اخباروگزارش های کارگری اول شهریورماه 1400

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

- شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:اخباری دیگر از اعتصاب - بیانیه فعالین مستقل کارگری در مورد ادامه اعتصاب و آینده شرکت- تجمع اعتراضی پرستاران بیمارستان های سازمان تامین اجتماعی تهران ومازندران نسبت به سطح پایین حقوق- ادامه اعتراضات معلمان قرآنی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی بابرپایی تجمعی دیگر مقابل مجلس- تجمع اعتراضی کارگران فضای سبز منطقه ویژه پارس جنوبی نسبت به سطح پایین حقوق واجرا نشدن طرح بیمه تکمیلی

- کنش های دامنه دار کارگران ابنیه فنی راه آهن خاش به زاهدان نسبت به عدم پرداخت دستکم 3 ماه حقوق وچندین ماه حق بیمه

- ادامه کنش های کارگران شهرداری قروه برای حذف شرکت پیمانکاری، تبدیل وضعیت و عقد قرارداد مستقیم وافزایش حقوق

- اعتراض کارگران فصلی وشرکتی شهرداری اردبیل نسبت به سطح پایین حقوق وعدم پرداخت بموقعش و وعده های توخالی

اعتراض رانندگان استیجاری شهرداری اردبیل نسبت به کاهش چندرغازحقوق

- اخراج 50 کارگرکارخانه ذوب آهن فولاد خزر درپی قطعی مکرربرق

سایه شوم بیکاری بالای سر 150 کارگردیگر این واحد تولیدی در گیلان

- تحمیل شرایط ضد انسانی بر شاپور احسانی راد و دیگر زندانیان را قویا محکوم می کنیم

- وکالت و دفاع از حقوق کارگران جرم نیست

محاکمه فرزانه زیلابی وکیل کارگران هفت تپه را محکوم می‌کنیم

- تجمع اعتراضی جمعی از اهالی اهوازنسبت به گرانی میوه و تره بار مقابل شهرداری

- جان باختن کارگرکارخانه داروسازی ارسطو ساوه پس از 11 روز دست وپنجه نرم کردن با مرگ دربیمارستان

- جان باختن یک کارگر جوان درکرج براثرسقوط ازداربست

- جان باختن یک کارگر 63 ساله در قم بر اثر سقوط از ارتفاع

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:اخباری دیگر از اعتصاب

تماس ها با همکاران ما از سوی پیمانکاران برای بازگشت به کار هر روز بیشتر میشود. بعضا با دادن وعده هایی در تماسهایی که گرفته میشود، تلاش میشود همکاران ما را به محل کار بکشانند، تا صف اعتصاب را تضعیف کنند. اما بعد زیر قولهای داده شده میزنند و خبری از انجام آن ها نمیشود. در برابر این برخورد فریبکارانه در بسیاری جاها همکاران ما حاضر به قبول کار نشده و دوباره محل را ترک کرده و به اعتصاب ادامه داده اند. اما این تعرضات را باید متحدانه عقب برانیم. همانطور که شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی تاکید کرده است، تشکیل مجمع عمومی، انتخاب نمایندگان خود در شرکت های مختلف جهت مذاکره با پیمانکاران، نظیر کاری که کارگران در هفشجان دراین هفته انجام دادند و نمایندگان خود را برای مذاکره با پیمانکاران تعیین کردند راه تقابل جمعی و متحد با فریبکاری های پیمانکاران چپاولگر و پرهیز کردن از قراردادهای فردی و قرار گرفتن در موقعیت ضعیف است.

از سوی دیگر شاهد این هستیم که دوستان ما با توافقات مورد نظر خود از جمله افزایش دو برابری دستمزدها و بیست روز کار، ده روز مرخصی به سر کار برگشته اند. اما همانطور که شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی تاکید کرده است بعد از بازگشت به محل پیگیر دیگر مطالبات خود شده اند. از جمله یک تاکید شورای سازماندهی واکسیناسیون رایگان و فوری همه کارگران بود و خوشبختانه در همین هفته شاهد این بودیم که کارگرانی که در عسلویه به کار برگشته اند در ٢٢ شرکت با همین خواست دست به تجمع و اعتراض زدند و زیر فشار این اعتراض پیمانکاران ناگزیر شدند که دست به کار آغاز واکسیناسیون شوند و این مقدمه واکسیناسیون سراسری این کارگران است. و نمونه دیگر اعتراض همکاران پیمانکاری ما در فازهای ۱۷ و ۱۸ در پالایشگاه هفتم عسلویه در همین هفته بود که در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و پرداخت سنوات و بدی کیفیت وعده‌های غذای خود بار دیگر دست از کار کشیده و تجمع کردند و همانطور که قبلا گزارش کردیم به دنبال اعتراض این کارگران، مدیران شرکت در جمع کارگران حاضر شدند و وعده رسیدگی به خواستهای کارگران را دادند. و اکنون بهبود کیفیت غذا و اختصاص غذا خوری برای صرف غذا یکی از مطالبات مهم ما کارگران اعتصابی است. اعتصاب و اعتراض ما کارگران تا رسیدن به مطالباتمان ادامه دارد.

