قهدریجان "میدان جنگ" شده است! تداوم اعتراضات شبانه 

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

تظاهرات اعتراضی شبانه در چهارشنبه ۱۸ آبان در مناطق مختلف تهران و شماری از شهرهای ایران از جمله مشهد، اراک، سنندج و مهاباد برگزار شده است.تصاویر ویدئویی حاکی است که پیکر فایق مام قادری شامگاه چهارشنبه به خانواده‌اش در مهاباد تحویل داده شد. و جمعیت کثیری از شهروندان مهابادی در مراسم خاکسپاری شبانه او شرکت کردند.سایت حقوق بشری هه‌نگاو می‌گوید فایق مام‌قادری، ۳۵ ساله اهل مهاباد، در ۲۱ مهرماه در جریان اعتراضات دراین شهر از ناحیه سر، پشت و شکم مورد اصابت شش گلوله قرار گرفت وبه بیمارستانی در ارومیه منتقل شد.

طبق این گزارش، فایق مام‌قادری روز چهارشنبه بر اثر شدت جراحات در بیمارستان جان‌باخت.تصاویر ویدئویی از مهاباد نشان می‌دهد مردم پس از مراسم خاکسپاری فایق مام‌قادری شعار مرگ بر دیکتاتور سر می دهند.همچنین تصاویری از ادامه تجمع و اعتراضات شبانه در بندرعباس که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.تصاویر ویدئویی حاکی است که معترضان شامگاه چهارشنبه پس از مراسم خاکسپاری فایق مام قادری، در جریان اعتراضات در مهاباد که «به ضرب گلوله نیروهای نیروهای امنیتی» کشته شد، «شعار مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

https://twitter.com/i/status/1590461661810692097

یک فعال مدنی در گفت‌وگو با رادیو فردا نسبت به وضعیت تیام و ستاره جمشیدی، دو خواهر که در جریان اعتراضات اخیر در شرق تهران بازداشت شده‌اند، ابراز نگرانی کرد.
طبق این گزارش، این دو خواهر به دنبال اعتراضات در خیابان رسالت و مجیدیه شمالی شناسایی و توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند، در زندان تحت فشار نیروهای امنیتی قرار دارند.
این فعال مدنی گفته است، تیام جمشیدی، ۱۷ ساله، برای اعترافات اجباری تحت فشار قرار گرفته است. طبق این گزارش، این دو خواهر که به دلیل شرکت در تظاهرات زندانی و از داشتن وکیل محروم هستند.

ترانه علیدوستی، بازیگر سینما، حجاب از سر برداشت
ترانه علیدوستی شامگاه چهارشنبه در حرکتی نمادین برای ابراز همبستگی با زنان معترض و جنبش اعتراضی کنونی ایران، یک تصویر از خود بدون حجاب اجباری را در اینستاگرام منتشر کرد.
این بازیگر سینما در همراهی با زنان معترض ایران، در تصویری که از خود منتشر کرده است، عبارت «ژن ژیان ئازادی» نسخه کُردی شعار محوری این اعتراضات را در دست دارد.
او همچنین ترانه‌ای از شهیار قنبری را با هشتگ‌های مهسا امینی و «زن، زندگی، آزادی» ضمیمه عکس خود کرده است.
خانم علیدوستی، پیش از این، با انتشار یادداشتی در اینستاگرام گفته بود که به‌هیچ‌وجه قصد مهاجرت از ایران را ندارد و در کنار دادخواهان می‌ایستد.
او نوشته بود: «می‌مانم، دست از کار می‌کشم، کنار خانواده‌های زندانی‌ها و کشته‌ شده‌ها می‌ایستم و حق‌خواهشان خواهم بود، برای خانه‌ام می‌جنگم، برای ایستادن پای حقم هر هزینه‌ای که باشد می‌دهم، و مهم‌تر از همه: به آن چه امروز با هم می‌سازیم ایمان دارم».
داماد و نماینده آیت‌الله سیستانی روز چهارشنبه ۱۸ آبان مدعی شد که اعتراضات سراسری در ایران «به هیچ عنوان مردمی نیست» و معترضان را «جمعی از اراذل و اوباش» خواند.
جواد شهرستانی در دیدار با مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: «این اغتشاشات اخیر به هیچ عنوان مردمی نیست و این‌ها جمعی از اراذل و اوباش هستند که معلوم نیست از کجا آمده‌اند و از چه دشمنی خط گرفته‌اند».
نماینده سیستانی همچنین دولت‌های غربی را به «توطئه‌چینی» برای جوانان ایران و به‌ویژه دختران جامعه از سنین کودکی متهم کرد و افزود که «بانوان طلبه» و حوزه‌های علمیه خواهران می‌توانند نقش مهمی در آشنایی نسل جوان با معارف اسلامی داشته باشند.

تجمع‌های اعتراضی شبانه در تهران و چند شهر ایران در چهلم کشته‌شدگان «جمعه خونین» زاهدان
ویدئوهای دریافتی حاکی است که گروهی از معترضان شامگاه چهارشنبه در نقاط مختلف شهر تهران تجمع کرده و علیه مقام‌های جمهوری اسلامی شعار سر دادند.
در ویدئویی که به دست رادیو فردا رسیده است، گروهی از دختران با تجمع در خیابان انقلاب تهران مردم را به پیوستن به اعتراضات فرا می‌خوانند.

اعتراض‌ها در ایران؛ قهدریجان "میدان جنگ" شده است
5 ساعت پیش5 ساعت پیش
همزمان با چهلم قربانیان "جمعه خونین زاهدان" شهرهای ایران صحنه تظاهرات هستند. شبکه‌های اجتماعی خیابان‌های قهدریجان اصفهان را به "میدان جنگ" تشبیه کرده‌اند. ترانه علیدوستی در ابراز همبستگی با معترضان، حجاب از سر برداشت.
همزمان با چهلم قربانیان "جمعه خونین زاهدان، اعتراض‌ها نسبت به این سرکوب وحشیانه در بسیاری از مناطق ایران ادامه دارد.
برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از درگیری شدید بین معترضان و نیروهای امنیتی در قهدریجان اصفهان خبر داده و خیابان‌های شهر را به "میدان جنگ" تشبیه کرده‌اند. در برخی ویدئوها صدای شلیک به گوش می‌رسد.
علاوه بر این ویدئویی از تجمع اعتراضی شماری از ساکنان اصفهان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.
در برخی از محلات آبادان نیز معترضان برای همدردی با کشته‌شدگان زاهدان از جمله نورخدا لجه‌ای پلاکاردهایی را بالای سر گرفتند.
بندرعباس نیز شامگاه چهارشنبه صحنه اعتراض‌های خیابانی بود.
به گزارش فعالان مدنی مقاومت مردمی در مناطق کردنشین از جمله سقز، سنندج و بوکان همچنان ادامه دارد.