حمله روسیه به اوکراین

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند،‌ ولادیمیر پوتین رئيس جمهوری روسیه فرمان عملیات نظامی در اوکراین را صادر کرد. تنش بین روسیه و اوکراین به سال ۲۰۱۳ باز می‌گردد. دو کشور توافق صلح امضا کردند اما از دو ماه پیش روسیه بیش از ۱۵۰ هزار نیروی نظامی در مرز اوکراین مستقر کرده بود. ایالات متحده از دو ماه پیش تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از درگیری نظامی را آغاز کرد اما بعد از اعلام پذیرش استقلال دو منطقه تحت کنترل جدایی طلبان در اوکراین توسط پوتین، وزیر خارجه آمریکا دیدار با همتای روس را لغو کرد. در دهها شهر بزرگ دنیا تجمع‌هایی در حمایت از مردم اوکراین و محکومیت حمله روسیه روز پنجشنبه برگزار شد.

کاسپاروف: «ماشین جنگی پوتین» را باید از کار انداخت
گری کاسپاروف، قهرمان پیشین شطرنج جهان، در رشته توییتی از جهان خواست به تهاجم روسیه پاسخ دهند.
آقای کاسپاروف گفت جهان باید فورا به حمایت نظامی از اوکراین برخیزد و به جز اعزام سرباز به این کشور، هر کمک نظامی دیگری در قالب سلاح و ادوات جنگی، کمکهای اطلاعاتی، و سایبری در اختیار دولت این کشور قرار دهد.
از کار انداختن «ماشین جنگی پوتین»، مسدود و مصادره کردن داراییهای روسیه و شخص پوتین و دار و دستهاش، اخراج روسیه از تمامی نهادهای اطلاعاتی و مالی، فراخواندن همه سفرا از روسیه، تحریم و بستن کل «ماشینهای تبلیغاتی پوتین» در سراسر جهان، و افشا کردن و اقدام علیه «پادوهای پوتین» در جهان آزاد از اقدامات پیشنهادی این استاد بزرگ و قهرمان سابق شطرنج جهان هستند.

وزیر خارجه آمریکا احتمال تحریم شخص ولادیمیر پوتین را رد نکرد
وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی و در پاسخ به این پرسش که چرا ایالات متحده رئیس جمهوری روسیه را تحریم نکرده است، گفت اگر این رفتار مسکو ادامه پیدا کند تحریم‌های بیشتری در راه خواهد بود.
آنتونی بلینکن در پاسخ به اصرار مجری که پرسید اگر نیاز شود آیا تحریم مستقیم شخص ولادیمر پوتین هم در دستور کار خواهد بود گفت، «همانطور که رئیس جمهوری آمریکا گفت همه چیز روی میز است؛ از جمله آن گزینه.»
وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد پوتین فراتر از اوکراین برود گفت، «این احتمال وجود دارد که پوتین بخواهد فراتر از اوکراین برود. ولی یک چیز خیلی قدرتمند مقابل او ایستاده و نام آن اصل پنجم ناتو است.»
وی در توضیح گفت، «معنایش این است که هرگونه حمله‌ای به عضوی از ناتو، پاسخ تمامی اعضای ناتو را به همراه خواهد داشت. رئیس جمهوری آمریکا به صراحت گفته که ما از هر وجب از قلمروی ناتو دفاع می‌کنیم.»

وزارت دفاع روسیه: نیروهای زمینی ارتش از کریمه وارد خاک اوکراین شدند
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای زمینی روسیه از کریمه وارد خاک اوکراین شده‌اند.
این نخستین بار است مسکو تایید می‌کند نیروهای زمینی‌اش وارد اوکراین شده و در حال پیشروی به سمت شهر‌ کرسون در غرب کریمه هستند.
کرسون در کنار یک منبع بزرگ ذخیره آب آشامیدنی واقع شده است.
اوکراین در سال ۲۰۱۷ با ساخت یک سد و در واکنش به اشغال کریمه از سوی روسیه، جریان انتقال آب را بسته بود.
ایگور کوناشنکف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت با ورود نیروهای روسیه، انتقال آب از این منبع به کریمه از سر گرفته شده است.

اعلام منع تردد شبانه در کی‌یف؛ اوضاع در پایتخت اوکراین نسبتا آرام است
ساعاتی از نیمه شب به وقت اوکراین گذشته و بنا به گزارش‌ها، وضعیت در پایتخت در ساعات پایانی شب نسبتا آرام بوده است.
ویتالی کلیچکو شهردار کی‌یف قانون منع عبور و مرور در سطح شهر را اعلام کرده است که از ساعت ۱۰ شب آغاز و تا ۷ بامداد ادامه خواهد داشت.
به گزارش سی‌ان‌ان، مردم در کی‌یف از روشن کردن چراغ‌های خانه‌های خود خودداری کرده و پرده‌های پنجره‌ها را کشیده‌اند.
سامانه حمل و نقل شهری در این مدت تعطیل است، با این حال درهای ایستگاه‌های مترو باز است تا مردم در صورت نیاز از آنها به عنوان پناهگاه استفاده کنند.

کشته و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ اوکراینی در روز اول حمله نظامی روسیه
وزیر بهداشت اوکراین شامگاه پنجشنبه اعلام کرد حمله نظامی روسیه به کشورش ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشته است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ویکتور لیاشکو گفت تاکنون ۵۷ اوکراینی کشته و ۱۶۹ تن دیگر زخمی شده‌اند.
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نیز اندکی بعد اعلام کرد ۱۳۷ نظامی و غیرنظامی در جریان حملات روسیه جان خود را از دست داده‌اند.
مشخص نیست چه تعدادی از قربانیان نظامی و چه تعداد غیرنظامی هستند.
وزیر بهداشت اوکراین همچنین گفته است مسئولان در حال ایجاد تغییراتی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای پذیرش زخمی‌های ناشی حملات روسیه هستند.