*بیانیه فعالین مستقل کارگری در مورد ادامه اعتصاب و آینده شرکت

به استناد قانون ادامه فعالیت و دستورات مدیران بازنشسته و غیر وابسته به کارفرمای مخلوع چه کتبی و چه شفاهی غیرقانونی است.

ضمن تبریک مجدد به کلیه همکاران عزیز در خصوص پیروزی های اخیر ، طبق هماهنگی انجام شده امروز مورخ ۱۴۰۰/۵/۳۱ در اعتصاب که با خرد جمعی تصمیم گرفته شد اعتصاب تا پرداخت حقوق مابقی همکاران مدیریت بازرگانی و اداری و مالی ادامه یابد با توجه به اینکه این موضوع محقق شده است و حکم قطعی خلع ید نیز ابلاغ شده است و از طرفی وضعیت بسیار سرنوشت سازی در پیش رو داریم و می بایست با اتحاد موضوعات را برنامه ریزی کنیم پس تا زمان تعیین مدیریت جدید ضمن تعلیق موقتی اعتصابات موارد زیر جهت اطلاع همه عزیزان اعلام میشود که می بایست با جدیت مورد توجه همه قرار گیرد:

۱-از فردا مورخ ۱۴۰۰/۶/۱ ثبت ورود و خروج و حضور در محل کار برای تمامی کارکنان الزامی می باشد.

۲-حراست از کلیه اموال شرکت برای تمامی ما کارگران الزامی بوده و همکاران هر بخش در قسمت های خود با دقت از اموال شرکت حراست نمایند.

۳-باتوجه به اینکه رسما مالک شرکت دولت می باشد پس به استناد قانون ادامه فعالیت و دستورات مدیران بازنشسته و غیر وابسته به کارفرمای مخلوع چه کتبی و چه شفاهی غیرقانونی است.

۴-در خصوص سایر مطالبات صنفی نیز بطور قانونی تمامی موارد پیگیری میشود و لیست مطالبات در روز نخست ورود مدیریت جدید روی میز ایشان قرار میگیرد و باید مشخص شود مدیریت جدید با حسن نیت رفتار میکند و قصد تعامل با کارگران و احترام به حقوق آنان را دارد یا خیر و در غیر اینصورت ما کارگران نیز با خرد جمعی مطالبه گری جمعی را از سر میگیریم.

۵-صراحتاً اعلام میکنیم واگذاری شرکت به هرگونه بخش خصوصی را نمیپذیریم و همچون گذشته اعلام میکنیم تنها گزینه ای که میتواند هفت تپه را نجات دهد شرکت توسعه نیشکر (هفت طرح) استان خوزستان است با نظارت کارگران.

لیست اهم مطالبات:

✅بازگشت بکار همکاران اخراجی مطالبه گر

✅ تعیین تکلیف قراداد همکاران دفع آفات و غیرنیشکری و پرسنل فصلی بخش صنعت و تجهیزات و..

✅مختومه نمودن پرونده سرکار خانم زیلابی وکیل کارگران هفت تپه

✅پرداخت مزایای صنفی برابر و بدون تبعیض همچون حق نوبتکار ۳۰ درصد ، حق تردد ، حق همسر ،۳ بدی اب و هوا و...

✅افزایش مبلع حق غذا و حق همسر و حق بدی آب و هوا

✅به روز رسانی و افزایش ضریب طرح طبقه بندی مشاغل

✅واکسیناسیون کلیه کارگران

و...

فعالین مستقل کارگری هفت تپه

*تجمع اعتراضی پرستاران بیمارستان های سازمان تامین اجتماعی تهران ومازندران نسبت به سطح پایین حقوق

روزدوشنبه اول شهریور، پرستاران بیمارستان های تامین اجتماعی تهران ومازندران برای اعتراض به سطح پایین حقوق دست به تجمع مقابل ساختمان این سازمان درتهران وساری زدند و خواهان همسان سازی حقوقشان با پرستاران بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شدند.


تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند:حقوق علوم‌پزشکی‌ها بر اساس سوابق کاری یکسان تا 2 برابر کادر تامین اجتماعی است.

آنها افزودند:خواهان برقراری فوق‌العاده ویژه برای خود همانند کادر درمان علوم پزشکی هستند اما به گفته آنها به دلیل اینکه سازمان تامین اجتماعی از سال 86 احکام فوق العاده جذب را از حکم حقوقی خارج کرد، آیتم‌های فوق‌العاده ویژه و فوق‌العاده خاص امکان اعمال را ندارند.

به همین دلیل حقوق پرستاران تامین اجتماعی قابلیت ترمیم متناسب با واقعیت‌های معیشتی و خط فقر 10 میلیون تومانی را ندارد.

پرستاران معترضاعلام کردند: حقوق آنها زیر خط فقر قرار دارد و سازمان باید برای ترمیم آن، آستین بالا بزند؛ بویژه اینکه پرستاران درگیر «پیک پنجم کرونا» هستند.

آنها درخاتمه گفتند:کادر درمان علوم پزشکی به دنبال فوق‌العاده خاص هستند تا یکبار دیگر ترمیم حقوق داشته باشند.

*ادامه اعتراضات معلمان قرآنی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی بابرپایی تجمعی دیگر مقابل مجلس

روز دوشنبه اول شهریور برای باری دیگر، معلمان قرآنی کشوردست به تجمع مقابل مجلس زدندتا اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی استخدامی بنمایش بگذارند.


این معلمان که از شهرهای مختلف کشور به تهران آمده اند،به خبرنگاررسانه ای گفتند:ما با وجود اینکه تایید شده اداره کل استان‌ها هستیم اما به دلیل سهل‌انگاری مسئولان مربوطه در ارسال با تاخیر اسامی به وزارت آموزش و پرورش از شرکت در آزمون استخدامی یکم مرداد جا ماندیم و درخواست رسیدگی به این سهل‌انگاری را داریم.

این معلمان که پلاکاردهایی تحت عنوان به وعده‌ها وفا کنید در دست داشتند با استناد به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان قرآن خواهان استخدام در آموزش و پرورش هستند. آن‌ها دلیل جا ماندن از آزمون را معلق نگهداشتن پرونده‌ها در ادارات استان‌ها و عدم ارسال به آموزش و پرورش در زمان مقرر و عدم همکاری مدیر مدرسه عنوان کردند.

یکی از معلمان نیزگفت: در شرایط این‌چنینی که تعلل در ارسال اسامی معلمان واجد شرایط به آموزش و پرورش به دلیل سهل‌انگاری مدیرکل استان یا شهرستان بوده، تقصیر من به عنوان معلم چیست که باید از استخدام جا بمانم.

*تجمع اعتراضی کارگران فضای سبز منطقه ویژه پارس جنوبی نسبت به سطح پایین حقوق واجرا نشدن طرح بیمه تکمیلی

روزدوشنبه اول شهریور، کارگران فضای سبز منطقه ویژه پارس جنوبی برای اعتراض به سطح پایین حقوق ازجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل وعدم پرداخت پاداش نیمه دوم سال 99 واجرا نشدن طرح بیمه تکمیلی دست به تجمع زدند.

*کنش های دامنه دار کارگران ابنیه فنی راه آهن خاش به زاهدان نسبت به عدم پرداخت دستکم 3 ماه حقوق وچندین ماه حق بیمه

روزدوشنبه اول شهریور، کارگران ابنیه فنی راه آهن خاش به زاهدان(شرکت تراورس) از کنش های دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت دستکم 3 ماه حقوق وچندین ماه حق بیمه،خبردادند.

کارگران ابنیه فنی راه آهن محور خاش به زاهدان به خبرنگار رسانه ای گفتند: عدم پرداخت منظم دستمزد و حق بیمه در شرکت‌های پیمانکاری وابسته به ابنیه فنی راه‌ آهن مشکلات خانوادگی و معیشتی زیادی برای کارگران به وجود آورده است.

آنهاافزودند: کارگران به علت‌ عدم پرداخت منظم دستمزدها با مشکل روبه‌رو هستند. به علت مشکلات مالی پیمانکاران و پرداخت نشدن دست‌کم سه ماه از دستمزدهایمان، هر روز سفره‌هایمان به نسبت روز قبل کوچکتر می‌شود.

این کارگران که برای دریافت معوقات مزدی و امنیت شغلی خود بارها به نهادهای مسئول مراجعه کرده‌اند، هنوز پاسخی دریافت نکرده‌اند.

