حمله به معترضان در مشهد، کشته شدن یک نیروی سپاه در کامیاران

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

تهدید کسبه و بازاریان در پی همراهی با فراخوان اعتصاب سراسری: گزارش‎های رسیده به رادیو فردا حاکی است که شماری از سبه و بازاریانی که روز 24 آبان با تعطیلی محل کسب‌وکار خود به اعتصابات سراسری پیوسته بودند، از سوی اتحادیه‎های صنفی تهدید شدند. بازاریانی از شهرهای تهران، کرج، رشت، اصفهان و شیراز به رادیو فردا گفتند که صبح چهارشنبه، طی تماس از سوی اتحادیه صنفی خود تهدید شدند که در صورت ادامه اعتصاب، پروانه فعالیت صنفی‌شان باطل خواهد شد.

هم‌زمان با اعتراضات سراسری و در پی فراخوان برای اعتصاب در روزهای 24، 25 و 26 آبان، بسیاری از بازاریان نیز اقدام به تعطیلی محل کسب‌وکار خود کردند؛ تا جایی که بازارهای بسیاری از شهرها، به طور کامل به تعطیلی کشیده شد.

بازداشت ۱۱۰ نفر در جریان اعتراضات ۲۴ آبان در شهرهای مختلف فارس
فرمانده انتظامی استان فارس از بازداشت ۱۱۰ نفر در جریان تجمعات اعتراضی شامگاه ۲۴ آبان خبر داد.
رهام‌بخش حبیبی مدعی شد که معترضان در شیراز و حدود ۱۰ شهرستان دیگر در سطح استان فارس با «ایجاد راه‌بندان، تخریب اموال عمومی و سنگ‌پرانی به سمت ماموران انتظامی و امنیتی باعث ترس و وحشت برای شهروندان شده بودند».
این فرمانده انتظامی افزود: «بازداشت‌شدگان شامل ۹۲ معترض مرد و ۱۸ معترض زن هستند و برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند».
او بار دیگر به شیوه دیگر مقام‌ها و مسئولان حکومت جمهوری اسلامی مردم معترض را به «برخورد قاطع» و «بدون اغماض» تهدید کرد.
مرکز رسانه قوه قضائیه از صدور حکم اعدام برای سه تن دیگر از معترضان بازداشت‌شده در جریان تجمعات خیابانی اخیر در تهران خبر داد.
بر اساس گزارش این مرکز که روز چهارشنبه ۲۵ آبان منتشر شد، فردی که «به صورت عمد و با قصد جان ماموران نیروی انتظامی، با خودرو سواری خود به سرعت به ماموران هجوم برده و در اثر برخورد با آن‌ها یک پلیس را کشته و تعدادی را نیز مجروح کرده»، به اتهام «افساد فی‌الارض و اقدام علیه امنیت ملی» به مجازات اعدام محکوم شده است.
فرد دوم نیز با اتهام ادعایی «محاربه» از طریق «کشیدن سلاح سرد و حمله مسلحانه از طریق جرح عمدی با چاقو به یکی از ماموران» و همچنین «ایجاد رعب و وحشت برای شهروندان و ناامنی در محیط و به آتش کشیدن فرمانداری شهرستان پاکدشت و تخریب اموال عمومی» محاکمه شده بود که با حکم دادگاه به اعدام محکوم شده است.
بر اساس دیگر دادنامه صادر شده از سوی دادگاه انقلاب تهران، فردی که با حضور در محل اعتراضات «اقدام به بستن خیابان، جلوگیری از تردد وسایل نقلیه و ایجاد رعب و وحشت و همچنین آسیب زدن به اموال عمومی» کرده بود و در تمامی این موارد نقش «هدایت‌گری» داشت به اتهام «محاربه» به مجازات اعدام محکوم شده است.
احکام قوه قضاییه پس از درخواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اعدام معترضان صادر و اعلام شده است
در ویدئویی که امروز از بازار آهن شادآباد تهران منتشر شده، یک معترض می‌گوید: «پنج ساعت است که داریم می‌جنگیم.»
حساب کاربری «۱۵۰۰ تصویر» امروز ویدئویی مربوط به ۲۵ آبان سال ۹۸ را منتشر کرد که نشان می‌دهد در شروع اعتراضات آن سال مردم چگونه اعتراض خود را شروع کرده بودند و پیش می‌بردند. در نتیجه سرکوب اعتراضات آبان ۹۸، به‌گزارش رویترز، حدود ۱۵۰۰ نفر کشته شدند.
صدها تن از دانش‌آموختگان دانشگاه علم و صنعت ایران واقع در تهران، در بیانیه‌ای، نامه برخی از استادان این دانشگاه را «ننگین‌ترین اتفاق» تاریخ دانشگاه علم و صنعت توصیف کردند و نوشتند که سرکوب دانشجویان با «سکوت اکثر اساتید» و «همراهی عده‌ای» از استادان دانشگاه استمرار یافته است.
در این بیانیه که امروز منتشر شد، با اشاره به نامه اخیر برخی استادان دانشگاه علم و صنعت آمده است: «بیانیه‌ شرم‌آور تعدادی از اساتید که در آن بدون اشاره به برخوردهای پلیسی با دانشجویان، به طور ضمنی از روندهای امنیتی جاری حمایت نموده و خواهان پیگیری فعالیت‌های عادی دانشگاه بدون توجه به وضعیت دانشجویان شده‌اند، به یقین از ننگین‌ترین اتفاقات در تاریخ ۹۰ ساله‌ این دانشگاه است.»

تفکیک استانی کشته‌شدگان بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران
بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، کشته‌شدگان تا امروز از ۲۳ استان مختلف گزارش شده‌اند و بیشترین کشته‌ها به ترتیب از استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران، مازندران، کردستان و گیلان بوده‌اند.
تعداد کشته‌شدگان اعتراض‌ها علیه جمهوری اسلامی به ۳۴۲ نفر رسید؛ ۴۳ کشته‌شده کودک هستند
سازمان حقوق بشر ایران که مقرش در نروژ قرار دارد اعلام کرد که بر اساس بررسی‌هایش تاکنون می‌تواند کشته‌شدن ۳۴۲ نفر را در جریان اعتراض‌های سراسری دو ماه اخیر تایید کند. این سازمان می‌گوید که ۴۳ تن از کشته‌شدگان کودک هستند.
این سازمان همچنین یادآوری کرده که هزاران نفر در این دو ماه دستگیر شده‌اند و «برخی از آنان، در دادگاه‌هایی نمایشی، با اتهام‌هایی نظیر محاربه و افساد فی‌الارض، در خطر صدور حکم اعدام قرار دارند».
بر اساس این گزارش، استان‌هایی که کشته‌شدن معترضان در آنها گزارش شده‌، به شرح زیر است:
سیستان و بلوچستان ۱۲۳ نفر
تهران ۳۹ نفر
مازندران ۳۳ نفر
کردستان ۳۲ نفر
گیلان ۲۳ نفر
آذربایجان غربی ۲۳ نفر
کرمانشاه ۱۴ نفر
البرز ۱۵ نفر
خوزستان ۵ نفر
خراسان رضوی ۵ نفر
اصفهان ۴ نفر
زنجان ۴ نفر
لرستان ۳ نفر
مرکزی ۳ نفر
قزوین ۲ نفر
کهگیلویه و بویراحمد ۲ نفر
آذربایجان شرقی ۲ نفر
ایلام ۲ نفر
اردبیل ۲ نفر
همدان ۲ نفر
بوشهر ۲ نفر
سمنان ۱ نفر
کرمان ۱ نفر