سرتاسر ایران، یک پارچه خشم و اعتراض

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

تظاهرات شبانه و شدت گرفتن اعتراضات در شهرهای ایران: بسیاری از شهرهای ایران همچنان شاهد خیزش اعتراضی و شدید مردم هستند. وزیر خارجه آلمان می‌گوید نه فقط زنان، بلکه همه اقشار جامعه ایران خواهان آزادی هستند. شورای فرهنگیان و کانون نویسندگان بیانیه‌هایی منتشر کرده‌اند. روز پنجشنبه، ۱۲ آبان، مراسم بزرگداشت چهلم یا هفتم جانباختگان اعتراضات اخیر در شماری از شهرها به تظاهرات گسترده کشیده شد که با در شماری از این شهرها با خشونت نیروهای امنیتی و پلیسی روبرو شد. در شماری از شهرها نیز مردم به صورت خودجوش و در خشم و خروش از تداوم سرکوب‌ها و رویه‌های حکمرانی حکومت به خیابان‌ها آمدند.

شهرهای مشهد، کرمان، رشت، بندر انزلی، آمل، چالوس، کرمانشاه، قزوین، اصفهان، کرج، اراک، شیراز، ساری شاهد تجمع‌های معترضین بودند و در بسیاری از شهرها نیروهای امنیتی به درگیری با معترضین پرداختند. تجمع‌های اعتراضی در بسیاری از شهرها در شب نیز ادامه یافت.

ادامه اعتراضات شبانگاهی
براساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی بسیاری از خیابان‌ها و محلات تهران از جمله نازی‌آباد، تهرانپارس، هفت حوض نارمک، بلوار فردوس و آریاشهر، سعادت آباد ، شهرک اکباتان شامگاه پنجشنبه ۱۲ مهر (۳ نوامبر) شاهد تظاهرات اعتراضی بوده‌اند.
گزارش سازمان حقوق بشری "هه‌نگاو" حاکی است که در استان کردستان، شهرهای کامیاران، سنندج، مریوان و سقز در شامگاه پنجشنبه ۱۲ آبان (۳ نوامبر) شاهد درگیری میان نیروهای سرکوبگر حکومتی و مردم هستند.
شهر فسا، در استان فارس نیز شاهد اعتراض مردم بود. در ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی شعار "این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت" شنیده می‌شود.
فولاد شهر اصفهان روز ۱۲ آبان در مراسم چهلم مهسا موگویی شاهد تظاهرات گسترده اعتراضی مردم بود. مردم شهر با شعارهای "جمهوری اسلامی، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم"، مرگ بر دیکتاتور" و "مرگ بر خامنه‌ای" همچنین خواستار آزادی "توماج صالحی" شدند.
بنا بر ویدیو‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند، یک زن در حاشیه مراسم چهلم مهسا موگویی از ناحیه صورت هدف گلوله قرار گرفته است. در این ویدیو همچنین تلاش همراهان این زن برای احیای او دیده می‌شود. دویچه وله از انتشار این ویدیو بعلت دلخراش بودن معذور است.

در رشت نیز حمله ماموران برای متفرق کردن تجمع اعتراضی با ناکامی روبرو شد.
سپاه پاسداران در بیانیه‌ای برای چندمین بار از "مردم" خواسته که روز ۱۳ آبان، "روز دانش‌آموز" و همزمان با ۴۳‌مین سالگرد اقدام فاجعه‌بار هوادران حکومت در اشغال سفارت آمریکا، به خیابان‌ها بیایند و به "اغتشاشات و جنگ ترکیبی دشمن" پایان دهند.
علی خامنه‌ای و سپاه و ارکان حکومت اعتراضات چند هفته‌ای مردم ایران را "اغتشاشات و جنگ ترکیبی و فتنه" می‌خوانند که "دست دشمن در پشت آن است".

