التهاب درکردستان؛ حمایت از مهاباد در سراسر ایران

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل یکشنبه در سخنانی در منامه، پایتخت بحرین، به اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران واکنش نشان داد. آقای هولاتا که در نشست موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی صحبت می کرد، شعار «زن، زندگی، آزادی» را به فارسی به زبان آورد و خواهان توجه جامعه جهانی به خواسته‌های معترضان ایرانی شد.آقای هولاتا گفت:‌ «مردم ایران می‌گویند بس است.»او ادامه داد:‌ «در حالی که مردم ایران به خاطر رسیدن به آزادی در میهن خود هدف قرار می‌گیرند، آزار می‌یینند، بازداشت می‌شوند و جانشان را از دست می‌دهند، جامعه جهانی چگونه می‌تواند خود را به ندیدن بزند؟»

آقای هولاتا همچنین درباره اتهام‌های حکومت ایران درباره دست داشتن اسرائیل در ناآرامی‌ها به خاطر حمایت از معترضان گفت: «ما همیشه برای همه رخدادها در ایران متهم می‌شویم... ولی این (اعتراض‌ها) درباره ما نیست، برای کسب آزادی است.»
تسنیم از بازداشت کتایون ریاحی، بازیگر تلویزیون و سینما در محل سکونتش خبر داد. مولانا عبدالحمید راجع به اوضاع کردستان و به‌ویژه مهاباد ابراز نگرانی کرد. حمایت از مهاباد در شهرهای کردنشین و سایر نقاط ایران ادامه دارد.
مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به اوضاع ملتهب کردستان و به‌ویژه مهاباد، مردم معترض این مناطق را "از اعضای ملت بزرگ ایران" خواند و از نیروهای امنیتی خواست از تیراندازی به آن‌ها خودداری کنند.
او تأکید کرد: «فشار و سرکوب باعث گسترش نارضایتی خواهد شد.»
وضعیت در مهاباد شب گذشته بعد از گسیل نیروهای مسلح به این شهر وخیم شد و امروز نیز با وجود سرکوب شدید اعتراضات مردم شهر ادامه یافت.
در جوانرود از تیراندازی نیروهای سرکوب به مردم و کشته شدن سه تن از جمله یک نوجوان ۱۶ ساله خبر می‌رسد.

حمایت از مهاباد در سراسر ایران
علاوه بر جوانرود، مردم بسیاری از شهرها از جمله بناب، پارسیان، ارومیه، اراک، سردشت، سنندج، کرمانشاه، کامیاران، سقز، پیرانشهر، بوکان، مریوان و سقز به حمایت از مردم مهاباد برخاسته و شامگاه یکشنبه در خیابان‌ها شعار داده‌اند.
مردم جوانرود در برابر منزل یکی از کشته‌شدگان شعار می‌دهند: «مادر گریه نکن برای فرزندت، عهد می‌بندم بگیرم انتقامش را.»
کرمانشاهی‌ها هم شعار "مرگ بر دیکتاتور" سرداده‌اند. شرایط بخصوص در شهرهای کردستان ملتهب گزارش شده و پیش‌بینی می‌شود که شمار کشته‌شدگان و زخمی‌ها افزایش یابد.
شمار قربانیان اعتراضات جوانرود در روز یکشنبه افزایش یافته و به گفته شبکه حقوق بشر کردستان، تا کنون به چهار نفر رسیده است.
کولبرنیوز وضعیت شهر مریوان را همچون مهاباد جنگی اعلام کرد.

ادامه اعتراضات مردم کردستان به‌رغم سرکوب‌های سنگین؛ دو بازیگر بازداشت شدند
یحیی گل‌محمدی از تهدیدات علیه خود به‌خاطر حمایت از معترضان خبر داد
یحیی گل‌محمدی، سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس، از فشار و تهدید علیه خود به خاطر حمایت از معترضان در ایران خبر داد.
بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران روز یکشنبه در توییتر نوشت: «قراردادم را کسر می‌کنند، کمیته انظباطی مرا احضار می‌کند، تهدید می‌کنند، ولی من میان همین مردم بزرگ شده و پشت همین مردمم می‌مانم.»
آقای گل‌محمدی توییت خود را با هشتگ #مهسا_امینی به پایان برد.
سرمربی پرسپولیس پیش از این به انتقاد از آن دسته بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران پرداخته بود که در دیدار با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، به اعتراضات مردمی در ایران و خواسته‌‌های معترضان هیچ اشاره‌ای نکردند.
او نوشته بود: «توی درس معرفت نمیشه بیشتر از صفر به شما داد.»

