تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی در ۷ شهر

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

امروز یکشنبه ۲۶ دیماه بازنشستگان تامین اجتماعی در ادامه مبارزاتشان و برای پیگیری خواستهای خود در شهرهای تهران، قزوین، رشت، خرم آباد، اهواز، تبریز و کرمانشاه تجمع کردند. این تجمعات در تهران مقابل مجلس اسلامی و در شهرستانها مقابل ادارات تامین اجتماعی برگزار شد. در تهران جمعیت بزرگی شرکت داشتند و حضور زنان چشمگیر بود. در کرمانشاه بازنشستگان با پهن کردن سفره خالی و با شعارهای "بازنشسته بپا خیز برای رفع تبعیض"، "سفره ما خالیه، سفره شما عالیه " صدای اعتراض خود را بلند کردند.

در این تجمعات بازنشستگان همچنین طی سخنرانی هایشان خواستهای اعتراضی خود را بیان کردند. از دیگر شعارهای اعتراضی بازنشستگان در این تجمعات عبارتند بودند از: "بازنشسته می میرد، ذلت نمی پذیرد"، "شاغل و بازنشسته اتحاد، اتحاد"، "وعده وعید کافیه؛ سفره ما خالیه"، "فقط کف خیابون، به دست میآد حقمون"، "خواسته ما همینه همسان سازی بهینه"، "بازنشسته دادبزن حقتوفریادبزن"، "معیشت. منزلت.درمان رایگان حق مسلم ماست"،

یک موضوع اعتراض بازنشستگان لایحه بودجه جمهوری اسلامی و تعرضات معیشتی به زندگی کل جامعه است. بنابر به خبرها و گفته های خود حکومتیان هم اکنون دولت به این صندوق بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکار است و این صندوق عملا در ورشکستی کامل است و پولهای آنرا بالا کشیده اند. حتی گفته میشود این صندوق حتی در پرداخت حقوق بازنشستگان نیز با مشکل روبروست. یک اعتراض بازنشستگان به این دزدیها و خالی شدن صندوق بازنشستگی است و خواست آنها برگردانده شدن پولهای به سرقت رفته به صندوق است. از جمله هم اکنون اقلامی از داروها از همان بیمه حداقلی کارگران حذف شده اند و این خود هزینه های درمانی بازنشستگان را افزایش میدهد. بعلاوه حذف ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان خود موجب شوک تورمی بزرگی خواهد شد و اولین قربانی آن بازنشستگان هستند. اعتراض بازنشستگان، کارگران، معلمان به کل سیستم چپاول و دزدیها و زندگی زیر خط فقر و حاکمیت دزدان و اختلاسگران است و این اعتراضی است که ابعاد اجتماعی دارد. باید وسیعا از این اعتراضات حمایت و پشتیبانی کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران


۲۶ دی۱۴۰۰، ۱۶ ژانویه ۲۰۲۲
tel:00447435562462

۲۳ دیماه: تجمع با شکوه و سراسری معلمان برگزار شد

امروز ۲۳ دی معلمان در پاسخ به فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان جهت پیگیری مطالبات خود دست به تجمعات سراسری زدند. این تجمعات در تهران در مقابل مجلس اسلامی و در مراکز استانها مقابل اداره کل استان و در شهرستانها مقابل اداره آموزش و پرورش بر پا شده است. گزارشاتی تاکنون از تجمعات در ۶۰ شهر دریافت شده است که از جمله عبارتند از: تهران، کرج، سنندج ، مریوان، بوکان، کامیاران، سردشت، بانه، سقز، دهگلان، بوئین زهرا، گرگان، دلفان، آبدانان، لردگان، شهرکرد، بروجرد، بیجار، یاسوج، اردبیل، ابهر، خدابنده (زنجان)،میاندوآب، بهبهان، اندیمشک، ایذه ، اهواز، امیدیه، مسجد سلیمان، خرمشهر، جایزان، ارسنجان، شیراز، شیروان، نیشابور، مشهد، یزد، ساری، رشت، لاهیجان، بابل، لنگرود، نکا، نوشهر، رضوانشهر، همدان، خمینی‌شهر، اصفهان، کرمانشاه، اسلام آباد غرب، پلدختر، شهرضا، جلفا، اراک، قزوین، شهربابک ، الیگودرز، قروه، دورود، سمنان، تبریز

تجمعات ۲۳ دی همچون دفعات قبل پرشور بود و جمعیت قابل توجهی در آنها گرد آمده و شعار میدادند، سرود میخواندند و ترانه خوانی میکردند. در این تجمعات معلمان شاغل و بازنشسته همراه بودند و از جمله در گرگان بنر "شاغل و بازنشسته همبسته هستیم". توجه ها را بخود جلب میکرد.حضور زنان در تجمعات چشمگیر بود و در بسیاری از شهرها زنان پشت میکروفون قرار گرفته و با سخنرانی های پرشوری بر خواستهای خود پافشاری کردند. دراین تجمعات قطعنامه ویژه معلمان نیز خوانده شد.

