قطعنامه شبکه‌ کارگران سوسیالیست

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

مقدمه نشریه حكمتیست: با شروع جنگ در اوکراین، دستگاه تبلیغاتی میدیای رسمی در غرب پا به پای دولت های بورژوایی خود به کار افتادند تا تصویر جهان دو قطبی را به مردم جهان حقنه کنند. ادعا کردند که این جنگ، جدال میان حق و باطل، دمکراسی و دیکتاتوری، مظلوم و ظالم است و هر کس باید یا در کمپ روسیه (و آنهم نه هیئت حاکمه در روسیه بلکه شخص پوتین) و یا در صف غرب و ناتو نام نویسی کند. در بوق و کرنا کردند که تنها یک میدان مبارزه وجود دارد و آنهم جنگیدن و کشتار و نابودی است.

در این میان، تمامی مصائب و مشکلاتی که مردم با آن دست بگریبان بودند و هستند، گرانی، کمبود امکانات سراسری، وخامت زندگی، کاهش قدرت خرید و غیره، همگی به این جنگ نسبت داده شد و نفرین ها نثار پوتین شد. همزمان با بمباران و کشتار مردم بی دفاع و بر طبل جنگ کوبیدن، بن بست های سیاسی و اقتصادی کلان را زیر فرش کردند و راسیسم عریان به جلو رانده شد. نه تنها احزاب و جریانات راست و افراطی، بلکه احزاب سوسیال دمکراسی، سازمان های سنتی و حاشیه ای رسمی و تمامی نیروهایی که در ادامه حیات حکومت های بورژوایی نفع دارند، به صفوف دولت های خود پیوستند و به این شرایط دامن زدند.

اما این یورش همه جانبه نمی توانست عمر طولانی داشته باشد. بشریت متمدن پس از یک مدت کوتاه،‌ از شوک وارد شده عبور کرد و اعتراضات در کشورهای متعدد در مقابل تحمیل جنگ و میلیتاریسم شروع شد. تظاهرات ها در فرانسه و ‌آلمان در مقابل این هجوم بین المللی بورژوازی، اولین جرقه از این اعتراضات را زد. و امروز ما شاهد گسترش این مقابله در کشورهای دیگر و عدم قبول این شرایط هستیم.
قطعنامه زیر تنها یک نمونه از گسترش این اعتراضات است که در نیمه ماه آوریل، در اجلاس شبکه‌ کارگران سوسیالیست (Socialist Labour Network) با اکثریت قاطع، به تصویب رسید. اصل قطعنامه به زبان انگلیسی است و رفیق سعید محمدی آن را به زبان فارسی ترجمه كرده است. توجه شما را به اصل قطعنامه جلب میكنیم.

قطعنامه شبکه‌ کارگران سوسیالیست

شبکه‌ کارگران سوسیالیست (Socialist Labour Network)تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم می‌کند. ما خواهان آتش بس فوری و عقب‌نشینی سریع نیروهای مسلح روسی هستیم. طبقه‌ کارگر روسیه و اوکراین هیچ سودی از این جنگ نمی‌برند و در عین حال بیشترین بها را می‌پردازند. علیرغم موقعیت وحشتناکی که به واسطه‌ی تشدید جریانات ناسیونالیستی متخاصم به وجود آمده، ما از اتحاد در بین کارگران در درون مرزهای ملی حمایت می‌کنیم. کارگران اوکراین و روسیه منافع مشترکی دارند.

