اطلاعیه خبری حزب کمونیست کارگری ایران

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

اعتصاب و تجمع کارگران شرکت تولید قالبهای صنعتی سایپا و دو خبر دیگر. - از ساعت ده صبح روز ۱۸ اسفند کارگران شرکت تولید قالب‌های صنعتی سایپا در اعتراض به وضع بد معیشتی و سطح نازل دستمزدها و عدم پرداخت هیچ نوع بن و ارزاقی از سوی شرکت دست به اعتصاب زدند و مقابل ساختمان اداری شرکت تجمع کردند. در این اعتراض کارگران شیفت صبح هر شش سالن شرکت همگی حضور دارند. کارگران شعار میدادند "وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه".

زیر فشار اعتراض کارگران مدیریت بلافاصله مبلغ ۴۵۰ هزار تومان بن به هریک از کارگران پرداخت کرد. اما کارگران اعلام کرده اند که اگر به مطالبات اصلی آنها پاسخی داده نشود و حقوق پایه آنها افزایش نیابد به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

شرکت تولید قالب‌های صنعتی سایپا مجموعا ۲۵۰۰ کارگر دارد که در سه شیفت کار میکنند . حدود ۱۰۰۰ نفر از این کارگران، شرکتی و ۱۵۰۰ نفر مابقی به صورت پیمانکاری در استخدام هستند. این شرکت در کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج واقع شده است.

اشاره کنیم که اعتصاب کارگران شرکت ایران کاوه که زیرمجموعه خودرو سازی سایپا است و به سطح نازل حقوقهایشان اعتراض دارند در این روز وارد دومین روز خود شد.

- کارگران ترابری شرکت معدنی و صنعتی «چادرملو» در روز ۱۵ اسفند در برابر دفتر ارتباطات قوه قضائیه تجمع کردند. این تجمع اعتراضی در اعتراض به تخلف قراردادی و پرداخت نشدن حقوق ها صورت گرفت.

- روز چهارشنبه ریبوار عبدالهی فعال کارگری بعد از ۴۰ روز بازداشت، با قرار وثیقه موقتاً از زندان سنندج آزاد شد. از سوی دیگر در این روز سه عضو کانون صنفی معلمان در قزوین به اسامی مریم زیرک ، اسماعیل فرهنگ منش و علی الله بخش برای پاسخگویی به اتهامات "تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب" در دادسرای عمومی و انقلاب قزوین حاضر شدند. این معلمان بعد از تفهیم اتهام توسط بازپرسی ششم دادسرای قزوین با قرار کفالت هفتاد میلیون تومانی تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شدند. در این روز جمعی از معلمان در شهر قزوین سه همکار خود را همراهی کرده و به نشانه اعتراض در مقابل دادسرای عمومی قزوین تجمع کردند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ۹ مارس ۲۰۲۲

tel:00447435562462
tel:00447435562462

کارگران و هشت مارس، روز جهانی زن

امروز هفدهم اسفند برابر با هشت مارس روز جهانی زن است. به این مناسبت تشکلهای مختلف معلمان، کارگران و بازنشستگان طی قطعنامه ها و بیانیه هایی روز جهانی زن را گرامی داشتند و بر برابری زن و مرد و حقوق انسانی زنان تاکید کردند. کارگران در مراکزی چون نیشکر هفت تپه با بیانیه های خود به استقبال روز جهانی زن رفتند و به تبعیضات و تحجر و ستمگری بر زنان اعتراض کردند. همچنین از سوی برخی چهره های جنبش کارگری پیامهایی به مناسبت هشت مارس داده شد. نمونه هایی از بیانیه ها و پیامهای شادباش هشت مارس عبارتند از:

