صدها شخصیت‌های بین‌المللی خواستار حمایت «بی‌وقفه» از معترضان در ایران شدند

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

صدها تن از شخصیت‌های سرشناس بین‌المللی، از برندگان جوایز نوبل گرفته تا بازیگران مشهور سینما، روز چهارشنبه ۱۲ بهمن در یک فراخوان مشترک خواستار حمایت «بی‌وقفه» از معترضان ایرانی در برابر سرکوب خونین اعتراضات توسط جمهوری اسلامی شدند. اعتراضات ماه‌های اخیر در پی جان باختن مهسا (ژینا) امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی در بازداشت گشت ارشاد در روز ۲۵ شهریور آغاز شد.تظاهرات که از زادگاه مهسا امنیتی آغاز شده بود به سرعت به تهران و سایر شهرهای ایران گسترش یافت و به جنبشی برای سرنگونی جمهوری اسلامی بدل شده است.

فراخوان روز چهارشنبه که توسط «فریدم هاووس» (خانه آزادی) منتشر شد می‌گوید: «پیروزی به معنای رهایی از رژیمی است که حق انتخابات آزاد، آزادی بیان، حاکمیت قانون و آزادی‌های فردی حتی در موارد ساده‌ای نظیر نحوه پوشش را سلب می‌کند».

«فریدم هاوس» می‌گوید این فراخوان را حدود ۴۸۰ شخصیت بین‌المللی از جمله سوتلانا الکسیویچ، برنده جایزه نوبل ادبیات، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا و ریچارد گِر، بازیگر سرشناس آمریکایی، امضا کرده‌اند.

در بخشی از این فراخوان گفته می‌شود: «پایان نظام زن‌ستیزانه جمهوری اسلامی یک پیشرفت بزرگ در مسیر طولانی به سوی جهانی است که در آن با زنان با مساوات و برابری رفتار شود. معترضان ایرانی شایسته حمایت بی‌وقفه همه دوستداران آزادی در سراسر جهان هستند».

به گفته نهادهای حقوق بشری، در اعتراضات سراسری اخیر در ایران بیش از ۵۰۰ نفر از جمله ۶۸ کودک و نوجوان کشته شده، حداقل ۱۴ هزار نفر دستگیر و چهار نفر از دستگیرشدگان اعدام شده‌اند. با این همه جنبش اعتراضی ایران خاموش نشده است.

چند شخصیت ایرانی ساکن خارج که به شکل فعالی از جنبش اعتراضی در ایران حمایت کرده‌اند از جمله مسیح علینژاد، فعال سیاسی و حقوق بشر ساکن آمریکا، گلشیفته فراهانی، بازیگر ساکن فرانسه، علی کریمی، فوتبالیست ملی‌پوش و رضا پهلوی، فرزند آخرین شاه ایران در میان امضا‌ءکنندگان این فراخوان هستند.

این فراخوان مشترک از همه دولت‌های جهان می‌خواهد که مقامات جمهوری اسلامی، از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، را که در سرکوب معترضان دخالت دارند تحریم کرده و سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهند.

این فراخوان می‌افزاید: «مقامات کشورهای دموکراتیک باید با رهبران اپوزیسیون ایرانی در ملاقات‌های علنی دیدار کنند».

مایکل آبراموویتز، مدير «فریدم هاووس»، گفت: «این فراخوان نشان‌دهنده اتحاد چشمگیر در یک ائتلاف فراگیر در سراسر جهان، از طیف‌های سیاسی گوناگون و تمامی اقشار اجتماعی است. جهان در کنار مردم ایران که با به خطر انداختن جان و رفاه خود به مبارزه برای آزادی ادامه می‌دهند خواهد ایستاد».

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ش.ر/ک.ر