غرق شدن کشتی پناهجویان در سواحل یونان

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

غرق شدن کشتی پناهجویان در سواحل یونان؛ پاکستان چند مظنون به قاچاق انسان را دستگیر کرده است. در پی غرق شدن یک قایق ماهی‌گیری حامل پناهجویان در سواحل یونان، مقام‌های پاکستانی می‌گویند که چندین مظنون به قاچاق انسان را بازداشت کرده‌اند. گزارش شده دستکم صدها پناهجوی پاکستانی نیز از جمله سرنشینان این کشتی بودند که روز چهارشنبه غرق شد. تاکنون دستکم جسد ۷۸ پناهجو غرق شده پیدا شده است. درتازه‌ترین تحولات نیز به نقل از شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، گزارش شده است که وی از مقامات کشورش خواسته تا فورا اقداماتی را برای مقابله با قاچاقچیان انسان در دستور کار قرار دهند.

مقامات پاکستانی یک روز را در کشور عزای عمومی اعلام کرده‌اند.
پلیس پاکستان گفته است که ده‌ها تن را در کشمیر پاکستان بازداشت کرده است. گفته شده است که بسیاری از قربانیان ساکن کشمیر تحت کنترل پاکستان بودند. بسیاری از جوانان پاکستانی سالانه به امید تغییر شرایط زندگی راهی اروپا می‌شوند. آنها ناچارند برای رسیدن به اروپا از مسیرهایی خطرناک و مرگباری از جمله دریای مدیترانه عبور کنند.وزارت امور خارجه پاکستان شنبه گفت که ۱۲ تبعه پاکستانی در میان نجات یافتگان بودند. اما آنها نیز اطلاعی شمار واقعی سرنشینان قایق نداشتند.

چه رخ داده است؟
کشتی ماهیگیری حامل چند صد پناهجو که ظاهرا از بندر تبروک در لیبی عازم سواحل ایتالیا بود چهارشنبه درنزدیکی سواحل جنوبی یونان واژگون و غرق شد.بازماندگان شمار سرنشینان قایق را حدود ۷۵۰ نفر تخمین می‌زنند. گزارش‌هایی هم از حضور دستکم ۱۰۰ کودک در انبار کشتی منتشر شده بود.تا روز جمعه، ۱۰۴ نفر هم نجات پیداکرده بودند.امید چندانی به نجات ناپدیدشدگان وجود ندارد.یونان با اعلام سه روز عزای عمومی این واقعه را یکی از «بزرگترین تراژدی‌های مهاجران» خوانده است.مقامات می‌گویند که برای کمک به کشتی پیام فرستاده بودند اما سرنشینان تقاضا را رد کرده بودند. بسیاری نیز دولت یونان را به کم کاری متهم کرده‌اند.
کشتی حدود ساعت ۰۲:۰۴ به وقتی محلی غرق شد.
در پی غرق شدن کشتی ماهیگیری - که از آن با عنوان بدترین فاجعه پناهجویان در دریای مدیترانه نام برده می‌شود - چند راهپیمایی اعتراضی در یونان و کشورهای دیگر برگزار شده است.یونان یکی از کشورهای اصلی ورود پناهجویان و مهاجران از خاورمیانه، آسیا و آفریقا به اتحادیه اروپا است و ماه گذشته گزارش شد که دولت یونان تعدادی از مهاجران را سوار قایق کرده و در نزدیکی سواحل ترکیه آن را در میان دریا رها کرده است. این اقدام با اعتراض و انتقاد شدید مواجه شد.

مدیترانه، مسیر «مرگبار» پناهجویان به اروپا
بنابه گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت مسیر دریای مدیترانه مرگبارترین مسیر برای مهاجران است.برآورد می‌شود که از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۹،۵۰۰ نفر در تلاش برای عبور از دریای مدیترانه از شمال آفریقا به اروپا جان خود را از‌دست داده‌اند.این در حالی است که بنابر اعلام سازمان میزان آوارگی در جهان در سال ۲۰۲۲ به رکورد ۱۱۰ میلیون نفر رسیده است.
عبور از این دریا با وسایل نا‌امن مانند قایق‌های بادی و با تعداد مسافران بیش از حد ظرفیت انجام می‌شود که این سفر را پر‌مخاطره و مرگبار می‌کند.این قایق‌ها را باند‌های خلافکار و قاچاقچیان انسان هدایت می‌کنند.در تونس، که در کنار لیبی یکی از اصلی‌ترین نقاطی است که مهاجران به قصد رسیدن به اروپا به آب‌های مدیترانه می‌زنند حتی گورستانی ویژه افرادی که در دریا غرق می‌شوند ساخته شده است.

https://www.bbc.com/persian/articles/cpe9dd5zn5ko