بربوک: همه اقشار جامعه ایران می‌گویند ما خواهان آزادی هستیم
آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود در حاشیه نشست وزیران خارجه گروه هفت که در شهر مونستر برگزار می‌شود گفت: «نه تنها زنان، بلکه همه اقشار جامعه ایران می‌گویند دیگر بس است و ما مانند کشورهای دیگر خواهان آزادی هستیم.»
وزیر خارجه آلمان همچنین به "یکپارچه کردن حمایت‌های اعضای گروه هفت از مردم ایران" اشاره کرد.
روز جمعه به موضوع "سرکوب خشونت‌بار اعتراضات در ایران" در نشست دو روزه وزرای امور خارجه گروه هفت بیشتر پرداخته خواهد شد.
بربوک در اجلاس گروه هفت: «نه تنها زنان، بلکه همه اقشار جامعه ایران می‌گویند دیگر بس است و ما مانند کشورهای دیگر خواهان آزادی هستیم.»بربوک در اجلاس گروه هفت: «نه تنها زنان، بلکه همه اقشار جامعه ایران می‌گویند دیگر بس است و ما مانند کشورهای دیگر خواهان آزادی هستیم.»
بربوک در اجلاس گروه هفت: «نه تنها زنان، بلکه همه اقشار جامعه ایران می‌گویند دیگر بس است و ما مانند کشورهای دیگر خواهان آزادی هستیم.»عکس: Martin Meissner/AP Photo/picture alliance
بیانیه کانون نویسندگان
کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که "آزادی زندانیان سیاسی و بازداشت‌شدگان جنبش آزادی‌خواهی مردم باید به خواستی همگانی بدل شود".
در بیانیه آمده است: « بیش از چهل روز از آغاز جنبش آزادی‌خواهی مردم ایران می‌گذرد. بیش از چهل روز است که خیابان‌ها و دانشگاه‌ها و مدارس به صحنه‌ی رویارویی حاکمیت با معترضان و آزادی‌خواهان بدل شده است. در این مدت حاکمیت بسیاری را کشته، بسیاری دیگر را در خیابان، خانه، مدرسه، دانشگاه و محل کار ربوده و همه‌ی امکانات خود را برای ارعاب و تحریف افکار عمومی به کار بسته است. بیش از چهل روز است که فضای مجازی، همچون خیابان، بازتاب سرکوب حکومتی و نیز مبارزه و مقاومت مردمی است.»
کانون نویسندگان ایران در این بیانیه که تاریخ انتشار آن ۱۱ آبان (دوم نوامبر) است، نسبت به "تشکیل دادگاه‌معترضان اخیر در پشت در‌های بسته" هشدار داده و از صدور احکام سنگین و طولانی برای فعالان صنفی و دادخواهان انتقاد کرده است.

