نیکا شاکرمی پیش از ناپدید شدن در اعتراضات بازداشت شده بود

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» روز پنج‌شنبه پنجم آبان از دریافت چندین ویدئوی تاییدشده خبر داد که ادعای مقام‌های حکومت و روایت رسانه‌های جمهوری اسلامی در مورد چگونگی جان باختن نیکا شاکرمی، معترض ۱۷ ساله، را بار دیگر با تردیدهای جدی مواجه می‌کند. در یکی از این ویدئوها که همگی به گفته «سی‌ان‌ان» راستی‌آزمایی شده‌اند، نیکا ساعت ۱۹:۱۳ روز ۲۹ شهریور در نزدیکی پارک لاله تهران روی سطل زباله دیده می‌شود در حالی‌که روسری‌اش را به آتش کشیده و در هوا تکان می‌دهد.

این ویدئو پیشتر هم در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست و بازنشر شده بود.

سی‌ان‌ان همچنین به نقل از شاهدان عینی نوشته است آن‌ها دیده بودند که نیکا از پارک لاله عازم بلوار کشاورز و خیابان وصال شد و حدود سه‌ربع بعد، یعنی ساعت ۸ شب به خیابان انقلاب رسید.

شاهدان عینی گفته‌اند که او را در حال تماس تلفنی دیده‌اند.

علاوه بر این، فیلمی از نیکا در اختیار سی‌ان‌ان قرار گرفته است که او را در ساعت ۸:۳۷ همان شب در میان ازدحام خودروهای عبوری در حالی‌که سعی دارد از دید نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی پنهان بماند، نشان می‌دهد.

در این ویدئو صدای نیکا شنیده می‌شود که خطاب به راننده خودرویی که پشت آن پناه گرفته است، فریاد می‌زند: «تکان نخور، تکان نخور».

شاهدان عینی به سی‌ان‌ان گفته‌اند که با تشدید درگیری‌ها میان معترضان و نیروهای ضد شورش و ماموران بسیجی در شامگاه ۲۹ شهریور، آن‌ها دیده‌اند که ماموران زنان معترض را با باتون هدف ضرب و جرح قرار داده و سپس به ون‌های پلیس منتقل کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، یک شاهد عینی به نام دینا گفته است او گمان می‌کند که نیکا هنگام فرار از دست ماموران در نهایت گیر افتاد و بازداشت شد، «زیرا بسیار کم‌سن‌وسال بود».

این گزارش پس از آن منتشر می‌شود که خبرگزاری قوه قضائیه، میزان، روز چهارشنبه مدعی شد که اظهارات خانواده و نزدیکان نیکا در مورد شب ناپدید شدن او و رخدادهای پس از آن، همسو با «پروژه کشته‌سازی از سوی جریان ضدانقلاب» است.

خبرگزاری قوه قضائیه با انتشار چند تصویر از پیام‌هایی که ادعا شده توسط نیکا ارسال شدند و با این حال، در تاریخ ارسال‌شان تناقض‌های جدی وجود دارد، آورده است که او «در ساعت ۰۴:۵۷:۴۸ بامداد سی‌ام شهریور» در یک پیام کوتاه تلفنی به مادرش نوشته بود: «تقصیر هیچ‌کس نبود».

نیکا شاکرمی، نوجوان ۱۷ ساله، شامگاه ۲۹ شهریور در جریان اعتراضات در بلوار کشاورز تهران ناپدید و پس از هشت روز جنازه او به خانواده‌اش تحویل داده شد.

نسرین شاکرمی، مادر نیکا شاکرمی، روز ۱۴ مهر در یک پیام ویدئویی که به‌طور اختصاصی در اختیار رادیو فردا قرار داد، گفت که بر اساس گواهی پزشکی قانونی علت مرگ دخترش «اصابت ضربات متعدد جسم سخت» به سرش بوده است.

نسرین شاکرمی ضمن بیان اتفاقاتی که در شب ناپدید شدن نیکا تا زمان پیدا شدن پیکر بی‌جان او رخ داده، تصریح کرد که او برای اعتراف اجباری مورد تهدید قرار گرفته و برادر و خواهرش (سرپرست نیکا) نیز بازداشت و تحت فشار شدید مجبور به اعتراف دروغ شده‌اند.

تلویزیون جمهوری اسلامی ایران شامگاه ۱۳ مهر گزارشی در مورد نحوه مرگ نیکا شاکرمی پخش کرده بود که در آن آتش شاکرمی و برادرش روایت حکومت از مرگ خواهرزاده خود مبنی بر «سقوط از پشت بام یک ساختمان نیمه‌متروکه» را تایید می‌کنند.
رادیو فردا