فضای متشنج و جنگی در غرب ایران، «تیراندازی» به دانش‌آموزان در سنندج

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

به دنبال گسیل هزاران نیروی سرکوب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بە استان‌های غربی ایران، خبرها حاکی از وجود فضای جنگی و متشنج در شهرهای کردنشین است. به گفتە کنشگران کرد، در بسیاری از جادە‌های بین شهری نیروهای سپاه‌پاسداران اقدام به ایجاد پست‌های ایست و بازرسی کردەاند. همچنین گزارش‌ها حالی از وجود پست‌های ایست و بازرسی در ورودی و داخل برخی از شهرها، از جمله جوانرود، مهاباد، بوکان، ارومیه و پیرانشهر است.

یک شهروند جوانرودی در گفت‌وگو با دویچە وله فارسی ضمن تائید این مسئلە گفت: «در تمامی مسیرهای ورودی شهر ایست و بازرسی ایجاد شدە است. بە خودروهایی کە پلاک آنها جوانرود نیست، اجازە ورود به شهر دادە نمی‌شود. برای هر ورود و خروجی پرس و جو می‌کنند و گاها موبایل‌ها را می‌گیرند، تماس‌ها و محتویات آن را کنترل می‌کنند».
به گفتە فعالان حقوق‌بشر ایجاد فضای امنیتی و نظامی، امر کمک‌رسانی بە زخمی‌شدگان اعتراضات روزهای گذشتە را بسیار مشکل کردە است. گفتە می‌شود کە تعداد زیادی از زخمی‌شدگان از ترس بازداشت شدن، از رفتن و مراجعە بە بیمارستان و مراکز درمانی خودداری کردەاند.
یک شهروند دیگر از مهاباد بە دویچه وله فارسی گفت: «در دو روز گذشتە نیروهای سپاه پاسداران بارها بە خانه‌های مردم، الخصوص در محلات پشت‌تپ، باغ شایگان، طرف مدرسه، طرف شیلان، میدان استقلال، میدانچه حسن‌زادە، فجر، شهرک کارمندان و زمین‌های شهرداری حملە کردەاند.»
این شهروند در ادامه افزود: «این نیروها ضمن بازداشت تعدادی از مردم، سعی می‌کنند کە معترضان را با ایجاد ترس، تیر اندازی و خشونت‌های جسمی و کلامی بترسانند.»
به منوال چند روز گذشتە از بوکان هم خبر می‌رسد کە امروز هم نیروهای امنیتی ضمن حملە بە خانه‌های مسکونی و اقدام به تیر اندازی، شعارهای "حیدر حیدر" و "لبیک یا خامنەای" سر دادەاند.
همه این گزارش‌ها در حالی است کە بر اساس تصاویر منتشر شدە در شبکه‌های اجتماعی، اعتصاب کسبە و بازاریان در شهرهای کردنشین در ادامه روز ادامه پیدا کردە است.

اعتراضات؛ «تیراندازی» به دانش‌آموزان در سنندج، واکنش سفیر بریتانیا به تیتر کیهان
سوشا مکانی: نیازی نیست سیاسی باشی، فقط کافیست با شرف باشی
سوشا مکانی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران، به اظهارات مهدی طارمی، بازیکن فعلی تیم ملی، مبنی بر این‌که «سیاسی» نیست و در مورد اعتراضات اخیر اظهار نظر نمی‌کند، واکنش نشان داد وخطاب به او گفت: «نیازی نیست سیاسی باشی، فقط کافیست با شرف باشی».
او در توئیتی نوشت: «ما هم سیاسی نیستیم ! اما وقتی هموطنم گرسنه بود شکم سیر من هم درد می‌کرد، وقتی هموطنم تیرخورد! جای تیر روی بدن من ماند! وقتی هموطنم برای آزادی مُرد! من هر روز و هر لحظه می‌میرم!!! نیازی نیست سیاسی باشی، فقط کافیست با شرف باشی!!!»
مهدی طارمی پس از شکست تیم ملی فوتبال ایران در برابر انگلیس در گفتگو با یک شبکه سوئدی گفته بود: «من نه سیاسی هستم و نه می‌خواهم به سوالات شما پاسخ بدهم! من در جام جهانی هستم تا از فوتبال لذت ببرم».​
او خطاب به خبرنگار گفت: «نمی‌دانم چرا دائما این سوالات را می‌پرسید و درباره جنگ اوکراین سوال نمی‌کنید؟»
خبرنگار هم در پاسخ به او گفت که چون شما ایرانی هستید درباره وضعیت ایران از شما سوال می‌پرسم.
اعضای تیم ملی فوتبال ایران به‌دلیل سکوت‌شان در برابر سرکوب اعتراضات سراسری در کشور، هدف انتقادهای شدید کاربران و تماشاگرانی ایرانی قرار گرفته‌اند. گروهی از تماشاگران روز دوشنبه در جریان بازی ایران و انگلیس در ورزشگاه آل خلیفه دوحه، شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» خطاب به بازیکنان سر دادند.

