اطلاعیه خبری: ادامه تلاشها و اعتراضات معلمان

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

برگزاری مجمع عمومی ۱۵۰۰ معلم در کف خیابان در سنندج! روز ۲۳ بهمن معلمان در سنندج قرار بود در یک سالن مجمع عمومی انجمن فرهنگیان را برگزار کنند و نمایندگانی را برای عضویت در شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان معرفی انتخاب کنند. اما نیروهای حکومت، درب سالن را قفل کرده و مانع ورود آنان شدند. حتی وقتی معلمان تصمیم گرفتند در حیات کنار سالن جمع شوند نیروهای انتظامی مانع شدند. اما معلمان در برگزار مجمع عمومی مصمم بودند و در برابر مزاحمتهای نیروهای کثیف سرکوبگر، در کف خیابان نشستند و مجمع عمومی شان را تشکیل دادند و نمایندگان خود را انتخاب کردند.

در این مجمع ۱۵۰۰ معلم حضور پیدا کردند و به بحث و تبادل نظر پرداختند.
تصمیم گیری و انتخاب نماینده در مجمع عمومی یک اقدام پیشرو است که و باید آنرا به یک سنت پایدار تبدیل کرد. این بار معلمان در سنندج راه عملی ایجاد تشکلهای سراسری توده ای را در مقابل جامعه قرار دادند.

مرحله دوم اعتراضات معلمان آغاز میشود
بنا بر آخرین خبرها شورای هماهنگی معلمان، در فراخوانی آنها را به ادامه اعتراضات فراخوانده است. این شورا معلمان را برای روزهای ۲۳ تا ۲۵ بهمن به اعتصاب فراخوانده و برای روز ۲۷ بهمن به تجمعات سراسری فراخوان داده است. معلمان از جمله خواستار برخورداری از معیشت ومنزلت معلم، اجرای رتبه بندی و همسان سازی به طور کامل و ایجاد و توسعە مدارس استاندارد و آموزش رایگان، عدالت آموزشی، پایان دادن به اختلاس ها و دزدی ها از صندوق ذخیره فرهنگیان و صندوق بازنشستگی هستند.
یک خواست مهم معلمان آزادی همه معلمان دستگیر شده است. معلمانی که هم اکنون در زندانند و بخاطر پرونده سازی در خطر بازداشت قرار دارند عبارتند از: محمد‌تقی فلاحی، اسماعیل عبدی، محمدرضا رمضانزاده، هاشم خواستار، یعقوب یزدانی، حسین رمضانپور، شعبان محمدی ، ، ناهید فتحعلیان، زینب همرنگ، محمدحسین سپهری، محسن حسنپور، جعفر ابراهیمی، عزیز قاسم‌زاده، لطیف روزیخواه، علی کروشات، پیروز نامی، فرنگیس نسیم‌پور، رسول بداقی، نصرت بهشتی

فراخوان معلمان در مریوان به تجمع در حمایت از شعبان محمدی
معلمان در مریوان برای ساعت یازده و نیم تا یک و نیم روز هفدهم بهمن به تجمع در مقابل فرمانداری شهر و در حمایت از محمد شعبانی معلم زندانی فراخوان به تجمع داده اند. معلمان مریوان در این فراخوان ضمن اعتراض به دستگیری شعبان محمدی و ادامه بازداشت او بر پیگیری اعتراضاتشان تاکید کرده و مقامات امنیتی و حاکمیتی را در مورد پیامدهای این کار هشدار داده اند. در این بیانیه بر آزادی فوری و بدون قید و شرط شعبان محمدی و دیگر معلمان زندانی تاکید شده است. معلمان مریوان همچنین در دیداری با خانواده شعبان محمدی حمایت خود را از این همکار خود و نیز جعفر ابراهیمی بازرس شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان که به ۴ سال و شش ماه حبس محکوم شده اعلام داشتند. شعبان محمدی در روز یکشنبه دهم بهمن ماه در آستانه برگزاری تجمع سراسری معلمان دستگیر و به مکانی نامعلوم منتقل گردید.
در همبستگی با شعبان محمدی و خانواده اش روز پانزدهم بهمن ماه جمعی از معلمان از شهر سقز به دیدار خانواده شعبان محمدی رفتند و پشتیبانی خود را از شعبان محمدی، ریبوار عبداللهی، آرش محمدی و دیگر زندانیان سیاسی و معلمان زندانی، اعلام داشته و خواستار آزادی بدون قید و شرط زندانیان سیاسی شدند. در این دیدار معلمان پشتیبانی خود را از خانواده های زندانیان سیاسی و معلمان زندانی اعلام داشتند.
بعلاوه تشکلهای صنفی معلمان از شهرهای مختلف از جمله از استان های گیلان، البرز، فارس، همدان، کردستان و کرمانشاه به همراه شماری از تشکل های صنفی در بیانیه هایی جداگانه ضمن محکوم کردن دستگیری شعبان محمدی و صدور حکم زندان برای جعفر ابراهیمی و تشدید فشار های امنیتی بر روی معلمان معترض، بر آزادی فوری همه معلمان زندانی و مختومه شدن پرونده های امنیتی برای همکاران خود تاکید کردند.
همچنین اعتراضات گسترده معلمان در سطح بین المللی بازتاب وسیعی داشته است. در این هفته شبکه سراسری نمایندگان محل کار طی بیانیه ای حمایت خود را از خواستها و مبارزات معلمان و کارگران در ایران اعلام داشته و در بخشی از آن چنین آمده است:" ما می دانیم که در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۰۰۰ اعتصاب و اعتراض کارگری در ایران سازماندهی شده است و درود و همبستگی خود را به همه کارگران ایرانی درگیر مبارزات طبقاتی می فرستیم. در عین حال خواستار پایان سرکوب و آزادی تمامی کارگران زندانی و فعالان بازنشسته هستیم."
قبل از آن نیز شورای اتحادیه های کارگری در ونکوور، اتحادیه کارگران خدمات عمومی و دولتی در بریتیش کلمبیای کانادا، شبکه سندیکایی بین‌المللی اتحادیه های کارگری بین المللی همبستگی، فدراسیون معلمان مدارس متوسطه‌ی انتاریو (کانادا) و اتحادیه بین المللی معلمان از اعتراضات معلمان پشتیبانی کرده و ضمن محکوم کردن دستگیری و بازداشت معلمان معترض بر آزادی فوری آنها و همه زندانیان سیاسی تاکید کرده بودند.
حزب کمونیست کارگری حمایت قاطع خود را از مبارزات معلمان اعلام داشته و تلاش میکند صدای اعتراض آنان در سطح جهان باشد. معلمان زندانی و تمامی زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند و تمامی پرونده های تشکیل شده برای آنها و برای همه فعالین سیاسی باید مختومه اعلام گردد.

