حامد اسماعیلیون: باید داد اینهمه بیداد ستانده شود

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

حامد اسماعیلیون: باید داد اینهمه بیداد ستانده شود؛ نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم! -حامد اسماعیلیون سخنگوی انجمن «پرواز ۷۵۲»: ما فقط جنازه خاک می‌کنیم! جنازه‌ی نور و خورشید، جنازه صلح و آبادی و زندگی، چهل و چند سال است که خانه پُر از عزاست اما دیگر وقت عزا نیست، آنچه باقی‌مانده خشم ماست. شماری از ایرانیان ساکن تورنتو کانادا و طرفداران جریان‌های مختلف سیاسی به همراه تعدادی از خانواده‌های جانباختگان «پرواز ۷۵۲» و جمعی از فعالان سیاسی و مدنی روز جمعه ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۱ در حمایت از اعتراضات مردم خوزستان تجمع کردند.

در این تجمع حامد اسماعیلیون سخنگوی انجمن جانباختگان «پرواز ۷۵۲» در سخنانی پرشور و تکاندهنده به بیدادهای جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته پرداخت و بر ضرورت ایستادگی در برابر اینهمه بیداد تأکید کرد.

او در بخشی از سخنان خود با اشاره به جنایات رژیم ایران از جمله قتل‌ عام و اعدام معترضان و شلیک به هواپیمای مسافربری گفت «ما فقط جنازه خاک می‌کنیم! جنازه‌ی نور و خورشید، جنازه صلح و آبادی و زندگی، چهل و چند سال است که خانه پُر از عزاست اما دیگر وقت عزا نیست، آنچه باقی‌مانده خشم ماست، باید داد اینهمه بیداد ستانده شود، گوش دیکتاتور رذل آدمکش شنوا نیست، گوش سردارِ فاسدِ جنایتکار و بزدل شنوا نیست، گوش روحانیون متحجر و ستمگر شنوا نیست.»

اسماعیلیون در ادامه به بی‌پناهی مردم ایران و جوانانی که در خیابان‌ها به سر و قلب آنها شلیک می‌شود پرداخت و گفت «آنکه هواپیمای مسافربری از خطوط بین‌المللی بود و قاتلین نام‌آشنایش جلوی میلیون‌ها نفر به قتل اعتراف کردند، ده متهم بی‌نام و نشان دارد حال چه کنیم برای مصطفی نعیماوی، قاسم خضیری و هادی بهمنی و دیگران که در تاریکی و در بین جمعیت به سمت‌شان شلیک کردند. خوزستان تنها نیست…راه مبارزه با قاتلین و ستمگران در خشم ماست… خوزستان را فراموش نکنیم…»

اسماعیلیون همچنین با اشاره به فجایع بیش از چهار دهه گذشته که گویا پایانی ندارند گفت: «خانه پر از عزاست، اما وقتِ عزا نیست. چهل و چند سال است جنازه خاک می‌کنیم. پیکر سوخته‌ی تماشاچی سینما، پیکر منتقد انقلاب، پیکر روی مین رفته‌ی بچه‌ی ۱۳ ساله، پیکر مسافر ایرباس، پیکر زندانی سیاسی، پیکر خواننده تبعیدی، پیکر نویسنده‌ی معترض، پیکر مترجم کتاب‌های ممنوع، پیکر رودبار و منجیل، پیکر بم، پیکر کرمانشاه، پیکر سیل لرستان، پیکر دانشجوی ۱۸ تیر تهران، ۲۰ تیر تبریز، پیکر معترض به نتیجه انتخابات، پیکر جوانان کهریزک، پیکر زندانی اعتصاب غذاکرده، پیکر دختر فعال سیاسی با طحال پاره شده، پیکر آتش‌نشان پلاسکو، پیکر گمشده‌ی خدمه کشتی سانچی، پیکر بچه‌های دی‌ماه، پیکر دختران و پسران آبان، پیکر کولبر کُرد، پیکر سوختبر بلوچ، پیکر متلاشی شده مسافران #PS752، پیکر کشتی‌گیر زندانی، پیکر خبرنگار ربوده شده، و در این روزها، پیکر جوان خوزستانی که از ظلم و بی‌عدالتی به جان آمده است.»
در این گردهمایی اردشیر زارع‌زاده مدیر سازمان بین‌المللی حقوق بشر در کانادا، دکتر عطا هودشتیان، دکتر رضا مریدی، علی احساسی نماینده پارلمان کانادا، مایکل پارسا، کاستا مناگاتیس نماینده سابق پارلمان استانی ا‌نتاریو، بابک یزدی و سلمان سیما نیز سخنانی در ارتباط با وضعیت ایران و مبارزات مردم ایراد کردند.
گردهمایی تورنتو برای خوزستان؛ ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۱؛ عکس از سیروس زارع‌زاده

شهرهای مختلف استان خوزستان بیش از یک هفته است شاهد تظاهرات و اعتراضات مردمی علیه ناکارآمدی‌ها و سوء مدیریت جمهوری اسلامی‌اند. این اعتراضات به شهرهای دیگر در استان‌های اصفهان و لرستان و همچنین چهارمحال و بختیاری نیز کشیده شده است.

اعتراضات خوزستان و تظاهرات همبستگی در استان‌های دیگر ایران و همچنین ایرانیان خارج کشور در حالی ادامه دارد که منابع مختلف از جمله سازمان عفو بین‌الملل می‌گویند در این اعتراضات تا کنون بین شش تا هشت نفر جان باخته‌اند. مقامات ارشد جمهوری اسلامی مانند همیشه تظاهرات را به «عوامل بیگانه» و «گروه‌های تروریستی» نسبت می‌دهند. همزمان ده‌ها نفر در روزهای اخیر در شهرهای مختلف استان خوزستان زخمی و بازداشت شده‌اند که از شمار دقیق آنها اطلاعی در دست نیست.