اطلاعیه پایانی پلنوم ۵۵ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

پلنوم ۵۵ کمیته مرکزی حزب در روزهای ۳ تا ۵ تیر ۱۴۰۱ (۲۴ تا ۲۶ ژوئن ۲۰۲۲) با حضوراکثریت اعضا و مشاورین کمیته مرکزی و تعدادی از کادرهای حزب بصورت آنلاین- ویدیویی برگزار شد. پلنوم با پخش سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم، به یاد ایرج فرجاد عزیز که متاسفانه در این فاصله او را از دست دادیم و به یاد منصورحکمت عزیز شروع شد و بعد از سه روز بحث و تبادل نظر و تصمیم گیری های لازم به کار خود پایان داد.

حمید تقوایی لیدر حزب در سخنرانی افتتاحیه خود با اشاره به خیزش توده ای و اعتراضات واعتصابات جاری در جامعه و ضرورت عروج رهبری انقلابی، بر نقش ویژه حزب کمونیست کارگری در این شرایط تاکید کرد. او اعلام کرد حزب کمونیست کارگری به اعتبار برنامه و سیاستها و عملکرد چند ده ساله اش نیروئی است که میتواند و باید توده بپاخاسته مردم علیه جمهوری اسلامی را متحد کند و سازماندهی و رهبری انقلابی که در شرف تکوین است را بدست بگیرد. او تاکید کرد که حزب این آمادگی را دارد چرا که شعارها و مطالبات مردم معترض، از معیشت منزلت حق مسلم ما است تا آخوند باید گم بشه و از تحصیل و درمان رایگان تا اداره شورائی جزئی از خواستها و اهدافی است که حزب ما از بدو فعالیت خود برای تحقق آنها مبارزه کرده است.

بدنبال تصویب آیین نامه و دستور جلسات کمیته مرکزی، اصغر کریمی رئیس هیئت اجرایی حزب گزارش فشرده ای از فعالیت حزب در داخل و خارج کشور ارائه داد. او ضمن اشاره به گزارش ۲۶ ارگان و فونکسیون و کارزارها و گزارش ۱۸ صفحه ای کتبی که از قبل برای کمیته مرکزی و مشاورین ارسال شده بود گفت در ششماه گذشته نیز شاهد یک جامعه سرزنده و پرتحرک، و تحرک همه جانبه حزبی هستیم که در جامعه تنیده شده و نبضش با مردم معترض و خیزش ها و اعتصابات و اعتراضات میتپد. حزب و جامعه ای هر دو پر کار و هر دو در حال پیشروی. او به فعالیت چشمگیر میدانی حزب و نمونه هایی از نقش و پیشروی حزب اشاره کرد: حضور تنگاتنگ در اعتراضات بازنشستگان و معلمان، کارگران نفت و برخی مراکز کارگری دیگر، حضور در دانشگاهها، در جنبش رهایی زن، در جنبش دادخواهی و زندانیان سیاسی، رنگین کمانی ها، گسترش فعالیت در خوزستان و حضور بیشتر در اعتراضات خیابانی، تحرک قابل توجه حزب در خارج در حمایت و همبستگی با اعتراضات مردم ایران، مقابله با اسلام و اسلام سیاسی از جمله حکم اخراج یکی از آخوندهای وابسته به خامنه ای از مسجد هامبورگ و جلوگیری از پخش اذان در آلمان، پروژه عضوگیری وسیع در ایران، دفاع از حقوق پناهندگی، تقویت همبستگی میان مردم ایران و افغانستان، حقوق کودک، جلب همبستگی با کارگران ایران، فعالیت برای بایکوت سیاسی جمهوری اسلامی، کمپین موفق مالی، رفتن کانال جدید روی ماهواره سوم و پیشروی های کانال جدید و عرصه های متنوع دیگر علیه جمهوری اسلامی. فعالیت های متنوع سیاسی و میدانی حزب موقعیت حزب را در جامعه جلوتر برده و حزب بیش از پیش شناخته شده است.

اسامی ۳۲ عرصه فعالیت که مسئولان آن بصورت کتبی یا شفاهی به پلنوم گزارش دادند ضمیمه است.