ابراز نگرانی بلینکن از گزارش‌ها درباره تشدید سرکوب‌ها در ایران
وزیر خارجه ایالات متحده روز دوشنبه نسبت به گزارش‌ها درباره تشدید سرکوب اعتراضات در ایران و خاصه مهاباد ابراز نگرانی کرد.
آنتونی بلینکن در توییتر نوشت: «به شدت نگران گزارش‌ها درباره اقدام مقامات ایرانی هستم که خشونت‌ها علیه معترضان، به‌ویژه در شهر مهاباد را شدت بخشیده‌اند.»
این مقام دولت ایالات متحده در ادامه افزود: «ما همچنان در پی پاسخ‌گو ساختن کسانی هستیم که در این رخدادها نقش دارند و در عین حال همچنان از مردم ایران حمایت می‌کنیم.»
مهاباد روز شنبه پس از مراسم خاکسپاری کمال احمدپور، از کشته‌شدگان اعتراضات، صحنه راهپیمایی گسترده مردم معترض بود؛ به‌طوری که در برخی خیابان‌ها معترضان برای مقابله با نیروهای امنیتی اقدام به سنگربندی کردند و شرایط حاکم بر این شهر «جنگی» توصیف شده است. در واکنش به این وضعیت، دست‌کم ۲۵ خودرو سپاه و یگان ویژه به مهاباد اعزام شده‌اند.
سپاه پاسداران در نخستین ساعت‌های بامداد دوشنبه با موشک و پهپادهای انتحاری به اردوگاه‌های احزاب کرد ایرانی مخالف جمهوری اسلامی، از جمله مقر رهبری حزب کومله و محل زندگی رهبران حزب دموکرات کردستان ایران در اقلیم کردستان عراق حمله کرد.
این حملات در حالی انجام شد که به دنبال حمله شنبه شب نیروهای سپاه پاسداران و یگان ویژه فراجا به مهاباد، بسیاری از شهرها در استان‌های کردستان و کرمانشاه و شهرهای کردنشین آذربایجان غربی، شامگاه یک‌شنبه همچنان صحنه اعتراضات گسترده مردمی است.
سازمان ضد تروریسم اقلیم کردستان عراق نیز با تایید این حمله‌ها، اعلام کرد که سپاە پاسداران با موشک و پهپاد انتحاری همه اردوگاەهای احزاب کردستان ایران در مناطق مختلف اقلیم کردستان عراق را هدف قرار دادە است.

ادامه اعتراضات در شهرهای کردنشین به رغم سرکوب‌های سنگین
شهرهای مختلف کردنشین ایران روز و شامگاه یکشنبه به رغم سرکوب‌های سنگین نیروهای امنیتی شاهد ادامه اعتراضات مردمی بود.
بر اساس گزارش‌ها و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، مردم شهرهای پیرانشهر، پاوه، مریوان و جوانرود در حمایت از مردم مهاباد روز یکشنبه به خیابان‌ها آمدند و دست به تجمعات اعتراضی زدند.

مهاباد روز شنبه پس از مراسم خاکسپاری کمال احمدپور، از کشته‌شدگان اعتراضات، صحنه راهپیمایی گسترده مردم معترض بود؛ به‌طوری که در برخی خیابان‌ها معترضان برای مقابله با نیروهای امنیتی اقدام به سنگربندی کردند و شرایط حاکم بر این شهر «جنگی» توصیف شده است.
در واکنش به این وضعیت، دست‌کم ۲۵ خودرو سپاه و یگان ویژه به مهاباد اعزام شده‌اند تا نیروهای سرکوب در این شهر را تقویت کنند. در ویدئوهای منتشر شده، دستکم سه پیکاپ سپاه ظاهرا مجهز به مسلسل دوشکا دیده می‌شوند.
در برخی دیگر از ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از این مناطق، صدای شلیک سلاح‌های سنگین شنیده می‌شود.
برخی گزارش‌های غیررسمی و ویدئوهای منتشر شده حاکی است که از روز یکشنبه، بالگردهای نظامی حامل اعضای سپاه پاسداران برای سرکوب تظاهرات وارد مهاباد شده‌اند.
شماری از نهادهای حقوق بشری همزمان با اعزام نیروهای نظامی به مناطق کردنشین ایران، می‌گویند که در شبانه‌روز گذشته دست‌کم پنج تن از جمله یک نوجوان ۱۶ ساله به ضرب گلوله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

داود سوری، اقتصاددان، آزاد شد
گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی است داود سوری، اقتصاددان، که روز ۱۰ آبان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، از زندان آزاد شده است.
تصویری نیز از آقای سوری با ریشی انبوه منتشر شده که نشان می‌دهد وی در دوره بازداشت امکان اصلاح نداشته است.
محمد طاهری، روزنامه‌نگار، با انتشار خبر آزادی داود سوری نوشته که قرار بود به استقبال آزادی او بروند ولی این اقتصاددان خودش به منزل مراجعه کرده است.
آقای سوری دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه ویرجینیا تِک در آمریکاست و در حوزه فقر و ریشه‌های تورم در ایران مطالعات گسترده‌ای داشته است. هنوز مشخص نیست وی به چه اتهامی بازداشت شده بود.

آنجلینا جولی از فراخوان عفو بین‌الملل برای تحقیقات در مورد کشتار کودکان در ایران حمایت کرد
آنجلینا جولی، بازیگر و کارگردان هالیوود، با انتشار تصویر ده‌ها کودک ایرانی که در جریان اعتراضات کنونی به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند، نوشت: «کودکان باید از حق حفاظت در برابر هر گونه آسیب برخودار باشند».
او روز یک‌شنبه در پستی که در صفحه اینستاگرام خود با هشتگ مهسا امینی منتشر کرد، با تاکید بر این‌که صدای کودکان باید شنیده شود، یادآور شد تصویر منتشر شده تنها شماری از کودکان کشته شده از آغاز اعتراضات سراسری در ایران را نشان می‌دهد.
خانم جولی همچنین با اشاره به نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد مسائل جاری در ایران در روز پنج‌شنبه آینده افزود که او از فراخوان عفو بین‌الملل مبنی‌بر ایجاد سازوکاری برای تحقیق و بررسی درباره این جنایات و پاسخگو کردن عاملان سرکوب در ایران حمایت می‌کند.
تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی سازمان‌های حقوق بشری حاکی است که در جریان اعتراضات ایران در ۶۵ روز گذشته صدها تن از جمله ده‌ها کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال با تیراندازی مستقیم و یا ضربات باتوم نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.
سازمان حقوق بشر ایران، شمار کودکان کشته‌شده را ۴۷ تن شامل ۹ دختر و ۳ تبعه افغانستان اعلام کرده است. هرانا اما می‌گوید تا روز ۲۷ آبان موفق به احراز هویت ۵۸ کودک و نوجوان کشته‌شده در اعتراضات شده است.