شناسایی هویت ۳۵۳ تن از کشته‌شدگان در ۲۴ استان

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

اعتراض‌های سراسری: با گذشت بیش از چهار ماه از اعتراضات در ایران، هنوز در مورد تعداد و هویت کسانی که به ضرب گلوله یا باتوم نیروهای حکومتی کشته شده‌اند ابهامات زیادی وجود دارد. سازمان‌های حقوق بشری عمدتاً بدون اعلام جزئیات و هویت کشته‌شدگان آمارهای متفاوتی ارائه داده و تعداد کشته‌شدگان را بیش از ۴۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.رادیوفردا تا زمان این انتشار این گزارش می‌تواند هویت ۳۵۳ تن از کشته‌شدگان را تأیید کند که دست‌کم ۵۳ نفر آنها کودک زیر ۱۸ سال و ۲۴ نفر هم زن هستند. این احراز هویت از طریق منابع مستقل ما و نیز تماس با خانواده‌ها، نزدیکان کشته‌شدگان و شاهدان عینی انجام شده است.

نزدیک به یک‌سوم قربانیان در سیستان و بلوچستان کشته شده‌اند؛ به عبارت دیگر، شمار کشته‌های تأیید شده در این استان محروم ۱۰۸ نفر است و تعداد کشته‌ها در ۲۴ استان دیگر ایران ۲۴۵ نفر است.استان آذربایجان غربی با ۴۷ جان‌باخته، و استان کردستان با ۳۷ جان‌باخته در رده بعدی قرار دارند. تعداد تأیید شده کشته‌ها در تهران ۳۳ نفر، کرمانشاه ۲۱ نفر، مازندران ۲۰ نفر، گیلان ۱۹ نفر و البرز ۱۶ نفر است.

همچنین بررسی‌ها و راستی‌آزمایی‌های رادیو فردا نشان می‌دهد:

در استان خوزستان ۱۱ نفر، در استان فارس ۹ نفر، در استان‌ خراسان رضوی ۵ نفر، در استان اصفهان ۴ نفر و در استان‌های مرکزی، و در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و مرکزی هرکدام ۳ نفر کشته شده‌اند.در هر یک از استان‌های آذربایجان شرقی، قزوین، زنجان، ایلام و هرمزگان، دو نفر کشته شده‌اند.در هر یک از استان‌های اردبیل، همدان، لرستان، بوشهر و سمنان هر کدام یک نفر کشته شده‌اند.۲۹ تا ۳۰ شهریور، ۴ تا ۵ آبان، و ۲۴ تا ۲۶ آبان خونین‌ترین بازه‌های زمانی بوده استکشته‌ها بر اثر اصابت گلوله‌های جنگی و ساچمه‌ای، یا ضرب و جرح با شوکر یا باتوم، کشته شده‌اند.این تنها آمار کشته‌شدگانی است که رادیوفردا توانسته است هویت آنها را تأیید کند. به نظر می‌رسد با توجه به گزارش‌ها و ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و شدت خشونتی که نیروهای امنیتی و نظامی علیه معترضان به کار می‌برند، تعداد واقعی قربانیان بسیار بیشتر باشد.

این گزارش تحقیقی ۲۸ دی ماه به روز شده است.

فرشته قاضی


برای دیدن تصاویر کشته‌شدگان لطفاً آلبوم‌ها را ورق بزنید.
https://www.radiofarda.com/a/investigative-report-on-those-who-got-killed-during-recent-protests-in-iran/32124711.html