ما خواهان انحلال ناتو به عنوان یک اتحاد امپریالیستی متجاوز هستیم.
ما خواهان خلع سلاح هسته‌ای یک‌جانبه‌ی بریتانیا و فسخ "ترایدِنت" هستیم.
ما از تظاهرکنندگان روس که علیرغم سرکوب پلیس، به این تهاجم نظامی اعتراض کرده‌اند حمایت می‌کنیم. ما از تشکیل جنبش‌های توده‌ای ضد جنگ حمایت می‌کنیم، از جمله در میان نیروهای روس.
ما از کارگران اوکراینی که مستقل از رژیم زلنسکی عمل می‌کنند و سازمان‌های خودشان را تشکیل می‌دهند حمایت می‌کنیم. ما اقدام زلنسکی در ممنوع اعلام کردن یازده حزب چپ را محکوم ‌می‌کنیم.
ما تمام گروه‌های راست افراطی و فاشیست در هر دو طرف جنگ، که به دنبال بهره برداری از این جنگ برای تشکیل سازمان خودشان هستند را محکوم می‌کنیم.
و همچنین به طور اخص تامین تسلیحات و آموزش‌های نظامی ٬٬گردانِ نئو نازی آزوف٬٬ توسط ایالات متحده، اسرائیل و بریتانیا را محکوم می‌کنیم. گردان آزوف در نیروهای مسلح اوکراین ادغام شده است و بخشی از حاکمیت اوکراین است. اوکراین تنها کشوری است که برای بزرگداشت یکی از همدستان نازی‌ها، استفان باندِرا، که نیروهای تحت امرش مسئول مرگ دویست هزار یهودی، کولی و لهستانی بودند را تعطیل رسمی اعلام کرده است.

این جنگ یک نزاع نیابتی بین روسیه و ایالات متحده است که با گسترش ناتو به اروپای مرکزی و شرقی جرقه‌ی آن زده شده است. ما مخالف این گسترش و هر گونه مداخله‌ی نیروهای ناتو در این نزاع هستیم. اوکراین باید یک دولت بی‌طرف بشود که از لحاظ نظامی نه متمایل روسیه است و نه ناتو.
ما مخالف تحریم‌ها علیه روسیه هستیم. تحریم‌های اقتصادی به طور خارج از حدی کارگران روسیه را تحت فشار قرار می‌دهد و حتی ممکن است باعث تقویت حمایت‌ها از پوتین بشود.
ما ریاکاری برخی دولت‌مردان بریتانیا را فراموش نمی‌کنیم که از سرکوب اعتراضات در روسیه انتقاد می کنند و در حالی‌که می‌بینند ٬٬طرح پلیس،‌ جُرم و محکومیت٬٬ در راستای به وجود آوردن محدودیت‌های مشابه علیه اعتراضات و علیه دمکراسی در بریتانیا است.

ما فراموش نمی‌کنیم آنهایی را که تحریم علیه اسرائیل را ٬٬یهودی ستیزی٬٬ نام می‌گذارند و در همان حال (در عین بی تفاوتی آنها) تحریم‌های کشنده بر روسیه اعمال می‌شود.
ما انتقادهای مزورانه‌ی برخی از تهاجم روسیه به اوکراین را فراموش نمی‌کنیم در حالیکه از بمباران یمن توسط عربستان سعودی حمایت می‌کنند.
ما خواهان استقبال از آوارگان همه‌ی جنگ‌ها هستیم.
ما تلاش‌های "کایر استارمر" برای توقف بحث درباره ناتو در داخل حزب کارگر،‌ و قلدری‌ها وتهدیدهایش علیه مخالفان را محکوم می‌کنیم.
ما از حق جدایی دو منطقه‌ی جدا شده‌ی دونِتسک و لوهانسک به دلیل حملات علیه روس‌ها و روس‌زبانان اوکراینی حمایت می‌کنیم.

به طور خلاصه:

دست روسیه از اوکراین کوتاه. عقب‌نشینی فوری نیروهای اشغالگر.
همبستگی با مردم اوکراین در دفاع از حقوق دمکراتیک‌شان.
بی اعتمادی به ناتو،‌ اتحادیه اروپا، بایدن و جانسون.
حق تعیین سرنوشت برای مردم دُنباس و کریمه بر اساس یک رفراندوم دمکراتیک.
غیرنظامی‌سازی مرزها از هر دو طرف.
اتحاد کارگران روسیه و اوکراین در سرنگونی سرکوبگران ارتجاعی و فاسدشان.