شورای فرهگیان: مراسم ۱۳ آبان سرپوشی بر تجاوز به مدرسه است
شورای همانگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با انتشار بیانه‌ای، مراسم ۱۳ آبان را "عملی فریبکارانه در جهت اغفال اذهان عمومی" و برای "سرپوش نهادن بر شقاوت و تجاوزهای گسترده نسبت به ساحت مدرسه و دانش‌اندوزی" خوانده است.
در این بیانیه آمده است: «اربابان قدرت، همراه عاملان سرکوب و کشتار، با عملگی سرسپردگان بی اراده و سرداران و لباس شخصی‌ها، در حالی مراسم ۱۳ آبان و روز دانش آموز را برای سرپوش نهادن بر شقاوت و تجاوزهای گسترده نسبت به ساحت مدرسه و دانش اندوزی برگزار می‌کنند که از آغاز قیام حق طلبانه‌ی اخیر ملت ایران با رمز قیام مهسا امینی علیه ناکارآمدی، تبعیض، فقر و فساد، تعدادی از کودکان، دانش آموزان و نوجوانان را بی رحمانه به قتل رسانده و تعدادی از این آینده سازان را ربوده و در بازداشتگاه‌های مخوف مورد انواع آزار قرار داده‌اند.»
رادیو آلمان
*******************************
تظاهرات بزرگ و درگیری در چهلم کشته‌های اعتراضات سراسری در شهرهای مختلف ایران
تظاهرات سوگواران در چهلم حدیث نجفی در کرج
شمار بزرگی از معترضان ایرانی روز پنجشنبه - ۱۲ آبان - از جمله در شهرهای کرج، اصفهان، اراک و آمل چهلم قربانیان اعتراضات سراسری که از ۲۶ شهریور ماه شروع شد را برگزار کردند. در این روز تظاهرات خودجوشی هم در نقاط مختلف تهران و سایر شهرهای بزرگ از جمله تبریز، شیراز، رشت و شهرهای کردنشین شکل گرفته است.
براساس تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده یا به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده، تجمع و فریاد معترضان در نقاط مختلف پایتخت از جمله سعادت‌آباد، شهرک غرب، آریاشهر و نازی آباد بلند است.
بزرگترین تجمع‌های اعتراضی روز پنجشنبه در شهرهای کرج، اصفهان و آمل در جریان مراسم چهلم معترضانی که به دست نیروهای دولتی کشته شدند شکل گرفت. در اراک هم جمعیت بزرگی برای شرکت در مراسم هفتم مهرشاد شهیدی بر سر مزار این سرآشپز جوان حضور یافتند.
در این روز سیل جمعیت عزاداران حدیث نجفی در منطقه کمال‌شهر کرج شروع به راهپیمایی در خیابان‌ها و دادن شعار علیه علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی کردند و خواستار سرنگونی حکومت او شدند.
یکی از کسانی که در حال ضبط ویدئویی در کرج است می‌گوید ماموران برای جلوگیری از رسیدن جمعیت به مزار حدیث نجفی، راه را بسته‌اند اما در ویدیوهای دیگر جمعیت خروشان به حرکت خود ادامه می‌دهد و حتی تابلویی که روی آن نام روح الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، دیده می‌شود را از جا کنده و لگد می‌کند.
این مراسم در گورستان بهشت سکینه برگزار شد که طی آن ماموران دولتی از جمله لباس شخصی‌ها به سوگواران حمله کردند.
می توانید مشروح گزارش مربوط به تظاهرات کرج در مراسم چهلم حدیث نجفی را اینجا بخوانید
روز پنجشنبه شاهین شهر و فولادشهر اصفهان هم شاهد تجمع‌های بزرگی برای بزرگداشت چهلم مهسا موگویی و دیگر کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ۷ هفته گذشته بود.
چهلم خانم موگویی با حضور گسترده مردم در آرامستان فولادشهر برگزار شد. در ویدیوها دیده می‌شود که سرود بختیاری «مر جنگه مر جنگه، خدا دونه جنگ تفنگه» پخش شده و همزمان عزاداران در کنار هم ایستاده و کف می‌زنند.
جمعی از معترضان هم شعار «توماج صالحی آزاد باید گردد» را فریاد می‌زنند.
توماج صالحی خواننده سبک رپ اعتراضی ساکن اصفهان روز یکشنبه به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های متخاصم و تشکیل گروه‌ غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور» دستگیر شد.

بعد از مراسم چهلم راهپیمایی بزرگی انجام شد.
یک ویدئو منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی چهره خونین زنی را نشان می‌دهد که ظاهرا هدف گلوله قرار گرفته و روی زمین افتاده است. در این ویدیو به نظر می‌رسد همراهان این زن برای احیای او تلاش می‌کنند.
گفته می‌شود این زن در حاشیه مراسم چهلم مهسا موگویی در فولادشهر اصفهان هدف گلوله قرار گرفته است. از وضعیت او هنوز اطلاعی در دست نیست.
همزمان تصاویری از جاری شدن سیل معترضان در اطراف محل برگزاری مراسم چهلم غزاله چلابی از کشته‌شدگان اعتراضات در آمل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که شعار «خامنه‌ای قاتله٬ حکومتش باطله» سر می‌دهند.
آمل در ۷ هفته گذشته یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات در شمال ایران بوده و دست کم ۱۰ معترض در جریان تجمع‌های این شهر جان باخته‌اند.
مادر غزاله در سخنرانی‌ پرشوری در مراسم یادبود دختر کوهنوردش از دلتنگی‌ برای او گفت: «حالا دیگر جاده‌هایی که به کوه دماوند می‌رسد، بی تو و خنده‌هایت خلوت است و سوت و کور.»
مراسم چهلم جواد حیدری از کشته‌شدگان اعتراضات در قزوین هم با حضور گسترده مردم با شعار «آزادی» برگزار شد. ویدئویی از حضور مادر نوید افکاری در این مراسم و شعارهای حاضران در بزرگداشت نوید افکاری منتشر شده است.
همزمان تصاویری از مزار گل‌آذین شده مهرشاد شهیدی‌نژاد از کشته شدگان اعتراضات در اراک در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. در مراسم هفتم مهرشاد شمار بزرگی از معترضان تصاویر خامنه‌ای و روسری‌هایی را به آتش کشیده و شعار «آزادی» سر می‌دهند.
رادیو فردا در گزارشی درباره کشته شدن این جوان به نقل از سه شاهد عینی از آخرین باری که مهرشاد زنده دیده شده و «ضرب و جرح شدید او» توسط ماموران امنیتی نوشته است. در این گزارش آمده که او در حال دویدن و فرار از دست ماموران بوده اما پس از شلیک گاز اشکآور به زمین می‌افتد و «می‌ریزند روی سرش. ۷-۸ نفر ابتدا با شوکر و بعد با باتوم می‌زنند.»
از طرف دیگر در این روز جمعیت زیادی از معترضان و عزاداران در مراسم چهلم امیر نوروزی در بندرانزلی حاضر شدند و شعارهایی علیه حکومت سر دادند.