مصطفی صابر رئیس دفتر سیاسی حزب گفت در فاصله بین کنگره دوازدهم و پلنوم پنجاه و پنجم، دفتر سیاسی مجموعا ۱۵ جلسه برگزار کرده است. حتی نگاهی به تیتر مباحث دفتر سیاسی که در گزارش کتبی ارائه شده به پلنوم آمده نشاندهنده جوش و خروش خیره کننده در جامعه و دخالتگری شورانگیز حزب ماست. در دوره اخیر بخش عمده ای از وقت جلسات دفتر سیاسی صرف گزارشدهی رفقا از فعالیت های کمیته ها و ارگانهای مختلف و نهادهای مورد حمایت حزب شد. در مواردی بخاطر سرعت تحولات در ایران، جلسه دفتر سیاسی اولین فرصتی بود که رهبری اجرایی حزب در جریان موضوعی قرار میگرفت و عکس العمل نشان میداد. دفتر سیاسی در این دوره نیز کماکان در زمینه نظارت بر کار هیئت اجرایی و همچنین ایجاد همنظری و کمک به پخته شدن سیاستهای حزب ایفای نقش کرد. همینطور مباحثی نظیر چه باید کرد حزب، استراتژی حزب در قبال سناریوهای مختلف، تحلیل و تبیین جنگ اوکراین، حزب در داخل کشور، برخورد حزب به مذهب و اسلام سیاسی، پلاتفرم حزب در اول مه امسال و غیره در دفتر سیاسی بحث شده است. دفتر سیاسی در جهت انجام وظیفه سیاستگذاری خود نیز دو سند را برای ضابطه مند و ابژکتیو کردن پرداخت کمک هزینه ها تصویب کرد.

کیان آذر در سخنرانی خود به فعالیتهای ششماه گذشته سازمان جوانان کمونیست پرداخت و به ساماندهی اعضا و فعالین سازمان جوانان در داخل و خارج کشور حول فعالیتهای مختلف با توجه به روند مبارزاتی در جامعه مانند سازمان پیدا کردن در محله و شهر و حضور سازمانیافته در تجمعات اعتراضی، تظاهرات و فعالیتهای میدانی در سطح شهر و نیز تهیه و ارسال گزارشات و پیامها از شهرها و استانهای مختلف کشور اشاره کرد که این اقدام در شرایط اعتراضی نظیر اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱ منبعی غنی برای شبکه های اجتماعی و برنامه های تلویزیونی فراهم کرد. بازگشایی حضوری دانشگاهها بار دیگر امکان ابراز وجود توده ای دانشجویان و ایفای نقش به عنوان یک جنبش مهم سیاسی در فضای جامعه را فراهم کرد و فعالیتهای بخش دانشجویی سازمان جوانان هم به صورت فشرده تر و متمرکزتر در دانشگاهها به پیش برده شد. سازمان جوانان همچنین نقش فعالی در جهت دادن به فعالین رنگین کمانی برای دخالت در مناسبتها و رویدادهای مهم سیاسی جامعه داشت. سازماندهی تیم های شعارنویسی و پخش و نصب تراکت در استانهای مختلف کشور نیز از جمله اقدامات این دوره سازمان جوانان بود.

بدنبال این گزارشات، مسئولین کمیته های سازمانده، کردستان، آذربایجان، خارج کشور، سازمان جوانان، مدیر تلویزیون کانال جدید، مسئول کمیته مالی حزب و همینطور بیست نفر از مسئولین سایر ارگانها و عرصه ها گزارش کوتاهی از حوزه فعالیت خود ارائه دادند و اعضای کمیته مرکزی و همینطور کادرهای شرکت کننده در پلنوم فعالانه به بحث حول گزارش و فعالیت های مختلف حزب پرداختند و پیشنهادات خود را برای بهبود و گسترش فعالیت حزب ارائه دادند. سمیر نوری دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری چپ عراق نیز گزارشی از وضعیت عراق و فعالیت های این حزب ارائه داد.