بیانیه مشترک چند تشکل و گروه مستقل از کارگران، معلمان، بازنشستگان به امضای فعالین حقوق زن کانون گفتگوی بازنشستگان تامین اجتماعی، گروه اتحاد بازنشستگان، ندای زنان ایران، گروه معلمان و کارگران ۱۹ اسفند، گروه بازنشستگان مستقل تهران، شورای بازنشستگان ایران، بیانیه ای از کارگران نیشکر هفت تپه مندرج در کانال مستقل آنها، بیانیه عمومی از سوی تشکلهای کارگری و گروهایی از فعالین کارگری و عرصه های مختلف اجتماعی از جمله انجمن برق و فلز کرمانشاه، سندیکای نقاشان البرز، بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران، بیانیه گروههایی از بازنشستگان از جمله کانون گفتگوی بازنشستگان تامین اجتماعی، گروه اتحاد بازنشستگان،گروه بازنشستگان مستقل تهران، شورای بازنشستگان ایران، و بیانیه شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان و کانون های صنفی معلمان

همچنین چهره هایی چون محبوبه فرحزادی معلم بازنشسته، پروین محمدی نایب رئیس اتحادیه آزاد کارگران ایران ، و مژگان باقری ازمعلمان شناخته شده در شیراز به مناسبت هشت مارس پیام دادند و این روز را گرامی داشتند.

شورای هماهنگنی تشکلهای صنفی فرهنگیان در بیانیه خود به این مناسبت از جمله چنین میگوید " .. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران به تمام زنان و مردان برابری خواه به‌ویژه زنان ایران و زنان معلم، زنان فعال صنفی ، زنان زندانی سیاسی به‌ویژه معلمان زندانی زن روز جهانی را تبریک می‌گوید و خواهان رفع تبعیض از ساختار حقوقی و سیاسی در راستای برابری حقوق زنان و مردان است. شورا ضمن استقبال از حضور پرشور زنان معلم در عرصه کنشگری صنفی و آموزشی از تمام فعالان زن که احضار شده یا مورد بازجویی قرارگرفته و زنان زندانی معلم حمایت می‌کند. ما خواهان آزادی تمام زنان زندانی سیاسی به‌ویژه زنان معلم خانم‌ها ناهید فتحعلیان، زینب همرنگ ، معصومه عسگری، عالیه اقدام دوست و زهرا محمدی هستیم. حکم زندان خانم نصرت بهشتی باید لغو شود و پرونده زنان معلم خانم‌ها مریم کبیری، سارا سیاهپور، فرنگیس نسیم پور، مریم زیرک، فرزانه ناظران‌پور ، شبنم بهارفر و فاطمه بهمنی مختومه گردد. بی‌شک این سرکوب‌ها مانع پیشروی جنبش معلمان و کنشگری زنان معلم نخواهد شد. "

کارگران نیشکر هفت تپه در بیانیه خود از جمله اعلام کرده اند: "در ایران که قوانین جزائی و خانواده و کار همه برعلیه زنان هستند، وظیفه ما بیشتر و سنگین تر است. محیطی که در آن تنفس و کار می کنیم را بشدت برعلیه زنان ساخته اند. کارگران برای جامعه ای برابر مبارزه می کنند. روز جهانی زن روز برابری زن و مرد است، روز آموزش کارگری است، روز احترام به تاریخ مبارزات انسانهای بزرگی است که پیشرفت و ترقی فکری و فرهنگی را سبب شدند، روز مقابله با جهالت مردسالاری، روز مقابله با فرهنگ ضد زن، روز اتحاد قویتر و مقابله با تبعیض جنسیتی است. روز جهانی زن را به همکاران زن و همه زنان و مردان برابری طلب در ایران و جهان تبریک می گوئیم".

این جنب و جوش گسترده در هشت مارس امسال و گرامیداشت این روز به عنوان یک روز سراسری اعتراض، گویای فضای پیشرو و رادیکال در میان کارگران و معلمان و بازنشستگان و همبستگی طبقاتی در میان بخشهای مختلف جامعه است.

