اعتراضات شبانه در ایران با شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای»

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

برادر فرشته احمدی اظهارات رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی درباره به قتل رسیدن خواهرش در منزل را رد کرده و گفته است، فرشته احمدی با گلوله ماموران امنیتی در جریان اعتراضات مهاباد کشته شده است.
برادر فرشته احمدی می‌گوید: «خواهر من با تیراندازی ماموران جمهوری اسلامی و در جریان اعترضات شهر مهاباد به شهادت رسیده است». هر روز ویدئوهای مختلفی از اعتراض برخی جوانان و نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، که در آن‌ها جوانان در شهرهای ایران عمامه‌ها را بر زمین می‌زنند.

خشونت گروهی پلیس علیه یک معترض در نازی‌آباد؛ فراجا وعده رسیدگی داد
مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی در پی انتشار ویدئویی از ضرب‌وشتم یکی از معترضان در نازی‌آباد تهران توسط ماموران پلیس، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «دستور ویژه‌ای» برای بررسی ماجرا صادر شده است.
در این اطلاعیه آمده که «بلافاصله دستور ویژه‌ای برای بررسی دقیق زمان و مکان وقوع و شناسایی متخلفین در صحنه صادر شده است».
نیروی انتظامی در ادامه گفته که پلیس «به هیچ عنوان رفتار خشن و غیرمتعارف را تأیید نمی‌کند و مطمئناً با عوامل متخلف برابر ضوابط برخورد قانونی خواهد شد».
این اطلاعیه در شرایطی صادر شده که در هفته‌های گذشته نیز ویدئوهای دیگری از ضرب‌وجرح بی‌رحمانه معترضان از سوی نیروهای پلیس و لباس شخصی منتشر شده بود.
با این حال پلیس ایران هرگز زیر بار مسئولیت اعمال و رفتار نیروهای خود در قبال معترضان نرفته و «پلیس‌نماها» را افرادی معرفی کرده که در پوشش پلیس، به مردم آزار رسانده و وجهه پلیس را خراب می‌کنند. این در حالی است که هیچ اقدامی هم برای بازداشت این افراد انجام نمی‌دهد.
در پی انتشار ویدئوی جدید، وب‌سایت «امتداد» از ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، پرسیده که آیا او «جرات» می‌کند این ویدئو را به همسر و فرزندانش نشان دهد؟
در این یادداشت که با عنوان «پس رئیسی کجاست؟/نازی آباد هم کار دشمن بود؟»، آمده است: «کجای قانون حتی مجازات آشوب، زجر و شکنجه دسته‌جمعی است؟ آشوب کرده؟ فحش داده؟ آتش زده؟ چوب زده؟ مجازاتش چیست؟ خب طبق مر قانون رفتار کنید».
این وب‌سایت با اشاره به مسئولیت قانونی ابراهیم رئیسی در پاسداری از قانون اساسی، اضافه کرده که «آقای رئیسی کجاست؟ مگر سوگند نخورده که پاسدار قانون باشد؟ این فیلم را جرات می‌کند به زن و فرزندانش نشان دهد؟»

زندهزندهاعتراضات ایران؛ واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی به خشونت افراطی و شلیک از نزدیک به یک معترض
بازی کلاغ‌پر معترضان در سنندج؛‌ «جمهوری اسلامی، سپاه و بسیج، پر!»
این ویدیو از چند دختر معترض منتشر شده است که در آن با استفاده از بازی کلاغ‌پر سپاه و بسیج و جمهوری اسلامی را پر می‌دهند و شعار ژن، ژیان، آزادی سر می‌دهند. گفته می‌شود این ویدیو مربوط به دانش‌آموزان در سنندج است.

با وجود انتشار تصاویر آزاردهنده از خشونت افراطی ماموران امنیتی و انتظامی، روز سه‌شنبه ۱۰ آبان، معترضان باز هم خواسته های خود مبنی بر سقوط نظام جمهوری اسلامی را به روش‌های مختلفی نشان دادند.
در کنار چندین تجمع دانشجویی و خیابانی، شعارنویسی، مخدوش کردن و یا آتش زدن بنرهای تبلیغاتی حکومتی همچنان در ابعاد گسترده در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد.

مراسم چهلم سیاوش محمودی در بهشت زهرا
این ویدیوها از مراسم چهلم سیاوش محمودی، یکی از کشته شدگان اعتراضات اخیر در علی‌آباد تهران منتشر شده است که ۱۰ آبان در بهشت زهرا برگزار شد.
با گذشت بیش از ۴۵ روز از آغاز اعتراضات سراسری و همچنین برآورد حداقلی ۲۰۰ کشته در جریان این اعتراضات، طی یک هفته گذشته مراسم چهلم چندین نفر از کشته‌شدگان هفته نخست این اعتراض‌ها در نقاط مختلف ایران برگزار شده است که همگی با حضور سنگین ماموران امنیتی و تلاش برای جلوگیری از سردادن شعارهای اعتراضی در جریان این مراسم همراه بوده است.
با این حال معترضان توانستند در چند مراسم چون چهلم مهسا امینی در سقز و نیکا شاکرمی در نزدیکی خرم آباد، تجمع‌های بزرگ و اعتراضی برگزار کنند.