آن‌ها همچنین نگران پرداخت حق بیمه‌های خود هستند و می‌گویند: چندین ماه حق بیمه ما به تامین اجتماعی واریز نشده و ما در برخی ماه‌های سال در زمینه دریافت خدمات درمانی در بیمارستان‌های ملکی تامین اجتماعی دچار مشکل شده‌ایم.

معوقات کارگران ابنیه فنی تراورس در محور خاش به زاهدان در استان سیستان و بلوچستان درحالی پرداخت نشده که دلیل کارفرما برای پرداخت نکردن حقوق، کامل نبودن مدارک اداری و مالی کارگران بود که آنهم از سه ماه قبل تکمیل شده است.

کارگران ابنیه فنی راه آهن خاش به زاهدان با بیان اینکه برای وصول مطالباتمان پیگیری زیادی از پیمانکار و شرکت راه آهن انجام داده‌ایم، می‌گویند: از مسئولان شرکت راه آهن گله‌مندیم که در مقابل حقوق قانونی کارگران پیمانکاری سکوت اختیار کرده و در پیگیری مطالباتمان هیچ واکنشی جدی از خود نشان نمی‌دهند.

*ادامه کنش های کارگران شهرداری قروه برای حذف شرکت پیمانکاری، تبدیل وضعیت و عقد قرارداد مستقیم وافزایش حقوق

روزدوشنبه اول شهریور، کارگران شهرداری قروه در استان کردستان از ادامه کنش های دامنه دارشان برای حذف شرکت پیمانکاری، تبدیل وضعیت و عقد قرارداد مستقیم وافزایش حقوق ،خبردادند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،حدود 70 کارگر خدماتی قرارداد پیمانی شهرداری قروه خواستار حذف شرکت پیمانکار و عقد قرارداد مستقیم با شهرداری شدند.

آنها می گویند که در نتیجه حضور پیمانکار مطالباتشان به صورت حداقلی پرداخت می‌شود و این موضوع آن‌ها را در شرایط بد مالی قرار داده است.

به گفته کارگران شهرداری قروه، در حال حاضر قرارداد پیمانکار واحد خدمات شهرداری به دلیل کم‌کاری در کار و پرداخت نکردن به موقع حقوق کارگران فسخ شده و قرار است شهرداری پیمانکار جدید جایگزین کند.

یکی از کارگران پیمانکاری شهرداری قروه در این‌باره گفت: سالهاست ما کارگران خدماتی شهرداری قروه تحت مسئولیت چند شرکت واسطه‌ای مشغول کار بوده‌ایم، شرکتی که به بهانه تامین نیرو عملا هیچ نقشی در ارائه خدمات ندارد.

او افزود: حقوقی که از شرکت واسطه‌ای دریافت می‌کنیم کفاف زندگی‌مان را نمی‌دهد در عین حال پرداخت آن هم با تاخیر دو تا سه ماهه اتفاق می‌افتد.

این کارگر پیمانکاری شهرداری قروه با بیان اینکه بارها مسئله تبدیل وضعیت استخدامی خود را از شهرداری و شورای اسلامی شهر قروه مطالبه کرده‌ است، افزود: با وجود آنکه مدیریت شهرداری قروه با سرپرستی اداره می‌شود اما ما کارگران خواستار رفع تبعیض با عقد قرارداد مستقیم با شهرداری هستیم که یک خواسته قانونی است.

او افزود: در چند سال گذشته حقوق کارگران پیمانی معمولا با دو تا سه ماه تاخیر پرداخت می‌شد اما حقوق کارکنان و کارگران قرارداد مستقیم شهرداری تقریبا به‌روز بوده است. آخرین حقوقی که ما دریافت کرده‌ایم چند هفته پیش بود و خبری از پرداخت مابقی مطالباتمان نیست.

به گفته وی؛ علاوه بر پرداخت دستمزدهای پایین، مسئله فقدان امنیت شغلی نیز ازجمله نگرانی‌های کارگران پیمانکاری شهرداری قروه است. به عنوان نمونه قراردادهای کوتاه‌مدت موجب شده امنیت شغلی کارگران از دست برود. این درحالی‌ست که در طول این سال‌ها بارها کارگران شاهد بوده‌اند بعد از خاتمه قرارداد، از میان همکارانشان شماری به عنوان نیروی مازاد معرفی و در نتیجه بیکار شده‌اند.

