قطعنامه همبستگی با معلمان، اتحادیه های کارگری و اعتراضات ایرانیان

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

نهمین کنفرانس منطقه ای آموزش بین المللی آسیا-اقیانوسیه (EIAP)، نشست در سیم ریپ، کامبوج، در 18 تا 20 اکتبر 2022:
۱.
تایید می کند:
الف. اهمیت حیاتی اعمال آزادی تشکل، آزادی عقیده و بیان، و حق سازماندهی آزادانه به منظور پیشبرد حقوق اتحادیه های کارگری و دیگر جنبش های عدالت اجتماعی.

ب. کارمندان بخش آموزش و اتحادیه های کارگری باید بدون مداخله دولت از حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شناخته شده بین المللی که برای همه شهروندان قابل اجرا است، از جمله حق آزادی بیان و نوشتن و انتشار مطالبی که انتقادات را بر مقامات گذشته و حال منتشر می کند، برخوردار شوند. بدون هرگونه سانسور، تلافی، آزار و شکنجه یا پیگرد قانونی توسط دولت یا سایر مقامات.

۲.
ادعا می کند:
الف. معلمان ایرانی مدتهاست که از حق خود سازماندهی، شرایط کاری بهتر و آموزش عمومی با کیفیت رایگان برای همه دفاع می کنند. آنها همچنین در خط مقدم مبارزه علیه خصوصی سازی فزاینده نظام آموزشی بوده اند.

۳.
یادآور می‌شود که معلمان در ایران و نمایندگان شورای هماهنگی انجمن‌های صنفی معلمان ایران (CCITTA) وابسته به EI در ایران سرکوب بی‌وقفه، دستگیری، بازداشت، اخراج و حبس‌های طولانی‌مدت را تحمل کرده‌اند. در حال حاضر، ده ها معلم و اعضای اتحادیه های کارگری دیگر در زندان هستند، در حالی که صدها معلم دیگر با اتهامات و محاکمه روبرو هستند.

۴.
با نگرانی بیشتر اشاره می‌کند که تنها در ماه‌های اخیر، حملات به معلمان، اتحادیه‌های کارگری، و آزادی تشکل و بیان در ایران شامل موارد زیر است:

الف. از روز جهانی کارگر، اول ماه مه 2022، بیش از 250 معلم و فعال صنفی بدون هیچ مبنای قانونی توسط دستگاه امنیتی دولتی بازداشت، احضار، تحقیق و/یا بازجویی شده اند.

ب. از اول ماه مه 2022، نمایندگان CCITTA، رسول بوداغی، اسکندر لطفی، شعبان محمدی، مسعود نیکخواه، جعفر ابراهیمی و محمد حبیبی؛ و اعضای سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران رضا شهابی، حسن سعیدی و داوود رضوی؛ و فعالان حقوق کارگری ریحانه انصاری نژاد، آنیشا اسداللهی، کیوان مهتدی و واله زمانی همگی مجبور شدند هفته های زیادی را در سلول انفرادی و بازجویی بگذرانند.

ج. اسکندر لطفی، سخنگوی CCITTA و شعبان محمدی و مسعود نیکخواه، اعضای هیئت مدیره کانون صنفی معلمان مریوان و همچنین آنیشا اسداللهی و ریحانه انصاری نژاد دراگوست 2022 با قرار وثیقه‌های سنگین آزاد شدند. اما 8 اکتبر 2022 ، ماموران اطلاعاتی به طور ناگهانی و با خشونت به منازل اسکندنار لطفی و شعبان محمدی یورش بردند و آقای لطفی را دستگیر کردند اما آقای محمدی در خانه نبود. آقای نیکخواه را نیز در همان روز دستگیر کردند.

د. بسیاری از معلمان سرشناس دیگر، از جمله اسماعیل عبدی، رئیس سابق انجمن معلمان تهران، به گذراندن احکام ناعادلانه همچنان در زندان هستند. او به اتهامات واهی به زندان تا سال 2031 محکوم شده است.

ز. در هفته‌های اخیر، بیش از 200 نفر، از جمله بسیاری از جوانان زیر 18 سال، در سراسر ایران کشته و تعداد زیادی زخمی شده‌اند که خشم عمومی و اعتراضات به قتل مهسا ژینا امینی 22 ساله ادامه دارد. از زمان شروع اعتراضات، صدها معترض، از جمله بسیاری از دانش آموزان راهنمایی و متوسطه، دستگیر و زندانی شده اند. مهسا ژینا امینی در سپتامبر 2022 توسط پلیس مذهبی موسوم به «گشت ارشاد» صرفاً به دلیل رعایت نکردن قانون پوشش وحشیانه کشور کشته شد.

۵.
بنابراین، کنفرانس منطقه ای EIAP:
الف. در همبستگی با مبارزات معلمان در ایران علیه خصوصی‌سازی و برای دسترسی کامل به آموزش رایگان و با بودجه عمومی برای همه دانش‌آموزان و برای شرایط کاری بهتر و زندگی مناسب برای همه می‌ایستم.

ب- مطالبات اتحادیه های کارگری ایران را برای حقوق آنها برای سازماندهی، تجمع، آزادی بیان و اعتراض، بدون ترس رو به افزایش از مداخلات ظالمانه دولت، و برای آزادی بی قید و شرط همه معلمان زندانی و فعالان سندیکایی در ایران را بازتاب می دهد.

ج. آموزش بین‌الملل، به فدراسیون‌های جهانی اتحادیه‌ها و کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری بین‌المللی در محکومیت تداوم وحشیگری مقامات ایرانی در اعتراض به اعتراضات اخیر در ایران پس از کشته شدن مهسا امینی 22 ساله می‌پیوندد و خواستار همبستگی بین‌المللی با مردم ایران و فشار بیشتر جامعه جهانی علیه رژیم ایران برای پاسخگویی به سیاست ها و اقدامات سرکوبگرانه اش علیه اتحادیه های کارگری، زنان و سایر گروه های تحت ستم می باشد.

۶.
علاوه بر این، کنفرانس منطقه ای EIAP از رهبری EI می خواهد که:

الف. خواهان نظارت، تبلیغ و مبارزه فعال علیه تمامی تهدیدات و نقض حقوق معلمان و صنفی در منطقه از جمله ایران است.

ب. طرح شکایت رسمی با همکاری CCITTA علیه دولت ایران در سازمان بین المللی کار به دلیل نقض کنوانسیون ها و حقوق شناخته شده بین المللی علیه دولت ایران

ج. تسهیل گفتگوهای منطقه ای بین وابستگان و متحدان در مورد آزادی اجتماعات و بیان و چگونگی ابراز همبستگی بیشتر حتی در بدترین شرایط و

د. همکاری با CCITTA و متحدان بین المللی برای آزادی همه معلمان دستگیر شده، فعالان سندیکایی، زندانیان سیاسی و دانشجویان زندانی در ایران.