اعتصاب قدرتمند کارگران نیشکر هفت تپه وارد پانزدهمین روز شد

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

۲۰ مهر: اعتصاب قدرتمند کارگران نیشکر هفت تپه وارد پانزدهمین روز شد. شرکت هفت تپه تعیین تکلیف نشده و فقط به پیمانکار داده شده است: امروز بیستم مهر ماه اعتصاب متحدانه کارگران نیشکر هفت تپه برای پیگیری خواستها و مطالباتشان وارد پانزدهمین روز خود شد. در این روز کارگران نخست برابر در ورودی شرکت و سپس مقابل دفتر مدیریت تجمع کردند. خواست تعیین تکلیف مدیریت و نجات هفت تپه در صدر مطالبات این کارگران قرار دارد.

کارگران میگویند شرکت هفت تپه تعیین تکلیف نشده و فقط به پیمانکار داده شده است و اعلام کرده اند که تا روشن شدن وضع مالکیت شرکت و شفاف سازی نحوه و قیمت واگذاری آن با قدرت به اعتصاب خود ادامه میدهند. به گفته کارگران هیاهو بر سر سپردن مدیریت شرکت به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و تبریک گفتن های صدا و سیما و مقامات مختلف فقط نقشه ای برای تضعیف و شکستن اعتصاب آنهاست و از نظر آنها تعیین مدیریت به معنای تعیین مالکیت شرکت نیست و خواست آنها روشن شدن این موضوع و اداره این مجتمع تحت نظارت شورایی خود کارگران است.
امروز سه شنبه بیستم مهرماه عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بدنبال انعکاس خبر واگذاری مدیریت نیشکر هفت تپه به آن شرکت در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار سایت دولتی ایرنا وعده پرداخت یک ماه از طلبهای کارگران را طی ده روز آینده و پرداخت باقی طلبها در فواصل کوتاه مدت طبق توافق قبلی با حمایت بانک‌های ملی و صادرات را داد. او با تاکید بر طی شدن روال قانونی واگذاری هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بر این نکته تاکید کرد که این شرکت باید به مزایده برود تا همه بتوانند در آن شرکت کنند و اگر قرار است این تشریفات صورت نگیرد باید مراحل قانونی آن روشن باشد. از همین رو کارگران نیشکر هفت تپه میگویند این سردواندن ها را قبول ندارند و بطور واقعی شرکت هفت تپه تعیین تکلیف نشده و تنها به پیمانکار داده شده است و کارگران آنرا قبول ندارند.
کارگران اعلام کرده اند که حتی اگر تمام دستمزدها پرداخت شود، تا وقتی وضع مالکیت شرکت روشن و شفاف سازی نشود اعتصاب ادامه دارد. دلیلش نیز اینست که بدون روشن شدن این موضوع باز مشکلات آنها سرجای خود باقی خواهند ماند و دوباره باید دنبال حقوق و طلبها و مطالباتشان باشند و دیگر اجازه نمیدهند این داستان تکرار گردد.
بعلاوه کارگران نیشکر هفت تپه خواستار پرداخت فوری ۳ ماه حقوق‌ معوقه، بازگشت به کار همکاران اخراجی، تمدید قرارداد کارگران فصلی و‌ بخش دفع آفات، انجام عملیات کشت و ترمیم کارخانه و خاتمه دادن به پرونده قضایی وکیلشان فرزانه زیلابی هستند. اینگونه است که جدالی سخت در هفت تپه در جریان است و امروز بیش از هر وقت مساله بر سر بقای هفت تپه و زندگی و معیشت ۵ هزار کارگر شاغل در این مجتمع کارگری که با خانواده هایشان جمعیتی ۲۰ هزار نفره را در بر میگیرد این جدال جریان دارد.
کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده اند که آنها تشکل ۵ هزار نفره خود را دارند و مجمع عمومی منتخب آنان تشکل واقعی آنهاست. این کارگران با به گل گرفتن درب شورای اسلامی و تاکید بر تصمیم گیری جمعی متحدانه در برابر انواع تشبثات تفرقه افکنانه حکومتیان ایستاده اند. حزب کمونیست کارگری ضمن اعلام حمایت قاطع از مبارزات و خواستهای کارگران نیشکر هفت تپه بر شرکت وسیع خانواده ها در این مبارزات که به آنها مستقیما مربوط است و حمایت گسترده مردم از این سنگر مهم جنبش کارگری تاکید دارد.
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۹ مهر ۱۴۰۰ ، ۱۱ اکتبر ۲۰۲۱