*اعتراض کارگران فصلی وشرکتی شهرداری اردبیل نسبت به سطح پایین حقوق وعدم پرداخت بموقعش و وعده های توخالی

اعتراض رانندگان استیجاری شهرداری اردبیل نسبت به کاهش چندرغازحقوق

روزدوشنبه اول شهریور، کارگران فصلی وشرکتی شهرداری اردبیل اعتراضشان را نسبت به سطح پایین حقوق وعدم پرداخت بموقعش و وعده های توخالی ابرازکردند و رانندگان استیجاری این شهرداری هم به کاهش چندرغازحقوقشان اعتراض کردند.

یکی از کارگران فصلی شهرداری اردبیل به خبرنگاررسانه ای گفت: با توجه به گفته اعضای شورای شهر مقرر شده بود حقوق پرسنل تا 31 مرداد پرداخت شود اما همچنان ما در انتظار عملی شدن وعده‌ها نشسته ایم.

وی افزود: کارگران فصلی شهرداری جزو زحمت کشترین افراد به شمار می‌روند اما حقوقشان کمتر از سایر ارگان‌ها است و مزایایی هم به انها تعلق نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه در این وضع گرانی و کرونا پول خرید حداقل ترین وسایل بهداشتی را نداریم،اضافه کرد: این انصاف نیست حقوق تیر ماه تا امروز پرداخت نشده است و بعد از پرداخت هم باید به بدهی و قرض و بانک و اقساط و چک داده شود.

یکی دیگر از کارگران شرکتی شهرداری اردبیل گفت: ما نیروهای شرکتی دوماه است که حقوق نگرفتیم و مابه التفاوت حقوق فروردین ماه هم مانده است و با پرداخت حقوق یک ماه دردی دوا نمی‌شود و با وجود مشکلات فراوان کمترین دریافتی را از شهرداری داریم.

رانندگان شهرداری نیز ضمن انتقاد از کسر حقوق خود در زمان شهرداری سابق اردبیل خواستار افزایش حقوق شدند.

یکی از این رانندگان با اشاره به حقوق بسیار کم رانندگان استیجاری شهرداری افزود: شهردار اسبق اردبیل جهت افزایش حقوق رانندگان 80 ساعت اضافه کاری برای رانندگان در نظر گرفت که حداکثر حقوق دریافتی به 3 میلیون تومان رسید.

وی ادامه داد: بعد از گذشت چندین ماه شهرداری اقدام به حذف 80 ساعت و اضافه کردن 66 درصد به حقوق کرد که در این میان پرسنل با کاهش 500 تومنی حقوق خود روبرو شدند.

وی گفت: با توجه به وضعیت نوسان قیمت‌ها و استهلاک خودرو امیدواریم شهردار جدید در راستای افزایش حقوق‌ها اقدام مثبتی انجام دهد.

*اخراج 50 کارگرکارخانه ذوب آهن فولاد خزر درپی قطعی مکرربرق

سایه شوم بیکاری بالای سر 150 کارگردیگر این واحد تولیدی در گیلان

50 کارگرکارخانه ذوب آهن فولاد خزر واقع درشهرصنعتی رشت بدلیل قطعی مکرربرق واخلال درتولید از کاراخراج شدند و خطر بیکاری150 کارگردیگر این واحد تولیدی را هم بهمین دلیل تهدید می کند.


*تحمیل شرایط ضد انسانی بر شاپور احسانی راد و دیگر زندانیان را قویا محکوم می کنیم

۱۴ ماه از حبس ظالمانه شاپور احسانی راد گذشت. او روز ۲۷ خرداد ماه سال ۹۹ در مقابل منزل مسکونی خود جهت اجرای حکم پنج سال زندان دستگیر و به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

شاپور احسانی راد که در حال حاضر در پانزدهمین ماه حبس خود قرار دارد بدلیل شیوع ویروس کرونا، حتی یکبار نیز موفق به ملاقات با خانواده خود نشده است. با اینحال مسئولین امنیتی و قضایی حاضر به دادن مرخصی به او نیستند.

عدم موافقت با مرخصی شاپور احسانی راد در حالی است که او به رغم ۶۰ سال سن و ابتلا به بیماری قلبی واکسن کرونا را دریافت نکرده است.

تحمیل چنین شرایط ضد انسانی بر شاپور احسانی راد و دیگر زندانیان در زندان تهران بزرگ در حالی است که سازمان زندان‌ها یک سازمان فرو پاشیده در رسیدگی به شرایط بهداشتی و درمانی زندانیان می باشد و هیچگونه امکانی برای جلوگیری از شیوع کرونا در زندانها و یا رسیدگی موثر به حال زندانیان بیمار ندارد.