گزارش‌ها از «درگیری» در شهرهای کامیاران،‌ سنندج،‌ مریوان و سقز
سازمان حقوق بشری هه‌نگاو شامگاه پنجشنبه گزارش داد در شهرهای کامیاران، سنندج، مریوان و سقز معترضان با یورش ماموران حکومتی روبرو شده‌اند.
منابع شبکه حقوق بشر کردستان هم از کامیاران گزارش داد از عصر پنجشنبه «اعتراضات مردمی در خیابان توبره ریز آغاز شده و نیروهای ضدشورش با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای به معترضین حمله کردند.»
شبکه حقوق بشر کردستان فضای این شهر را «به شدت امنیتی و نظامی» توصیف کرده است.
به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان در این روز علیرغم تلاش نیروهای نظامی امنیتی برای جلوگیری از ورود مردم، مراسم سعید محمدی، ایمان محمدی و امیرعلی فولادی از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری در اسلام آباد غرب ایلام، برگزار شد که معترضان در آن شعارهایی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» و «اینجا خاک کردستان است، گورستان فاشیستان است» سر دادند.
به نوشته شبکه حقوق بشر کردستان «گزارش‌ها از تیراندازی نیروهای حکومتی و بازداشت ده‌ها نفر حکایت دارد.»
بنابر گزارش‌ها چهارشنبه شب هم در جریان تظاهراتی در شهر سنندج مومن زندکریمی یک نوجوان هجده ساله به دست نیروهای امنیتی کشته شد.
شبکه حقوق بشر کردستان می گوید تعدادی از خانواده‌های کشته شدگان کردستان از سوی نهادهای حکومتی زیر فشارند تا بگویند که فرزندانشان را احزاب کرد کشته‌اند.
در این روز خانواده فرشته احمدی از جان‌باختگان اعتراضات اخیر در شهر مهاباد هم در محل دفن وی مراسم هفتمین روز درگذشت وی را برگزار کردند. فرشته احمدی ۵ آبان در مهاباد بر اثر اصابت گلوله کشته شد.

تظاهرات در نقاط مختلف تهران و سایر شهرها
پنجشنبه شب با تاریک شدن هوا مردم در نقاط مختلف تهران تجمع کردند.
از جمله ویدیوهایی از منطقه نازی آباد تهران مخابره شده که حضور پرتعداد معترضان در این منطقه سرشناس در جنوب پایتخت را نشان می‌دهد. در یک ویدئو کودک خردسالی در نازی آباد زخمی شده که گفته می شود با «گلوله ساچمه‌ای» مجروح شده است.
همچنین ویدئوهایی از تجمع و گاه راهپیمایی در شهرک نفت پونک، آریاشهر، اکباتان، اطراف خیابان انقلاب، خیابان ولیعصر، هفت حوض نارمک، تهران پارس، بلوار فردوس و تهرانسر منتشر شده است.
در فسا واقع در استان فارس گروه قابل توجهی از معترضان در خیابان شعار «اینهمه سال جنایت٬ مرگ بر این ولایت» سر ‌دادند.
در رشت هم مردم ضمن سردادن شعار «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» راهپیمایی کردند.

قزوین، مشهد و شیراز از دیگر شهرهای محل تجمع و تظاهرات بود.
براساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی برخی از کسانی که برای شرکت در مراسم یابود رضا حقیقت‌نژاد، خبرنگار رادیو فردا به محل برگزاری رفته بودند، پس از لغو مراسم در خیابان دست به اعتراض زدند و شعار دادند: «توپ تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه».
قبل از این خانواده رضا حقیقت‌نژاد با انتشار اطلاعیه‌ای کوتاه اعلام کرد مراسمی که قرار بود برای درگذشت این روزنامه‌نگار در روز پنج‌شنبه در شهر شیراز برگزار شود، لغو شده است.

