اطلاعیه خبری حزب کمونیست کارگری ایران

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

اخبار نفت: تجمع کارگران پیمانی ارکان ثالث در مجتمع پتروشیمی ماهشهر."قرارداد مستقیم حق مسلم ماست": روز یکشنبه ۱۱ مهرماه کارگران ارکان ثالث مجتمع پتروشیمی شاغل در منطقه ویژه بندر ماهشهر در اعتراض به وضعیت نامناسب شغلی و معیشتی خود دست به تجمع اعتراضی زدند و شعار اتحاد اتحاد سردادند. در این تجمع اعتراضی کارگران با شعار قرارداد مستقیم حق مسلم ماست، بر خواست برچیده شدن شرکت های پیمانکاری تاکید کرد. استخدامهای پیمانی یکی از ارکان مهم اقتصاد سرمایه داری مافیایی جمهوری اسلامی است.

اساس این اقتصاد بر چپاول و استثمار حداکثری کارگران گذاشته شده است. بخش بزرگی از استخدامها در نفت بصورت پیمانی است. بعلاوه هم اکنون بخش بزرگی از استخدامها در مراکز مختلف کارگری و حتی معلمان و پرستاران بصورت پیمانی است. علاوه بر کارگران پیمانی ارکان ثالث یک خواست مهم هزاران کارگر معترض پیمانی پروژه ای نیز کوتاه شدن دست پیمانکاران بوده و این مطالبه همه بخش های کارگری در نفت و کل جنبش کارگری است.
اعتصاب و تجمع امروز کارگران ارکان ثالث و تاکید آنها بر برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری در نفت بازتاب خشم همه این کارگران است و بلند شدن این صدا از مرکزی چون نفت یک قدم مهم در ضربه زدن به بساط پیمانکاران و دلالان مفتخور و چپاولگر است. از مبارزات کارگران نفت باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۱ مهر۱۴۰۰ ، ۳ اکتبر ۲۰۲۱

تجمعات بازنشستگان و معلمان در چند شهر برگزار شد
روز یکشنبه ۱۱ مهر بازنشستگان تامین اجتماعی در پی فراخون از قبل اعلام شده خود در اعتراض به وضعیت معیشتی و پایین بودن حقوق و مزایا و نحوه ناقص اجرای همسانسازی، و برای پیگیری کل مطالبات خود، در شهرهای تهران، قزوین، کرمانشاه و خرم آباد تجمع کردند. یک شعار مورد تاکید بازنشستگان در فراخوانهای اعتراضی شان "فقط کف خیابابون بدست میاد حقمون" بود.
تجمع بازنشستگان در تهران مقابل مجلس اسلامی و در شهرستانها مقابل ادارات تامین اجتماعی برگزار شد. در تجمع تهران یکی از زنان بازنشسته سخنرانی کرد و ضمن تاکید بر خواستها و مطالبات، تاکید کرد که ما مطالبه گریم و خواهش نمیکنیم.
سازمان تامین اجتماعی وعده داده بود که در آذر ماه همسان‌سازی جزو پایه حقوق قرار میگیرد. اما عملا اقدامی در این جهت صورت نگرفته است. بازنشستگان خواستار اجرای دائمی همسان سازی و رسیدن سطح حقوقها به بالای خط فقر ۱۲ میلیونی، درمان رایگان و تحصیل رایگان برای همگان و حق داشتن مسکن، پایان دادن به اختلاس ها و بازگشت پولهای به سرقت رفته به صندوق بازنشستگان و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و خاتمه دادن به احضار ها و دستگیری ها و آزادی فوری و بدون قید و شرط اسماعیل گرامی که با حکم ۶ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق در زندان است و خاتمه دادن به احضارها هستند. بازنشستگان این مطالبات را بارها و بارها در بیانیه ها و قطعنامه ها و در شعارهای اعتراضی خود اعلام کرده اند.
در این روز همزمان در اصفهان و اهواز بازنشستگان صنایع فولاد در ادامه یکشنبه های اعتراض خود مقابل دفتر صندوق بازنشستگی فولاد تجمع کردند.
- روز ۱۱ مهر معلمان در تهران، اهواز، هرمزگان و شیراز بنا بر فراخوان از قبل اعلام شده با مطالبه اجرای طرح رتبه‌بندی به میزان ۸۰ درصد هیأت علمی برای معلمان شاغل، اجرای همسان‌سازی حقوق برای معلمان بازنشسته و برای پیگیری دیگر مطالبات خود در تهران و شیراز تجمع داشتند. این تجمعات در تهران مقابل وزارت آموزش و پرورش و در شیراز مقابل اداره آموزش و پرورش برگزار شد. در تهران معلمان با خواندن سرود یار دبستانی که نمادی از اعتراض است فریاد اعتراضشان را بلند کردند. در این تجمعات معلمان با شعار هایی چون نه تبعیض نه خواهش/ رتبه بدون سازش، فرهنگی می میرد، تبعیض نمی پذیرد و با سخنرانی های پرشور خود بر خواستها و مطالباتشان تاکید کردند.
بازنشستگان و معلمان دو بخش بسیار معترض جامعه هستند که با اعتراض به فقر و تبعیض و نابرابری و علیه اختلاس ها و سرکوبگریهای حکومت و جلو آوردن مطالبات سراسری مردم از جمله مطرح کردن وسیع خواستهای تحصیل و درمان رایگان و داشتن حق تشکل و علیه سرکوبگریها، همواره فریاد اعتراض کل جامعه بوده اند. از خواستها و مبارزات آنها باید وسیعا حمایت کرد.
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۱ مهر۱۴۰۰ ، ۳ اکتبر ۲۰۲۱

