تجمعات بازنشستگان مخابرات و اعتصاب پرستاران در چند شهر و سه خبر دیگر

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

 امروز ۱۲ تیرماه بازنشستگان مخابرات همچون دوشنبه های گذشته در چندین شهر تجمع کردند. در این روز بازنشستگان در شهرهای مشهد، اهواز، و بندرعباس مقابل ادارات مخابرات تجمع کردند و صدای اعتراض خود را علیه فقر و گرانی و بی تامینی بلند کرده و پیگیر مطالباتشان شدند. در این تجمعات تجمع کنندگان شعار میدادند: "اجرای آیین نامه حق مسلم ماست"، "تا حق خود نگیریم، از پا نمی نشینیم"، "وزیر بی لیاقت، استعفا، استعفا"، "بازنشسته داد بزن، حقتو فریاد بزن"، "تورم گرانی بلای جان مردم"، "بیمه غیر نقدی حق مسلم ماست"، و " ظلم و ستم کافیه، سفره ما خالیه. در اهواز و مشهد تجمع بازنشستگان با فریاد شعارها و راهپیمایی ادامه یافت.

روز ۱۲ تیر کارگران رسمی شرکت نیشکر هفت تپه همراه با تعدادی از کارگران قرار دادی این شرکت برای چندمین بار در اعتراض به عدم اجرای کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل که میتواند اندکی به مزدشان اضافه کند و دیگر خواستهای پاسخ نگرفته خود مقابل دفتر مدیریت شرکت دست به تجمع زدند. کارگران اعلام کرده اند که تا زمان حصول نتیجه به تجمع اعتراضی خود ادامه خواهند داد.
در این روز همچنین راهبران خط پنج مترو تهران در اعتراض به برنامه هفتم توسعه حکومت که تعرضی آشکار به کارگران و کل جامعه است در اعتراض به حذف کار خود از ردیف مشاغل سخت و زیان آور دست به اعتصاب زدند. بنا برخبرها شغل راهبری قطارهای مترو با توجه به نظر کارشناسان HSE و کمیته استانی جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب گردیده است. در این کار کارگران بدلیل کار با برق فشار قوی و کار در تونل و وجود آلاینده های محیطی، آلودگی صوتی، و ارتعاشات و غیره در معرض آسیبهای بدنی از جمله آسیب رسانی به بینایی، شنوایی، ریه، پوست و ستون فقرات هستند. بعلاوه اینکه استرس کاری این کارگران بسیار بالاست. بر اساس بند (ب) تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی افرادی که ۲۰ سال متوالی در کارهای سخت و زیان آور اشتغال داشته باشند؛ با احتساب هر سال سابقه معادل یک و نیم سال بازنشسته خواهند شد. اکنون در برنامه هفتم توسعه حکومت این حق نیز از کارگران گرفته شده است. طبق این برنامه تعرضی سنوات ارفاقی در مشاغل سخت و زیان آور برای هر سال ۱/۲ برابر و حداکثر هفت سال خواهد بود. از طرفی حداقل سن لازم برای بازنشستگی در این مشاغل برای مردان پنجاه سال است. لذا اکثر راهبران بجای ۲۰ سال ۲۶ سال و کسانی که از ۲۰ سالگی مشغول به کار شده اند ۳۰ سال باید کار کنند. این مورد فرسایش جسمی و روحی راهبران را افزایش داده و باعث کاهش ایمنی در حمل و نقل مسافران خواهد شد. از سوی دیگر بنا بر قانون تا کنونی مستمری بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور بر اساس متوسط حقوق ۵ سال آخر بیمه پردازی محاسبه میشود. اما در قانون کنونی (میانگین ۲ سال آخر) در نظر گرفته شده و این باعث کاهش قابل توجه مستمری بازنشستگی آنها خواهد شد. اعتراض به برنامه توسعه هفتم موضوع اعتراض همه کارگران و بویژه بازنشستگان است.
روز ۱۱ تیر نیز پرستاران قرارداد ۸۹ روزه در شهرهای ایرانشهر، راسک، فنوج، چاه بهار ونیکشهر در استان سیستان و بلوچستان در اعتراض به اخراج جمعی خود دست به اعتصاب زدند و خواستار تعیین وضعیت استخدامی خود شدند. این اعتراضات ادامه دارد. این اعتراضات بدنبال افشای یک نامه منسوب به عبدالعزیز جمشیدزهی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر شکل گرفت. در این نامه به کلیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دستور داده شده بود که با "نیروهای ۸۹ روزه" و ساعتی تسویه حساب کنند. این موضوع بر اعتراضات پرستاران این شهر که با فشار سنگین کاری و دستمزدهای ناچیز درگیرند، شدت داده است.
همچنین در روز یازدهم تیرماه برخی از تراکتورداران کلاگنجی، محور کلاگنج به کهنوج حوالی دولاب در سیستان و بلوچستان جاده نهضت آبار رودسر را در اعتراض به کاهش سهمیه سوخت کشاورزان و تراکتورداران بستند. در همین رابطه در روز قبل نیز توسط تراکتورداران رودباری محور مواصلاتی رودبار به ایرانشهر مسدود گردید.
سیستان و بلوچستان یک کانون داغ اعتراضات است و در جمعه های هر هفته مردم در این استان بوِیژه در شهر زاهدان به خیابان می آیند و با شعارهای ضد حکومتی فریاد اعتراض خود را علیه سرکوبگریهای حکومت اعلام میکنند و بر تداوم انقلاب میکوبند. از جمله مردم در شهر زاهدان در جمعه این هفته نیز خیابانهای این شهر را به صحنه اعتراضات خود تبدیل کردند.
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۳ اوت ۲۰۲۳