اطلاعیه خبری
چهار خبر از اعتراضات کارگری
- روز ۲۰ مهر کارگران شهرداری برای پیگیری مطالبات و در اعتراض به پایین بودن دستمزد در قبال ساعات کاری طولانی و سختی کار و تعویق پرداخت مزد خود مقابل شهرداری مرکزی تجمع کردند.
- روز ۲۰ مهر جمعی از بازنشستگان سال ۹۹‌ آموزش و پرورش در اعتراض به عدم پرداخت پاداش بازنشستگی خود، مقابل سازمان برنامه و بودجه کشور برای چندمین بار تجمع کردند. بازنشستگان شعار میدادند: "پاداش رنجم کجاست "، "یک سال است دویدیم، وعده های دروغ شنیدیم و...... "
- روز ۲۰ مهر کارگران و کارکنان آب و فاضلاب اهواز در اعتراض به سیاست ادغام شرکتهای اهواز و استان و دزدیهای پشت پرده و همچنین عدم پرداخت سه ماه حقوق خود مقابل دفتر نماینده مجلس اسلامی تجمع کردند.
- جمعی از کارگران راه آهن آذربایجان خطوط ریلی شهرستانهای سلماس، جلفا، آذرشهر، مرند و عجب شیر از هفدهم مهر ماه تا امروز در اعتصاب بسر میبرند. اعتراض این کارگران به تعویق پرداخت چند ماهه دستمزدها و قراردادهای برده وار موقت پیمانی است. این کارگران از مرداد ماه تا کنون دستمزد و حق بیمه خود را طلب دارند.
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۰ مهر۱۴۰۰ ، ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱

اطلاعیه خبری
تجمع نیروهای آموزش و پرورش، حکم زندان برای محبوبه فرحزادی و دستگیری مجدد سپیده قلیان
- روز چهارشنبه ۲۱ مهر جمعی از سرایداران و نیروهای خدماتی آموزش و پرورش استان قم در اعتراض به وضعیت نامناسب کاری و معیشتی خود مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان تجمع برگزار کردند.
- روز چهارشنبه ۲۱ مهرماه جمعی از معلمان خرید خدمات شهرکرد در اعتراض به اخراج ها مقابل ساختمان استانداری چهارمحال و بختیاری تجمع کردند. این معلمان خواهان تعیین تکلیف وضعیت شغلی و تبدیل وضعیت‌شان پس از چندین سال تدریس به استخدام رسمی در آموزش و پرورش هستند.
- امروز ۲۱ مهرماه محبوبه فرحزادی از معلمان بازنشسته به همراه وکیل خود به دادگاه "قاضی" امین افشاری رفته بود تا از وضعیت پرونده امنیتی خود و حکم صادره مطلع شود. او در اینستاگرام خود ضمن اعلام این خبر مینویسد: قاضی " امین افشاری" اتهامات مرا قرائت کرد : تبلیغ علیه نظام و۰۰۰ " البته دادسرای شعبه ۷ اوین برای اتهام تشویش اذهان عمومی بهم برائت داده بود " بعد از دفاع من ؛ خانم وکیلم چند خطی از من دفاع صنفی کرد و قاضی شفاها رای خودش را بهم اعلام کرد. " هفت الی هشت ماه بازداشت و زندان ؛ بعدا حکم کتبی را به وکیلم ابلاغ خواهد کرد . معلوم نیست حکم صادره چه خواهد بود » .
محبوبه فرحزادی همانطور که خود در جایی گفته بود، معلم انقلاب و مدافع حقوق انسانهاست. جرم او شرکت در تجمعات معلمان شاغل و بازنشسته و مطالبه گری است. جرم او اعتراض علیه فقر و فلاکت و تبعیض و نابرابری و فساد و دزدی هاست. جرم او اعتراض علیه زندان و شکنجه است. محبوبه فرحزادی از همیاران کمک به سیل زدگان بود. محبوبه فرحزادی یار کودکان کار و خیابان است. پرونده سازی علیه محبوبه فرحزادی و تهدید او به زندان باید وسیعا مورد اعتراض همه قرار گیرد. یک کارزار مهم معلمان اعتراض علیه پرونده های امنیتی برای معلمان، کارگران و مردم معترض است. باید وسیعا به این کارزار پیوست.
- روز ۱۹ مهر شمار زیادی از نیروهای امنیتی حکومت که گفته میشود سی تا پنجاه نفر بوده اند به منزل سپیده قلیان یورش بردند و او را دستگیر کرده و به محل نامعلومی منتقل کردند. سپیده قلیان به جرم دفاع از کارگران نیشکر هفت تپه بازداشت شد و ۵ سال حکم زندان به او داده شد. او دستگیر گردید و در تمام طول بازداشتش همواره صدای آزادیخواهی و برابری طلبی بوده است. او با اعتراض به زندان و شکنجه صدای اعتراض همه زندانیان بوده است. یک خواست مهم کارگران نیشکر هفت تپه آزادی فوری و بدون قید و شرط اوست. باید وسیعا به دستگیر وحشیانه او و ادامه بازداشتش اعتراض کرد. سپیده قلیان باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.
حزب کمونیست کارگری ایران