در این نشست نیز آنچه بیش از هر چیز جلب توجه میکرد و شورانگیز بود فعالیتهای متنوع و رو به رشد حزب بود. گزارشات ارائه شده به پلنوم تصویر یک حزب شاداب، دخالتگر و موثر درعرصه های مختلف اعتراضات و مبارزات در داخل و خارج کشور را به نمایش میگذاشت.

در نشست کمیته مرکزی حزب قطعنامه‌ای در مورد: "ملزومات عروج حزب برای کسب رهبری جنبش سرنگونی جمهوری اسلامی به تصویب رسید. قراری نیز در باره اهمیت و امکان برپایی اعتصابات همزمان علیه جمهوری اسلامی به پلنوم ارائه شده بود که ادامه بحث و تصمیم گیری در مورد آن به دفتر سیاسی آتی ارجاع شد.
در نشست کمیته مرکزی حزب پیام هایی نیز خطاب به مردم ایران، به خانواده های جانباختگان متروپل و مردم آبادان، به معلمان، به بازنشستگان و به مردم جهان قرائت شد.
نشست کمیته مرکزی همچنین از کمیته کانال جدید و همکاران آن بخاطر فعالیت های درخشان این رسانه در بردن سیاستها و رهنمودهای حزب بمیان بخش وسیعی از جامعه و بازتاب رسای صدای اعتراضات مردم قدردانی کرد.
در مبحث انتخاب ابتدا حمید تقوایی بعنوان دبیر کمیته مرکزی انتخاب شد و بدنبال آن ۲۵ نفر بعنوان اعضای دفتر سیاسی حزب انتخاب شدند که عبارتـنـد از: کـيـان آذر، محسن ابراهيمی، مـيـنـا احـدی، عـبـداله اسـدی، بهروز بهاری، سيامک بهاری، سيما بهاری، شهاب بهرامی، فاتح بهرامی، آذر پویا، امیر توکلی، کـيـوان جاويد، شهلا دانشفر، بـهـرام سروش، شیرین شمس، مصطفی صابر، حسن صالـحی، اصـغـر کريمی، خلیل کیوان، عبدل گلپريان، شيوا مـحـبـوبی، نسـان نودينيان، سمیر نوری، کاظم نيکخواه و بابک یزدی.

پلنوم در فضایی پرشور و با سخنرانی اختتامیه حمید تقوایی به پایان رسید.

در انتخابات برای تعیین رئیس دفتر سیاسی که بعد از انتخاب اعضای دفتر سیاسی انجام شد محسن ابراهیمی بعنوان رئیس دفتر سیاسی انتخاب گردید.

حزب کمونیست کارگری ایران
۹ تیر ۱۴۰۱، ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲


ضمیمه:
اسامی ارگان ها، فونکسیون ها و کادرهای حزب در نهادهای مورد حمایت حزب که شفاهی و کتبی به پلنوم ۵۵ کمیته مرکزی گزارش دادند (مجموعا ۳۲ نفر با ۱۲۰ صفحه گزارش کتبی):
اصغر کریمی از هیئت اجرایی، مصطفی صابر از دفتر سیاسی، شهلا دانشفر از کمیته سازمانده، عبدل گلپریان از کمیته کردستان، محمد شکوهی از کمیته آذربایجان، آذر پویا از کمیته مالی، کیا صبری صندوقدار مرکزی حزب، کیان آذر از کمیته کانال جدید، سیاوش مدرسی از کمیته خارج، میثم عتیق از سازمان جوانان، شیرین شمس از انقلاب زنانه، امیر توکلی و محمد شکوهی از سایتها، نشریات حزب: نسان نودینیان (انترناسیونال) شهلا دانشفر (کارگر کمونیست)، کیوان جاوید (ژورنال روزانه)، کاظم نیکخواه گزارش اطلاعیه های حزب، بهرام سروش از دفتر ارتباطات بین المللی، کیوان جاوید از ستاد جمع آوری کمک مالی، محسن ابراهیمی از مرکز عضوگیری وسیع در ایران، مدیای اجتماعی حزب: عظیم مطور (تلگرام)، حمید رحیم پور (فیس بوک)، جمال صابری (تویتر) امیر توکلی (اینستاگرام)، پریسا پوینده از کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی، مینا احدی گزارش فعالیت علیه اسلام سیاسی، سخنرانی ها و سایر فعالیت ها، هرمز رها از کمیته بین المللی علیه اعدام، عبدالله اسدی از فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی، سیامک بهاری از کودکان مقدمند، میلاد رسایی منش از اکس مسلم، سیامک بهاری از برنامه با هم و بهروز بهاری در مورد کلاب هاوس.


