بیانیه مشترک ۱۴ نهاد مدافع حقوق کودک به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان و خبرهای دیگر

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

 روز گذشته ۱۲ ژوئن برابر با ۲۲ خرداد روز جهانی مبارزه با کار کودکان بود به این مناسبت چهارده نهاد مدافع حقوق کودک طی بیانیه ای مشترک این روز را گرامی داشتند. رعایت مقاوله نامه های بین المللی و لغو کار کودکان، بیمه همگانی و تحصیل رایگان برای همه کودکان از جمله تاکیدات مهم این بیانیه است. در بخشی از این بیانیه ضمن اشاره به گسترش فقر و گرانی و بی تامینی و بدتر شدن هر روز بیشتر وضع معیشتی کودکان و افزایش شمار کودکان کار و شرایط خطرناک معیشتی آنها چنین آمده است:

" بخش عمده‌ای مطالبات این دوره بر سر تامین معیشت در شان انسان امروزی، پایین کشیدن خط فقر از طریق بالا بردن حداقل دریافتی به بالای خط فقر، مقابله با بی‌حقوقی و تعرض به حیات و حقوق شهروندی به‌ویژه وضعیت کودکان است. این مسائل فعالان عرصه حقوق کودک را به خود مشغول ‌داشته و از حد نگرانی صرف گذشته و کماکان باقی است.
برای «ما» فعالان حقوق و مطالبات کودکان، مشکلات تنها در حد مصائب و مشکلات اقتصادی، محیطی و آموزشی، نیست. به رسمیت شناختن فعالیت سازمان‌ها از طریق صدور و تجدید مجوز فعالیت از حداقل خواسته‌های ماست. چرا که حقوق تلاشگران و فعالان حمایت از اقشار ضعیف و محروم، در سراسر جهان به رسمیت شناخته می‌شود و اگر حمایتی هم صورت نگیرد، کمتر دیده شده که ممانعت به‌عمل آید.
کودکان قادر به دفاع از حقوق خود نیستند و این وظیفه جامعه است تا از آنان حمایت کند. ایجاد موانع برای فعالان اجتماعی که به دفاع از حقوق کودکان برخاسته‌اند، نمی‌تواند صورت مساله (کار کودک) را پاک کند." . در بخش پایانی این بیانیه بر خواستهایی فوری تاکید شده و چنین آمده است:"ما سازمان‌های فعال در حوزه حقوق و مطالبات کودکان؛ موارد ذکر شده در فوق را از عوامل تعدد و تشدید کار و بهره کشی از کودکان دانسته و خواسته‌های زیر را به فوریت خواستار و مخالفت و مغایرت با این مطالبات را سیاست ضد کودک و حقوق انسانی و شهروندی تلقی می‌کنیم:
– به رسمیت شناختن و عمل به حداقل حقوق کودکان بر مبنای مفاد تصریح شده در پیمان‌نامه جهانی حقوق کودکان و دیگر معاهدات و مقاوله نامه‌های بین‌المللی
– تأمین فوری مالی کودکان تحت عنوان "بیمه کودکی"، حمایت از خانواده‌ها تحت عنوان "بیمه‌ همگانی" تامین اجتماعی و درمانی (با پوشش مکفی و واقعی نیازهای درمانی) و زیر پوشش قرار گرفتن کودکان، آموزش رایگان و همگانی تحت نظر کارشناسان و سازمان‌های مردمی.
– تغییر قوانین و مضامین آموزشی، حذف آموزش تبعیض آمیز(ازعوامل اساسی خروج کودکان از مدارس‌اند)، رایگان و اجباری کردن آموزش زیر نظر کارشناسان و سازمان‌های مردمی
– توجه به هویت قانونی و صدورشناسنامه برای تمامی کودکان.
– افزایش حقوق و مزایای مزدبگیران به‌منزله گام نخست حذف فاصله نجومی طبقاتی و حمایت از خانواده‌های کودکان.
– به رسمیت‌شناختن و پذیرش عملی حقوق اجتماعی و شهروندی سازمان‌ها و فعالان حوزه‌های اجتماعی از جمله حوزه کودکان.
جنبش‌های اجتماعی در بستر تاریخی و اجتماعی شکل می‌گیرند و با یکدیگر پیوندهای ناگسستنی دارند. به رسمیت شناختن این پیوند اندام‌واره(ارگانیک) از پایه‌های فعالیت اجتماعی است."
امضا کنندگان این بیانیه عبارتند از: ۱- انجمن پژوهش های آموزشی پویا، ۲- انجمن یاری کودکان در معرض خطر، ۳- درخت کوچک زندگی، ۴- موسسه پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی انسان دشواری وظیفه، ۵- موسسه رویش نهال جوان، ۶- موسسه یاریگران کودکان کار پویا، ۷- جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، ۸- گروه تلاشگران یاری همدل ۹- انجمن کنشگران اجتماعی فرزانه (زاهدان)، ۱۰- قشم، جزیره ای برای کودکان، ۱۱- موسسه نوید زندگی کوشا، ۱۲- گروه فرهنگی اجتماعی کیانا، ۱۳- تاک سرزمین من ۱۴- انجمن فرهنگی، پژوهشی پرنده درخت کوچک
حزب کمونیست کارگری ایران بر لغو کار کودکان و حق برخورداری همه کودکان از یک زندگی شاد، ایمن و خلاق و تضمين رفاه و سعادت کودکان مستقل از وضعيت خانوادگى از سوی جامعه تاکید دارد. دولت موظف است استاندارد واحدى از رفاه و امکانات رشد مادى و معنوى کودکان و نوجوانان مطابق بالاترین استانداردهای بین المللی را برای کودکان تضمين کند.