عدم آزادی و یا دادن مرخصی به زندانیانی چون شاپور احسانی راد و اسماعیل گرامی با ۷۰ سال سن چیزی جز بردن تعمدی آنان به پای مرگ نیست.

حکومتی که جان هزاران نفر از مردم ایران و زندانیان سیاسی و غیر سیاسی را در اپیدمی کرونا، فدای مصالح معطوف به رقابتهای بین المللی و منطقه ای، بقا خود و کسب سود توسط بنیادهای تحت مالکیتش کرده است شایسته چیزی جز ننگ و نیستی نیست.

دور نیست روزی که خشم فرو خورده مردم ایران در ابعادی میلیونی فوران کند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران - یکم شهریور ماه ۱۴۰۰

*وکالت و دفاع از حقوق کارگران جرم نیست

محاکمه فرزانه زیلابی وکیل کارگران هفت تپه را محکوم می‌کنیم

مردم آزاده ایران !

چنانکه می دانید شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز به استناد اتهاماتی بی اساس فرزانه زیلابی را به دادگاه فراخوانده است.خانم زیلایی در مردادماه ۱۴۰۰ برای دومین باراست که محاکمه می گردد. پنجم مرداد در شعبه ۱۱۳و .-۳۱ مرداد به اتهاماتی چون «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «عضویت در گروههای معاند» و «توهین به رهبری» اتهاماتی است که قوه قضایی سالهای طولانی برای خفه کردن صدای حق خواهی معترضان، مطالبه گران و کنشگران به کار بسته اند‌‌. ما حصل این اتهامات خفه کردن صدای اعتراض به فقر و بیکاری، بهره کشی، زورگویی، فساد، غارتگری و نقض آشکار حقوق شهروندی و استقلال رای وکیل می باشد. وارد کردن این اتهامات به فرزانه زیلابی با هدف هر چه دشوارتر کردن پیگیری حقوقی حق خواهی کارگران و انتقام جویی از کارگران نیشکر هفت تپه صورت می گیرد.

ما اعلام می کنیم که وکالت و دفاع از حقوق کارگران جرم نیست. اتهامات دستگاه قضایی به فرزانه زیلابی را اتهامی نخ نما و بی پایه می دانیم و همراه با کارگران هفت تپه حمایت خود را از این وکیل مردمی اعلام می داریم.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

سندیکای کارگران شرکت واحد تهران ‌وحومه

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

گروه اتحاد بازنشستگان

اتحاد سراسری بازنشستگان ایران

دوشنبه یکم شهریور ۱۴۰۰

منبع: کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی اهوازنسبت به گرانی میوه و تره بار مقابل شهرداری

روزدوشنبه اول شهریور،جمعی از اهالی اهوازبرای اعتراض به گرانی میوه و تره باردست به تجمع مقابل ساختمان شهرداری این کلانشهرزدند.


براساس گزارش رسانه ای شده،جمعی از تجمع کنندگان از شهرداری اهواز به عنوان متولی میدان میوه و تره بار الغدیر خواستند که در مقابل پدیده دلالی در این میدان مقابله کند.

همچنین برخی از آنها خواستار توضیح مسئولان شهرداری اهواز در عدم اجرای احکام قطعی دادگاه مبنی بر تخلیه برخی از غرفه‌ها شدند.

میدان میوه و تره بار الغدیر اهواز 20 سال پیش به منظور کاهش معضلات اجتماعی، بهداشتی و ترافیکی ساخته شد اما به دلیل تجمع دلالان در این میدان مشکلات بهداشتی و اجتماعی در این میدان بیشتر شده است.

چندی پیش دادگستری خوزستان به مسائل مربوط به میدان میوه و تره بار الغدیر اهواز ورود و به دلیل برخی از تخلفات حکم تخلیه برخی از غرفه‌ها را صادر کرد.

*جان باختن کارگرکارخانه داروسازی ارسطو ساوه پس از 11 روز دست وپنجه نرم کردن با مرگ دربیمارستان

یک کارگر کارخانه داروسازی ارسطو واقع در شهر صنعتی کاوه ساوه بنام روح‌اله شمس که بر اثر انفجار رآکتور دچار مصدومیت شدید شده بود پس از 11 روز دست وپنجه نرم کردن با مرگ دربیمارستان جان خودراازدست داد.

*جان باختن یک کارگر جوان درکرج براثرسقوط ازداربست

روزیکشنبه 31 مرداد،یک کارگر24 ساله حین کار در یک ساختمان در حال ساخت در منطقه ترک آباد کرج از داربست طبقه پنجم به علت شکستگی سقوط کرد ودردم جان باخت.