ادامه تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز

اعلام حمایت شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان از تجمع ۱۱ تیر بازنشستگان

امروز پنجشنبه ۹ تیرماه بازنشستگان تامین اجتماعی اهواز در ادامه اعتراضات مستمر خود مقابل فرمانداری تجمع کرده و با شعار"رئیسی دروغگو، حاصل وعده هات کو؟ " اعتراض خود را به چپاولها و برنامه جراحی اقتصادی رئیسی و عدم افزایش حقوقهایشان اعلام کردند. بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز در تجمعاتشان با بنر "نه به مزد زیر خط فقر هجده میلیون" بر خواست افزایش حقوقها به بالای این رقم تاکید کردند.

همانطور که قبلا گزارش کرده ایم بازنشستگان تامین اجتماعی به خاطر عدم لغو مصوبه هیات وزیران در مورد افزایش تحقیر آمیز ده درصدی حقوقهایشان و برای پیگیری دیگر مطالبات خود برای روز یازده تیرماه به تجمع در مقابل وزارت کار در تهران، در استانها به تجمع در مقابل استانداریها و در شهرستانها مقابل ادارات تامین اجتماعی فراخوان داده اند. اجرای کامل همسان سازی حقوقها و افزایش آن به بالای خط فقر، پرداخت دیون دولت به صندوقهای بازنشستگی و پایان دادن به دزدیها و اختلاسها، درمان و تحصیل رایگان برای همه و داشتن حق مسکن، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات از جمله مطالباتی است که بازنشستگان بارها آنها را در قطعنامه ها و بیانیه هایشان اعلام کرده اند.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران طی بیانیه ای از فراخوان یازده تیر بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام حمایت کرده است. در بخشی از پیام شورای هماهنگی چنین آمده است: " بازنشستگان به‌عنوان بخشی از جنبش مطالباتیِ سال‌های اخیر، با طرح خواسته‌های برحق و قانونی و در پیش گرفتن سبک کار مبارزاتی آموزنده، توانسته‌اند توجه و پشتیبانی سایر بخش‌های جامعه را نیز به‌خود جلب کنند. یکشنبه‌های اعتراضی بازنشستگان، مدرسه ایست که می‌توان درس‌های ارزنده‌ای از جمله اتحاد، استمرار، مقاومت و پایمردی را از آن آموخت. در شرایطی تاریخی کنونی که روز به روز ضرورت پیوند جنبش‌های اعتراضی ملموس‌تر می‌گردد. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن پشتیبانی و حمایت از تجمعات متحد و سراسری یکشنه‌های اعتراضی بازنشستگان، اعلام می‌دارد که تا رسیدن به مطالبات برحقِ این عزیزان، در کنار آنان همگام و هم صدا خواهد ماند."

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان با این پیام بازتاب دهنده اتحاد مبارزاتی بخش های مختلف جامعه است و در حرکت جامعه بسوی اعتصابات سراسری نقش فعال ایفا میکند. بازنشستگان صدای اعتراض همه مردم هستند. از اعتراضات آنها و خواستهایشان باید وسیعا حمایت کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۹ تیر ۱۴۰۱، ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲

چند خبر از در مورد اعتراضات کارگران و معلمان معترض

- روز ۹ تیرشمارى از کارگران شهرداری هويزه در اعتراض به تعویق سه ماه حقوق خود دست به تجمع زدند. بنا بر خبر بیش از ۲۰ شرکت نفتی در شهرستان هويزه مستقر هستند که حق آلایندگی به شهرداری نمی‌پردازند و شهرداری نیز این را بهانه ای برای عدم پرداخت مزد کارگران کرده است. در شهرداری هویزه ۱۴۰ کارگر شاغل هستند که از ابتدای سال تا کنون مزدی دریافت نکرده اند.