حزب کمونیست کارگری ایران
۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳ ژوئن ۲۰۲۳

 

اعتصاب عمومی در سقز و راسته بازار اردبیل و گزارش تکمیلی تجمعات روز گذشته بازنشستگان مخابرات
امروز ۲۳ خرداد سقز در اعتصاب عمومی بود. مردم در شهر سقز در اعتراض به عملیات شهرداری در آرامستان "آیچی" در اعتراض بە طرح پنهان کردن مزار مهسا امینی (ژینا) این سمبل انقلاب زن زندگی آزادی، در آرامستان آیچی و تخریب آن برای جلوگیری از حضور مردم بر مزار او و دیگر جانباختگان انقلاب دست به اعتصاب عمومی زدند. قبلا نیز در نوزدهم خرداد ماه شماری از خانواده های جانباختگان انقلاب ژینا از جمله مادران دادخواه از سنندج، دهگلان و دیواندره در این آرامستان جمع شدند و با گرامیداشت یاد مهسا و همه جانباختگان انقلاب فریاد دادخواهی خود را بلند کردند. همانطور که قبلا گزارش کرده بودیم، شماری از مادرانی که از شهرهای دیگر به سقز آمده بودند، در راه بازگشت بازداشت شده و بعد طبق گزارشات منتشر شده دستگیر شدگان نیمه های شب بین شهرهای سقز- دیواندره به حال خود رها شدند". اما شش عضو مرد این خانواده‌ها و همچنین دو راننده کماکان در بازداشتگاه نهادهای حکومتی به سر می‌برند.
نام ژینا (مهسا امینی) با انقلاب زن زندگی آزادی گره خورده و در قلب همه مردم جای دارد و حکومت منفور اسلامی با هیچ توطئه و تقلایی نمیتواند او را از مردم بگیرد. دادخواهان طی انتشار بیانیه ای در کانال تلگرامی خود به مناسبت روز سی خرداد، یکی از روزهای شاخصی که یادآور جنایات جمهوری اسلامی است و اکنون به عنوان روز حمایت جهانی از زندانیان سیاسی نامگذاری شده، فراخوان به اعتراضات سراسری داده اند.
بنا به یک خبر دیگر امروز مغازه داران "راسته بازار" اردبیل در اعتراض به افزایش چشمگیر مالیات در کنار کسادی بازار بدلیل عدم قدرت خرید مردم و بالا بودن اجاره مغازه و به خطر افتادن وضع معیشتی شان اعتصاب و تجمع کردند. فقر و گرانی یک معضل بزرگ اجتماعی است. از جمله سایت "خبر فوری" به نقل از محمد باقری بنایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نوشت که با توجه به تورمی که در یکی دو سال اخیر شکل گرفته، در حال حاضر خط فقر در تهران به ۳۰ میلیون تومان رسیده است.
امروز همچنین کشاورزان در چناران در استان خراسان در اعتراض به مصوبه ی قطع برق چاه های کشاورزی، که به بی آبی و تعطیلی کشاورزی می انجامد، تجمع کردند. بی آبی یک معضل سراسری است و زمین و کشت و کار و معیشت مردم در استانهای مختلف بویژه خوزستان، اصفهان، سیستان و بلوچستان را تهدید میکند. یک موضوع اعتراض کشاورزان در این استانها مساله بی آبی و خطر دائمی خشکسالی و نابودی دام در اثر سیاستهای مخرب و چپاولگرانه مافیای حاکم است.
آخرین خبر گزارش تکمیلی از اعتراضات بازنشستگان تامین اجتماعی در روز گذشته ۲۲ خرداد ماه است. همانطور که قبلا گزارش کردیم آنها در روز گذشته همچون دوشنبه های قبل در اعتراض به فقر و گرانی و بالا کشیدن حق و حقوقشان توسط سهامداران عمده مخابرات و نهاد چپاولگر موسوم به "ستاد اجرایی فرمان امام" و برای پیگیری مطالباتشان دست به تجمع سراسری زدند. بنا بر آخرین گزارشات دامنه ای تجمعات به شانزده شهر از جمله یاسوج، شهر کرد، رشت، اهواز، خرم آباد، بروجرد، اصفهان، شیراز، بجنورد، تبریز، تهران، زنجان، سنندج، مشهد، اراک و زاهدان کشیده شد و بازنشستگان در این روز همچون دوشنبه های هر هفته در اعتراض به فقر و گرانی و برای پیگیری مطالباتشان مقابل ساختمانهای شرکت مخابرات در شهرهای خود تجمع کرده و پیگیر مطالباتشان شدند.
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳ ژوئن ۲۰۲۳