*جان باختن یک کارگر 63 ساله در قم بر اثر سقوط از ارتفاع

روزیکشنبه 31 مرداد،یک کارگر سیمان‌کار63 ساله بنام احسان الله قاسمی حین کاردریک ساختمان‌ درحال ساخت در خیابان بنیاد خمینی قم بدنبال سقوط از ارتفاع طبقه چهارم وبرخورد با کف چاهک آسانسورجانش راازدست داد.

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

اخباروگزارش های کارگری 31 مرداد ماه 1400

- شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی:آخرین وضعیت و تأکیدات مهم

- ادامه حق طلبی تعدادی از کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه با برپایی تجمع در مجتمع

- ادامه اعتراضات جوانان بیکار روستای قلعه چنان نسبت به روند استخدام ها در شرکت فولاد خوزستان و وعده های توخالی بابرپایی تجمع خانوادگی مقابل مجتمع

- تجمع اعتراضی تجمع اهالی حسین آباد زیرکوه نسبت به قطعی و توزیع نامناسب آب مقابل استانداری خراسان جنوبی

- جان باختن یک کارگر درشیرازبراثر سقوط از ارتفاع

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی:آخرین وضعیت و تأکیدات مهم

با توجه به اخبار رسیده، هنوز بخش بزرگ همکاران پروژه ای ما در اعتصاب به سر میبرند. اما در برخی مراکز نفتی بخش کوچکی از کارگران با قبول دو مطالبه ی مهم افزایش دستمزدها و بیست روز کار و ده روز مرخصی به کار بازگشته اند. بدین ترتیب زیر فشار اعتصاب قدرتمند و سراسری ما پیمانکاران عقب نشسته اند و زیر فشار سنگینی قرار گرفته اند. این فشارها بر روی بهبود وضعیت کمپ ها نیز تأثیر گذاشته است. در اطاق ها اکنون تعداد محدودی کارگر به سر میبرند. اما هنوز همه همکاران ما به کار بازنگشته اند. حرف همکاران ما که به کار بازگشته اند این است که دیگر اجازه ی اضافه کردن افراد بیشتر به اطاقهای مسکونی شان را نمیدهند و در هر اطاقی نباید بیشتر از ۴ نفر اسکان یابند. بعلاوه اینکه استانداردهای بهداشتی کمپ ها باید بالا رود، همچنین ما بر ایجاد غذاخوری و بهبود کیفیت غذا تأکید داریم. روشن است که این مطالبات را در محل نیز دنبال میکنیم.

موضوع دیگر واکسیناسیون است. ما کارگران اعتراض کرده و موفق شدیم در ۲۲ شرکت دیگر در عسلویه این اعتراض صورت بگیرد. این فشار را باید ادامه دهیم همه ی کارگران باید فوراً واکسیناسیون رایگان شوند.

آخرین لیست از برخی مراکز که در آنها همکاران ما با قبول بیست روز کار و ده روز مرخصی و افزایش دستمزد مورد توافق خود از سوی پیمانکار به کار بازگشته اند عبارتست از:

- شرکت ایران آروین خط لوله (انتقال گاز قم پارچین)( دشت آزادگان، هویزه)(محل پروژه: نیروگاه زنجان اورهال)(پالایشگاه اصفهان) ( ترمینال صادرات نفت سپاهان) ( عسلویه جوشکار) N.p.d ( عسلویه) (کارگاه شرکت تهران جنوب ) ( خط ۱۲ اینچ کهنوج) (خط ۸ اینچ استان شیراز)،( کنار تخته برازجان)( خط ۶۴ اینچ نجف اباد تیران)( اسکله نفتی حرا قشم) شرکت فلات قاره ( محل پروژه؛ جفیر)( پرهام صنعت خوزستان) (پترو پالایش مهرخلیج) (پتروشیمی گچساران)

در این مراکز همکاران پروژه ای در رده های مختلف تخصصی با دستمزدهایی بین ۲۵ میلیون تا ۳۰ میلیون به کار برگشته اند. نکته ی مهم اینجاست که در این میان خبری از افزایش دستمزد برای کارگران پیمانی روزمزد نیست. "شورای سازماندهی اعتراضات" بر روی این مسئله که مزد هیچ کارگری نباید کمتر از ۱۲ میلیون باشد تأکید میکند.

