اعلامیه حزب حکمتیست: همبستگی با جانباختگان جمعه خونین زاهدان

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

امروز ١٨ آبان ١٤٠١ چهلمین روز قتل عام زاهدان بود. در ۸ مهر ۱۴۰۱، ‎جمعه خونین زاهدان، حداقل ۹۲ انسان معترض به تجاوز رئیس نیروی انتظامی به کودک ١٥ ساله توسط جنایتکاران اسلامی با گلوله جنگی به قتل رسیدند و صدها نفر زخمی شدند. ۱۳ تن از جانباختگان کودک بودند. امروز چهارشنبه تا ساعت عصر، در دانشگاه ها و مدارس شهرها و مناطق اجتماعات اعتراضی علیه حکومت و مراسم در گرامیداشت جانباختگان زاهدان برگزار شد. از جمله در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، چمران شیراز، دانشکده هنر و معماری پارس تهران، دانشکده هنر و معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشکده حقوق دانشگاه تهران، دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشکده ریاضی دانشگاه خوارزمی، اجتماعات اعتراضی در همبستگی با مردم بلوچستان برگزار شد.

عکسهای جانباختگان و بویژه "خدانور لجه ای" همه جا بود و برای وی پرفورمنسی کنار پارک خانه هنرمندان اجرا شد. در بجنورد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی در حمایت از دانشجویان تعلیق شده‌ دست به تحصن زدند. در دانشگاه هنر اصفهان دانشجویان در اعتراض به تعلیق رفقایشان آتلیه ها و کارگاه ها را بستند و تعلیق دانشجو را با تعلیق دانشگاه پیوند زدند. برخوردهای انظباطی در دانشگاه ها ادامه دارد. بجز بازداشتها صدها دانشجو از دانشگاه تعلیق شدند.
امرور ١٨ آبان در زاهدان اعتصاب عمومی بود. سه شنبه شب در حمایت از مردم زاهدان در محلات مختلف اقداماتی صورت گرفت. از جمله در کرج به مصلی فردیس با کوکتل مولوتوف حمله شد. به چند مرکز یا پایگاه بسیج از جمله در کرمان نیز حمله شده است. در بوشهر و شهرستان جم دفتر امام جمعه را آتش زدند. در مشهد پایگاه ۸ ابوذر را به آتش کشیدند. شعارنویسی و کار گرافیتی گسترده بود. صحنه قتل فجیع "خدانور" و بستن وی به میله را در دانشگاه ها و شهرها بازسازی کردند.
در مناطق و محلات مختلف تهران از جمله سعادت آباد، خیابان انقلاب، هفت حوض، باغ فیض، شهریار، پیامبر و ستارخان اجتماع و اعتراض برگزار شد. در ستارخان به سمت معترضین شلیک شد. همینطور کسبه بازار مبل شهرک ولیعصر دست به اعتصاب زدند. اعتراض و تجمع و راه بندان و آتش روشن کردن و شعار دادن از دیگر اقداماتی بود که از جمله در شاهین شهر، سقز، سنندج، مهاباد، بوکان، بانه، مریوان، قروه، کرمان، شهرکرد و کرج در جریان بود. در سقز مضاف بر اعتراضات در منطقه کریم آباد، اعتصاب عمومی هم بود. شهرهای بانه، سنندج، سقز، زاهدان و بخشهائی از بازار تهران دست به اعتصاب عمومی زدند. در قروه دانش عمدتا دانش آموزان مدارس متوسطه دست به اعتراض زدند و علیه خامنه ای شعار دادند.
شعارهای محوری این تظاهراتها، "مرگ بر دیکتاتور"، "زن زندگی آزادی"، "امسال سال خونه سید علی سرنگونه"، "هیز توئی هرزه توئی زن آزاده منم" و "بلوچستان جگرگوشه ایران" بودند. شعارهای جدیدی در اعتراضات امروز طرح یا مجددا تکرار شدند: "فقر، فساد، گرونی، میریم تا سرنگونی"، "کو آب و برق مفتی، کو پول نفت که گفتین"، "مردم گدایی میکنه، رهبر خدایی میکنه"، "مسئول تو ناز و نعمت با پول نفت ملت"، "ایران وضعش خرابه، ملا فکرش حجابه"، "حقوق ما ریالیه، هزینه ها دلاریه"، "گرانی تورم، بلای جان مردم"، "دلارامون تو لبنان، جوونامون تو زندان"، "وعده هاشون سرابه، جوابش انقلابه"، "نه سید علی نه مجتبی، مرگ بر این ظلم و جفا"، "فرمانده سپاهی، مظهر هر سیاهی، تو رهبر داعشی، تویی که کودک کشی"، "نظام سید علی عامل هر فساد است، انقلاب مردمی مظهر عدل و داد است"، "این سید علی کودک کشه، رهبر هر آدم کشه"، "لحظه به لحظه گویم، زیر شکنجه گویم، یا مرگ یا آزادی"، "گل های ایران همه پرپر شده، مجلس ما خر بوده خرتر شده"، و ... از جمله شعارهای جدید بودند که امروز در اجتماعات سر داده شدند. امشب مناطق مختلف شهرهای ایران فراخوان تجمع داده اند که اجتماعات اولیه در تهران شکل گرفته است.
حزب کمونیست کارگری ایران - حکمتیست به زنان و مردان انقلابی درود میفرستد. ما در هر مناسبتی می آئیم تا با عزیزانمان پیمان ببندیم که راهشان ادامه دارد و سیاست محوری ما تداوم جنگ انقلابی برای پیروزی است. ما داغداریم، جای خالی عزیزانمان هیچوقت پر نخواهد شد، اما الان در وسط جنگ فقط به تعرض و پیشروی فکر میکنیم. این قانون و رسم انقلاب است. در این دوره بهترین بزرگداشت جانهای شیفته ای که دیگر میان ما نیستند، بهترین حمایت از اسرائی که در زندان و تحت شکنجه هستند، ادامه قاطع راهمان برای پیروزی است. نباید به حکومت فرصت بازسازی دهیم.