۱۱ مهر: تجمع کارگران نیشکر هفت تپه مقابل فرمانداری و راهپیمایی در شهر
روز یکشنبه یازدهم مهرماه کارگران نیشکر هفت تپه در ششمین روز متوالی از اعتصاب خود بنا بر تصمیم روز گذشته خود در مجمع عمومی شان، مقابل فرمانداری تجمع کرده و سپس با کف زدن و فریاد شعارهایی چون کارگر می میرد، ذلت نمی پذیرد، خوزستان بیچاره مسئول خوب نداره به سمت بازار شوش دست به راهپیمایی زدند. کارگران اعلام کرده اند که سرپرست بخش های مختلف شرکت باید در تجمعات شرکت و حضور و غیاب کارگران انجام گیرد. با این کار کارگران بر اعتصاب خود رسمیت داده و با تصمیم گیری جمعی اعتراضاتشان را جلو میبرند.
عدم تعیین تکلیف مدیریت شرکت و تعویق پرداخت سه ماه مزد کارگران و بی پاسخ گذاشتن دیگر مطالبات این کارگران بر خشم و اعتراض کارگران بیش از بیش دامن زده است. این کارگران بعد از چند روز تجمع در محوطه شرکت امروز یازده مهر دوباره اعتراض خود را به بیرون از کارخانه کشاندند و با شعارهایشان از مردم طلب حمایت میکنند. تعیین تکلیف فوری مدیریت، پرداخت فوری مطالبات مزدی ، بازگشت به کار کارگران اخراجی مطالبه گر، بستن قرارداد با کارگران فصلی، مختومه اعلام شدن پرونده فرزانه زیلابی وکیل این کارگران خواستهای فوری و اعلام شده آنهاست.
کارگران نیشکر هفت تپه با تصمیم گیری شورایی، با بیرون انداختن مدیران فاسد از شرکت، با انحلال عملی شورای اسلامی و اعلام مجمع نمایندگان منتخب مجمع عمومی خود مبارزات خود را با قدرت به جلو برده و اعلام کرده اند که تا وقتی به خواستهایشان پاسخ داده نشود به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۱ مهر ۱۴۰۰ ، ۳ اکتبر ۲۰۲۱

