حجاب اجباری | حامیان حکومت: «آتش‌به‌اختیار» عمل می‌کنیم؛ ناجا: موقعیت «حساس» است

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

 در حالی که برخی حامیان حکومت، حتی مقامات دولتی را تهدید می‌کنند که صبر «مردم متدین» در برابر کسانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند رو به پایان است، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی «ناجا» می‌گوید موقعیت کنونی «حساس» است و باید «با دقت و مراقبت اقدام به فریضه امر به معروف و نهی از منکر» کرد. حساب اینستاگرامی «سخنگوی فرماندهی انتظامی» روز یک‌شنبه ۱۳ فروردین، ویدئویی قدیمی از سخنان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی بازنشر کرد که می‌گوید:

«عده‌ای جوان در خیابان به بدحجاب‌ها حمله می‌کردند. امام گفتند "بروید این‌ها که حمله کردند را بگیرید، بزنید و زندانی کنید" بنده هم موافق این کارها نیستم، که باعث بشود بگویند این‌ها منطق ندارند و اهل حمله و‌ جنجالند.»

صفحه اینستاگرام سخنگوی فراجا به مخاطبانش توصیه کرده که «در این موقعیت حساس می‌بایست با دقت و مراقبت اقدام به فریضه امر به معروف و نهی از منکر نمود.»

در این پیام افزوده شده است: «نسبت به جامعه بی‌تفاوت نباشیم» و «پلیس نیز به وظایف خود در چارچوب قانون عمل خواهد کرد.»

همزمان، در ویدئویی که از «تجمع حجاب در رامسر» در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، یکی از حامیان حکومت و طرفداران «حجاب اجباری»، استاندار را تهدید به اقدام «آتش به اختیار»ها می‌کند، و دیگری مدعی می‌شود «رستوران‌های کل شهر باز است و همه لخت.»

یک دلواپس «حجاب» خطاب به استاندار مازندران: «آتش به اختیار» ورود می‌کنیم

پیشتر، مدیر حوزه علمیه استان تهران با ادعای این که «صبر مردم متدین ما به پایان خواهد رسید» تهدید کرده که ممکن است افرادی خودشان «دست به اقداماتی بزنند» و جامعه دچار «نابسامانی و هرج و مرج» شود.

 

بسیج ائمه جمعه و «آتش به اختیاران» در آستانه فصل گرما

 

در آستانه فصل گرما در ایران مجموعه امامان جمعه و مقامات حکومتی با تحریک نیروهای «آتش به اختیار» قصد دارند سنگر از دست رفته «حجاب» را از دست گروه بزرگی از زنانی که دیگر حاضر نیستند زیر بار «حجاب اجباری» بروند، پس بگیرند.

روز جمعه ۱۱ فروردین، انتشار تصاویری از حمله یک «‌آتش به اختیار» با «سطل ماست» به دو زن که حجاب مورد نظر حکومت را رعایت نکرده بودند، واکنش‌های منفی بسیاری را در میان کاربران ایرانی فضای مجازی در پی داشت.


عباس عبدی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در واکنش به این اقدام در توییتر نوشت: «زدن دبه ماست نشانه ناتوانی کامل حکومت در راضی کردن طرفداران خود است.»

محسن برهانی حقوقدان نیز در واکنش به این اقدام نوشت: «اگر ناهی از منکر از مرحله زبانی فراتر رفت اقدامش دیگر نهی از منکر نیست، جرم است و سایرین حق دارند در برابر این اقدام از خود دفاع کنند.»

همزمان با این اقدام فرد به اصطلاح «ناهی از منکر» در مشهد،‌ امامان جمعه در بیشتر شهرهای ایران در خطبه‌هایشان نوک پیکان حمله را به سمت زنان و دختران گرفتند و تلاش کردند تا با تحریک بیشتر مخاطبانشان، «آتش به اختیاران» را بیش از گذشته به بهانه «لزوم حفظ حجاب» در مقابل سایر مردم قرار دهند.

صدیقی،امام جمعه موقت تهران و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر با انتقاد از نمایندگان مجلس گفت :«متأسفانه، مجلس، جلوی طرح عفاف و حجاب را گرفته است اما شما مردم باید وکلای خود در مجلس را بازخواست کنید چرا که آنها وکیل شما هستند و وظیفه دارند به مطالبه شما پاسخ بدهند.»