- صبح روز دوشنبه ۶ تیر کارگران شرکت ایران افق (پایدار غرب آبان و تعمیرات چشمه خوش) در اعتراض به تعویق افتادن پرداخت حقوقهایشان دست به اعتصاب زدند. بنا بر خبر رانندگان این شرکت ۵ ماه و کارگران شاغل در آن ۳ ماه مزد طلب دارند.

- روز ۶ تیر خانواده ۴ معلم بازداشت شده در دیواندره به اسامی امید شاه‌محمدی، هیوا قریشی، پرویز احسنی و کاوه محمدزاده در اعتراض به دستگیری عزیزانشان و ادامه بازداشت آنها مقابل دادگاه این شهر تجمع کردند.

- روز دوشنبه ۶ تیر صادق کنعانی از معلمان و فعالین صنفی بازداشت شده سنندج پس از ۶ روز بازداشت به قید وثیقه و موقتاً از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج آزاد شد. پرونده امنیتی او باید فورا مسدود گردد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۹ تیر ۱۴۰۱، ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲

ادامه تجمعات اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز

۱۱ تیر تجمعات سراسری

روز هشت تیر بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز در ادامه اعتراضات پی در پی خود که از نیمه خرداد ماه آغاز شده مقابل تامین اجتماعی این شهر تجمع کردند و صدای اعتراض خود را به مصوبه هیات وزیران مبنی بر تصمیم به افزایش صرفا ده درصدی حقوقها و عدم پاسخگویی به خواستهایشان بلند کردند. در این روز نیز بازنشستگان در ادامه تجمع خود، در خیابانهای این شهر راهپیمایی کرده و صدای رسای شعارهای اعتراضی آنها بر فضای خیابانهای شهر طنین انداخته بود. بنازنشستگان در بنرهایی که در دست داشتند از جمله نوشته بودند "خط فقر ۱۸ میلیون حقوق ما دو میلیون"، و "نه به حقوق زیر هجده میلیون".

بدین ترتیب بازنشستگان نه فقط به مصوبه افزایش تحقیر امیز ده درصدی توسط هیات وزیران که قانون مصوب خودشان را هم زیر پا گذاشته اند معترضند، بلکه تاکیدشان اینست که حقوقها نباید زیر خط فقر باشد و اگر خط فقر ۱۸ میلیون است باید حقوق و دریافتی آنها بالای این رقم باشد. بازنشستگان بارها بر خواستهایی چون درمان و تحصیل رایگان و داشتن حق مسکن نیز تاکید کرده اند. پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات، پایان دادن به دزدی ها و اختلاس ها از دیگر مطالبات مهم بازنشستگان است . در تجمع روز هشتم تیر در اهواز بازنشستگان شعار میدادند: "ننگ ما، ننگ ما، مخبر الدنگ ما"، " گرانی، تورم، بلای جان مردم"، "دولت حیاکن بدهیتو ادا کن"، و "کجای این، عدالته .. دستش تو جیب ملته".

بنا بر گزارشات دولت بزرگترین بدهکار به صندوق بازنشستگی است و هم اکنون حدود 400 میلیارد تومان به این صندوق بدهکار است و یک خواست بازنشستگان پرداخت فوری این دیون و پایان دادن به اختلاسها و دزدی هاست.

همانطور که قبلا گزارش کردیم بازنشستگان تامین اجتماعی برای روز یازده تیر نیز برای پیگیری مطالباتشان به تجمعات سراسری فراخوان داده اند. این تجمعات در تهران مقابل وزارت کار، ر مراکز استانها جلوی استانداری ها و در شهرستانها مقابل ادارات تامین اجتماعی برگزار خواهند شد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۸ تیر ۱۴۰۱، ۲۹ ژوئن ۲۰۲۲

