خشم در مناطق کارگر‌ی و حاشیه‌نشین، قتل یک جوان در لاهیجان

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

دامنه اعتراضات به لحاظ جغرافیایی گسترده‌تر شد. در چند شهر و منطقه کارگری و حاشیه‌نشین معترضان به خیابان آمدند. در لاهیجان ماموران سرکوب یک جوان را به قتل رساندند. معلمان سقز هم دانش‌آموزان و معلمان را به بایکوت مراسم حکومتی روز دانش‌آموز فرا خواندند.پنج‌شنبه ۱۲ آبان، در حالی که حکومت یک روز پس از سخنرانی علی خامنه ای در دیدار با «گروهی از دانش آموزان» خود را برای برگزاری مراسم ۱۳ آبان که در تقویم رسمی جمهوری اسلامی به عنوان روز دانش‌آموز نامگذاری شده است، آماده می‌کرد، برگزاری مراسم چهلم شماری از کشته شدگان خیزش در شهرهای مختلف معترضان بیشتری را به خیابان آورد.

صبح پنج‌شنبه در چند شهر دانش‌آموزان و دانشجویان به اعتراض ادامه دادند. همزمان فعالان صنفی معلمان از اجبار دانش‌آموزان به شرکت در مراسم حکومتی در شهرهای مختلف خبر دادند.
در سقز، زادگاه ژینا (مهسا) امینی که قتل او به دست پلیس گشت ارشاد به جرقه خیزش علیه تبعیض و حجاب اجباری بدل شد، گروهی از معلمان در بیانیه ای که شامگاه پنج شنبه منتشر شد از والدین خواستند از فرستادن فرزندانش به مراسم حکومتی که قرار است در سالن ورزشی کاوه برگزار شود، خودداری کنند.
معلمان و فرهنگیان سقز برگزاری مراسم حکومتی در روز دانش آموز را «محکوم» و از آن «برائت» جستند و خطاب به خانواده دانش آموزان و معلمان خواستند:
«از شرکت در چنین تجمع مزورانە و مشروعیت بخشیدن بە این رژیم خونخوار جدا امتناع نمایند، چرا کە شرکت هر کدام از ما در این مراسم حکومتی بە منزلەی سهیم بودن در جنایات رژیم در ریختن خون ژیناها و جوانان و مردم بی‌دفاع ایران می‌باشد.»
پیشتر نیز فعالان بلوچ از گروگان گرفتن دانش‌آموزان مدرسه‌های شبانه روزی در بلوچستان خبر داده و گفته بودند به آن‌ها اجازه ترک خوابگاه‌ها برای روز پنج‌شنبه و جمعه داده نشده است.
رسانه‌های حکومتی یک صدا مراسم ۱۳ آبان را پاسخ و اقدامی برای پایان دادن به آنچه که «اغتشاشات» می‌خوانند، عنوان کرده‌اند.
همزمان با این اخبار، مرکز همکاری احزاب کردستانی که حزب دمکرات کردستان، کومله کردستان و کومله زحمتکشان را در بر می‌گیرد هم ادعا کرد خبرهایی مبنی بر برنامه حکومت برای خرابکاری در مراسم ۱۳ آبان دریافت کرده است. این مرکز از مردم سنندج خواست در روز ۱۳ آبان از حضور در اطراف محل برگزاری مراسم حکومتی روز دانش‌آموز خودداری کنند.
اعتراضات شبانه هم تداوم یافت. در چند شهر و محله کارگری و حاشیه‌نشین معترضان به خیابان آمدند. رشت، آمل، لاهیجان، ارومیه، سنندج، مریوان، کامیاران، بوکان، بانه، تبریز ، مشهد، کرمان، فسا، الوند، فولادشهر اصفهان، بیجار، چالوس و اهواز از جمله شهرهایی بودند که معترضان شبانه به خیابان آمدند.