در تهران یکی از معلمان در سخنرانی پرشور خود گفت: " امنیت یعنی حق من را بدهند و دیگر من نیایم اینجا . یعنی اینکه شما حق بازنشسته را بدهید که معلم مجبور نشود بیاید اینکه. بدانید که ما تا پای جان می ایستیم و هیچ هراسی نداریم." موضوع بعدی را به دانش آموزان اختصاص میدهم و آموزش برای دانش آموزان ما باید رایگان باشد. سخنان او با کف زدن و استقبال حاضرین همراه شد.

در شهر جلفا معلمان تجمع کننده ترانه خواندند و از خواستهایشان گفتند. در یزد جمعیت شعار هایشان را فریاد زدند و سرود یار دبستانی که سرود اعتراضات شده است را خواندند. در کرمانشاه یکی از معلمان سخنران در دفاع از آزادی گفت: آری معلمم و رسالت من آزادی بخشیدن به قلم تا در زمین حقیقت بکارم.

تجمع معلمان در بوشهر در همان آغاز کار با تهدید نیروهای امنیتی روبرو شد. که با ایستادگی و مقاومت معلمان ادامه یافت. بر اساس خبرها در این روز در بوشهر محسن عمرانی از چهره های شناخته شده معلمان و محمود_ملاکی عضو هیات مدیره کانون بوشهر بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شدند.همچنین در این روز با پایان یافتن تجمع اعتراضی معلمان خوزستان در اهواز، نیروهای امنیتی پیروز نامی را دستگیر کرده‌ و به مکان نامعلومی انتقال دادند. همچنین گزارشات حاکی از دستگیری تعدادی دیگر از معلمان اهواز است.

در تجمعات این روز معلمان شعار میدادند:"معلم زندانی آزاد باید گردد"، معلم داد بزن، حقتو فریاد بزن"، "معلم می میرد، ذلت نمی پذیرد"، " معلم به پا خیز، برای رفع تبعیض"، "وعده زیاد شنیدیم، عدالتی ندیدیم"، "آموزش رایگان حق فرزند ایران"، " اجرای هم‌ترازی بدون حقه بازی"

در تجمعات این روز معلمان دستنوشته های سفید و یکدستی بدست گرفته بودند که در میان آنها بنرهایی با مضمون "تحصیل رایگان"، "معیشت ، منزلت، حق مسلم ماست"، "معلم زندانی آزاد باید گردد" توجه ها را بخود جلب میکرد.

بخش مهمی از مطالبات معلمان در تجمعاتشان در رابطه با دانش آموزان و وضعیت نابسامان آموزش و پرورش است. از جمله در پوسترهای فراخوان به تجمع روز ۲۳ دی معلمان بر این خواستها تاکید کرده بودند: "آموزش رایگان صورت گیرد"، "مدارس تجهیز شوند" "*محتوای کتب درسی متناسب با سن دانش آموز و اهداف زندگی طراحی شود،"عدالت آموزشی برای همه اجرا شود". در این فراخوانها همچنین برخورداری همه کارکنان دولت و همه کارگران از حقوق مساوی مورد تاکید قرار گرفته بود.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان به مناسبت تجمع ۲۳ دی همچون دفعات قبل قطعنامه ای انتشار داده بود که در این تجمعات خوانده شد. در مقدمه این قطعنامه با اشاره بر حضور دهها هزار معلم شاغل، بازنشسته و نیروهای خدماتی از سراسر کشور در اعتراض به عملکرد غیر قابل قبول دولت و مجلس نسبت به بی توجهی حاکمیت هشدار داده شده است. در قطعنامه همچنین تعرض به معیشت و سلامت و منزلت بازنشستگان آموزش و پرورش مورد اعتراض قرار گرفته است. قطعنامه همچنین به تورم افسار گسیخته ای که معیشت همه مردم را به خطر انداخته اشاره کرده و بر اجرایی شدن فوری مطالبات معلمان تاکید شده است. قطعنامه همچنین طبقاتی کردن آموزش را محکوم کرده و بر پایان دادن فوری به خصوصی سازی ها، و بر آموزش رایگان تاکید کرده است.

