اطلاعیه نهاد اجرایی بنیاد ایران تریبونال درباره دادگاهی کردن بهرام رحمانی

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

اطلاعیه مطبوعاتی: دیده‌بان ایران، به منظور پخش زنده جلسات دادگاه و تهیه گزارش از این جلسات، تیمی متشکل از دو نفر را در سالن ۶ دادگاه استکهلم مستقر کرد. سالن ۶ از طرف دادگاه برای رسانه‌های فارسی زبان در نظر گرفته شده است. مسئولیت تهیه گزارش را دوست‌مان بهرام رحمانی، از حامیان ایران تریبونال، داوطلبانه به عهده گرفت. وی تهیه گزارش جلسات دادگاه ایران تریبونال در لاهه در سال ۲۰۱۲ را نیز به عهده داشت. وی صبح روز ۲٨ اوت ۲۰۲۱، با یکی از دو عامل اطلاعاتی جمهوری اسلامی که از سوی سفارت جمهوری اسلامی در این سالن مستقر شدند،

درگیری لفظی پیدا می‌کند و به افشای جنایات جمهوری اسلامی می‌پردازد. این درگیری با پا درمیانی نگهبانی که در سالن مستقر بود، خاتمه پیدا می‌کند. این نگهبان، که گویا از یکی از دو کشور عراق یا سوریه به سوئد آمده است، با دو عامل جمهوری اسلامی رابطه حسنه داشته و به نظر می‌رسد از قبل آنها را می‌شناخته است. او در همان‌جا آشکارا با رفتاری‌‌‌های‌اش، ناخرسندی‌اش از درگیری لفظی بهرام رحمانی با عامل جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد. بعد از ظهر آن‌روز، بهرام رحمانی اقدام به گرفتن چند عکس از تلویزیون می‌کند که جریان دادگاه مستقیم از طریق آن پخش می‌شود. نگهبان او را در حال گرفتن عکس می‌بیند و از او می‌پرسد آیا عکس گرفته است، او پاسخ مثبت می‌دهد و تلفن‌اش را در اختیار نگهبان می‌گذارد و او نیز عکس‌ها را پاک می‌کند. دیگران هم عکس‌هایی همان‌روز و روزهای پیش از آن گرفته بودند و با دخالت این یا آن نگهبان، عکس‌ها پاک می‌شوند و همه چیز بخوبی خاتمه پیدا می‌کند.
اما آن نگهبان که از درگیری بهرام رحمانی با عامل اطلاعاتی جمهوری اسلامی ناخرسند بود، بعد از اتمام شیفت‌کاری‌اش، علیه بهرام رحمانی گزارش خصمانه‌ای به دادگاه حمید نوری می‌دهد. رئیس و دادستان دادگاه نوری بلافاصله دخالت می‌کنند، پلیس به دادگاه می‌آید و از بهرام رحمانی بازجوئی می‌کنند. پلیس به او می‌گوید که ورودش به دادگاه ممنوع شده و سی‌ام سپتامبر نیز دادگاه خواهد داشت. دادگاه در سی سپتامبر بهرام را مقصر می‌شناسد و او را جریمه نقدی می‌کند.
نحوه برخورد دادگاه حمید نوری با بهرام رحمانی بسیار سریع، شدید و به لحاظ پروسه قضائی غیرمعمول بوده است. ورود او را بلافاصله به دادگاه ممنوع می‌کنند و پیش از آنکه پلیس به سراغ او بیاید، تاریخ دادگاه او را نیز مشخص می‌کنند. تمام این ماجرا، از نگهبان طرفدار جمهوری اسلامی تا اقدام دادگاه، این سئوال را در ذهن ایجاد می‌کند که چه چیز موجب شد تا دادگاه با این شدت و سرعت، آن‌هم برای گرفتن چند عکس که توسط مامور خود آنها پاک شد، عکس‌العمل نشان دهد؟
دیده‌بان ایران، ضمن حمایت از بهرام رحمانی در این رابطه، اقدام علیه او را جز اینکه خشنودی جمهوری اسلامی را فراهم نماید، طور دیگری نمی‌بیند و آن‌را محکوم می‌کند.
دیده‌بان ایران،
نهاد اجرایی بنیاد ایران تریبونال
۱۲ اکتبر ۲۰۲۱