رایزنی دولت و کنگره آمریکا برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم اوکراین
سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری عصر پنجشنبه خود با بیان این که جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده از نزدیک تحولات اوکراین را دنبال می‌کند، گفت وی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم اوکراین با رهبران کنگره در تماس است.
جن ساکی تاکید کرد که رئیس جمهوری تصمیمی برای اعزام نیرو به اوکراین ندارد.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد گزارش‌های منتشر شده درباره گروگان‌گیری در تاسیسات هسته‌ای چرنوبیل در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین گفت، واشنگتن به‌شدت از این گزارش‌ها خشمگین است.
برخی رسانه‌ها پیشتر گزارش دادند که مقام‌های اوکراینی تایید کرده‌اند نیروهای روسیه کنترل نیروگاه اتمی چرنوبیل را در دست گرفته‌اند و یکی از مشاوران ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین گفته است که نظامیان روس کارکنان این تاسیسات را به گروگان گرفته‌اند.

هشدار وزیر خارجه آمریکا در مورد قصد روسیه برای محاصره پایتخت اوکراین
وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی در توئیتر از گفت‌وگوی خود با زبیگنیو رائو، وزیر امور خارجه لهستان که ریاست دوره‌ای سازمان امنیت و همکاری اروپا را بر عهده دارد، خبر داد.
آنتونی بلینکن در ادامه این توئیت نوشته است دو طرف درباره آخرین تحولات اوکراین گفت‌وگو و حمله نظامی «بی‌دلیل و توجیه‌ناپذیر» روسیه به این کشور را محکوم کردند.
آنها همچنین وعده دادند همکاری‌ و هماهنگی نزدیک خود را برای ترغیب روسیه به توقف عملیات نظامی در اوکراین و خارج کردن نیروهایش از آن کشور ادامه دهند.
شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در گزارشی در همین ارتباط نوشت، وزیر خارجه ایالات متحده پس از این دیدار به خبرنگاران گفت تمامی شواهد نشان می‌دهند که روسیه قصد محاصره کی‌یف، پایتخت اوکراین، را دارد و ما معتقدیم مسکو برنامه‌هایی دارد که موجب نقض گسترده حقوق بشر در اوکراین و بروز وضعیت احتمالا بدتری برای مردم خواهد شد.
آنتونی بلینکن درباره این برنامه‌ها و این که چه وضعیت بدتری ممکن است با پیشروی نظامیان روس در خاک اوکراین رخ دهد، توضیح بیشتری ارائه نداد.

تلاش مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای ایجاد «جبهه متحد» جهانی علیه روسیه
به دنبال حمله روسیه به اوکراین در اوایل روز پنجشنبه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت تمام روز را صرف ارتباط با کشورهای جهان برای سازمان‌دهی و ایجاد یک «جبهه متحد» علیه مسکو کرده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جوزپ بورل گفت با مقام‌های ارشد بیست کشور مختلف تماس گرفته است؛ از آمریکای لاتین تا اتحادیه آفریقا و جنوب شرق آسیا و دیگر نقاط جهان.
وی افزود بسته تحریم‌هایی که نهاد تحت مدیریت او تهیه کرده، قرار است در نشست روز جمعه وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بررسی شود و به محض تصویب، اجرایی خواهد شد.
این تحریم‌ها بخش‌های مالی، انرژی، حمل و نقل، سیاست‌های مربوط به روادید، و همچنین صادرات محصولات با کاربرد دوگانه به روسیه را در بر خواهند گرفت.

مکرون در تماسی تلفنی با پوتین: عملیات نظامی در اوکراین فورا متوقف شود
امانوئل مکرون و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری فرانسه و روسیه، در گفت وگویی تلفنی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را به بحث گذاشتند.
بر اساس بیانیه کاخ الیزه، این تماس تلفنی پس از گفت وگوی آقای مکرون و همتای اوکراینی وی، ولودیمیر زلنسکی، انجام شد و طی آن رئیس جمهوری فرانسه از همتای روس خود خواست عملیات نظامی علیه اوکراین را «فورا» متوقف کند.
اما بر اساس بیانیه کاخ کرملین این تماس به درخواست امانوئل مکرون انجام شد و طی آن ولادیمیر پوتین «شرح مفصلی از دلایل عملیات نظامی روسیه در اوکراین» را به همتای فرانسوی خود ارائه داد.
در ادامه این بیانیه آمده که آقای پوتین موافقت کرده با آقای مکرون در تماس بماند.

خزانه‌داری آمریکا ۲۴ فرد و نهاد بلاروس را تحریم کرد
دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به اوفک، ۲۴ فرد و نهاد بلاروسی را به دلیل حمایت از تهاجم روسیه به اوکراین و تسهیل آن تحریم کرد.
صنایع دفاعی بلاروس و نهادهای مالی این کشور که روابط ویژه و نزدیکی با روسیه دارند، از جمله نهادهای تحریم شده توسط اوفک هستند.
در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمده که «رژیم لوکاشنکا» به دنبال سرکوب مطالبات دموکراتیک مردم بلاروس و از دست دادن مشروعیت خود، اکنون نیز با حمایت از تجاوزگری بیشتر روسیه در اوکراین، حاکمیت بلاروس را در معرض خطر قرار میدهد.

https://ir.voanews.com/a/russia-ukraine/6456669.html?lbis=57508#entry-shared