده است.

آلمان، بریتانیا و آمریکا از شهروندانی که قصد سفر به فرانسه را دارند خواستند در ارتباط با ناآرامی‌ها مراقب باشند.

دویچه وله