تحصن سراسری معلمان ادامه دارد

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

افزایش فشارهای امنیتی و بازداشت یک معلم:در دومین روز تحصن سراسری معلمان ایرانی که در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات‌شان در جریان است، معلمان در مدارس «۳۰۰ شهر» از رفتن به کلاس‌های درس خودداری کردند. در همین حال محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، با اشاره به اینکه روز گذشته در ۲۰۰ شهر تجمع برگزار شده و امروز سطح تحصن گسترش یافته است، گفته است که «فشارهای امنیتی هم‌زمان با تحصن معلمان افزایش یافته است». 

وب‌سایت هه‌نگاو که اخبار نقض حقوق‌بشر در مناطق کردنشین را پوشش می‌دهد، نیز گزارش داده است که ماموران وزارت اطلاعات شعبان محمدی، معلم فعال در تحصن شهر مریوان، را بازداشت کرده‌اند.
اعتراض معلمان یکی از ادامه‌دار‌ترین اعتراضات صنفی در تاریخ جمهوری اسلامی بوده و به‌ویژه در چند ماه گذشته با جدیت دنبال شده است.
تحصنِ روز شنبه در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران انجام می‌شود و قرار است فردا نیز ادامه داشته باشد.
در تصاویر منتشرشده از تحصن معلمان آن‌ها مطالبات خود را به صورت نوشته‌هایی که به‌ دست دارند، اعلام کرده‌اند. محورهای اصلی اعتراض معلمان و از جمله دلایل برگزاری تحصن سراسری «عدم اجرای همسان‌سازی بازنشستگان»، «عدم اجرای کامل رتبه‌بندی»، «عدم اجرای کامل اصل ۳۰ قانون اساسی» و «بازداشت معلمان و پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی» است.
معلمان معترض در بیانیه‌ای که روز گذشته منتشر کردند، علت اقدام خود را بی‌توجهی حاکمیت به خواسته‌هایشان اعلام کرده و گفتند: «معلم امروز نه معیشت مناسب دارد و نه از منزلتی برخوردار است.»
معلمان در بیانیه‌ دیگری نیز خطاب به دانش‌آموزان از جمله دلایل برگزاری این تحصن و تجمعات اخیر را رعایت نشدن اصل ۳۰ قانون اساسی اعلام کرده‌اند.
بر اساس این اصل «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد».
با این وجود این اصل تاکنون در کشور اجرا نشده و خانواده‌های دانش‌آموزان با عناوین مختلف مجبور به پرداخت مبالغی به مدرسه می‌شوند.
مهم‌ترین خواسته معلمان شاغل و بازنشسته در تجمعات اعتراضی اخیر اجرای کامل رتبه‌بندی به میزان ۸۰ درصدِ هیئت علمی دانشگاه‌ها برای معلمان شاغل و اجرای همسان‌سازی حقوق برای معلمان بازنشسته است.
لایحه رتبه‌بندی معلمان پس از حدود ده سال بلاتکلیفی و افزایش تجمعات اعتراضی معلمان در ماه‌های اخیر سرانجام روز ۲۴ آذر امسال به تصویب مجلس ایران رسید.
یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش ایران، روز گذشته در واکنش به این تحصن، در توییتی نوشت که «پیگیر طرح تحولیِ رتبه‌بندی معلمان» است و «جامعه معلمی به‌زودی طعم شیرین اجرای این طرح را خواهد چشید».
بالا گرفتن اعتراضات سراسری فرهنگیان در حالی اتفاق می‌افتد که جمهوری اسلامی ایران با مشکلات اقتصادی بسیاری از جمله به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای دست‌به‌گریبان است.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه در آبان ۴۴.۴ درصد بوده و بر پایه آمارهای رسمی وزارت کار، متوسط قیمت بیش از ۸۳ درصد اقلام خوراکی در ایران از حد بحران هم فراتر رفته است.
رادیو فردا


آغاز تحصن معلمان در اعتراض به عدم تحقق خواسته‌های صنفی
معلمان در سراسر ایران در پاسخ به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان تحصن خود را آغاز کردند. معلمان به عدم اجرای طرح‌های رتبه‌بندی و همسان‌سازی اعتراض کردند و خواستار آزادی معلمان زندانی شدند.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان روز شنبه ۹ بهمن (۲۹ ژانویه) از تحصن سراسری معلمان ایرانی در بسیاری از شهرهای ایران از جمله شیراز، کرج، همدان، بابل، بوشهر، مریوان، سنندج، گچساران، نیشابور و بابل خبر داد.
در پاسخ به فراخوان تشکل‌های صنفی فرهنگیان در بسیاری از شهرهای ایران معلمان دست از کار کشیدند و تحصن کردند.
مهم‌ترین درخواست این معلمان "همسان‌سازی حقوق همه مشاغل" و "آزادی معلمان زندانی" بوده است.
محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران در توییتر به سرکوب معلمان اعتراض کرده و نوشته است: «تمام قدرت امنیتی شما سرکوب و بازداشت معلمان ، کارگران ، دانشجویان ، بازنشستگان و فعالان حقوق بشر است. همه توان شما آزار و اذیت زندانیان سیاسی است والا آن قدر توان و قدرت ندارید که صداوسیمای ملی‌تان را محافظت کنید که هک نشود.»
سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران در توییتی دیگر با انتشار تصاویر معلمان معترض خبر داد که این تحصن سرتاسری دست‌کم در ۲۰۰ شهر و منطقه و ناحیه در حال برگزاری است.
در فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان که روز شنبه ۹ بهمن منتشر شده آمده است که تحصن سراسری معلمان به مدت دو روز ادامه خواهد داشت و آموزش حضوری و یا مجازی در طول این دو روز متوقف خواهد شد.
ین شورا در کانال تلگرامی خود همچنین از استقبال گسترده معلمان ایرانی از فراخوان این تشکل صنفی گزارش داده است.
در ادامه این گزارش تاکید شده است: «تحصن در حالی با شکوه برگزار گردید که از روزهای قبل نیروهای امنیتی و حراستی‌ها با تهدید و ارعاب کوشیدند فعالان صنفی و اعضای شورای هماهنگی را منکوب نمایند. اما معلمان مصمم به ادامه راه خود هستند.»
اعتراض معلمان ایرانی در هفته‌های اخیر ادامه داشته است و نیروهای امنیتی برخی از معلمان را بازداشت کردند.
اعتراضات معلمان، پرستاران و بازنشستگان به دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی بیشتر شده است. گرانی و تورم لجام‌گسیخته زندگی را به ویژه برای فرهنگیان کشور سخت‌تر کرده است. فعالانی که در اعتراض‌ها و تحصن‌ها شرکت کردند می‌گویند مقامات به جای پاسخ دادن به مطالبات آنها راه سرکوب و ارعاب را در پیش گرفته‌اند.
دویچه وله فارسی