سایر خبرهای مهم روز:
شعار "هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم» با تکرر بی‌سابقه‌ای در تظاهرات مختلف این روز تکرار شد
خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضایی جمهوری اسلامی از شروع محاکمه ماهان صدرات مرنی به اتهام «محاربه و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» خبر داده است
در پی سرکوب خشونت‌بار معترضان در ایران،‌ آلمان امروز بار دیگر از شهروندان خود خواست که ایران را ترک کنند. وزارت خارجه آلمان نسبت به آنچه که «خطر ملموس» دستگیری خودسرانه، بازجویی و محکومیت‌های طولانی زندان، خوانده، هشدار داد
محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی گفته است: «ایرانیان خارج‌نشین که علیه کشور اقدام می‌کنند هزینه اقدامات خود را باید بپردازند و بهتر است کسانی که در برابر کشور و نظام ما شمشیر کشیده‌اند، لغو تابعیت شوند»
یغما فشخامی، روزنامه‌نگار بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است. مونا معافی،‌ فعال مدنی و همسر یغما فشخامی در توییتی نوشت که او چهارشنبه شب بعد از حضور در دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت شد
علی شکوری‌راد،‌ پزشک و فعال سیاسی در ایران می‌گوید که دکتر حسین کرمانپور،‌ مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا که یک هفته پیش عکس گاز اشک‌آور شلیک شده داخل بیمارستان را منتشر کرده بود،‌ از کارش برکنار شده و اجازه ورود به بیمارستان را ندارد
حسن رونقی،‌ برادر حسین رونقی، زندانی سیاسی عکسی از مادر و پدر خود درمقابل زندان اوین منتشر کرده و نوشته: «پدر و مادرم بیش از بیست روز است صبح تا شب را جلوی زندان انتظار می‌کشند تا خبری از حسین بگیرند»
بیش از ۱۰۰ تن از اساتید دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران در نامه‌ای حمله هفته گذشته به دانشگاه تهران را «وحشیانه» خواندند و با فاجعه بار خواندن این اقدامات خواهان آزادی همه دانشجویان بازداشتی شدند
خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه به نقل از روابط عمومی و تبلیغات سپاه امیرالمؤمنین استان ایلام مدعی شد عصر روز چهارشنبه ۱۱ آبان ماه، «یک تیم ضدامنیتی» مرتبط با معترضان «شناسایی و منهدم شده است». همچنین پلیس تهران از دستگیری ۵ نفر «در ارتباط با کشته شدن آرمان علی‌وردی، از اعضای نیروهای بسیج» خبر داده است
به گزارش روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، شرلی شمسیان، مجری سابق تلویزیون و رئیس جامعه ایرانی-اسرائیلی از دولت جدید اسرائیل خواسته است تا در مورد «نسل‌کشی و ستمی که بر مردم ایران» می‌رود، سکوت نکند و به هر نحوی که می‌تواند به ایرانیان کمک کند.
امروز ۱۲ آبان تصاویری از آتش زدن و پاره کردن عبای آخوندی از سوی معترضان در کرج در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود منتشر شد. در روزهای گذشته ویدیوهای زیادی از پرت کردن عمامه روحانی‌ها از سوی مردم معترض در شهرهای مختلف ایران منتشر شده است که به «عمامه پرانی» شهرت یافته
دیشب،‌ دومین شب تحصن گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی و چهره‌های سیاسی و هنری در مقابل کنگره آمریکا در شهر واشنگتن بود
شورای صنفی دانشجویان کشور از تهران گزارش داد که نیروهای لباس‌شخصی دستکم ۷ تن از دانشجویان دختر را از خوابگاه دانشگاه «ربودند»
با وجود انتشار گزارش‌های متعدد از تجمع‌های بزرگ اعتراضی در شهرهای مختلف ایران، روز پنجشنبه، خبرگزاری دولت ایران - ایرنا - در سرتیتر و خبرهای اصلی صفحه نخست خود هیچ اشاره‌ای به آنها نکرد