حسینی همدانی امام جمعه کرج اما گفت: «صدور بیانیه وزارت کشور در خصوص توجه ویژه به حجاب یکی از اقدامات ارزنده دولت بود و باید در این خصوص نظارت و اقدام جدی صورت گیرد و با مطالبه‌گری مستمر اجازه این هنجار‌شکنی را ندهیم.»

وزارت کشور جمهوری اسلامی شامگاه پنجشنبه دهم فروردین طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیچ‌گونه عقب نشینی یا تساهل در اصول و احکام دینی و ارزش‌های سنتی صورت نگرفته و نخواهد گرفت و حجاب به عنوان یک ضرورت شرعی غیر‌قابل تردید همواره از اصول عملی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.»

سعیدی امام جمعه قم هم گفته جرقه بیانیه وزارت کشور با سخنرانی در قم زده شد و مجموعه‌هایی در این شهر برای جلوگیری از بی‌حجابی فعال شده‌اند اما عموم مردم موظفند درمورد حجاب تذکر لسانی بدهند.

علم الهدی امام جمعه مشهد نیز با بیان اینکه «بی‌حجابی هم دین‌شکنی و هم قانون‌گریزی است» گفت: «آقایان نیروی انتظامی و برادران مسئول فرودگاه و ترمینال بدانند که فرد بی‌حجاب خلاف قانون عمل می‌کند و شما که مسئول حفظ نظم حوزه خود هستید، باید قانون‌مدار باشید و به بی‌حجاب تذکر دهید.»

او با ابراز نگرانی از شادی مردم در مراسم سیزده به در امسال افزود:« این‌طور نباشد که سیزدهم فروردین، عرصه جامعه جولانگاه خانم بی‌حجابی باشد که کشف حجاب می‌کند یا آقایی که در ملأعام روزه‌خواری می‌کند چرا که این موارد، مصداق لگد زدن به سفره مهمانی خداوند است.»

امام جمعه موقت اهواز هم مدعی شد که بر اساس اسناد رسمی، عناصر خودفروخته برای ترویج کشف حجاب در ایران از سازمان‌های جاسوسی دلارهای آمریکایی دریافت کرده‌اند. حاجتی همچنین گفت:«امروز هر گونه تساهل و تسامح از سوی مسئولان امر و بی‌تفاوتی از سوی آحاد جامعه نسبت به این مسئله عملیات دشمن را برای ایجاد زخم‌های عمیق بر بدنه جامعه تشدید خواهد کرد از این رو وظیفه‌ی ما نهی از منکر لسانی است.»

اسماعیل‌نیا امام جمعه شهرستان بندرلنگه نیز از مردم خواسته تا نهی از منکر کنند و به بدحجاب‌ها هیچ خدمتی ارائه ندهند.

همزمان بیژن نوباوه‌وطن نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: «برخورد ما با ساختارشکنان و بدحجابی‌ها باید هوشمندانه باشد و فردی که مرتکب این خطا می‌شود بداند که مجموعه نظام را رصد می‌کند و رفتار او از چشم نظام پنهان نیست و حاکمیت نسبت به رفتار او بی‌تفاوت نمی‌ماند.»

او چندی پیش هم گفته بود طرحی در مجلس در حال بررسی است که براساس آن زنان بی‌حجاب از حقوق شهروندی خود محروم خواهند شد بدون آنکه نیروهای انتظامی و نظامی با آن زن درگیر شوند.

از سوی دیگر احمد زید‌آبادی روزنامه‌نگار نزدیک به اصلاح‌طلبان گفته :«عده‌ای از نهادها و افراد ذی‌نفوذ که با سیاسی کردن پوشش بانوان و توصیه به اقدامات تشنج‌زای اجتماعی، در جهت بی‌ثبات‌سازی جامعه تلاش می‌کنند، همدست نتانیاهو هستند تا آرامش کشور را بهم بریزند.»

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران نیز با راه‌اندازی کمپینی خواستار جرم‌انگاری کشف حجاب شد، این خبرگزاری نوشت حدود صد هزار نفر خواستار برخورد جدی مسئولان با پدیده بی‌حجابی شده‌اند.

با گذشت چندین ماه از آغاز حرکت مدنی زنان و برداشتن روسری‌ها، مقابله دستگاه‌های حکومتی برای اعمال حجاب اجباری با شکست مواجه شده است.