 


تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی و بحران بی آبی در تهران و کرج
‏ امروز ۲۴ خرداد بازنشستگان تامین اجتماعی در اعتراض به فقر، گرانی، و تورم افسار گسیخته و برای پیگیری مطالباتشان در شهرهای اهواز، کرمانشاه و اردبیل تجمع کردند. در همین رابطه بازنشستگان تامین اجتماعی در یکشنبه ۲۱ خرداد نیز در شوش و اهواز تجمع داشتند. در تجمعات اعتراضی این روز بازنشستگان شعار میدادند: "ایجاد رعب و وحشت، کار جدید دولت"، "کو مهار تورم ای دشمنان مردم"، " گرانی، تورم، بلای جان مردم"، "بازنشسته داد بزن، حقتو فریاد بزن"، "ما همه هم بسته‌ایم، از وعده‌ها خسته‌ایم"، " معلم زندانی آزاد باید گردد، کارگر زندانی آزاد باید گردد". در اهواز بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل استانداری تجمع داشتند و در اعتراض به پرونده سازی امنیتی برای وکیل خود فرزانه زیلابی شعار میدادند: "زیلابی زیلابی، حمایت میکنیم"، "وکیل با شرافت حمایت میکنیم". برنامه توسعه هفتم دولت و مصوبه مزدی شورای عالی کار همچنین از موضوعات اعتراضات بازنشستگان است. افزایش حقوقها به بالای سبد هزینه معیشتی که امروز به گفته خود بازنشستگان در بنرهای اعتراضی شان ۲۸ میلیون است، و درمان رایگان دو خواسته مهم بازنشستگان است و در بنرهای اعتراضی آنها قابل مشاهده است.
همانطور که قبلا گزارش کرده بودیم روز 21 خرداد جمعی از معلولان در پاسخ به فراخوان "کمپین معلولان" در مقابل اداره بهزیستی این شهرها تجمع کردند و خواستار اجرای ماده ۲۷ "قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت" شدند. بنا بر آخرین گزارشات این تجمعات در شهرهای اراک، قم، بروجرد، اردبیل و کرمان برگزار شدند. بر اساس این ماده دولت مکلف شده است که کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم در بودجه سنواتی دولت منظور شود. اما پنج سال است که حکومت حتی از پرداخت آن که خود چندین برابر زیر خط فقر است و اجرای این مصوبه خود سربار میزنند. دولت در قبال معیشت و تامین شرایط مناسب برای تمامی معلولان موظف است.
یک خبر مهم دیگر تشدید بحران آب در شهرهای تهران و کرج است. بنا بر گزارشات در برخی از مناطق تهران و کرج آب آشامیدنی جریان ندارد و به وسیله تانکر به مردم آبرسانی شده است. در محلاتی از کرج که آب قطع نیست فشار آن بسیار پایین است. در تهران در محلاتی چون قائم مقام فراهانی، هفت‌تیر و مدرس نیز مردم دسترسی به آب آشامیدنی ندارند و در خیلی از محلات فشار آب بسیار پایین است. طبق گزارشات روز گذشته ۲۳ خرداد نیز مناطقی از تهران از جمله فرشته، شهرآرا، بهارشیراز، شریعتی، بهار، سهروردی، پونک، چهارراه زرتشت، بهجت‌آباد، خیابان کارگر و انقلاب، همچنان با قطعی آب مواجه‌ بودند. همچنین در پی قطعی آب در اکثر نقاط تهران، برخی کسب و کارها همچون کافه‌ها تعطیل شده اند. بحران آب در کوران تابستان زندگی مردم را فلج کرده و به خشم و نفرت آنان بیش از بیش دامن زده است. حتی آب و هوا نیز از آفت جمهوری اسلامی در امان نمانده اند.
.
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴ ژوئن ۲۰۲۳