قطعنامه همچنین تاکید میکند: اجرای اصولی و کامل رتبه‌بندی فرهنگیان از بدو استخدام بر مبنای حداقل هشتاد درصد حقوق‌ متناظر اعضای هیات علمی و تعیین منابع بودجه رتبه‌بندی برای سال ۱۴۰۱ بدون قید و شرط، اجرای کامل همسان‌سازی بازنشستگان بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری از اول مهرماه ۱۴۰۰، ایجاد امنیت شغلی و استخدام رسمی تمام بخش‌های مختلف نیروی کار آموزشی، آزادی معلمان دربند و مختومه شدن پرونده فعالان صنفی و توقف احضار و بازجویی معلمان توسط حراست‌ها و نهادهای امنیتی ، بازگرداندن سرمایه های غارت شده صندوق های بازنشستگی کشوری و سرمایه گذاری اقتصادی شفاف به گونه‌ای که اشتغال فرزندان بازنشستگان را تحت پوشش قرار دهد، پرداخت حق منطقه جنگی مصوب به بازنشستگان استان های آذربایجان غربی، کردستان،کرمانشاه، ایلام ، خوزستان و بوشهر، برخورداری از بیمه تکمیلی یکسان برای همه بازنشستگان و شاغلین دستگاههای اجرایی بر اساس مفاد ماده 85 قانون مدیریت خدمات کشوری، پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان محترم بلافاصله پس از اتمام خدمت

در خاتمه شورای هماهنگی در قطعنامه خود هشدار داده و مینویسد: این شورا به حاکمان هشدار می دهد هیچ بهانه ای اعم از تحریم، به خطر افتادن امنیت ملی، زمینه برای سو استفاده ی بیگانگان و معاندان و بهانه هایی از این دست برای هیچ شخصی قابل پذیرش نبوده چرا که دست غارتگران و متجاوزان به حقوق ملت برای آحاد جامعه به ویژه فرهنگیان کاملا رو شده است. بنابراین بی توجهی به مطالبات معلمان بازنشسته و شاغل و عدم تمکین به خواسته های ایشان به گسترده‌تر شدن اعتراضات معلمان و دانش آموزان منجر شده و به دولت و مجلس هشدار می دهد هر چه سریع تر و بدون فوت وقت بحث همسان سازی و رتبه بندی قانونی و کامل را اجرا و بیش از این منزلت و معیشت معلمان را به بازی نگیرد چرا که با موج جدید و بسیار گسترده تری از اعتراضات و اعتصابات نامحدود مواجه خواهند شد.

اعتراض معلمان به فقر،‌به بودجه ریاضتی، و به تبعیض و نابرابری است. معلمان پرچمدار خواست آموزش رایگان برای همه کودکان هستند. ابعاد گسترده مبارزات معلمان و تداوم آن توجه کل جامعه را به خود جلب کرده است. معلمان امروز بیش از هر وقت به صدای اعتراض کل جامعه تبدیل شده اند. حزب کمونیست کارگری حمایت قاطع خود را از خواستها و مبارزات معلمان اعلام میکند. حزب دستگیری معلمان پیروز نامی، محسن عمرانی و محمود ملاکی را محکوم میکند و بر آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها تاکید دارد. حزب کمونیست کارگران همه مردم خصوصا خانواده های دانش آموزان را به حمایت همه جانبه از مبارزات معلمان فرا میخواند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۳دی ۱۴۰۰، ۱۳ژانویه ۲۰۲۲

 

 

شماره ۱۶:
چند رویداد و گزارش از خوزستان
تجمعات معلمان در خوزستان
بر اساس فراخوان از پیش اعلام شده، روز پنجشنبه ۲۳ دی ماه، همزمان با سایر شهرهای ایران معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته خوزستانی در مقابل ساختمان اداره آموزش و پرورش در شهرهای ایذه، امیدیه، بهبهان، اندیمشک، مسجدسلیمان، جایزان، خرمشهر و سایر شهرهای استان تجمع اعتراضی برپا کرده و خواهان تحقق مطالبات خود شدند. در دقایق پایانی تجمع اعتراضی معلمان خوزستان در اهواز نیروی انتظامی ۱۵ نفر از معلمان را با ضرب و شتم بازداشت کرده بود و بعد از چند ساعت آزاد کرد. پیروز نامی دبیر کانون صنفی معلمان خوزستان هم در بین بازداشت شدگان بود. یک موضع اعتراض معلمان پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و آزادی تمامی معلمان زندانی است. تمامی معلمان زندانی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.