عقب راندن بسیجیان توسط دانشجویان در دانشگاه تبریز
ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که رویارویی و درگیری بسیجیان و دانشجویان در دانشگاه مدنی تبریز را نشان می‌دهد.
در این تصاویر بسیجیان با پرچم‌های یک دست در یک طرف ایستاده‌اند و دانشجویان معترض هم در سوی دیگر اما کمی بعد دانشجویان معترض به سمت گروه بسیجیان حرکت می‌کنند و به نظر می‌رسد آنها را عقب می‌رانند.
جزییات چگونگی کشته شدن ساسان قربانی در گفتگو به مناسبت چهلم او در رضوانشهر گیلان
امروز چهلم ساسان قربانی یکی از کشته شدگان اعتراضات اخیر در ایران بود. پسر جوانی که با شلیک گلوله ماموران امنیتی در رضوان شهر در استان گیلان کشته شد. مریم افشنگ که با سامان قربانی، برادر او گفت و گو کرده، در گزارشش از جزئیات و نحوه کشته شدن ساسان قربانی می‌گوید.

هشدار وزیر خارجه آلمان به ضاربان معترضان ایرانی در برلین
در حالی که تصاویری ازحمله شدید به یک معترض و شلیک به او از فاصله نزدیک در ایران منتشر شده، وزیر خارجه آلمان حمله به معترضان ایرانی مقابل سفارت ایران در برلین را محکوم کرد و گفت، خاطیان "باید منتظر پاسخ شدید قضایی باشند."
اخبار همرسانی‌شده در شبکه‌های اجتماعی حکایت از ادامه اعتراضات شبانه در محلات مختلف شهرهای ایران دارد.
در این میان ویدئویی از ضرب و شتم یک معترض و شلیک به او احتمالا در "نازی‌آباد تهران" منتشر شده که تاریخ آن مشخص نشده ولی سه‌شنبه ۱۰ آبان در شبکه‌ها قرار گرفته است. در این ویدئو دیده می‌شود که حدود ۱۰ مأمور ابتدا به شدت به یک مرد حمله‌ور می‌شوند و سپس یک مأمور با موتور از روی او رد می‌شود و بعد از فاصله نزدیک به او شلیک می‌شود.
برخی انتشار چنین تصاویری را هدفمند دانسته و می‌گویند، هدف اشاعه جو ترس و ارعاب در جامعه است.

بربوک حمله به معترضان ایرانی در برلین را محکوم کرد
وزیر خارجه آلمان باز هم حمله به مخالفان ایرانی جمهوری اسلامی را که برای حمایت از معترضان داخل کشور از نیمه اکتبر مقابل سفارت ایران در برلین اطراق کرده بودند به‌شدت محکوم کرد.
پلیس می‌گوید، چند مرد ناشناس به چهار مردی که در کاروانی سیار مقابل سفارت ایران به حمایت از معترضان برخاسته‌اند حمله و سه نفر از آن‌ها را زخمی کرده‌اند.
آنالنا بربوک گفت: «آن کس که فکر کرده می‌تواند ترس و ارعاب علیه تظاهرکنندگان را به خیابان‌های آلمان نیز بیاورد اشتباه کرده و باید منتظر پاسخ شدید قضایی باشد.» او تأکید کرد که در آلمان تهدید علیه آزادی بیان تحمل نخواهد شد.
مردان مهاجم که از جمله "با چاقو" به معترضان مقابل سفارت حمله کرده‌اند با خودرویی فرار کرده‌اند و پلیس سرگرم جست‌وجو برای یافتن آن‌ها و این خودروست.

اجتماع ایرانیان مقابل وزارت خارجه آلمان
معترضان به سرکوب در ایران در مقابل وزارت خارجه آلمان در برلین اجتماع کرده و از جمله شعار "زندگی توماج در خطره" سر داده‌اند.
اشاره این شعار به بازداشت توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی است که چند روز پیش خبر بازداشت‌ او در رسانه‌های حکومتی منتشر شد.

هشدار عبدالحمید به سرکوبگران
مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان خطاب به سرکوبگران نوشته است که وقتی به "سرکوب، زور و سرنیزه" توسل می‌کنند به این فکر کرده‌اند که در آينده چگونه می‌خواهند با همین مردم زندگی کنند؟
اعتراضات در زاهدان پس از کشتار خونین نماز جمعه ۸ مهر بالا گرفت و بارها با سرکوب شدید و بازداشت معترضان پاسخ داده شد.

ادامه اعتراض‌های شبانه
شبکه‌های اجتماعی حاوی ویدئوهایی است که حاکی از ادامه اعتراضات در شامگاه سه‌شنبه ۱۰ آبان است.
"در شهرک پرند" صدای تیراندازی و شعار شنیده می‌شود.
شهرک اکباتان که پس از تداوم اعتراضات در آن، سخنگوی شورای شهر تهران از تلاش برای تغییر نام آن خبر داد، امشب نیز از کانون‌های اصلی اعتراضات بوده است.
از محله نارمک ویدئویی منتشر شده که در آن شعار "می‌کشم، می‌کشم، هرآنکه خواهرم کشت" شنیده می‌شود.
در این ویدئو از "درگیری‌های شدید بین مردم و نیروهای بسیج و سپاه در دهلران" گزارش شده است.
میاندوآب نیز صحنه اعتراضات و درگیری با مأموران امنیتی است که سعی در بازداشت معترضان دارند.