 


۲۲ خرداد: تجمعات بازنشستگان مخابرات در چندین شهر و دو خبر دیگر
امروز ۲۲ خردادماه بازنشستگان مخابرات در شهرهایی چون یاسوج، شهر کرد، رشت، اهواز، مشهد، اراک و زاهدان همچون دوشنبه های هر هفته در اعتراض به فقر و گرانی و برای پیگیری مطالباتشان مقابل ساختمانهای شرکت مخابرات در شهر خود تجمع کرده و پیگیر مطالباتشان شدند. اجرای همسان سازی و افزایش حقوقها به بالاتر از رقم سبد هزینه معیشتی که به گفته خود بازنشستگان اکنون ۲۸ میلیون است، درمان رایگان و پایان دادن به اختلاس ها و دزدی ها از جمله مطالبات بازنشستگان است. در حرکت اعتراض این روز بازنشستگان شعار میدادند:"تا حق خود نگیریم هر روز همین بساط است"، "ظلم و ستم کافیه، سفره ما خالیه"، "تا حق خود نگیریم از پا نمی نشینیم".
بازنشستگان مخابرات به بالا کشیدن حق و حقوقشان توسط سهامداران عمده مخابرات و نهاد چپاولگر موسوم به "ستاد اجرایی فرمان امام" اعتراض دارند. طرح توسعه هفتم حکومت اسلامی که تعرضی به زندگی و معیشت همه کارگران و همه مردم است موضوع دیگر اعتراض آنهاست. خواستهای مشترکی اعتراضات بخش های مختلف بازنشستگان را به هم پیوند میدهد. بازنشستگان یک صدای رسای اعتراض کل جامعه هستند. از خواستها و اعتراضاتشان باید وسیع حمایت و پشتیبانی کرد.
در این روز همچنین جمعی از کارکنان رسمی، پیمانی، شرکتی و کارگران بخش‌های مختلف شهرداری یاسوج دراعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه و مطالباتشان دست به تجمع زدند و خواستار برکناری شهردار این شهر شدند. طبق گزارشات نیروهای رسمی سه ماه و نیروهای شرکتی و قراردادی هشت و ۹ ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند .
آخرین خبر اینکه کارگران شرکت نیشکر میان آب شهرستان شوش دانیال در اعتراض به خصوصی شدن این شرکت و دزدی های پشت پرده خواهان لغو خصوصی سازی این شرکت شدند. سطح نازل حقوقها، عدم امنیت شغلی و ایمنی محیط کار از دیگر موضوعات اعتراض این کارگران است. دستمزد این کارگران ۶ میلیون است که با توچه به نرخ هنگفت تورم چندین برابر زیر خط فقر است و کارگران به آن اعتراض دارند. طبق گزارشات مدیریت ۲۰ کرگر را با قرارداد دو ساله و مزد ماهانه شش میلیون استخدام موقت کرده است.
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲ ژوئن ۲۰۲۳