اطلاعیه خبری
تجمعات کارگران معدن ذغال سنگ پابدانا و دو خبر دیگر
- روز ۱۱ مهرماه کارگران شرکتی معدن ذغال سنگ پابدانا در استان کرمان بار دیگر مقابل در ورودی محوطه معدن دست به تجمع اعتراضی زدند. این کارگران که در تونل‌های خصوصی این معدن کار می‌کنند، به سطح نازل حقوقها و شرایط اسفناک کاری خود اعتراض دارند . به گفته کارگران بعد از واگذاری‌ بخش هایی از معدن به بخش خصوصی مزد و مزایای مزدی آنان شروع به کاستن گرفته و با دشواریهای معیشتی بیشتری روبرو شده اند. این کارگران خواستار رفع تبعیض ها در پرداخت حقوق و افزایش فوری سطح آن هستند. افزایش دستمزدها به بالای خط فقر اعلام شده یکی از مطالبات مهم و فوری کارگران، معلمان و بازنشستگانی است که با دستمزد های زیر خط فقر هر روز وضع معیشتی آنها وخیم تر میشود.
- روز ۱۱ مهر کارگران شهرداری خرمشهر در اعتراض به عدم‌ پرداخت ۶ ماه حقوق و ۱۰ ماه حق بیمه مقابل فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند.
- روز ۱۰ مهر تعدادی از کارگران اخراجی پاکبان شهردادی دوگنبدان با خواست بازگشت به کار جلوی درب شهرداری تجمع کردند.
- روز یکشنبه ۱۱ مهر کارگران شرکت کاریز شاغل در پروژه آزاد راه منجیل به رشت در اعتراض به تعویق ۴ ماه دستمزد خود دست به اعتصاب زدند. بنا بر خبرها بعد از گذشت شش ماه از آغاز سال جدید این کارگران فقط حقوق فروردین و اردیبهشت ماه خود را دریافت کرده‌اند که در واکنش به این موضوع، آن‌ها که در محور جاده‌ای منجیل به رودبار مشغول کارند از صبح دیروز به نشانه اعتراض، کار در اجرای تونل شماره سه و چهار م را متوقف کردند.
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۱ مهر۱۴۰۰ ، ۳ اکتبر ۲۰۲۱

اطلاعیه خبری
فراخوان بازنشستگان، معلمان فارس و خوزستان به تجمع و حمایت دانشجویان
بازنشستگان تامین اجتماعی برای ساعت ده و نیم صبح فردا ۱۱ مهر جهت پیگیری مطالبات خود به تجمع سراسری در مقابل مجلس اسلامی و در شهرستانها مقابل ادارات تامین اجتماعی فراخوان داده اند. در همین روز قرار است معلمان دو استان فارس و خوزستان نیز ساعت ۹ صبح در مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمع کنند. معلمان به حقوقهای ناچیز و وضعیت بد معیشتی و شغلی خود اعتراض دارند و خواستار افزایش حقوقها و اجرای فوری رتبه بندی به میزان ۸۰ درصد هیات علمی و عملی شدن دیگر مطالباتشان هستند. شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان از اعتراضات معلمان در این روز اعلام حمایت و پشتیبانی کرده و دانشجویان پیشرو اصفهان نیز ضمن خبری کردن این اعتراضات حمایت و پشتیبانی خود را از این تجمعات اعلام داشته اند. این اعتراضات و همچنین حمایت ها و پیوستگیها، طلایه های اعتصابات سراسری علیه فقر و سرکوب و امنیتی کردن اعتراضات و تبعیضات علیه بازنشستگان و معلمان و کارگران را به نمایش میگذارد.
همسان سازی دائمی حقوقها و افزایش سطح آنها به بالای ۱۲ میلیون، درمان و تحصیل رایگان و داشتن حق مسکن، پایان دادن به اختلاسها و دزدی ها و بازگردانده شدن پولهای به سرقت رفته به صندوقهای بازنشستگی و بانک ذخیره فرهنگیان، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و دستگیری ها و احضار ها و آزادی اسماعیل گرامی از بازنشستگان زندانی که به شش سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم شده است و آزادی معلمان زندانی و همه زندانیان سیاسی، واکسیناسیون رایگان و همگانی و برخورداری همه معلمان و دانش آموزان از تجهیزات لازم رایگان جهت آموزش مجازی در این ایام بحران کرونایی، از جمله خواستهای معلمان و بازنشستگان هستند. این خواستها خواستهایی است که مبارزات این بخشهای معترض جامعه را به یکدیگر پیوند میدهد.
معلمان و بازنشستگان دو نیروی رزمنده جامعه هستند که با مبارزاتشان خواستهای سراسری کل جامعه را جلو آورده و اعتراض آنان به فقر، تبعیض، نابرابری و دزدی ها و اختلاسها و علیه سرکوبگریهای حکومت صدای اعتراض همه مردم است. این مهم است که خانواده های دانش آموزان و دانشجویان در این مبارزات شرکت کنند و در تقویت این مبارزات تلاش نمایند. حزب کمونیست کارگری حمایت قاطع خود را از مبارزات معلمان و بازنشستگان اعلام میکند و همه مردم را به شرکت فعال در این اعتراضات و پشتیبانی از خواستها و مبارزات معلمان و بازنشستگان فرا میخواند. با بسیج نیروی وسیع اجتماعی خود تجمعات بازنشستگان و معلمان را به تجمعاتی فراگیر و گسترده تبدیل کنیم.
حزب کمونیست کارگری ایران