وضع زنان در خوزستان
قتلهای ناموسی و کودک همسری دو پدیده بسیار تکان دهنده است که در جمهوری اسلامی پابه پای هم افزایش یافته و در خوزستان نیز ابعاد تکان دهنده ای دارد. قربانیان قتلهای ناموسی، در واقع قربانیان حکومت اسلامی و سنتهای اسلامی هستند. عملا جمهوری اسلامی به قاتلین قتلهای ناموسی بعنوان جنایتکار برخورد نمی کند و بر انها چشم می بندد. حتی قوانین این حکومت نیز به قتلهای ناموسی همچون جنایت برخورد نمی نماید. به تازگی یک نشریه داخلی گزارشی از وضع زنان در استان خوزستان منتشر کرده است که ابعاد تکان دهنده ای دارد. بر اساس این گزارش، در دو سال گذشته دستکم ۶۰ زن در خوزستان قربانی قتل‌های منتسب به ناموس شده‌اند. به گفته عاطفه بروایه که این پژوهش را در فاصله سالهای ۱۳۹۸ تا تابستان ۱۴۰۰ انجام داده تعداد زنان کشته شده بیش از این است و این فقط اطلاعاتی است که او و همکارانش توانسته‌اند در این دو سال به دست آورند.‏ عمده این قتل ها در شهرهای شوش، اهواز، آبادان، کارون و … صورت گرفته است. بیشتر زنان کشته‌شده جوان و نوجوان بوده‌اند و بین آنها دختران یازده و پانزده ساله هم بوده اند.‏ تعداد زنان مجردی که به دلیل داشتن رابطه با مردی توسط بستگانشان کشته شده‌اند بیشتر از زنان متاهل با دلیل مشابه بوده است.
اطلاعات این پژوهش نشان می‌دهد از این ۶۰ مورد، حتی یک فرد مجرم یا همان قاتل، مجازات نشده است و حتی خانواده‌ها از آن‌ها شکایتی نکرده‌اند.
همچنین این پژوهش نشان میدهد کودک همسری در خوزستان رواج بی سابقه ای یافته و به گفته یک منبع آگاه در اداره ثبت احوال اهواز، روزانه یک تا سه ازدواج زیر پانزده سال ثبت می‌شود. این اخبار تکاندهنده گوشه ای از ابعاد جنایت تحت حاکمیت آپارتاید جمهوری اسلامی، حکومت ضد زن در ایران را به نمایش میگذارد.

تصادف زنجیره ای هولناک در جاده رامهرمز به بهبهان
یک سری از جنایات جمهوری اسلامی را باید جنایات غیر مستقیم نامید. قربانیان جاده های نا امن و اتومبیلهای غیر استاندارد بیش از هر چیز از عوارض و آسیبهای حکومت اسلامی در جامعه هستند. برای نمونه جاده های خوزستان به هیچ وجه از استانداردهای ایمنی لازم برخوردار نیستند و همه روزه شاهد تصادفات مرگبار در مسیرهای مختلف استان خوزستان هستیم. علاوه بر آن خودروهای ساخت داخل هم کیفیت و ایمنی کافی ندارند. به اقرار رئیس پلیس راهور در حادثه تصادف جاده بهبهان، ایربگ هیچ کدام از خودروها باز نشده است. او در ادامه گفته است خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند و وزارت صمت هیچگونه نظارتی بر کیفیت ساخت خودرو ندارد. جاده های مرگبار و خودروهای ناامن از جمله موضوعات کارزارهای اعتراضی در جامعه است.
روز دوشنبه ۲۰ دی یک تصادف زنجیره‌ای در محور بهبهان ـ رامهرمز رخ داد ودر این حادثه، بیش از ۵۰ خودرو به هم برخورد کردند و ۳۱ نفر کشته و مصدوم شدند. محل وقوع حادثه روبه‌روی روستای دودانگه بهبهان بود و بر اثر آن ۲۶ تن مصدوم و ۵ نفر فوت شدند. در لاین دیگر این جاده ۹ دستگاه خودرو با یکدیگر برخورد کردند. تصادف به دلیل مه گرفتگی و کاهش شعاع دید رخ داد و چند دستگاه خودرو در این حادثه آتش گرفتند.
کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان

۲۳دی ۱۴۰۰، ۱۴ژانویه ۲۰۲۲