بازداشت یک «بریتانیایی ایرانی‌تبار» در اصفهان به اتهام ارتباط با بی‌بی‌سی و ایران‌اینترنشنال
رسانه‌های حکومتی در ایران روز چهارشنبه از بازداشت یک فرد «دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی» در اصفهان به اتهام ارتباط با شبکه‌های تلویزیونی بی‌بی‌سی و ایران‌اینترنشنال خبر دادند.
باشگاه خبرنگاران جوان مدعی شد که «فرد دستگیر شده دارای رابطه مستقیم و نسبت فامیلی با برخی خبرنگاران این شبکه‌ها» و متولد انگلیس است.
براساس این گزارش، فرد بازداشت‌شده که به نام او اشاره نشده است، در جریان اعتراضات اخیر «اقدامات فراوانی در دعوت مردم به نافرمانی مدنی، اغتشاش، ناامنی، خرابکاری و تخریب اموال عمومی داشته است».
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به تازگی شبکه ایران‌اینترنشال را یک سازمان «تروریستی» نامید و در مورد هر گونه همکاری افراد یا ارتباط با این رسانه فارسی‌زبان مستقر در بریتانیا هشدار داد.
مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های حکومتی در ایران از اعتراضات مردمی به عنوان «اغتشاش» نام می‌برند و معترضان را به «خرابکاری و ایجاد ناامنی» متهم می‌کنند.

نرگس محمدی از اوین: از کشتار زنان به کشتار کودکان هم رسیده‌اند
نرگس محمدی از زندان اوین در نامه‌ای به ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نوشت که نظام استبداد دینی در ایران با «سرکوب و کشتار» مانع از دستیابی مردم به حقوق خود از جمله دموکراسی و آزادی و رابطه نرمال و طبیعی با جهان برای توسعه کشور شده است.
این فعال مدنی و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر افزوده است: «زندان‌های حکومت مملو از زندانی است؛ هر روز در خیابان‌ها جوانان شجاع و بی‌گناه کشته می‌شوند؛ از کشتار زنان به کشتار کودکان هم رسیده‌اند اما مقاومت مردم ادامه دارد».
در این نامه که متن آن روز چهارشنبه دوم آذر و در آستانه نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل منتشر شد، خانم محمدی با اشاره به اقدامات خشونت‌آمیز جمهوری اسلامی در برخورد با معترضان نوشته است: «از کدام نقض حقوق بشر در این حکومت بگویم؟ به سرکوب‌های سال‌های گذشته اشاره نمی‌کنم، چرا که خود پرونده‌های جداگانه می‌خواهد».
نرگس محمدی در نامه‌ای به ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار «مستندسازی کشتار و سرکوب» معترضان و «نظارت دائمی» این شورا بر رفتار حکومت ایران شد

سایت جماران دیدار شمخانی با خانواده خمینی درباره اعتراضات را رد کرد
سایت «جماران» که مواضع خانواده آیت‌الله خمینی را بازتاب می‌دهد روز چهارشنبه گزارش وال‌استریت جورنال مبنی بر دیدار علی شمخانی با خانواده بنیانگذار جمهوری اسلامی در مورد اعتراضات را رد کرد.
جماران به نقل از امین عارف‌نیا، معاون فرهنگی- هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار خمینی، نوشته که در ماه‌های اخیر درخواستی از جانب دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر ملاقات با اعضای «بیت امام» مطرح نبوده و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هیچ‌گونه تقاضایی از «بیت امام» نداشته است.
محسن هاشمی، فرزند ارشد اکبر هاشمی رفسنجانی، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، خبر این روزنامه آمریکایی را رد کرده و گفته است: «اساسا نه چنین درخواستی از سوی آقای شمخانی خطاب به خانواده مرحوم هاشمی مطرح شده و نه چنین جلسه‌ای تشکیل شده است».
وال‌استریت جورنال روز سه‌شنبه به نقل از «منابع مطلع» گزارش داده بود که مقامات جمهوری اسلامی برای ساکت کردن معترضان دست به دامن خانواده‌های آیت‌الله خمینی و اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، شده‌اند؛ دو خانواده‌ای که تندروها آن‌ها را از حلقه قدرت بیرون رانده‌اند.