زنده باد هشت مارس روز جهانی زن

مستحکم باد پیوند تمام بخشهای طبقه کارگر علیه ستم و تبعیض

حزب کمونیست کارگری ایران
۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۸ مارس ۲۰۲۲

همبستگی و تجمع معلمان خوزستان با ۳ همکار خود همزمان با محاکمه آنها

امروز هفده اسفند جمعی از معلمان در خوزستان در اعتراض به دادگاهی شدن سه همکار خود به اسامی فرنگیس نسیم‌پور، علی کروشات، و پیروز نامی، به طرف دادگاهی که قرار بود آنها در آن محاکمه شوند راهپیمایی کردند. در این حرکت اعتراضی معلمان در حالیکه بنرهایی در دست داشتند با نوشته "ما همه با هم هستیم " و عکس های سه همکار خود که قرار بود در این روز محاکمه شوند را بر سر دست بلند کرده بودند. این حرکت مورد توجه و حمایت مردم شهر قرار گرفت.

فرنگیس نسیم‌پور، علی کروشات، و پیروز نامی به خاطر دفاع از حقوق معلمان و دانش‌آموزان دادگاهی میشوند و معلمان با تجمع خود حمایت قاطع خود را از همکارانشان نشان دادند. در اعتراض به این محاکمات و دستگیری ها شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران طی بیانیه های متعددی بر بی تاثیر بودن این گونه فشارهای امنیتی و ادامه مطالبه گری معلمان تاکید کرده است. یک خواست فوری معلمان پایان دادن به پرونده سازی های امنیتی، مختومه اعلام شدن پرونده های امنیتی تشکیل شده و آزادی تمامی معلمان زندانی و زندانیان سیاسی است و این مطالبه را بارها در تجمعات خود و در قطعنامه هایشان اعلام کرده اند. تجمع معلمان در اهواز در مقابل دادگاه انقلاب الگوی دیگری برای مقابله با سرکوبگری های حکومت است.

حزب کمونیست کارگری ایران
۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۸ مارس ۲۰۲۲

تجمعات سراسری بازنشستگان مخابرات
روز هفده اسفند کارگران بازنشسته در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات‌شان و وضعیت نامناسب معیشتی و مستمری‌های نازل خود در سطح سراسری در مقابل شرکت مخابرات ایران در شهرهای مختلف تجمع کردند. بنا بر گزارشات تا کنون این تجمعات که فراخوان آن از قبل اعلام شده بود، در شهرهای تهران، یزد، اردبیل، ساری، خرم آباد، اراک، زنجان، ایلام، مشهد، تبریز، قم، شیراز، اهواز، و منطقه چهارمحال و بختیاری در شهر کرد برپا شده است.

بازنشستگان مخابرات استان‌های تهران و البرز در مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات ایران در تهران تجمع داشتند. و با شعارهایی چون "بازنشسته می میرد، ذلت نمی پذیرد، وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه، بازنشسته اتحاد، اتحاد" فریاد اعتراضشان را بلند کردند. در این روز زیر فشار اعتراض تجمع کنندگان یکی از مسئولین به میان بازنشستگان آمد و سخنانی را بیان کرد و تلاش کرد فضا را آرام کند. اما بازنشستگان معترض با فریاد دروغه، دروغه اجازه صحبت به او ندادند . در شیراز بازنشستگان مخابرات با شعار رفاهیات حق مسلم ماست پیگیر مطالباتشان شدند.

در این روز همچنین جمعی از بازنشستگان شرکت هواپیمایی هما در اعتراض به تصویب انتقال صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری و وضع بد معیشتی خود در مقابل ساختمان مجلس تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بازنشستگان سزاوار زندگی انسانی و همراه با امنیت و آرامش و رفاه هستند. اما دزدان و چپاولگران حاکم مدام از حقوق و صندوقهای ذخیره آنها میدزدند و شرایط مشقت باری را بر آنها تحمیل کرده اند. بازنشستگان به همین دلیل یکی از بخشهای بسیار معترض جامعه هستند که در تجمعات مشترک و سراسری خود بارها و بارها بر مطالباتی چون افزایش حقوقها در حد داشتن یک زندگی انسانی، درمان و تحصیل رایگان برای همه و داشتن حق مسکن، پایان دادن به دزدی ها و اختلاس ها و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و آزادی زندانیان سیاسی تاکید کرده اند. در تجمعات این روز نیز با فریاد رفاهیات حق مسلم ماست بر خواستهای خود تاکید گذشتند