نامه سرگشاده اعتراضی ده خانواده ها در مورد پرونده سازی های امنیتی

به تاریخ هفتم تیرماه نامه ای سرگشاده از سوی خانواده های جعفر ابراهیمی، آنیشا اسداللهی، رسول بداقی، محمد حبیبی، حسن سعیدی، رضا شهابی، اسکندر لطفی، شعبان محمدی، کیوان مهتدی، و مسعود نیکخواه در اعتراض به ادامه بازداشت عزیزانشان منتشر شده است. دادخواهی این خانواده ها مربوط به شماری از فعالین معلم، کارگری و فعالین اجتماعی است که در جریان یک پرونده سازی مسخره به دنبال بازداشت دو فعال کارگری تبعه فرانسه به اسامی ژاک پاری و سیسل کولر بازداشت و با اتهامات امنیتی و نخ نمایی چون" همکاری با دسیسه جاسوسی" دو ماه است که در زندانند. حکومت طی این مدت این افراد را زیر شدیدترین بازجویی ها قرار داده است. آنها را ممنوع الملاقات کرده اند. خانواده ها را تهدید کرده اند که اگر سکوت نکنند ماجرا پیچیده تر خواهد شد و با تمدید مدت بازداشتها بازجویی ها ادامه دارد. یک تلاش رژیم وادار کردن دستگیر شدگان به اعترافات اجباری است. در همین رابطه دستگیر شدگان با اعتصاب غذا و با رساندن صدای اعتراض خود به بیرون از زندان اعلام کرده اند که زیر بار این تهدیدات نمیروند آنها جرمی نکرده اند و دیداری ساده با دو فعال کارگری اروپایی جرم نیست. از جمله هم اکنون رضا شهابی و حسن سعیدی در اعتصاب غذا بسر میبرند.

در بخشی از نامه سرگشاده خانواده های این بازداشت شدگان چنین آمده است:" نزدیک به دوماه، اعضای خانوادهٔ ما را در بازداشت موقت نگاه داشته و با انفرادی و بازجویی‌های مکرر تحت فشار قرار داده‌اند. در کجای دنیا چند معلم و‌ کارگر زحمتکش و خوشنام را که هیچ جنایتی نکرده‌اند، در خیابان جوانان مردم را با گلوله نکشته‌اند، حق دیگران از زندگی را ندزدیده‌اند، اختلاس نکرده‌اند، مال مردم را نخورده‌اند، سرمایه‌های عمومی را بالا نکشیده‌اند و خانه مردم را روی سرشان ویران نکرده‌اند، اینگونه آزار می‌دهند؟ جرم پاره‌های تن ما جز انسان‌دوستی و دفاع از ابتدایی‌ترین حقوق کارگران و فرهنگیان چیست؟ چرا عزیزان ما که به حق‌طلبی و دیگرخواهی زبانزد عام و خاص‌اند، باید طی سال‌های متمادی اینچنین آزار ببینند، زندانی شوند، با انفرادی شکنجه ببینند و هدف پرونده‌سازی‌های دروغین نهادهای اطلاعاتی و نمایش‌های شرم‌آور و غیرقانونی صدا و سیما قرار بگیرند؟ "

در بخش پایانی این نامه چنین آمده است:"ما به عنوان اعضای خانواده بازداشت شدگان اخیر، خواستار توقف فوری پرونده‌سازی‌های دروغین علیه عزیزانمان و پایان یافتن بازجویی‌های مکرر و موهن و تهدیدآمیز آن‌ها هستیم. هیچ توجیهی برای برای تداوم بازداشت آنها وجود ندارد. تهدیدها و توهین‌های مقامات زندان و بازجوها در برخورد با بازداشتی‌ها و اعضای خانواده‌شان، مصداق بارز آزار و شکنجه‌ است و باید فوراً خاتمه بیابد. از تمام همکاران و همراهان و نهادهای مدافع حقوق کارگران و‌ معلمان در ایران و‌ جهان تقاضا داریم تا ضمن دفاع از حقوق اولیه و ابتدایی این عزیزان، از مقامات جمهوری اسلامی و مسئولان قضایی بخواهند تا فوراً آنان را آزاد کنند و بیش از این آن‌ها و‌ ما را عذاب ندهند.".

حزب کمونیست کارگری در کنار این خانواده ها بر آزادی فوری و بدون قید و شرط عزیزان بازداشت شده ، معلمان دربند و کارگران زندانی و تمامی زندانیان سیاسی تاکید دارد. با قدرت اعتراضاتمان در زندانها را بگشاییم.

