حمله هوایی سپاه به حزب دمکرات ایران در اقلیم کردستان عراق

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

سپاه پاسداران به مناطقی در اقلیم کردستان عراق حمله هوایی کرده و مقر حزب دمکرات ایران را هدف گرفته است. پیشتر فرمانده نیروی زمینی سپاه در رابطه با حضور اپوزیسیون کرد ایرانی در این منطقه به اقلیم کردستان هشدار داده بود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از حمله هماهنگ نیروهای مختلف این نهاد به "محل استقرار و جلسه سران" گروه‌های کرد ایرانی در اقلیم کردستان خبر داده است. به نوشته این بیانیه در حمله یادشده ۷ موشک شلیک شده است.

بیانیه مدعی است که این حمله در واکنش به "اعزام تیم‌های متعدد تروریستی، ایجاد ناامنی و ارتکاب اعمال خرابکارانه و سلب امنیت و آرامش مردم غیور استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه" صورت گرفته است.

سپاه همچنین در بیانیه خود بر خلاف گذشته به دولت اقلیم کردستان حمله نکرده، بلکه نوشته است که این دولت هم به گروه‌های یادشده هشدار شدید داده بوده که "اقدامات خود را متوقف کنند".

همزمان خبرگزاری تابناک در توضیح بیشتر ابعاد عملیات سپاه از حمله هوایی این نیرو در سپیدە دم پنجشنبه ١٨ شهریور به سه منطقه در خاک اقلیم کردستان عراق در سیدەکان، چومان و حاجی عمران عراق خبر داده است.

تابناک نوشته که از ساعت شش صبح امروز تعدادی از مقرهای مرزی حزب دمکرات کردستان ایران "هدف آتش سنگین سپاه از زمین و هوا قرار گرفته است."

"کوردستان میدیا" نیز خبر داده است که "رژیم ایران بە بهانە حضور پیشمرگان کوردستان این مناطق را مورد حملە قرار دادە است. حملات رژیم همچنان تداوم دارند."

این حملات دو روز بعد از تهدید محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران آغاز شده که گفته بود اقلیم کردستان "نباید به تروریست‌ها اجازه جولان و برپایی مقر در این سرزمین" را بدهد و "هرگونه کوتاهی و غفلت در این خصوص مغایر حسن همجواری و روابط حسنه دو کشور است."

این هشدار پس از یک درگیری میان "سپاه بیت‌المقدس استان کردستان" داده شد که درست یک هفته پیش یعنی پنج‌شنبه ۱۱ شهریور در منطقه سروآباد رخ داد.

پاکپور همچنین از واکنش جمهوری اسلامی و "احتمال پاسخ قاطع، کوبنده و پشیمان‌کننده" آن سخن گفته و از مردم این منطقه خواسته بود "از تروریست‌ها فاصله بگیرند تا آسیبی متوجه آنها نشود".

با وجود مناسبات نزدیک میان رهبری اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی، نیروهای کرد اپوزیسیون ایرانی هنوز در این منطقه مقر دارند. ماه گذشته علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با وزیر خارجه عراق خواهان اخراج گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی از خاک این کشور شده بود.

حمله هوایی امروز، اولین مورد از اقدامات نظامی جمهوری اسلامی علیه اپوزیسیون کرد ایرانی مستقر در خاک کردستان عراق نیست. سپاه پاسداران خرداد سال گذشته نیز با پهپاد و موشک به پایگاه‌های نیروهای پیشمرگه حزب دمکرات کردستان ایران در مناطق مرزی اقلیم کردستان عراق حمله کرد.

به گفته ناظران حملات پهپادی و توپخانه‌ای جمهوری اسلامی ایران علیه حزب دموکرات کردستان ایران زمانی شدت گرفت که این حزب در اواسط سال ۲۰۱۶ از کمپین جدیدی به نام "راسان" خبر داد که مترادف "دوباره برخاستن" است.

آن زمان این حزب در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که پس از سال‌ها فعالیت مدنی، با این هدف که "حاکمیت را ناچار بە تسلیم شدن در مقابل خواست جامعە نماید" به این نتیجه رسیده است که باید از "اشکال گوناگون مبارزه، از جمله مبارزه قهرآمیز" استفاده کند.

خاک کردستان عراق در عین حال محل امنی برای نیروهای کرد ایرانی نیست. مرداد امسال حزب دمکرات کردستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که جنازه موسی باباخانی، عضو کمیته مرکزی این حزب در یکی از اتاق‌های هتل "گولی‌سلیمانی" در شهر اربیل پیدا شده است.

به گفته این حزب او توسط "دو نفر از نیروهای امنیتی ایران در مسیر شهر اربیل ربوده شده و آثار شکنجه شدید بر بدنش مشهود بوده است."