گزارش عفو بین الملل با عنوان “ در اتاق انتظار مرگ”

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

گزارش عفو بین الملل با عنوان “ در اتاق انتظار مرگ” در رابطه با زندانیان محروم از درمان: گزارش اخیر عفو بین الملل بار دیگر فاجعه قتلهای خاموش را در مقابل چشمان ما میگذارد. در این گزارش که به محرومیت زندانیان از درمان از سال ۲۰۱۰ پرداخته است، به اسامی تعدادی از زندانیان که از طریق محرومیت از درمان به قتل رسیده اند اشاره شده است. از جمله مواردی که در این گزارش به آن اشاره شده ، مواردی مانند بیماری‌های رایج در زندان، ممانعت از اعزام به بیمارستان و درمان تخصصی خارج از زندان، رها کردن زندانیان در شرایطی که به درمان فوری نیاز دارند،

اجازه ندادن به خانواده جهت تحقیق در رابطه با مرگ زندانی و مرگ زندانیان بر اثر کرونا است. در گزارش همچنین توصیه شده است که شورای حقوق بشر سازمان ملل سازوکار تحقیقاتی جهت گردآوری اسناد به منظور پاسخگویی و تسهیل محاکمه کیفری کسانی که مسول هستند را ایجاد کند.
در طول سالیان اخیر سیاست عامدانه رژیم جهت شکنجه و حذف فیزیکی زندانیان از طریق محروم کردنشان از درمان هر چه بیشتر افشا شده است. قتل خاموش زندانیان تحت عناوین مختلف بارها توسط زندانیان سیاسی و خانواده ها عنوان شده است و هر بار رژیم سعی کرده است از هر طریق ممکن با توجیه های مختلف این قتلها را کتمان کند. گزارش عفو بین الملل و مستند کردن قتل خاموش زندانیان قدم مهمی جهت دادخواهی این زندانیان و خانواده هایشان است.
کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی مسئله قتلهای خاموش را از هر طریق ممکن مطرح کرده است. در سال ۲۰۱۲ پس از دریافت گزارش هایی از محرومیت زندانیان از درمان در زندان رجایی شهر طی ملاقاتی در بروکسل با بخش خارجی اتحادیه اروپا موضوع محرومیت زندانیان از درمان و ضرورت فشار به جمهوری اسلامی را مطرح کردیم. پس از دریافت گزارشهای بیشتری از زندان در سال ۲۰۱۳ کارزاری به نام ‘ نگذارید قلبشان از طپش بازایستد’ را جهت حمایت از زندانیان محروم از درمان شروع کردیم و گزارشی در این رابطه به سازمانهای جهانی از جمله گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، آقای احمد شهید، ارسال شد. در این گزارش تاکید کردیم که محروم کردن زندانی از درمان اعدام خاموش زندانی است. بدنبال این تلاشها، خوشبختانه موضوع زندانیان محروم از درمان برای اولین بار در گزارش بن کی مون، دبیرکل سازمان ملل، در سال ۲۰۱۴ عنوان شد. در ادامه کارزار ‘ نگذارید قلبشان از طپش بازایستد’ و جهت برجسته کردن موضوع محرومیت از درمان، کمیته روز بیستم ژوئن ۲۰۱۴ ، روز جهانی حمایت از زندانیان سیاسی در ایران را به موضوع زندانیان محروم از درمان اختصاص داد.
محرومیت زندانیان از درمان و شکنجه روحی خانواده هایشان نه تنها کاهش نیافته است بلکه روز بروز بدتر شده و تعداد بیشتری از زندانیان قربانی این روش جنایتکارانه رژیم شده اند. قتل بکتاش آبتین اخیرا بار دیگر در سطح بسیار وسیعی موضوع محرومیت زندانیان از درمان را مطرح کرد. به طور واقعی تعداد بسیاری در زندان به دلیل محرومیت از درمان در خطر هستند و رژیم عامدانه این زندانیان را در شرایطی قرار می‌دهد که در معرض بیماری‌های خطرناک قرارداده و سپس از درمان محرومان می‌کند.
کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی از شما مردم آزادیخواه و تشکل‌های مدافع آزادی زندانیان سیاسی دعوت می‌کند تا امکانات خود را بکار برده و مسئله شکنجه و قتل در زندان از طریق محرومیت از درمان را هر چه بیشتر برجسته و به رژیم اسلامی جهت درمان زندانیان و آزادی فوری آنها فشار بیاورید.

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی
۱۳ آوریل ۲۰۲۲ برابر با ۲۵ فروردین ۱۴۰۱
برای کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی گزارش و خبر ارسال کرده و همکاری کنید. با ما از طریق کانالهای زیر در لینک تماس بگیرید :