توطئه آدم ربایی جمهوری اسلامی در آمریکا

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

صدور کیفرخواست علیه یک مامور و چند عضو یک شبکه اطلاعاتی ایران به اتهام تلاش برای ربودن مسیح علی‌نژاد: دادستان ها در ایالت نیویورک آمریکا چهار نفر از جمله "یک مامور اطلاعاتی ایران" را به توطئه چینی برای ربودن مسیح علی‌نژاد روزنامه نگار منتقد حکومت ایران در آمریکا متهم کرده اند. یک زن ایرانی هم به اتهام همکاری با این توطئه در کالیفرنیا بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده است.در این ادعانامه از علیرضا شاهواروقی فراهانی، محمود خاضعین، کیا صادقی و امید نوری که شهروندان ایران هستند نام برده شده است. 

علیرضا فراهانی مامور اطلاعاتی ایران و سه نفر دیگر اعضای یک شبکه اطلاعاتی ایران توصیف شده اند که تصور می شود در ایران باشند.

این افراد همچنین به توطئه برای نقض تحریم های آمریکا، توطئه برای کلاهبرداری بانکی و حواله پول، و توطئه برای پولشویی متهم شده اند.

در بیانیه دادگستری نیویورک از مسیح علی‌نژاد، خبرنگار مستقل و فعال حقوق بشر در آمریکا که از جمله درباره کشته های آبان ۹۸ در ایران گزارش تهیه می کند، نام برده نشده است اما او در پاسخ به سوال بی بی سی تایید کرد که هدف این تلاش ادعایی برای آدم ربایی بوده است.

براساس بیانیه دادستانی منهتن نیویورک همچنین اتهاماتی علیه نیلوفر بهادری فر که روز اول ژانویه در کالیفرنیا بازداشت شد مطرح شده است.

هرچند نیلوفر بهادری فر مستقیما به تلاش برای آدم ربایی متهم نشده اما این ادعانامه می گوید که او از این توطئه حمایت کرده بود. بهادری فر به ارائه کمک مالی و سایر خدمات به افراد مقیم ایران و نهادهای این کشور، ارائه خدمات مالی به افراد دخیل در این توطئه ادعایی و نقض تحریم های ایران متهم شده است.

مقام ها می گویند نیلوفر بهادری فر در برابر این اتهامات اعلام بی گناهی کرده و با قرار وثیقه آزاد است.

خانم علی نژاد در توییتی از اف بی آی برای خنثی کردن طرح ربودن خود تشکر کرده است.

در بیانیه دادستانی منهتن نیویورک آمده است: "فراهانی یک مقام اطلاعاتی ایران است که در ایران اقامت دارد. خاضعین، صادقی و نوری دارایی های اطلاعاتی ایران هستند که که آنها هم در ایران ساکن هستند."

براساس این ادعانامه فراهانی و شبکه اطلاعاتی تحت مدیریت او - از جمله خاضعین، صادقی و نوری - حداقل از ژوئن ۲۰۲۰ برای ربودن مسیح علی نژاد که اصلا ایرانی است تلاش می کردند.

آدری استراس دادستان در نیویورک گفت: "همانطور که ادعا شده، چهار متهم یک شهروند ایرانی الاصل را که منتقد نظام استبدادی ایران است را تحت نظر گرفتند و برای ربودن و انتقال قهری او به ایران برنامه ریزی کردند، جایی که سرنوشت او در بهترین حالت در ابهام می بود."

آنها می گویند که دولت ایران سعی داشت این روزنامه نگار را به یک کشور ثالث بکشاند تا اسارت او میسر شود.

گفته شد که فراهانی و افراد تحت امر او از محققان خصوصی در آمریکا برای تحت نظر گرفتن از جمله تصویربرداری از خانم علی نژاد و اعضای خانواده او استفاده کردند.

خانم علی نژاد در گفت و گو با بی بی سی گفت که اف بی آی پیشاپیش او را از این خطر مطلع کرده بود و او را برای مدتی در "خانه های امن" تحت حفاظت داشت.

به گفته او مظنونان عکس هایی حتی از او درحال گل دادن آب در خانه اش گرفته بودند.

براساس بیانیه دادستانی منهتن این توطئه بخشی از یک برنامه وسیع تر برای فریب دادن و انتقال سه نفر از کانادا و یک نفر پنجم از بریتانیا به ایران بوده است. هویت این افراد فاش نشده است.

براساس این بیانیه کلیه این افراد منتقدان حکومت جمهوری اسلامی ایران بوده اند.

ویلیام اف. سوئینی رئیس دفتر اف بی آی در نیویورک گفت آنها در این ادعانامه می گویند که "یک گروه مورد حمایت دولت ایران برای ربودن یک خبرنگار ساکن آمریکا از خاک این کشور و بازگرداندن قهری او به ایران توطئه کردند."

او افزود که "چنین چیزی زیر نظر ما اتفاق نخواهد افتاد."

اف بی آی می گوید محمود خاضعین از جمله تیم سه نفره ای است که زیر دست علیرضا فراهانی کار می کرد

خانم استراس گفت: "یکی از آزادی های خیلی ارزشمند ما حق بیان افکار بدون ترس از تلافی جویی دولت است. یک شهروند آمریکا که در ایالات متحده زندگی می کند باید بتواند بدون آنکه در عملیات اطلاعاتی کشورهای خارجی هدف گرفته شود از حقوق بشر دفاع کند. به لطف اف بی آی این توطئه ادعایی فاش شد و متهمان نتوانستند با آدم ربایی قهری این منتقد را خاموش کنند."

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به بی بی سی فارسی گفت: "دولت ایران به نقض حقوق انسانی مردم ایران از جمله محدودیت شدید حق تجمع مسالمت آمیز، آزادی تشکیل گروه، آزادی مذهب یا اعتقاد و آزادی بیان ادامه می دهد."

او افزود که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، نقض حقوق بشر توسط ایران را فاش خواهد کرد و در برابر آن موضع خواهد گرفت و از کسانی که در آمریکا یا در ایران چنین کنند دفاع خواهد کرد.

مسیح علی نژاد قبلا گفته است که مقام های ایران قصد کشاندن او به ترکیه و ربودن او را داشته اند.

مسیح علی نژاد سال پیش در مقاله ای در واشنگتن پست توضیح داده بود که حکومت ایران چگونه او را به آدم ربایی تهدید می کند.

او از جمله نوشت: "ابراهیم رضایی، معاون کمیته قضایی مجلس، دستگاه های اطلاعاتی را به ربودن من ترغیب کرده است. حتی عکس های فوتوشاپ شده ای تهیه شد که در آن مرا با دستان بسته و با حجاب جلو بازجوها نشانده اند."

سامر لوپز از موسسه پن آمریکا در بیانیه ای نوشت که "این تلاش فراقانونی برای خاموش کردن یک منتقد هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای ایران تهدیدی ترسناک برای همه مدافعان آزادی بیان و حقوق بشر در سراسر جهان است. این کاردی نمادین بر گلوی همه کسانی است که جرات به چالش کشیدن رژیم ایران را دارند، حالا هر کجا می خواهند باشند."

او جامعه بین المللی را به ناکامی در نشان دادن واکنشی بی ابهام و صریح به "ید بیش از پیش طولای استبداد" که باعث شده "حکومت هایی مثل ایران فکر کنند می توانند حتی در داخل مرزهای آمریکا" به چنین اعمالی دست بزنند متهم کرد.

با این حال این گروه گفت که ادعانامه منتشر شده در نیویورک علیه متهمان حاوی پیامی قوی است.
https://www.bbc.com/persian/iran-57830511