واکنش سفیر بریتانیا به تیتر روزنامه کیهان
سفیر بریتانیا در تهران روز چهارشنبه به تیتر روزنامه کیهان در مورد شکست سنگین تیم ملی فوتبال ایران در برابر انگلیس واکنش نشان داد.
سایمون شِرکلیف در توئیتی نوشت: «پس از آن‌که روزنامه کیهان دیروز پیروزی انگلیس را آن‌گونه به نام عربستان نوشت، انتظار داشتم امروز این تیتر را چاپ کند: عربستان سعودی و انگلیس ۲ - آرژانتین ۱. بدون شک تنها این می‌توانست منصفانه باشد،‌ این‌طور نیست؟»
روزنامه کیهان زیر نظر حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه در این موسسه، اداره می‌شود و معمولا مواضع بیت رهبر جمهوری اسلامی را بازتاب می‌دهد.
تیم ملی فوتبال ایران روز دوشنبه در نخستین بازی خود در چارچوب جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با نتیجه شش بر دو از تیم انگلیس شکست خورد.
این نتیجه با استقبال گروهی از کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی و شادی برخی از مردم در خیابان‌ها روبرو شد که از عدم واکنش اعضای تیم ملی فوتبال به سرکوب‌ گسترده معترضان توسط نیروهای امنیتی ناراضی هستند.

«تیراندازی» نیروهای سپاه پاسداران به دانش‌آموزان در شهرک وحدت سنندج
شبکه حقوق بشر کردستان روز چهارشنبه گزارش داد که نیروهای سپاه پاسداران در شهرک وحدت سنندج «گروهی از دانش‌آموزان را هدف تیراندازی قرار دادند که در اثر آن دست‌کم چهار دانش‌آموز زخمی شدند».
این شبکه، وضعیت یکی از این کودکان به نام بهزاد را «وخیم» گزارش داده است.
نیروهای سپاه پاسداران، لباس‌شخصی‌های بسیج و نیروی انتظامی در هفته‌های اخیر خشونت شدیدی علیه معترضان در مناطق کردنشین ایران به کار بسته‌اند، به‌طوری که بر اساس گزارش‌ها، فقط ظرف یک هفته گذشته دستکم ۴۲ شهروند کرد بر اثر تیراندازی این نیروها جان باخته‌اند. ‌
رادیو فردا

جلسه ویژه شورای حقوق بشر درباره ایران؛ بربوک راهی ژنو می‌شود
همزمان با ادامه اعتراض‌ها در ایران، آنالنا بربوک، وزیر ا‌مور خارجه آلمان شخصا در جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو شرکت می‌کند. آلمان می‌خواهد با صدور قطعنامەای جمهوری اسلامی را ملزم به توقف خشونت‌ها کند.
آنالنا بربوک وزیر ا‌مور خارجه آلمان، به دلیل وضعیت ویژە ایران، شخصا در جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، کە روز پنجشنبه در ژنو برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان، امروز چهارشنبه ٢ آذر (٢٣ نوامبر) در برلین، با اعلام این خبر گفت: «باید در قطعنامەای از دولت ایران خواسته شود، که سرکوب و خشونت علیه مردم خود را متوقف کند. »
به گفتە وزارت خارجه آلمان همچنین باید "تحقیقات مستقلی در مورد نقض احتمالی حقوق بشر" توسط جمهوری اسلامی انجام شود.
۴۷ کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد عضویت دارند. معلوم نیست که اکثریت اعضا از طرح ارائه شده توسط دولت آلمان و ۵۰ کشور دیگرو برای محکومیت جمهوری اسلامی، حمایت می‌کنند یا نه.
با این حال سخنگوی وزارت خارجه آلمان اذعان کردە است: «برای دستیابی به اکثریت لازم، هنوز کارهای وجود دارد کە باید انجام شود.»

اعتراض کارگران در شهرک صنعتی البرز قزوین
بر اساس تصاویر منتشر شدە در شبکه‌های اجتماعی، تعداد زیادی از کارگران کارخانه بهمن‌دیزل در شهرک صنعتی البرز قزوین، با برپایی تجمعی به وضعیت صنفی خود اعتراض کردند.
تصاویر نشان می‌دهند کە گروهی از کارگران ابتدا دست به تحصن زده و سپس بخشی دیگر با راهپیمایی و شعار "نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم" به جمع آنها پیوستند.
در روزهای گذشتە فراخوان‌های زیادی منتشر شدە و از کارگران، کامیون‌دارها، راننده‌های تهران خواستە شدە کە بە اعتراضات جاری بپیوندند و اعتصاب کنند.

حملە بە دانش‌آموزان در سنندج و ایلام
بر اساس گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، صبح امروز چهارشنبه ٢ آذر ماه، نیروهای سپاه پاسداران در "شهرک وحدت" سنندج گروهی از دانش‌آموزان را هدف تیراندازی قرار دادەاند.
این شبکه گفتە کە دست‌کم چهار دانش‌آموز زخمی شدەاند کە وضعیت یکی از این کودکان وخیم گزارش شده است.
از ایلام هم خبر می‌رسد کە روز سه‌شنبه دانش‌آموزان یک مدرسه دخترانه، پس از آنکه اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردەاند، توسط نیروهای بسیج محاصرەشدەاند. شاهدان عینی گفتەاند کە پس از این اتفاق دانش‌آموزان مدارس دیگر و والدین از روی دیوار وارد مدرسه شدە و به تجمع دانش‌آموزان پیوستەاند.
بی بی سی