ویدیوها و تصاویر منتشرشده از شهرهای مختلف ایران، حاکی از حضور پررنگ زنان بی‌حجابی است که با خواست حاکمیت به مخالفت برخاسته‌اند و حق انتخاب پوشش را موضوعی شخصی می‌دانند.

در شرایطی که بنابر تصاویر منتشر شده، زنان با‌حجاب و بی‌حجاب در جامعه در کنار یکدیگر مشاهده می شوند، اما معترضان به آنچه بی‌حجابی می نامند، همچنان به برخورد و گاهی درگیری با دختران و زنان بر سر حجاب ادامه می‌دهند

مطالب مرتبط

به موازات افزایش مخالفت‌های عمومی با «حجاب اجباری»، مسئولان مختلف جمهوری اسلامی همچون رئیس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی یا نهادهای نظامی مانند سپاه پاسداران از برخورد با معترضان و لزوم «مجازات» این افراد سخن می‌گویند.

به گزارش رسانه‌های ایران، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی در تازه‌ترین اظهار نظرش گفته «کشف حجاب» به مثابه «دشمنی با ارزش‌هاست» و افرادی که اقدام به آن کنند، «مجازات‌» خواهند شد.

این مقام ارشد قضایی حکومت ایران افزوده است: درصورت بازداشت مخالفان حجاب اجباری، تمام کسانی که «به هر نحو مُسبب و شریک» در این مسائل باشند، «بدون اغماض» تحت پیگرد قرار می‌گیرند.

پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت نیروی انتظامی و از پایان شهریورماه سال گذشته با اوج گرفتن اعتراضات سراسری، مخالفت عمومی با «حجاب اجباری» که همواره جمهوری اسلامی بر آن تاکید داشته، افزایش یافته و مقامات مختلف حکومتی سعی کرده‌اند با تهدید معترضان، مخالفان را از پیگیری این مطالبه منصرف کنند.

در این راستا، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی گفته است «ضابطین» که در سیستم قضایی کنونی ایران شامل نیروهای انتظامی، نظامی و امنیتی همچون سپاه پاسداران، بسیج، پلیس و نهادهای امنیتی می‌شود، موظف هستند «جرم مشهود» و به گفته او هر نوع «ناهنجاری» را که «خلاف قانون و شرع است» و در «ملاء‌عام» رخ می‌دهد، به «مراجع قضایی» ارجاع دهند.

در ماه‌های اخیر نهادهای مختلف جمهوری اسلامی سعی کرده‌اند با بازداشت افراد یا پلمب اماکن و برخورد با صنوف همراهی کننده با مخالفان «حجاب اجباری»، مانع از گسترش موج فزاینده این رفتار عمومی شهروندان شوند.

از سوی دیگر، در پی تلاش برخی چهره‌های حکومتی مانند امامان جمعه، ستادهای موسوم به «امر به معروف»، فرماندهان سپاه پاسداران و مقامات دولتی برای ایجاد درگیری با مخالفان پوشش اجباری در اماکن عمومی، مواردی تحت عنوان «برخورد آمران به معروف» یا افراد «آتش به اختیار» با دختران و زنان ایرانی، طی هفته‌های اخیر در رسانه‌های داخلی گزارش شده است.

در همین راستا، خبرگزاری «فارس» وابسته به نهادهای امنیتی با اشاره به بازنشر ویدئویی از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مورد «نهی برخورد خودسرانه مردم با بی‌حجابی» طی روزهای گذشته، نوشته است: این ویدیو موجب «سوءبرداشت» و سبب شد «عده‌ای تصور کنند نباید با بی‌حجابی برخورد شود.»

این رسانه با انتشار و استناد به سخنان دیگری از علی خامنه‌ای، نوشته است که «حاکمیت اسلامی» نسبت به موضوع حجاب و مخالفت افراد با پوشش اجباری «وظیفه جدی» دارد.

با وجود کشته، زخمی، بازداشت و حتی اعدام تعدادی از معترضان در جریان اعتراضات سال ۱۴۰۱ که از برخی جنبش «زن، زندگی، آزادی» نامیده می‌شود، اقدامات اعتراضی مانند برگزاری تجمعات پراکنده خیابانی، دیوارنویسی یا سر دادن شعارهای شبانه در شهرهای ایران همچنان ادامه دارد.