رزم در سکونتگاه های کارگری و مناطق حاشیه‌نشین
دامنه اعتراضات در شامگاه ۱۲ آبان به شهر جدید اندیشه در حد فاصل تهران_ کرج کشیده شد. شهر اندیشه سکونتگاه حدود ۱۲۰ هزار نفر است که اغلب آنان کارگران و کارمندان شرکت ها یا نهادهای دولتی و خصوصی مستقر در غرب تهران هستند که به دلیل افزایش هزینه مسکن از تهران خارج شده‌اند.

در کنار اندیشه که از آن به عنوان سکونتگاه جمعیت سرریز کرج و تهران نام برده می‌شود، در کرج نیز دامنه اعتراضات گسترده‌ای که از صبح همزمان با مراسم چهلم حدیث نجفی آغاز شده بود به کمال شهر، حصارک و خرمدشت کشیده شد.

کمالشهر با جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر یکی از بزرگترین سکونتگاه‌های حاشیه نشینان در استان البرز به شمار می‌رود.

ویدئوهایی از اعتراض در منطقه خرمدشت که بخشی از کمالشهر محسوب می‌شود و حصارک نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در یکی از ویدئوها از خرمدشت در استان البرز راوی که زن است می‌گوید: اینجا جنگ داخلی شده. در این ویدئو صدای شبیه به انفجار به گوش می‌رسد.
رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی مدعی شده‌اند که معترضان در استان البرز چند مامور نظامی را خلع سلاح کرده و کشته اند. تصاویری نیز از یک خودرو نیروی انتظامی که با حفاظ های اتوبان برخورد کرده و سرنشینان آن خونین هستند، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.
شهر کارگری الوند در قزوین
در مسیر استان های قزوین- تهران معترضان در شهر کارگری الوند که سکونتگاه کارگران شرکت های شهرک صنعتی البرز است هم به خیابان آمدند. پیش از این گزارشی از تجمع اعتراضی یا اعتراضات شبانه در این شهر منتشر نشده بود.
الوند از نخستین شهرهای کارگری در ایران است که علاوه بر کارگران شرکت های صنعتی، کسر بزرگی از حاشیه نشیان استان قزوین را هم در خود جای داده است. بنا بر گفته مسئولان دولتی در استان قزوین هشت منطقه از ۱۴ منطقه حاشیه نشین استان قزوین در شهرستان البرز که الوند اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین شهر آن است، قرار دارد.
در ویدئوهایی که از اعتراض شبانه در الوند منتشر شد، معترضان بنر قاسم سلیمانی را به آتش کشیده‌اند.
در شهر قزوین و روستای رحمت‌آباد در نزدیکی تاکستان که زادگاه جواد حیدری، از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر است هم معترضان به خیابان آمدند.