خبرگزاری فارس که به محافل امنیتی در ایران نزدیک است، در مصاحبه با معاون سیاسی و امنیتی استانداری البرز از «کشته شدن یک عضو بسیج» خبر داده است
تحقیقات بی‌بی‌سی فارسی نشان می‌دهد که یک هفته بعد از آغاز اعتراضات سراسری اخیر در ایران حکومت، یکی از معترضانی را که کشته شده بسیجی معرفی کرده. میلاد استادهاشم بر اثر اصابت گلوله به کمرش جان باخت. منابع نزدیک به خانواده اش گفته‌اند که مقامات از خانواده او بیست میلیون تومان حق تیر گرفته اند تا پیکرش را تحویل بدهند
مقامات انتظامی سیستان و بلوچستان از تیراندازی به سوی امام جماعت یک مسجد در زاهدان و کشته شدن او خبر دادند. فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان می‌گوید که عصر امروز،‌ پنجشنبه سجاد شهرکی امام جماعت مسجد مولای متقیان زاهدان در حمله مسلحانه افراد ناشناس کشته شده است. بر اساس این گزارش این روحانی هنگام خروج از مسجد هدف قرار گرفته است و پس از انتقال به بیمارستان در اثر شدت جراحات جان باخته است
براساس گزارش‌های دریافتی از ایران نازیلا معروفیان خبرنگار سایت‌های رویداد۲۴ و دیده‌بان ایران بازداشت شده است
ایالات متحده آمریکا امروز تحریم‌های جدیدی را در رابطه با ایران علیه افرادی که گفته می‌شود با حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرتبط هستند، اعلام کرد
همزمان با حضور هزاران معترض در مراسم‌های هفتم و چهلم جان باختگان اعتراضات سراسری در ایران در روز پنجشنبه ۱۲ آبان، سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای از تلاش خود برای برگزاری تجمع‌های حکومتی با هدف «شکست جنگ ترکیبی» خبر داد
بی بی سی
*******************************
اعتراضات شبانه در تهران و دیگر شهرها؛ تیراندازی در کرج
مناطق مختلف شهر تهران و شماری از شهرهای دیگر ایران شامگاه پنج‌شنبه ۱۲ آبان بار دیگر صحنه اعتراضات ضدحکومتی شد در حالی که سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای از «راهپیمایی سراسری» حامیان جمهوری اسلامی برای روز جمعه خبر داده است.
ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد شماری از معترضان در مناطق مختلف تهران از جمله سعادت آباد، شهرک اکباتان، میدان صادقیه، نازی آباد و تهرانپارس دست به تجمع زده و شعارهایی نظیر «مرگ بر دیکتاتور»، «آزادی، آزادی، آزادی» و «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» سر داده‌اند.
یکی از این ویدیوها تصویر زنان و دخترانی را در خیابان انقلاب تهران نشان می‌دهد که بدون حجاب در جمع معترضان شعار «دیو تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم» سرمی‌دهند.
اعتراضات شامگاه پنج‌شنبه همچنین در شهرهای نواحی مختلف کشور ادامه یافت از جمله مشهد. در شهر فسا از استان فارس، صدها نفر به خیابان آمدند و شعار «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» سر دادند.
ویدیوهایی نیز از اعتراضات منتشر شده است که گفته می‌شود مربوط به شهرهای رشت، تبریز، ارومیه و قزوین در شامگاه پنج‌شنبه ۱۲ آبان فروردین است، اما رادیو فردا نمی‌تواند به طور مستقل زمان و مکان آنها را تایید کند.
ساعاتی قبل از تجمعات شبانه مردم نقاط مختلف ایران، سپاه پاسداران در بیانیه‌ای به مناسبت ۱۳ آبان ماه، روز دانش‌آموز، وعده داد که حامیان جمهوری اسلامی در این روز به خیابان‌ها می‌آیند.
این بیانیه از اعتراضات کنونی در ایران به عنوان «فتنه آمریکایی صهیونیستی» نام می‌برد و می‌گوید که «ملت ایران» در این روز با «تظاهرات سراسری» شکست «فتنه» را اعلام می‌کنند.
دولت جمهوری اسلامی به‌طور معمول در مراسم روز ۱۳ آبان، علاوه بر حامیان خود، دانش‌آموزان مدارس را هم با اتوبوس به محل‌های از پیش تعیین شده برای تظاهرات می‌برد.

