۲۵ آبان: تظاهرات و اعتصابات سراسری، و دومین روز اعتصاب ذوب آهن

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۱۳۴: تجمعات در دهها شهر و اکثر دانشگاهها برگزار شد. امروز ۲۵ آبان تجمعات سراسری از اوایل صبح آغاز شد و شبانه نیز ادامه یافت. شهر کامیاران بدنبال مراسم خاکسپاری فواد محمدی یکی از جوانانی که بدست جنایتکاران جمهوری اسلامی در روز گذشته به قتل رسید، سراپا در التهاب و اعتراض است. در این شهر مردم خیابانهای مختلف را تحت کنترل قرار داده و کوچه به کوچه با سرکوبگران رژیم مقابله میکنند.

یک ویژگی اعتراضات این دو روز اعتصابات عمومی و اعتصاب کارگران در جاهایی چون ذوب آهن و گاز سوزان در اصفهان، شهرداری بندرعباس و فراخوان بخش هایی از معلمان و پزشکان به اعتصاب و از جمله تجمع پزشکان در مشهد با خواست آزادی همکاران بازداشت شده شان است که نشانگر وارد شدن انقلاب به فازی فراگیرتر و جدی تر و آغاز ورود وسیعتر کارگران و بخش های شاغل جامعه به اعتصابات و قدرت بخشیدن به انقلاب است. امروز نیز در بیش از ۶۰ شهر اعتصاب عمومی بود. کارگران ذوب آهن نیز با شعار "فکر نکنید امروزه، وعده ما هر روزه " بر تداوم اعتراضشان تاکید میکردند.
بدین ترتیب انقلاب وارد فاز جدیدی شده و در خیابان ها شاهد خیزشها و تظاهرات هستیم و در کنار آن کارگران دارند وارد میدان میشوند.
همانطور که در اطلاعیه قبل گزارش شده اعتصاب دانشجویان امروز در شهرهای مختلف ادامه یافت و دانشجویان تجمعات با شکوهی داشتند. دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین با شعار"هر یه نفر کشته شه هزار نفر پشتشه" پاسخ محکمی به سرکوبگریهای حکومت دادند. دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس شعارهای "فقر و فساد گرونی میریم تا سرنگونی"، و "قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان" را سر دادند. در تبریز مردم تجمع کردند و حکومت نیروهای سرکوب خود را به دانشگاه فرستاد و دانشجویان با آنها مقابله کردند. در سنندج دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی وسیعا شعار"توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه" را سر دادند و بنا بر خبرها مزدوران یگان ویژه به محوطه دانشگاه رفته و به آنها تیراندازی کردند. در شاهرود دانشجویان صنعتی تجمع کردند و شعار "حسین رونقی آزاد باید گردد" را فریاد زدند. دانشجویان دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه خواجه نصیر با شعار"۱۵۰۰ نفر کشته آبان ما" یاد آبان ۹۸ را گرامی داشتند. در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیر دانشجویان سرود انقلابی ای را همخوانی کردند. در چمران اهواز دانشجویان به خیابان آمده و شعارهای اعتراضی سر دادند و در دانشگاه جندی شاپور این شهر عکس خامنه ای را به آتش کشیدند.
علاوه بر دانشگاهها و تجمعات مردمی در شهرهای کامیاران، اصفهان، شیراز، بندرعباس، ارومیه، زاهدان که قبلا گزارش آن داده شد مردم در شهرهای دیگری چون ایرانشهر، سنندج، جکیگور، قزوین، هرمزگان، اوز، بابل، تبریز، اردبیل، شهر کرد، اهواز، شوش، بهبهان، ایذه، کرمانشاه، یزد، بوکان، صومعه سرا، سقز، قروه، فلاورجان، فولاد شهر، مشهد دورود، شاهین شهر، فولاد شهر، ساوه، مرودشت، قائم شهر، زنجان، کرج، ابهر، بانه، مهاباد، مریوان، روستای "فیشور"، سرابله، هفشجان، خمینی شهر ، زرین شهربه خیابان آمده و شعارهای اعتراضی سر میدهند. امروز نیز در نقاط مختلف تهران و از جمله متروها تجمعات اعتراضی برپا بود. در قروه مردم با شعار: بترسید بترسید ما همه با هم هستیم به خیابان آمدند. در قرچی آباد سقز مردم در خیابانند و با نیروهای سرکوب درگیرند. در کرمانشاه مردم در منطقه فرهنگیان فاز دو به خیابان آمده اند. در بوکان جمعیت بسیاری به خیابان آمده و محلت مختلف را بدست گرفته اند. در پرند جوانان دختر و پسر نیروهای سرکوب را فراری دادند. در سنندج جوانان به خیابان آمده و در محلات مختلف با نیروهای سرکوب درگیرند. در اردبیل فضا بشدت امنیتی است. در شوش بازار تعطیل بود و مردم به خیابان آمدند. در ایذه مردم با شعار"آزادی آزادی آزادی" به خیابان آمدند. در بهبهان مردم بسوی پایگاه بسیج حیات آباد کوکتل و آتش پرتاب کردند. در شهرکرد در خیابان کاشانی و در تبریز روبه‌روی کلینیک بوعلی مردم وسیعا تجمع کردند. در بجنورد مردم حوزه علمیه را آتش زدند. در فلاورجان نیز کسبه بازار را بسته و به خیابان آمده و تظاهرات کردند. بنا بر یک برآورد دامنه تجمعات و اعتراضات امروز به بیش از صد شهر رسیده است. در این اعتراضات مردم شعار میدهند: " آزادی، آزادی، آزادی"، "مرگ بردیکتاتور"،"هیز تویی، هرزه توی، زن آزاده منم"، "اگر یک اعدام بشه، ایران قیامت میشه".
تجمعات و اعتصابات و اعتراضات امروز بیانگر یک نقطه عطف در حرکت انقلاب به پیش بود.
نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۵ آبان ۱۴۰۱ُ، ۱۶ نوامبر۲۰۲۲