فسا و اسلام‌آباد ارومیه
اسلام آباد ارومیه یکی از محروم ترین مناطق شهری در ارومیه است، روستایی است که به شهر متصل شده است. رسانه‌های حکومتی ایران دو سال پیش در توصیف این محله گزارش کرده بودند: خانه‌های این منطقه با زمین‌های قولنامه‌ای و بدون مجوز ساخته شده‌اند و حتی یک متر فضای سبز هم در این منطقه وجود ندارد.
در شب‌های قبل این محله آرام بود و تصویر یا ویدئویی از اعتراضات در آن منتشر نشده بود. شامگاه پنج‌شنبه اما معترضان خیابان اصلی این منطقه که بنا بر اعلام قبلی مدیران شهری بخش منفصل شهری است، را با روشن کردن آتش مسدود کردند و در خیابان شعار دادند: «شه‌هید نامرن» که به معنی شهید نمی‌میرد است.
در استان فارس هم فسا صحنه اعتراض بود. معترضان پرشمار مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کردند و علیه حکومت شعار دادند. در یک ویدئو از فسا صدای یکی از معترضان که می‌گوید سنگ جمع کنید به گوش می‌رسد. معترضان در این شهر با شعار «بسیجی سپاهی پیوندتان مبارک» به صورت تلویحی واقعه شاهچراغ در شیراز را که نهادهای امنیتی به داعش نسبت داده بودند، اقدام خود سپاه پاسداران دانستند. آنها همچنین فریاد زدند: امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه.
در یک ویدئو دیگر صدای راوی می‌گوید: ۱۲ آبان ۱۴۰۱ فسا، چهل و هشتمین شب قیام آزادی‌خواهانه مردم ایران. در این ویدئو معترضان که در خیابان همصدا آزادی آزادی آزادی را می‌خوانند به گوش می‌رسد.
کاربران شبکه‌های اجتماعی از درگیری نیروی سرکوب با معترضان در فسا خبر دادند. یک ویدئو نیز منسوب به این شهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن به نظر می‌رسد یک معترض یک مجروح را بر دوشش حمل می‌کند.
دامنه اعتراضات شبانگاهی در تهران گسترده بود. آتش زدن بنرهای حکومتی همانند شب‌های قبل از سوی معترضین پی گرفته شد. چند ویدئو نیز از تجمع شبانه در نقاط مختلف پایتخت منتشر شد. در اکباتان معترضان پس از تهدیدهای لفظی نیروهای امنیتی به خیابان بازگشتند. در یک ویدئو از این شهرک معترضان گرد آتشی که افروخته‌اند می‌خوانند: هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم. در تهران پارس هم این شعار تکرار شد. همچنین تصاویری از اعتراض خیابانی در نازی‌آباد، نارمک، خزانه بخارایی، آریا شهر، ستارخان، خیابان ولی‌عصر و خیابان انقلاب در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.
«مرگ بر دیکتاتور»، «توپ تانک فشفه آخوند باید گم بشه» و «امسال سال خونه سید علی سرنگونه» از جمله شعارهای معترضان در مناطق مختلف تهران بود.
در یک ویدئو از آریاشهر که صدای راوی پشت دوربین تاریخ را اعلام کند، گروهی از معترضان در حال عبور خیابان دیده می‌شوند. در این ویدئو که زنان معترض روسری هایشان را در دست گرفته‌اند صدای شعار « این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» به گوش می‌رسد.
یک ویدئو نیز از تجمع معترضان در سعادت آباد منتشر شد. صدای راوی این ویدئو کوتاه می‌گوید: «۱۲ آبان ۱۴۰۱، سعادت آباد، شیربچه های میدون کاج». در این ویدئو دو سطل آشغال آتش زده شده در وسط خیابان قابل مشاهده است.

کرمان، مشهد، اهواز، تبریز، اصفهان
در دیگر شهرها نیز معترضان دوباره حتی به صورت محدود به خیابان آمدند. در مشهد احمدآباد محل اعتراض بود. در کرمان معترضان در خیابان ویلا تجمع کردند و شعار دادند: «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه». یک تصویر نیز از بنر آتش زده شده قاسم سلیمانی در این شهر منتشر شد.
در اهواز هم یک ویدئو کوتاه از اهواز در شبکه بی‌بی‌سی فارسی منتشر شد که صدای راوی که همراه با بوق ممتد خودرها به گوش می‌رسد، می‌گوید: «امشب ۱۲ آبان ماه اهواز زیتون کارمندی ساعت، ساعت ۱۲ و نیم شب». زیتون کارمندی از مناطق مرفه اهواز به شمار می‌رود که بیشتر ساکنان آن را کارکنان وزارت نفت یا شرکت‌های نفتی تشکیل می‌دهند.
در تبریز هم که از صبح پنجشنبه صحنه اعترض بود، اعتراض شامگاهی شکل گرفت. «آراز نیوز» که به فعالان ترک آذربایجانی نزدیک است، حضور ماموران امنیتی در تبریز را پرشمار گزارش کرد. در یک ویدئو از تبریز نیز حضور پرتعداد ماموران سرکوب نمایان است.
در اصفهان نیز در فولادشهر گروهی از معترضان به خیابان آمدند و علیه حکومت شعار دادند.