نازیلا معروفیان، خبرنگار، بازداشت شد
گزارش‌ها حاکی است که نازیلا معروفیان، دانشجوی روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبایی و خبرنگار دیده‌بان ایران و رویداد ۲۴ ، بازداشت شده است.
این روزنامه نگار اهل سقز شامگاه هشتم آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.
تجمع اعتراضی در شامگاه پنجشنبه ۱۲ آبان در تهران پارس برگزار شده است. معترضان شعار «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» سردادند.
تصاویر ویدئویی از تجمع اعتراضی در خیابان ویلای کرمان در شامگاه پنجشنبه منتشر شده است. معترضان شعار می‌دهند: «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه!»

وزیر خارجه آلمان: نه فقط زنان، که همه اقشار جامعه ایران می‌گویند ما خواهان آزادی هستیم
وزیر خارجه آلمان روز پنجشنبه گفت نه فقط زنان، که همه اقشار جامعه ایران می‌گویند دیگر بس است و ما مانند کشورهای دیگر خواهان آزادی هستیم.
آنالنا بائربوک این اظهارات را در کنفرانس خبری مشترک با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در حاشیه نشست وزیران خارجه گروه هفت در آلمان بیان کرد.
او گفت: کاری که ما می‌خواهیم در گروه هفت انجام بدهیم این است که با اعمال تحریم‌ها، اعطای سرپناه به کسانی که نیاز به حفاظت بالایی دارند و همچنین مطرح کردن قساوت‌ها در دایره سازمان ملل، حمایت خود را از مردم ایران یکپارچه کنیم.
آنتونی بلینکن نیز در این زمینه به موضوع فناوری اشاره کرد و گفت باید با کمک هم اطمینان حاصل کنیم که ایرانی‌ها قادر خواهند بود با یکدیگر و همچنین با جهان خارج ارتباط داشته باشند.
وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: فناوری موضوعی محوری است و باید اطمینان پیدا کنیم که هیچ مانعی وجود نخواهد داشت تا جایی که افرادی که به فناوری نیاز دارند و خواهان استفاده از آن هستند، بدان دست پیدا کنند. این بخشی از کاری است که ما انجام می‌دهیم.
وزیران خارجه کشورهای عضو گروه هفت از روز پنجشنبه نشست دو روزه‌ای را در شهر مونستر آلمان برگزار کردند که یکی از محورهای اصلی آن، بررسی سرکوب خشونت‌بار اعتراضات در ایران است.
برخی از کشورهای گروه هفت از جمله آمریکا، کانادا، بریتانیا و همچنین اتحادیه اروپا در هفته‌های اخیر تحریم‌های جدیدی علیه نهادهای امنیتی و مقامات ایرانی که در این سرکوب‌ها دخالت دارند وضع کرده‌اند.
اعتراضات شامگاه پنجشنبه در شهرک اکباتان تهران که در هفته‌های اخیر بارها شاهد شعار دادن و تجمع‌های اعتراضی بوده است.

کانون نویسندگان: آزادی زندانیان سیاسی و بازداشت‌شدگان باید به خواست همگانی بدل شود
کانون نویسندگان ایران روز چهارشنبه در بیانیه‌ای با اشاره به «شیوه‌های نخ‌نما شده» حکومت جمهوری اسلامی برای سرکوب بیشتر معترضان، برگزاری دادگاه‌های فعالان صنفی، دادخواهان، نویسندگان و معترضان را تقبیح کرده و نوشته که «بی‌گمان سرکوب بازداشت‌شدگان به خیال ارعاب معترضان، مردم آزادیخواه را از طلب آزادی بازنخواهد داشت».
در این بیانیه با اشاره به این‌که مردم، «آزادی بیان را به بهای خون در خیابان بازیافته‌اند»، آمده که «خواست آزادی زندانیان سیاسی به یکی از خواست‌های اصلی جنبش آزادی‌خواهی مردم ایران بدل شود».
کانون نویسندگان ایران در ادامه از «مردم آزادیخواه» و تشکل‌های مستقل و نهادهای همسو در سراسر جهان خواسته است که صدای زندانیان سیاسی، بازداشت‌شدگان اخیر و جنبش آزادیخواهی مردم ایران باشند.
در اعتراضات گسترده پس از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد که هفت هفته است ادامه دارد، دهها معترض کشته شده و بیش از ۱۳ هزار نفر بازداشت شده‌اند.
رادیو فردا