آتش‌ زدن عکس خامنه‌ای همزمان با چهارشنبه‌سوری

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

اعتراضات در برخی شهرهای ایران و آتش‌ زدن عکس خامنه‌ای همزمان با چهارشنبه‌سوری: همزمان با برگزاری مراسم جشن چهارشنبه‌سوری، گزارش‌ها حاکی از اعتراضات مردمی علیه جمهوری اسلامی در برخی شهرهای ایران است. پایگاه خبری هه‌نگاو که اخبار حقوق بشری و اعتراضات شهرهای کردنشین را پوشش می‌دهد گزارش داد که جمعی از مردم شهر سقز در استان کردستان شامگاه سه‌شنبه ۲۳ اسفند با شعار «مرگ بر دیکتاتور» به خیابان‌ها آمده‌اند. هه‌نگاو همچنین در توئیتی نوشت: «در شهرهای بوکان، مهاباد، پیرانشهر، سقز، دیواندره، سنندج و جوانرود نیروهای حکومتی با مردم درگیر شده‌اند».

یک پارک طبیعت‌گردی در یزد و یک کمپ کویری در نطنز به‌دلیل عدم رعایت حجاب اجباری پلمب شدند
در ادامه تشدید فشارهای حکومت جمهوری اسلامی برای تحمیل حجاب اجباری به شهروندان، مدیرکل گردشگری استان یزد اعلام کرد پارک طبیعت‌گردی یزد به‌دلیل برگزاری برنامه‌ای «خارج از شئونات اسلامی» پلمب شد.

همزمان، خبرگزاری رکنا نیز از پلمب یک کمپ کویری در متین‌آباد، از توابع نطنز، خبر داد.
موسس این کمپ گفته است برای نوروز پنج‌هزار مسافر رزروشده داشتیم اما ماموران با حضور در محل، مسافران فعلی را تخلیه کردند و کمپ را به‌دلیل عدم رعایت حجاب اجباری گردشگران پلمب کردند.
فشارها برای اعمال حجاب اجباری در هفته‌های اخیر بار دیگر افزایش یافته و در ادامه پلمب واحدهای مختلف صنفی، روز دوشنبه یک هتل در کاشان، و بخشی از یک مجتمع تجاری در تهران پلمب شدند.

یک نماینده مجلس: سران قوا با طرح پیشنهادی مجلس درباره حجاب موافقت کرده‌اند
یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۲۳ اسفند گفت این کمیسیون هفت پیشنهاد در ارتباط با «حجاب» ارائه کرده است که سران قوا با آن‌ها موافقت کامل دارند و در شورای عالی امنیت ملی نیز درباره آن بحث شده است.
بیژن نوباوه در سخنان خود در جلسه علنی مجلس، ضمن تاکید بر آنچه «حفظ حجاب ملت» و «مقابله با ساختارشکنی» خواند، گفت بر اساس طرح پیشنهادی، برخورد فیزیکی صورت نمی‌گیرد و مجازات‌ها طبق جدول مشخص‌شده خواهد بود.

کیوان مهتدی، فعال کارگری و عضو کانون نویسندگان، به شش سال حبس محکوم شد
حکم شش سال حبس که از سوی دادگاه بدوی برای کیوان مهتدی، فعال کارگری و عضو کانون نویسندگان ایران صادر شده بود، از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران عینا تایید شد.
آنیشا اسداللهی همسر آقای مهتدی روز سه‌شنبه در حساب توئیتر خود با اعلام این خبر، نوشت: «شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر همچنین در زیر پرونده موکدا نوشته است: مشمول عفو (تخفیف) نشود».

آمار حوادث چهارشنبه آخر سال؛ تاکنون ۱۷ کشته و ۴۲۰ مصدوم
آخرین آمار از حوادث ناشی از آتش‌بازی چهارشنبه آخر سال حاکی است که تا لحظه تنظیم این گزارش در عصر سه‌شنبه، دستکم ۱۷ نفر کشته و ۴۲۰ نفر مصدوم شده‌اند.
خبرگزاری ایرنا گزارش داده که از این تعداد ۵۴ قطع عضو، ۱۳۴ مورد سوختگی و ۹۰ مورد آسیب چشمی اتفاق افتاده است.
این آمارها از ابتدای بهمن‌ماه ثبت شده و بیشترین حوادث منجر به مرگ در تهران اتفاق افتاده است.
بر اساس اعلام رئیس مرکز اورژانس تهران، تنها در پایتخت ۱۹ نفر دچار قطع عضو و ۴۲ نفر هم از ناحیه چشم مصدوم شده‌اند. سید یحیی صالح طبری می‌گوید ۵۷ نفر در بخش‌های بیمارستانی و شش نفر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.
به گفته طبری، تاکنون در استان تهران هفت نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.
رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ نیز گفته است ماموران موفق به کشف ۱۰۰ کیلوگرم مواد محترقه از نوع اکلیل سرنج در ایستگاه مترو مولوی پایتخت شدند.
به گفته محمد معظمی گودرزی، پنج متهم حامل این مواد بازداشت شده‌اند.

یک هفته پس از انتشار خبری درباره اعلام جرم درباره چند روزنامه و شخصیت سرشناس، سخنگوی قوه قضاییه از تشکیل ۳۰ پرونده در ارتباط با «شایعه‌پراکنی سلبریتی‌ها» در فضای مجازی خبر داد.
دادستان تهران روز سه‌شنبه، ۱۶ اسفند، از تشکیل پرونده قضایی و اعلام جرم علیه «مدیران مسئول رسانه‌های هم‌میهن، رویداد ۲۴ و شرق و همچنین اشخاصی از جمله آذر منصوری، صادق زیباکلام و رضا کیانیان» خبر داده بود.
علی صالحی، دادستان تهران، علت این تصمیم را «شایعه‌پراکنی و دروغ‌پردازی» این افراد و رسانه‌ها در مورد ماجرای حملات با گاز به مدارس و خوابگاه‌ها عنوان کرد.
حال مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، در پاسخ به پرسشی درباره «شایعه‌پراکنی سلبریتی‌ها در فضای مجازی و تشویش اذهان عمومی» خبر داده که در این زمینه «حدود ۳۰ پرونده» در دادگاه‌ها تشکیل شده و تهدید کرده است: «اگر گوش شنوا در این رابطه در میان نباشد با اقتدار با متخلفان برخورد خواهیم کرد.»

استوری مادر مهسا امینی درباره نوروز بدون دخترش
مژگان افتخاری، مادر مهسا امینی، با انتشار تصویری از مهسا در صفحه‌ اینستاگرام خود نوشته است: «من امسال عید را بی تو چکار کنم؟ ژینا جان، به خدا زمین بی‌تو اصلا جای قشنگی نیست.»
شش ماه از جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت نیروهای گشت ارشاد می‌گذرد. مقامات جمهوری اسلامی دلیل جان باختن این دختر جوان را «بیماری زمینه‌ای» عنوان کرده‌اند؛ موضوعی که هرگز از سوی خانواده او تأیید نشد.