بنیامین نتانیاهو: با هرگونه توافق‌ محدود یا کوچک با ایران بر سر برجام مخالف هستیم

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

نخست‌وزیر اسرائیل روز یک‌شنبه ۲۸ خرداد گفت که با هرگونه توافق موقت میان آمریکا و ایران برسر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی «مخالف است». بنیامین نتانیاهو در نشست هیئت دولت خود در اورشلیم/بیت‌المقدس گفت اسرائیل به آمریکا اطلاع داده که «تفاهم‌های محدود» یا آن‌چه که «توافق‌های کوچک» نامیده شده، «در راستای منافع اسرائیل نیست و ما با آن مخالف هستیم».رسانه‌های اسرائیل روز یک‌شنبه گزارش داده بودند که تفاهم میان واشینگتن و تهران، در مذاکراتی که از مدتی پیش در سلطان‌نشین عُمان در جریان بوده، ظاهرا قطعی شده است.

براساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، تهران در برابر محدود کردن پیشرفت در برنامه هسته‌ای خود، از کاهش تحریم‌ها در برخی زمینه‌ها برخوردار خواهد شد.

گزارش رسانه‌های اسرائیل از سوی منابع مستقل تأیید نشده و دولت آمریکا نیز گزارش‌های اخیر در این زمینه را دقیق و مطابق با حقیقت ندانسته است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز ۲۶ خرداد گفته بود: «توافق هسته‌ای، چه موقت یا غیرموقت، نادرست و گمراه‌کننده است» و «آمریکا می‌خواهد تضمین کند که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند».

بنیامین نتانیاهو هفته گذشته گفته بود اطلاعات کشورش از مذاکرات میان آمریکا و ایران در مسقط حاکی است که تلاش برای انجام یک «توافق جزیی» در میان است و دولت او می‌تواند با آن کنار آید.

مایکل هرتسوگ، سفیر اسرائیل در آمریکا، نیز به‌دنبال اظهارات هفته پیش آقای نتانیاهو، گفت دیپلماسی به خودی خود می‌تواند امری مناسب در قبال برنامه اتمی ایران باشد.

به‌ گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات اسرائیل در روزهای گذشته در حال ارزیابی محرمانه در خصوص مسائل مورد تفاهم میان آمریکا و ایران بودند.

با این حال، یائیر لاپید، رهبر جناح اپوزیسیون و نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، در روزهای گذشته انتقادهای سختی را متوجه بنیامین نتانیاهو کرده و او را به «ضعف غیرقابل بخشایش» در برابر دستیابی آمریکا و ایران به توافق متهم کرده بود.

آقای لاپید روز یکشنبه نیز در گفتگو با تلویزیون وای.نت، سایت روزنامه یدیعوت آحرونوت، اظهار داشت: بنیامین نتانیاهو آن‌قدر ضعیف شده و دولت او اهرم نفوذ بر آمریکا را از دست داده که توافق میان آمریکا و ایران را «تفاهمی جزیی» قلمداد می‌کند.

به ادعای یائیر لاپید، دولت جو بایدن پارسال می‌خواست به چنین توافقی با جمهوری اسلامی ایران برسد اما او و نفتالی بنت، دولتمرد وقت دیگر، مانع شدند.

در پی تشدید انتقادهای اپوزیسیون اسرائیل و اثرات داخلی آن بر صحنه سیاست این کشور، بنیامین نتانیاهو در نشست هیئت دولت خود در روز یکشنبه گفت مقامات آمریکا اکنون از مخالفت اسرائیل با هر نوع تفاهم میان واشینگتن و تهران آگاه شده‌‌اند.

او افزود: هر توافقی صدها میلیون دلار در اختیار ایران قرار می‌دهد.

آقای نتانیاهو به پاسخ احتمالی دولت جو بایدن به مخالفت اسرائیل اشاره نکرد اما رسانه‌های اسرائیل خبر دادند که واشینگتن باربارا لیف، دستیار وزیر خارجه آمریکا را برای گفتگو با دولت اسرائیل، به این کشور اعزام کرده است.

در پی نشست هفته گذشته کمیسیون امور روابط خارجی و دفاعی مجلس اسرائیل با حضور بنیامین نتانیاهو، برخی از اعضای این کمیته به سایت خبری اسرائیلی «والانیوز» گفتند بر اساس اطلاعات بیان شده از سوی نخست‌وزیر اسرائیل، دولت ایران آماده شده که غنی‌سازی اورانیوم را در حد ۶۰ درصد نگاه‌ دارد و زندانیان دوتابعیتی آمریکایی- ایرانی را آزاد کند و در برابر آن، دارایی‌های مسدودشده ایران در چند کشور «برای مصارف بشردوستانه» در اختیار تهران قرار گیرد.

بنیامین نتانیاهو از دو دهه پیش که در قدرت بوده، اسرائیل را به حکومت پیشتاز در مخالفت با برنامه هسته‌ای ایران تبدیل کرده و در سال ۱۳۹۴ نیز با برجام، که میان دولت وقت باراک اوباما با تهران امضا شد، به‌شدت مخالفت کرد.

اسرائیل با وجود امتیازاتی که بعد از برجام از دولت وقت آمریکا دریافت کرد و از جمله میزان کمک‌های آمریکا به ارتش این کشور به ۳۸ میلیارد دلار برای یک دهه افزایش یافت، از مخالفت با برجام عدول نکرد.

مقامات اسرائیلی در روزهای اخیر به رسانه‌های کشورشان گفتند که اگر سطح غنی‌سازی در برنامه هسته‌ای ایران به ۹۰ درصد برسد، اقدام نظامی علیه آن انجام خواهد شد.

روزنامه «اسرائیل‌هیوم»، حامی دولت بنیامین نتانیاهو، دو هفته پیش نوشت اگر نخست‌وزیر و وزیر دفاع او حمله به ایران را به رأی‌گیری وزیران کابینه بگذارند، نظر به ترکیب آن، از حمایت کافی برخوردار خواهد بود.

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز ۲۱ خرداد در دیدار با دست‌اندرکاران صنعت هسته‌ای ایران گفت جمهوری اسلامی ایران «اگر می‌خواست، می‌توانست سلاح هسته‌ای بسازد...و نمی‌توانستند جلویش را بگیرند».

علی خامنه‌ای با گفتن این‌که توافق با غرب «در صورت دست‌نخوردن زیرساخت هسته‌ای کشور اشکالی ندارد»، زمینه را برای دستیابی به تفاهمی تازه با آمریکا هموار کرد.

منابع: خبرگزاری آسوشیتدپرس، وای.نت، رادیو فردا/ف.ر/ک.ر

رادیو فردا