برزیل: بازگشت لولا به ریاست‌جمهوری برزیل با پیروزی بر بولسونارو

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل، لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، نامزد چپ‌گرا از حزب کارگران، بر ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری فعلی از حزب لیبرال، پیروز شد. او در دور نخست این انتخابات هم پنج درصد بیشتر رای آورده بود.لولا داسیلوا پیروزی‌اش را پیروزی دموکراسی خوانده است.او قول داده به فقر در برزیل پایان بدهد و از جنگل‌های آمازون حفاظت کند.ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور کنونی برزیل، با کمتر از دو درصد آرا از لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور سابق برزیل شکست خورد و هنوز شکست را نپذیرفته است.چندین نفر از رهبران کشورهای دیگر پیروزی در انتخابات را به لولا داسیلوا تبریک گفته‌اند.

انتخابات برزیل
پیروزی لولا برگ دیگری از کارنامه سیاسی پر افت و خیز او ست. دفعه پیش که در قدرت بود، بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰، اقتصاد برزیل و دولت رفاه توسعه پیدا کرد و میلیون‌ها نفر را از فقر نجات داد. او با محبوبیت هشتاد درصدی از سمت خود کنار رفت. اما تحقیقات گسترده در مورد رشوه‌گیری مقامات دولتی منجر به محکومیت و زندانی‌شدن او به اتهام فساد در سال ۲۰۱۸ شد.
خود او و هوادارانش از ابتدای این تحقیقات می‌گفتند که این اتهامات، سیاسی است.
او ۱۸ ماه بعد توسط دادگاه عالی آزاد شد و سال گذشته محکومیتش لغو شد که به او اجازه داد دوباره برای ریاست جمهوری نامزد شود.
آقای بولسونارو که حالا ریاست‌جمهوری‌اش یک‌دوره‌ای شد، از حمایت محافظه‌کاران و گروه‌های مذهبی برخوردار بود اما منتقدانش او را به تضعیف دموکراسی در کشور و همین‌طور تهدید جنگل‌های آمازون متهم کرده بودند.
رقابت‌های این دو نفر با حملات شخصی گزنده همراه بود و رای‌دهندگان از هر دو طرف این رقابت شدید، چهار هفته مملو از نگرانی و اشتیاق را پشت سر گذاشته‌اند.

پنج واقعیت درباره لولا داسیلوا
۷۷ ساله
چپ‌گرا
کارگر سابق
رئیس جمهور از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰
در سال ۲۰۱۸ زندانی شد اما بعداً محکومیتش کنار گذاشته شد