ادامه قدرت‌نمایی نظامی چین در برابر تایوان

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

مدت‌ها بود که چین اینگونه گسترده قدرت نظامی‌اش را به رخ همسایه‌اش تایوان نکشیده بود. تایوان و متحدانش یک هفته است که در حال مشاهده جدیت قدرت ادعایی چین هستند. مانور نظامی چین امروز یک‌شنبه پس از یک هفته پایان می‌گیرد.روز یک‌شنبه ۷ اوت چین همچنان به مانور نظامی‌اش ادامه داد. این رزمایش که یکشنبه گذشته آغاز شد، واکنشی است به دیدار نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا از تایوان.رئیس جمهور تایوان مانور نظامی چین را محکوم کرده و آن را "تهدیدی غیرمسئولانه" نه تنها برای آبراه تنگه تایوان بلکه برای تمام منطقه دانسته است.

به گزارش ارتش تایوان تنها روز شنبه ۶ اوت ۲۰ هواپیمای نظامی و ۱۴ کشتی جنگی چینی در این رزمایش شرکت کردند.

هچنین پهپادهای چینی برای چندمین بار در هفته گذشته بر فراز جزیره تایوانی کین‌من که تنها ۱۰ کیلومتر از بندر شیامن چین فاصله دارد به پرواز درآمدند. به گفته کارشناسان از دهه ۱۹۵۰ تا کنون چنین پروازهایی بر فراز این جزیره انجام نشده بود.

بیشتر بخوانید: حضور بی‌سابقه نظامی چین در مرزهای تایوان

خبرگزاری رویترز از "بازی موش و گربه" کشتی‌های جنگی چین و تایوان سخن گفته و نوشته است: «یک منبع آگاه که نخواسته نامش فاش شود در این زمینه گفته برخی از کشتی‌های چینی مرزهای غیررسمی را نادیده گرفته‌اند.»

به گزارش رویترز تایوان نیز متقابلا سعی کرده جلوی این کشتی‌ها را بگیرد اما هردو طرف خوددارانه عمل کرده‌اند.

بزرگترین قدرت‌نمایی نظامی چین در ۳۰ سال گذشته

این مانور که امروز یک‌شنبه قرار است پایان یابد، بزرگترین نمایش نظامی چین در برابر تایوان از اوایل دهه ۱۹۹۰ است؛ زمانی که چین در واکنش به ارسال دو ناو هواپیمابر آمریکایی به تایوان آزمایش‌های موشکی انجام داد.

چین اعلام کرده که این رزمایش پاسخی است به دیدار نانسی پلوسی از تایوان. این دیدار بالاترین ملاقات در رده دپیلماسی آمریکا در ربع قرن گذشته از تایوان بود. چین تایوان را بخشی از قلمرو خودش می‌داند، تایوان اما خود را کشوری مستقل می‌داند.

بیشتر بخوانید: چین نانسی پلوسی را به خاطر سفر به تایوان تحریم می‌کند

نقطه اوج مانور نظامی چین روز پنج‌شنبه بود؛ زمانی که به گفته فرماندهی ارتش آزادیبخش خلق چین در شرق این کشور بیش از ۱۰۰ فروند جت جنگی، بمب‌انداز، هواپیماهای سوخت‌رسان و هشداردهنده و نیز سایر ماشین‌های جنگی به پرواز درآمدند.

در این روز همچنین ۱۱ موشک بالستیک از خاک چین شلیک شد که یکی از آنها به گزارش رسانه‌ها از روی تایپه پایتخت تایوان عبور کرد. این اولین بار بود که موشکی مستقیم از روی تایپه عبور می‌کرد.

تمرین برای حمله به تایوان

به گفته منابع تایوانی، پس از تمرین اولیه محاصره دریایی و هوایی، نیروهای مسلح چین روز شنبه حمله به جزیره تایوان را شبیه‌سازی کردند. فرماندهی ارتش چین در شرق این کشور تایید کرده‌ که "توانایی حمله" آنها مورد آزمایش قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان چینی این رزمایش یک آمادگی برای تهاجم به جزیره ۲۳ میلیون نفری تایوان است.

نخست‌وزیر تایوان از چین خواسته قدرت نظامی‌اش را به رخ نکشد. او همچنین گفته دشمنان خارجی سعی می‌کنند نیروی مقاومت مردم تایوان را با حملات سایبری و کمپین اطلاعات جعلی تضعیف کنند.

بالاترین مقام سیاسی تایوان در واشنگتن در این باره گفته است: «ما خواهان جنگ نیستیم، ما صلح می‌خواهیم و برای کاهش تنش همه کار می‌کنیم اما از آزادی‌مان دست نخواهیم کشید.»

https://www.dw.com/fa-ir/%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86/a-62735780