حزب کمونیست کارگری ایران

۸ تیر ۱۴۰۱، ۲۹ ژوئن ۲۰۲۲


اخبار نفت

اعتراضات در نفت: کارگران رسمی، کارگران داربست بند و کارگران اورهال

اعتراضات دربخش های مختلف نفت گسترش می یابد. ساعت ده صبح امروز هشتم تیرماه جمعی از کارگران رسمی نفت بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده برای پیگیری برخی مطالبات معیشتی خود مقابل وزارت نفت تجمع کردند. یک خواست برجسته فراخوان کارگران رسمی نفت به رسمیت شناخته شدن حق ایجاد تشکل است. طرح خواست برسمیت شناختن حق ایجاد تشکل کارگری یک خواست مهم است و تلاش کارگران برای متشکل شدن را بازتاب میدهد. در عین حال یک اعتراض کارگران رسمی نفت به دزدی ها و اختلاس ها است و در فراخوان اعتراضی خود بر کوتاه کردن دست سایر نهادها از صندوق بازنشستگی نفت و شفافیت عملکرد مالی صندوق بازنشستگی تاکید کرده اند. این کارگران همچنین خواستار ارتقای خدمات بهداشت و درمان صنعت نفت و دیگر خدمات رفاهی برای کارکنان شده اند. افزایش عمومی سالانه ده درصدی حقوقها که هیچ تناسبی با نرخ تورم ندارد، موضوع دیگر اعتراض کارگران صنعت نفت است و خواستار ابطال این مصوبه شده اند. کارگران رسمی نفت بعلاوه در فراخوان اعتراضی خود بر این خواستها تاکید می کنند: "اجرای کامل ماده ده قانون و وظایف و اختیارات وزارت نفت و محاسبه پرداختی ها از زمان تصویب این قانون، ارتقای پایه سمت های سازمانی، اصلاح ساختار سازمانی، اصلاح شیوه محاسبه افزایش سالانه عمومی و پایان دادن به پارتی بازی های فامیلی، عدم ورود نیروهای مامور از سایر سازمانها به مراکز نفتی، بازگرداندن اضافه مالیات دریافتی از کارکنان، پرداخت کامل پاداش پایان خدمت به بازنشستگان. یک تاکید کارگران رسمی نفت در فراخوان خود بر پیگیری مطالباتشان تا حصول نتیجه بود.

همچنین اعتصاب کارگران داربست بند نفت با مطالبه افزایش حقوقها و اینکه مزد هیچ داربست بندی نباید از ۲۵ میلیون کمتر باشد و ۲۰ روز کار و ده روز استراحت ادامه دارد و دامنه اش به یازده مجتمع پتروشیمی کشیده شده است. در پالایشگاه تهران نیز کارگران اورهال در اعتراض به اضافه کاری های اجباری و سطح نازل حقوق هایشان از روز ۶ تیر در اعتصاب هستند. به علاوه کارکنان رسمی وزارت نفت با خواستهای معیشتی خود برای ساعت ده صبح روز دهم تیرماه فراخوان به تجمع سراسری در مقابل وزارت نفت را داده اند.

بدین ترتیب بخش های مختلف کارگران نفت با اعتراضاتشان دارند به میدان می آیند . کارگران نفت این بخش شاغل در یک بخش کلیدی اقتصادی جامعه با قدرت مبارزاتشان و با جلو آوردن مطالباتی چون افزایش حقوقها به بالای ۲۵ میلیون، پایان دادن به اختلاسها و دزدی ها و به رسمیت شناخته شدن حق تشکل مستقیما بر توازن قوای مبارزاتی بنفع جنبش کارگری و اعتراضات مردمی تاثیر گذارند. گسترش مبارزات بخش های مختلف نفت گام مهمی در گسترش اعتصاباتی سراسری کارگری و اعتصابات عمومی در سطح جامعه است.از این مبارزات باید وسیع حمایت و پشتیبانی کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۸ تیر ۱۴۰۱، ۲۸ ژوئن ۲۰۲۲