مرگ بر جمهوری اسلامی!
آزادی، برابری، حکومت کارگری!
حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
١٨ آبان ۱۴۰۱- ٩ نوامبر ۲۰۲۲
فراخوان حزب حکمتیست
در گرامیداشت قربانیان جمعه خونین زاهدان
فردا چهارشنبه ١٨ آبان
فردا چهارشنبه چهلمین روز جمعه خونین زاهدان است. به این بهانه و مناسبت در شهرهای بلوچستان و بویژه زاهدان و همراه با آنان در سراسر کشور در دانشگاه ها و خیابانها و محلات، در شعارنویسی ها و ابتکارات انقلابی، یکپارچه کنار بستگان و خانواده های جانباختگان هستیم و یکصدا فریاد میزنیم حکومت اسلامی نمیخوایم. خامنه ای و رئیسی و سران جمهوری اسلامی مسئول مستقیم کشتار زاهدان و خاش و هر گوشه ایرانند و باید محاکمه شوند.
تلاشهای حکومت و منصوبانش در بلوچستان اینست که آدرس غلط به مردم بدهند و مسئله قتل عام مردم بیگناه را به تقابل "سنی" و "شیعه" و نفرت پراکنی مذهبی تبدیل کنند. این سیاستی ارتجاعی برای ایجاد تفرقه میان مردم، بهانه ای برای تشدید سرکوب و حتی علیه مردم بیگناه و کودکانی است که توسط رژیم به قتل رسیدند. مردم در سراسر کشور علیه اختناق و زن ستیزی و فقر و تبعیض بپاخاسته اند و حکومت اسلامی را مسبب مشقات خود میدانند. از زاهدان و سنندج و تهران و تبریز تا اصفهان و کرج و دانشگاه و مدرسه خونین است.
حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست مردم سراسر کشور و شهرهای بلوچستان را به اعتراض عمومی و همبستگی با مردم بلوچستان و قربانیان جمعه خونین زاهدان فرامیخواند. هیچ سازشی با قاتلین فرزندان ما قابل قبول نیست. جنایتکاران بزودی در دادگاه های مردمی محاکمه و مجازات خواهند شد. رژیم جنایتکار باید برود.
مرگ بر جمهوری اسلامی!
آزادی، برابری، حکومت کارگری!
حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
١٧ آبان ۱۴۰۱- ٨ نوامبر ۲۰۲۲