حزب کمونیست کارگری ایران
۱۷اسفند ۱۴۰۰، ۸ مارس ۲۰۲۲

تجمع کادردرمان مقابل وزارت بهداش، بازنشستگان شرکت برق تهران و چند خبر دیگر

- روز ۱۷ اسفند نیروهای کادر درمان با مطالباتی چون دریافت "فوق‌العاده خاص" بدلیل شرایط سخت کاری، امنیت شغلی و دائمی شدن قراردادهای کاری خود با شعار " کادر درمان اتحاد اتحاد! " مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع کردند. در این تجمع حضور زنان چشگیر بود.

- روز ۱۶ اسفند جمعی از بازنشستگان شرکت توزیع برق تهران در اعتراض به تبعیض ها در میزان حقوقها و استخدامها در وزارت نیرو مقابل ساختمان شرکت مدیریت شبکه برق ایران تجمع کردند. در این حرکت اعتراضی بازنستگان با در دست داشتن پلاکاردهایی، در خصوص عدم اجرای مصوبات وزارت نیرو اعتراض خود را نسبت به تبعیض میان بازنشستگان شرکت توزیع و سایر بازنشستگان مجموعه وزارت نیرو اعلام داشتند. به گفته تجمع‌کنندگان، انواع پاداش‌ها و مزایای پرداختی به بازنشستگان شرکت توانیر در مناسبت‌های مختلف، تا سقف ۴ ماه حقوق به آنها پرداخت می‌شود، در صورتی که این مزایا و پاداش‌ها به بازنشستگان شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اختصاص پیدا نمی‌کند.

- روز ۱۶ اسفند شماری از نیروهای راهداری استان چهارمحال و بختیار در اعتراض به تعویق پرداخت حقوقها و دیگر مطالباتشان و مشکلات شغلی و معیشتی خود در مقابل ساختمان استانداری در شهرکرد تجمع اعتراضی برگزار کردند.

- روز دوشنبه ۱۶ اسفندماه کارگران شرکت تولید و بهره‌برداری نیروگاه سد دز اندیمشک،در اعتراض به استخدام های گزینشی و بر اساس روابطه و عدم استخدام کارگران بیکار در منطقه در این شرکت دست به اعتصاب زده و در محوطه شرکت تجمع کردند.

- صبح روز یکشنبه ۱۵ اسفندماه کارگران فضای سبز شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به بیکاری، بلاتکلیفی و نداشتن امنیت شغلی مقابل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در اهواز تجمع کردند. این کارگران سفره‌ی خالی خود را به نشانه‌ی وضعیت نامناسب معیشتی درب این شرکت پهن کردند.

- روز یکشنبه ۱۵ اسفند شماری از بازنشستگان شرکت هواپیمایی هما در اعتراض به واگذاری صندوق بازنشستگی هواپیمایی به صندوق کشوری در مقابل ساختمان این صندوق تجمع زدند.

- روز یکشنبه ۱۵ اسفندماه کارگران ارکان ثالث شاغل در پالایشگاه دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی در عسلویه در اعتراض به کیفیت پایین غذا‌ی شرکت pomc از خوردن غذای شرکت خودداری کرده و سهمیه غذای خود را تحویل نگرفتند. در نتیجه این اعتراض غذا ها به آشپزخانه شرکت بازگردانده شد. کارگران اعلام کردند که اگر کیفیت غذا بهبود نیابد دست به اعتراضات گسترده تری خواهند زد.

حزب کمونیست کارگری ایران
۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۸ مارس ۲۰۲۲