حزب کمونیست کارگری ایران
۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۵ فوریه ۲۰۲۲

اطلاعیه خبری
اعتصاب کارگران پروژه ای ماشین سازی اراک ، اعتراضات پرستاران قرارداد موقت و دو خبر دیگر
- روز ۱۶ بهمن کارگران پروژه‌ای شرکت ماشین سازی اراک شاغل در پتروشیمی کیان در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه‌شان اعتصاب کرده و دست به تجمع زدند.
- بدنبال اعلام عدم استخدام پرستاران قرارداد موقت ۸۹ روزه موجی از اعتراض در میان آنها شکل گرفته است. از جمله پرستاران و کادر درمانی در شهرهایی چون تهران، اصفهان، شیراز، ایلام، مشهد، اسدآباد همدان و پلدختر روز ۹ بهمن در اعتراض به شرایط نامناسب شغلی و معیشتی خود تجمع کردند. این تجمعات در مشهد مقابل ساختمان استانداری، در اصفهان در بیمارستان الزهرا و در شیراز و پلدختر و اسدآباد مقابل ساختمان دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد. در این روز همچنین در تهران تجمعی از سوی کارکنان نظام سلامت برگزار گردید. بدنبال این اعتراضات پرستاران ضمن رسانه ای کردن اخبار تجمعاتی که داشتند بر خواست حذف پیمانکاران و انعقاد قرارداد مستقیم با نیروی انسانی شاغل در وزارت بهداشت پافشاری کردند.
به گفته پرستاران دو سال است که رسیدگی به مطالبات آنان و کارکنان جامعه درمان کشور در دستور قرار گرفته اما فقط آنها را سر میدوانند و حتی وزارت بهداشت تحت عنوان نبود بودجه لازم، دستور ممنوعیت تبدیل وضعیت تمام پرستاران شرکتی را صادر کرده است. بدین ترتیب هزاران پرستار در لیست اخراجها قرار گرفته اند. این بیکارسازی ها در شرایطی اتفاق می‌افتد که به گفته معاون پرستاری وزارت بهداشت، مراکز درمانی حداقل به ۱۴۵ هزار پرستار، تکنسین اتاق عمل و هوشبر نیاز دارند . این بیکارسازی آنهم در دل بحران کرونا به کمبود نیرو در بخش درمانی ابعاد فاجعه بارتری خواهد داد و استاندارد درمان را در سطح سراسری پایین تر خواهد آورد. این تصمیم علاوه بر تعرض به حقوق پرستاران، یک جنایت آشکار و بازی کردن با جان بیماران و همه مردم است.
- روز شنبه ۱۶ بهمن بیش از ۷۰ نفر از نیروهای مخابرات خوزستان جهت اجرایِ حکمِ بازگشت به کار و تبدیل وضعیت، مقابل مخابرات منطقه خوزستان تجمع کردند. در پی حضور این نیروها، حراست درهای مخابرات منطقه خوزستان را بست و از ورود کارمندان مخابرات به اداره جلوگیری کرد. روز چهارشنبه قبل نیز با حضور اعتراضی آنها در مقابل شرکت، حراست درهای مخابرات را به روی کارکنان بست. بنا بر خبرها حدود ۷۰ نفر از نیروهای مخابرات استان خوزستان دو دوره بدون قرارداد زیر نظر شرکت پیمانکار خدمات اول به کار خود ادامه دادند. این کارگران بنا به قانون باید قراردادشان دائمی شود و بر همین اساس آنها در اعتراض به ادامه قراردادهای موقت شکایت تنظیم کردند و زیر فشار اعتراضاتشان هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف و دادگستری ناگزیر شدند حکم استخدام دائمی و بازگشت به کار آنها را صادر کنند. اما شرکت پیمانکار خدمات اول ماه‌هاست از اجرای حکم خودداری میکند.

حزب کمونیست کارگری ایران
۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۵ فوریه ۲۰۲۲