دادگاه پاریس ممنوعیت برگزاری نشست مجاهدین را لغو کرد

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

دادگاهی در پاریس ممنوعیت برگزاری نشست مجاهدین در پاریس را ملغی اعلام کرد. شورای ملی مقاومت، که مجاهدین عضو اصلی آن هستند پس از حکم دادگاه اطلاع داد که تجمع این گروه در پاریس پایتخت فرانسه برگزار می‌شود.دادگاه پاریس روز جمعه ۹ تیر (۳۰ ژوئن) تصمیم پلیس پایتخت فرانسه مبنی بر ممنوعیت برگزاری تجمع مجاهدین خلق را "تهاجم جدی و آشکارا غیرقانونی علیه آزادی بیان و تجمع" دانست.دادگاه در حکم لغو ممنوعیت پلیس استدلال کرده است که شورای ملی مقاومت متعهد شده برای تامین امنیت برنامه خود از خدمات امنیتی شرکت‌های خصوصی استفاده کند.

بیشتر بخوانید: پلیس فرانسه با برگزاری تجمع مجاهدین خلق در پاریس مخالفت کرد

پلیس فرانسه قبلا به بهانه "نگرانی‌های امنیتی" با برگزاری تجمع سالانه شورای ملی مقاومت در پاریس مخالفت کرده بود. این گردهمایی از سال ۲۰۰۸ به این سو در فرانسه برگزار می‌شود.

مخالفت پلیس با تجمع سالانه شورای ملی مقاومت و لغو این گردهمایی حدود ۱۰ روز پس از تماس تلفنی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه با ابراهیم رئیسی، همتای ایرانی خود انجام گرفته بود.

علاوه بر آن لغو برگزاری تجمع سالانه مجاهدین تنها چند روز پس از آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات سابق زندانی در بروکسل انجام گرفت. اسدی در بلژیک محاکمه و به دلیل تلاش برای بمب‌گذاری در فرانسه به ۲۰ سال حبس محکوم شده بود. اسدی با وساطت عمان با امدادگر بلژیکی محبوس در ایران مبادله شد.

این اقدام دولت بلژیک موجی از مخالفت های سازمان های حقوق بشری را در پی داشت. مدافعان حقوق بشر عنوان می‌کنند که جمهوری اسلامی در اصل از زندانی خارجی یا دوتابعیتی به عنوان "گروگان" استفاده می‌کند.

پلیس آلبانی نیز در آستانه برگزاری تجمع مجاهدین به مقر این سازمان در نزدیکی تیرانا، پایتخت آلبانی وارد شده بود. این اقدام پلیس به درگیری انجامید که در نتیجه یک عضو سازمان مجاهدین بنام علی مستشار (عبدالوهاب فرجی‌نژاد) جان خود را از دست داد و حدود ۱۰۰ نفر مصدوم شدند.

شورای ملی مقاومت خبر داده بود که علیه اقدام پلیس آلبانی به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: ورود به مقر مجاهدین؛ دولت تیرانا زیر فشار اپوزیسیون آلبانی

اکنون این شورا در بیانیه‌ای حکم دادگاه پاریس را"ضربه‌ای سخت به حکومت آخوندی و سیاست مماشات" دانسته و اعلام کرده است که ممنوعیت اولیه باعث مشکلات و اختلالاتی در برنامه آنها شده بود با این حال "تجمع بزرگ ایرانیان" را روز شنبه ۱۰ تیر (اول ژوئیه) در مرکز پاریس برگزار می‌کند.

سازمان مجاهدین خلق ایران تا سال ۲۰۰۳ به عنوان یک سازمان شبه‌نظامی مسلح، در عراق علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران می‌جنگید. پس از حمله آمریکا به عراق و روی کار آمدن حکومت طرفدار ایران در این کشور، شرایط تغییر کرد.

در سال ۲۰۱۳ به درخواست آمریکا، کشور آلبانی اعضای مجاهدین خلق را پذیرفت. بیش از دو هزار نفر از اعضای این سازمان که گفته می‌شود اقدامات خشونت‌آمیز را کنار گذاشته‌اند، در کمپ اشرف۳ در حدود ۳۰ کیلومتری شمال غربی تیرانا اسکان داده شدند.

دویچه وله فارسی