کردستان
سنندج همانند شب‌های قبل به رزم شبانه ادامه داد. خشونت نیروهای سرکوب در این شهر شب به شب شدت بیشتری می‌گیرد. شاهدان عینی در سنندج گفته‌اند که ماموران یگان ویژه به خودروها و منازل مسکونی یورش می‌برند و شیشه‌ها را تخریب می‌کنند. یک ویدئو از شکل‌گیری اعتراض و راهبندان با روشن کردن آتش از محله عباس‌آباد که از جمله سکونتگاه‌های حاشیه‌ای به شمار می‌رود، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.
در مریوان هم همانند شب‌های قبل معترضان در محله کوره موسوی با آتش زدن لاستیک خیابان را مسدود کردند. در یک ویدئو از این شهر یکی از معترضان روسریش را می‌سوزاند و صدای معترضان که فریاد می‌زنند« ژن، ژیان، ئازادی»، به گوش می‌رسد.
در کامیاران خیابان دوازده متری (دوازه متری) صحنه دوباره محل اعتراض بود. معترضان با آتش زدن لاستیک خیابان را مسدود کردند. در یک ویدئو از این منطقه صدای راوی پشت دوربین می‌گوید: رابندن، ۱۲ آبان، خیابان دوانزده متری کامیاران. در این ویدئو صدای مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر بسیجی و مرگ بر سپاهی به گوش می‌رسد.
در یک ویدئو از این شهر هم صدای راوی پشت دوربین که یک زن است می‌گوید کامیاران دووانزده خه‌زه‌لوه‌ر(۱۲ آبان) صدای معترضان که شعار می‌دهند «مرگ بر دیکتاتور» به گوش می‌رسد.
همچنین ویدئوهایی از اعتراض در بیجار، بوکان و بانه که یک شهر کاملا بازار محور است نیز منتشر شد.

گیلان و مازندران
حداقل در سه شهر رشت، لاهیجان و آمل در استان‌های گیلان و مازندران معترضان در شامگاه پنجشنبه به خیابان آمدند. در رشت و لاهیجان خشونت ماموران پلیس بسیار شدید گزارش شد. در لاهیجان که به روایت یک شاهد عینی، ماموران فضای شهری را با شلیک گاز اشک‌آور آلوده کرده بودند، یک جوان به ضرب گلوله ماموران حکومتی کشته شد. نام او عرفان زمانی اعلام شد. یک شاهد عینی از لاهیجان در باره صحنه شلیک به عرفان زمانی گفت:
«گلوله‌ی جنگی به کلیه‌ی عرفان زمانی اصابت کرد. مأموران بی‌امان به اطراف تیراندازی می‌کردند تا مردم نتوانند به عرفان کمک کنند. شاهد این بودیم که دو مامور بالای سر او ايستادند تا آخرین نفس را بکشد. وقتی مطمئن شدند او می‌میرد با حمایت تیراندازان صحنه را ترک کردند.»

پذیرش
در رشت هم ماموران با گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای به معترضانی که به خیابان آمدند، شلیک کردند. همچنین در آمل هم دامنه اعتراضات معترضانی که در مراسم غزاله چلابی شرکت کرده بودند، به شب کشیده شد. در چالوس نیز اعتراضات شبانه در جریان بود.
صبح روز ۱۲ آبان نیز همزمان با برگزاری مراسم یادبود برای شماری از کشته شدگان چندین شهر به صحنه اعتراض بدل شد. ماموران سرکوب معترضان سوگوار را در مناطق مختلف هدف گلوله‌های ساچمه‌ای قرار می‌دهند. ر اساس آخرین شمارش سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، تعداد کشته‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ در ایران، تا روز ۱۱ آبان دست‌کم ۲۷۷ نفر است که در میان آنها، ۴۰ نفر کودک هستند.
رادیو زمانه