۱۰ مهر۱۴۰۰ ، ۲ اکتبر ۲۰۲۱
۱۰ مهر: پنجمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه
فردا تجمع مقابل فرمانداری
دور جدید اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه برای پیگیری مطالباتشان امروز دهم مهرماه وارد پنجمین روز خود شد. در اعتصاب این روز نیز حضور گسترده کارگران کاملا قابل مشاهده بود و کارگران از بخش های مختلف شرکت وسیعا حضور پیدا کرده و تجمع بزرگی در محل سنگر برپا نمودند. در تجمع این روز مثل روزهای گذشته شماری از کارگران در سخنرانی هایشان بر خواستهای فوری خود و اتحاد و همبستگی برای پیشبرد آنها تاکید کردند. در این تجمع کارگران تصمیم گرفتند که فردا یازدهم مهر ماه تجمع خود را به داخل شهر شوش بکشانند و در مقابل فرمانداری جمع شوند. در فراخوان به این تجمع اعلام شده است که حضور و غیاب همانجا در مقابل فرمانداری اجام میشود و بعد دسته جمعی به سمت بازار راهپیمایی خواهند کرد.
کارگران نیشکر هفت تپه با اعلام اعتراض علیه سردواندن های سران قوا و به نابودی کشاندن کشت و کارخانه و تعویق پرداخت حقوقها و عدم پاسخگویی به خواستهایشان اعلام کرده اند که تا رسیدن به خواستهای خود به اعتصاب و تجمعات و اعتراضات خود ادامه خواهند داد و کوتاه نخواهند آمد.
با خلع ید از اسد بیگی هنوز شرکت هفت تپه از نظر مدیریت و مالکیت تعیین تکلیف نشده و همین بهانه ای برای نپرداختن دستمزدها و بی توجهی به سرنوشت شرکت است. تعیین تکلیف فوری مدیریت شرکت و شفاف سازی نحوه و قیمت واگذاری شرکت و اداره آن تحت نظارت شورایی خواست اول این کارگران است. آنها همچنین خواستار پرداخت فوری حقوق های معوقه و سایر مطالبات عرفی و قانونی خود هستند. سه ماه حقوق این کارگران پرداخت نشده است. بعلاوه تسریع در انجام عملیات کشت و ترمیم کارخانه، بازگشت به کار اخراجی های مطالبه گر، تمدید قرارداد فصلی ها، اعلام و اجرای حکم صادر شده علیه اسدبیگی-رستمی در پرونده اختلاس و مختومه شدن پرونده امنیتی برای خانم فرزانه زیلابی وکیل این کارگران از دیگر مطالبات اعلام شده این کارگران است. کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده اند که تا رسیدن به مطالبات خود به اعتصابشان ادامه خواهند داد.
این کارگران با بیرون انداختن مدیران فاسد از شرکت، به گل گرفتن در شورای اسلامی، اعلام مجمع نمایندگان منتخب مجمع عمومی خود عملا شورای خود را ایجاد کرده و بستر نظارت شورایی بر اداره شرکت را فراهم نموده اند. زنده باد کارگران نیشکر هفت تپه
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۰ مهر ۱۴۰۰ ، ۲ اکتبر ۲۰۲۱

