آمار کودکان کار در ایران «روز به روز در حال افزایش است»

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

در آستانه روز جهانی مقابله با کار کودکان، یک عضو شورای شهر تهران از وجود دست‌کم ۷۰ هزار کودک کار در پایتخت خبر داد. سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر روز یک‌شنبه، ۲۱ خرداد، گفت کودکان کار با آزارهای متعددی روبه‌رو هستند، دچار مشکلات جسمی و روحی شده و در مقابل نیز، حضور آن‌ها در خیابان‌ها برای شهروندان «مشکل ایجاد می‌کند».به گزارش خبرگزاری ایلنا، او تأکید کرد که «با وجود تعداد بالای متولیان این مسئله، آمار کودکان کار در کشور و به‌ویژه در شهر تهران روز به روز در حال افزایش است و یک نهاد مشخص و رسمی در این زمینه معرفی نشده است.»

به گفته خانم نجفی، ۸۰ درصد از کودکان کار و خیابان، ایرانی نیستند. او راه‌کار را در آن دانست که با ورود کودکان کار بیگانه مقابله شود و با باندهای کودکان کار در پایتخت «برخورد قاطعی» انجام شود.

داده‌هایی که این عضو شورای شهر تهران ارائه کرد، آماری است که سال گذشته نیز در رسانه‌های تهران در آستانه روز جهانی مقابله با کار کودکان منتشر شده بود. اما روزنامه دنیای اقتصاد خرداد پارسال نوشته بود که ۷۰ هزار کودک کار آمار کلی کودکان در سراسر ایران است و حدود ۳ هزار تن از آن‌ها در تهران کار می‌کنند. آن گزارش حاکی بود که دست‌کم ۴ هزار کودک در کشور به کار گردآوری زباله مشغول هستند.

از سال گذشته تاکنون، هزاران خانواده دیگر از افغانستان برای گریز از حکومت طالبان وارد ایران شده و شماری از کودکان آن‌ها به کارهای خیابانی کشیده شده‌اند.

سازمان بهزیستی ایران اوایل بهار امسال از شناسایی ۱۲۰ هزار کودک کار خبر داده و گفته بود که ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن از آنها کودکان خیابانی هستند.

روز جهانی مقابله با کار کودکان با ۱۲ ژوئن، ۲۲ خرداد، مصادف است. هدف از این روز افزایش آگاهی و انجام اقداماتی برای جلوگیری از کشانده شدن کودکان به کار است. این روز از ۲۱ سال پیش براساس پیشنهاد سازمان بین‌المللی کار که وابسته به ملل متحد است، برگزار می‌شود.

ماده ۷۹ قانون کار ایران نیز ظاهراً کار کردن کودکان زیر ۱۵ سال را منع کرده است.

براساس آمار سال گذشته، ۲۱ درصد از کودکان کار در ایران گرسنگی کشیده، ۱۴ درصد تجربه تصادف دارند، بیش از ۱۵ درصد از مأموران توهین می‌شنوند و کتک می‌خورند، حدود ۲ درصد شامل پسربچه‌ها مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند و ۲۳ درصد نیز با سرما و گرمای شدید دست و پنجه نرم می‌کنند. در همین حال، تنها ۳ درصد جایی برای خوابیدن ندارند و ۳۴ درصد نیز هیچ آزاری را تجربه نکرده‌اند.

سازمان بهزیستی ایران اوایل بهار امسال موضع خود را تکرار کرد که مخالف گردآوری کودکان کار است. یک مقام ارشد این سازمان گفته بود جمع کردن این کودکان از خیابان موجب می‌شود که بهزیستی به آن‌ها برای اعطای حمایت «دسترسی نداشته باشد».