۲۱ مهر: شانزدهمین روز اعتصاب قدرتمند کارگران نیشکر هفت تپه
اسد بیگی به بیست سال حبس محکوم شد و باقی باند او به ۵ تا ۲۰ سال حبس
امروز بیست و یکم مهر ماه کارگران نیشکر هفت تپه برای شانزدهمن روز از دور جدید اعتراضاتشان مقابل اداره کار شوش تجمع کردند. بازگشت به کار فوری کارگران اخراجی مطالبه گر تعیین تکلیف مالکیت شرکت، شفاف سازی نحوه واگذاری شرکت، بخشنامه کردن نحوه دادن مطالبات و خواسته ها و اعلام تاریخ پرداخت حقوق های معوقه ا زجمله تاکیدات سخنرانان تجمع امروز کارگران بود. در این سخنرانی ها کارگران عبدالخانی مدیر اداره کار شوش را مورد خطاب قرار داده و اعلام کردند که باید هر چه زودتر به مطالبات آنها پاسخ داده شود. کارگران اعلام کردند که اگر قرار است کارگر با اعتراض هر روزه اش بدنبال مطالباتش باشد و با زور آنها را بگیرد، شما دیگر چه کاره هستید و در سازمان خود را ببنیدید.
امروز همچنین حکم زندانی اسدبیگی و باند مافیایی او از سوی سخنگوی دستگاه قضایی ذبیح‌الله خداییان اعلام شد. بر اساس این حکم اسد بیگی سردسته باند مافیایی خلع ید شده از نیشکر هفت تپه به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام ارزی و مباشرت در قاچاق عمده ارز به ۲۰ سال حبس، جزای نقدی، رد اموال و انفصال از خدمات دولتی و سایر متهمان این پرونده به ۵ تا ۲۰ سال حبس محکوم شده اند. یک قلم از اتهامات اسد بیگی مشارکت در قاچاق یک میلیارد و ۳۹۶ میلیون یورو و مباشرت در قاچاق دو میلیون و ۸۹۴ هزار یورو بوده است. قلم دیگر آن پرداخت رشوه های کلان به مدیران بانک مرکزی قید شده است. البته یک عامل مهم مشکل ساز بودن این پرونده برای حکومتیان دست داشتن همه آنها در اختلاس ها و رشوه خواری در نیشکر هفت تپه است.
روشن است که اسد بیگی زیر فشار اعتراضات کارگران خلع ید و دادگاهی و محکوم شده است. او سالها عزیز دردانه حکومتیان بود و این کارگران معترض بودند که دستگیر و محاکمه و شکنجه میشدند. اینکه پشت پرده این احکام چه باند بازیها و بده بستانهایی قرار دارد برای کارگران روشن نیست اما کارگران با خلع ید از اسد بیگی خواهان این هستند که خواستهایشان بطور کامل عملی شود.
خواستهای فوری کارگران نیشکر هفت تپه عبارتند از: بازگشت به کار همکاران مطالبه گر اخراجی، تعیین تکلیف مالکیت شرکت، شفاف سازی نحوه واگذاری شرکت، بخشنامه کردن نحوه دادن مطالبات و خواسته ها و اعلام تاریخ پرداخت حقوق های معوقه و بازگردانده شدن پولهای به سرقت رفته به شرکت هستند.
این کارگران همچنین خواهان بسته شدن تمامی پرونده های امنیتی تشکیل شده برای کارگران و حامیان خود از جمله مختومه اعلام شدن پرونده فرزانه زیلابی و آزادی بدون قید و شرط سپیده قلیان هستند.
کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده اند که تا خواستهایشان پاسخ نگیرد اعتصاب آنها ادامه خواهد داشت.
۵ سال جدال جانانه کارگران نیشکر هفت تپه علیه بساط چپاول و دزدی در نیشکر هفت تپه الگوی درخشانی از مبارزه است که به همه کارگران و همه مردم راه نشان میدهد. از درسهای این مبارزات باید آموخت.
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۱ مهر ۱۴۰۰ ، ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱

tel:00447435562462
tel:00447435562462