اخبار نفت
اخباری از گسترش اعتراضات در مراکز نفتی
صبح روز شنبه دهم مهرماه رانندگان منطقه عملیاتی نار و کنگان در اعتراض به شرایط حقوقی و عدم اجرای طبقه بندی مشاغل دست به اعتصاب زده و تجمع کردند. بر اساس گزارشات منتشر شده مدتی است که اعتراضات در میان کارکنان نفت و گاز در استان بوشهر گسترده تر شده است. این تجمعات از شرکت پالایشگاه فجر جم شروع شد و سپس در شهرک پردیس ادامه پیدا کرد و اکنون دامنه آن به منطقه عملیاتی نار و کنگان رسیده است.
خبر دیگر حاکی از شروع دور جدید اعتراض کارگران واحد ترابری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در منطقه عملیاتی پارسیان، آغاز و دلان در شیراز است. این کارگران امروز شنبه دهم مهرماه در اعتراض به عملی نشدن وعده ها و برای پیگیری مطالباتشان در محوطه محل کار خود تجمع کردند. در همین رابطه این کارگران در فروردین ماه و تیرماه نیز تجمعات اعتراضی ای داشتند و با وعده مقامات مسئول مبنی بر متصل کردن رانندگان به سامانه ساپنا و لغو طرح خویش فرمایی (طرح حجمی شدن قراردادها) موقتا اعتراضاتشان را پایان دادند. در حرکت اعتراضی امروز این کارگران بخاطر خلف وعده ها دست به تجمع زدند. طبق گزارشات این کارگران از روز ۲۹ اسفند ۹۹ از سامانه ساپنا خارج شده و در نتیجه از بسیاری از مزایای شغلی انها از جمله طرح طبقه‌بندی مشاغل، بیمه تکمیلی وسایر مزایای قانونی و عرفی که همه پرسنل رسمی، قراردادی و سایر نیروهای پیمانکاری دریافت می‌کنند، محروم شده‌اند. گفتنی است که شمار کارگران واحد ترابری شرکت بهره برداری نفت و گاز در منطقه پارسیان ۱۸۰ نفر است و در مناطق عملیاتی آغاز و دالان شمار کارگران با سوابق کاری ده تا بیست و پنج ساله حدود ۲۰۰ نفر میباشد.
همچنین بنا بر خبرهای منتشر شده روزپنجشنبه هشتم مهرماه کارکنان واحدهاي بهره برداری و خدمات فنی شركت پتروشيمي مرواريد در اعتراض به حقوق پایین دريافتی و شيفتهای نامناسب كاری خود دست به اعتصاب غذا زدند و از گرفتن غذای شرکت خودداری کردند. در برابر این حرکت اعتراضی رئیس حراست تقاضای جلسه ای با کارگران را کرد. اما کارگران اعتصابی آنرا رد کرده و در جلسه شرکت نکردند. این اعتراض ادامه دارد.

اطلاعیه خبری
تجمعات کارگران معدن ذغال سنگ پابدانا و دو خبر دیگر
- روز ۱۰ مهر کارگران شرکتی معادن ذغال سنگِ پابدانا در اعتراض به تبعیض ها و سطح نازل حقوقهایشان و با خواست دائمی شدن کار خود دست به تجمع زدند. این کارگران در رابطه با این موضوع بارها تجمع داشته و پاسخی نگرفته اند. به گفته کارگران دستمزد آنها به اندازه حداقل دستمزد تعیین شده شورایعالی کار است که عملا چندین بار زیر خط فقر است و به هیچوجه کفاف زندگی شان را نمیدهد.
- روز شنبه دهم مهرماه مربیان پیش دبستانی شهرستان ایذه در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان و با خواست بازگشت به کار و استخدام در آموزش و پرورش مقابل استانداری خوزستان در اهواز تجمع کردند. آنها مربیان پیش دبستانی سال ۹۷ هستند که یکسال است برای پیگیری مطالباتشان دست به تجمع و اعتراض میزنند و جوابی نگرفته اند. آنها در تجمع اعتراضی امروزشان اعلام کردند :" اینبار آمده ایم بمانیم تا یکبار برای همیشه مشکل ما حل شود".
- صبح روز دهم مهرماه جمع هایی از کارگزاران مخابرات روستایی سراسر کشور بار دیگر برای پیگیری خواستهای خود مقابل ستاد اجرایی فرمان امام در تهران تجمع کردند. اعتراض آنها به حقوق های نازل چند بار زیر خط فقر، تبعیض ها و وضع بد معیشتی شان است. آنها بیست سال است که به این کار اشتغال دارند و دریافتی آن به میزان حقوق کف قانون کار و چند برابر زیر خط فقر است.
حزب کمونیست کارگری ایران
10 مهر۱۴۰۰ ، 2 اکتبر ۲۰۲۱
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۰ مهر۱۴۰۰ ، ۲ اکتبر ۲۰۲۱
tel:00447435562462