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۱۳۳
۲۵ آبان دومین روز گرامیداشت آبان ۹۸
ادامه اعتصابات و تجمعات سراسری
روز ۲۵ آبان مردم با اعتصابات عمومی برای دومین روز، سالگرد آبان خونین را گرامی داشتند. گزارشات تا کنونی گویای ادامه اعتصاب سراسری کسبه و بازار در شهرهای متعددی از جمله این شهرهاست: تهران، بابل، شیراز، سنندج، یاسوج، اراک، فسا، بندرگناوه، دهگلان، آباده، اهواز، کرمانشاه، فولادشهر، اصفهان، کامیاران، شاهین شهر، زرین شهر، رشت، مریوان، مهاباد، سقز، بوکان، بانه، بهبهان، مشهد، نجف آباد، خرم آباد، گوهردشت کرج، تبریز، پیرانشهر، بیجار، میاندوآب، پهره، کرمان شهرک بابک، بروجرد، قروه، ایرانشهر، ارومیه، جوانرود، کازرون، بابل، جاده ساوه، آدران، لاهیجان، گرگان، قزوین، . بنا برگزارشات نیروهای سرکوب به بازار آهن تهران حمله کرده و کسبه ومردم منطقه در حال درگیری با آنان هستند. در اقدسیه مشهد بازار تعطیل است و مردم آتش روشن کرده و با نیروی سرکوب درگیرند.
تظاهرات و تجمعات خیابانی نیز در بسیاری از شهرها جریان دارد. در کامیاران تمام شهر به حرکت در آمده و یکپارچه خشم و اعتراض است. در این شهر امروز مردم بسیاری مقابل منزل فواد محمدی که شب گذشته بدست اوباش بسیج به قتل رسید جمع شدند و سپس سیل جمعیت برای مراسم خاکسپاری وی به حرکت در آمد. در این مراسم جمعیت بزرگی از زنان شرکت داشتند. تجمع کنندگان با کف زدن و شعار دادن فریاد اعتراض خود را بلند کردند . نیروهای سرکوب بسوی مردم شلیک میکردند. گفته میشود در جریان تیراندازی ها بیش از ۱۰ شهروند زخمی شده‌اند و جنگ و درگیری مردم با نیروهای سرکوبگر ادامه دارد. مردم جاده توبره ریز شهرستان کامیاران را بطور کامل در کنترل دارند. شب گذشته در کامیاران همچنین سعید مرادی با شلیک نیروهای سرکوبگر مجروح شد و مردم در همدردی با او در محل زخمی شدن وی گل گذاشتند.
در سنندج در شب گذشته جوانی بنام زانیار الله‌مرادی، ۲۶ ساله بدست نیروهای سرکوب به قتل رسید . گفتە می‌شود که نیروهای امنیتی از ترس جمع شدن مردم جنازه او را ربودەاند.و فضایی از خشم و اعتراض در این شهر حاکم است. در این شهر برگزاری تجمع و مراسم چهلمین روز قتل جانباختگان محمد امینی ، داریوش علیزاده ،پیمان منبری و یحیی رحیمی و گرامیداشت یاد آنها برای فردا ۲۶ آبان که مصادف با سومین روز سالگرد خیزش آّبان ۹۸ است در "بهشت محمدی" فراخوان داده شده است. .
در اصفهان مردم در محل حکیم نظامی خیابان را بسته و شعارهای اعتراضی سر میدهند. برای فردا نیز به مناسبت چهلمین روز قتل احمد شکراللهی که بدست نیروهای سرکوب به قتل رسید مردم بسوی امامزاده محمد باقر در خوراسگان حرکت میکنند و یاد او را گرامی میدارند. در بندرعباس در بامداد امروز مردم با روشن کردن آتش خیابان را بستند و نیروهای سرکوب حکومت را فراری دادند. در ارومیه مردم به خیابان آمدند و بسوی حوزه علمیه شهر کوکتل مولوتف و آتش پرتاب کردند. در زاهدان دانش آموزان به خیابان آمدند و تظاهرات کردند و شعارهای ضد حکومتی سر دادند. در شیراز مردم با برافروختن آتش و مسدود کردن خیابانها دست به تجمع زده اند. و مقابل دانشكده پزشكي جوانان با سرکوبگران درگیرند.
در این روز همچنین پاکبانان شهرداری در بندرعباس و کارگران ذوب آهن برای دومین روز در اصفهان در حال اعتصاب و تجمع هستند. افزایش دستمزدها، اجرای کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل از جمله خواستهای اعلام شده این کارگران است.
اعتصابات دانشجویان در دانشگاهها نیز به نحو گسترده ای ادامه دارند. در دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه خواجه نصیر دانشجویان تجمع کرده و شعار میدادند:" آهای آهای نشسته‌ها مهسای بعدی از شماست". دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراضی و فریاد آزادی آزادی آزادی تجمع کردند. در دانشگاه عمران و دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز دانشجویان تجمع کردند. بنا بر خبرها در دانشگاه رازی کرمانشاه از صبح امروز نیروهای سرکوب دست به دستگیریهایی زدند و فضا متشنج و اعتراضی است.
نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۵ آبان ۱۴۰۱ُ، ۱۶ نوامبر۲۰۲۲