از سوی دیگر در برخی مراکز نفتی پیمانکاران با پیشنهاد ۲۰ روز کار و ده روز مرخصی و افزایش دوبرابر دستمزد به کار بازگشته اند اما قرارداد یکماهه بوده است. در این رابطه "شورای سازماندهی" اخطار داده است که قراردادهای یکماهه یک فریب است و قرارداد باید تا پایان پروژه معتبر،کتبی و رسمی باشد.

برگزاری مجمع عمومی و انتخاب نمایندگان واقعی یک حلقه مهم برای به موفقیت رساندن اعتصابمان و نیز پیگیری خواستها در محل است. همچون همکارانمان در هفشجان در تمام شرکت ها نمایندگان خود را انتخاب کنیم و با تشکیل مجمع عمومی و تصمیم گیری شورایی متحد میمانیم. همانطور که شاهد نشست نمایندگان پروژه ایی ما روز ۲۸ مرداد ماه در هفشجان با شماری از پیمانکاران نشست داشتند و حول مطالبات خود به بحث و گفتگو پرداختند.

تاکید آخر اینست که اعتصاب تا رسیدن به خواستهایمان ادامه دارد و هر قدم از موفقیت ما قدم مهمی در تضعیف موقیعت پیمانکاران و عقب زدن قوانین بردگی کاری است. قدرت ما امروز در اعتصاب متحد ما و در تصمیم گیری جمعی و متحدانه ی ماست.

زنده باد اعتصاب

*ادامه حق طلبی تعدادی از کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه با برپایی تجمع در مجتمع

روزیکشنبه 31 مرداد، تعدادی از کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه با برپایی تجمع در مجتمع به حق طلبیشان ادامه دادند.


تعدادی از کارگران با ایراد سخنرانی خواهان پاسخگویی هرچه سریعتر به خواسته هایشان بقرارزیرشدند:

1- اخراج فوری کارفرمای خلع ید شده و محاکمه مختلسین

2- پرداخت فوری حقوق معوقه همه همکاران

3- تمدید فوری قراردادهای تمام همکاران منجمله دفع آفات و غیرنیشکری

4- بازگشت به کار همکاران اخراجی

5- واکسیناسیون عمومی، سریع و رایگان در مقابل کرونا

یکی ازکارگران طی سخنانی اعتراض تجمع کنندگان را نسبت به پرونده سازی فرزانه زیلابی اعلام کرد وخواهان مختومه شدن پرونده وکیلشان شد وحاضرین درتجمع باسردادن شعار همبستگی خودرابا وکیلشان ابرازکردند.

*ادامه اعتراضات جوانان بیکار روستای قلعه چنان نسبت به روند استخدام ها در شرکت فولاد خوزستان و وعده های توخالی بابرپایی تجمع خانوادگی مقابل مجتمع

روزیکشنبه 31 مرداد، جوانان بیکار روستای قلعه چنان شهرستان کوت عبدالله درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به روند استخدام ها در شرکت فولاد خوزستان و وعده های توخالی برای باری دیگر با همراهی خانواده هایشان دست به تجمع مقابل این مجتمع واقع در اهواز،کیلومتر 10 جاده بندر امام زدند.


درهمین رابطه:تجمع اعتراضی جوانان بیکار قله چنعان شهرستان کوت عبدالله نسبت به روند استخدام ها در شرکت فولاد خوزستان مقابل مجتمع

روز شنبه 12 تیر، جوانان بیکار قله چنعان شهرستان کوت عبدالله برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به روند استخدام ها در شرکت فولاد خوزستان دست به تجمع مقابل این مجتمع واقع در اهواز،کیلومتر 10 جاده بندر امام زدند.

براساس یک گزارش رسانه ای شده،این جوانان با پلاکاردهایی با شعار «اولویت حق استخدامی با نیروهای بومی است»، «فاصله‌ی روستای قله چنعان با شرکت فولاد خوزستان تنها یک متر است»، «سهم ما از آلاینده‌های زیست محیطی شرکت فولاد خوزستان فقط بیکاری است» مقابل در ورودی صنایع فولاد اهواز جمع شدند و خواستاربازنگری در امر استخدامی‌های لیستی و غیر بومی درصنایع فولاد و باقی شرکت‌ها را داشتند.

*تجمع اعتراضی تجمع اهالی حسین آباد زیرکوه نسبت به قطعی و توزیع نامناسب آب مقابل استانداری خراسان جنوبی

روزیکشنبه 31 مرداد،جمعی از اهالی حسین آباد شهرستان زیرکوه برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به قطعی و توزیع نامناسب آب دست به تجمع مقابل استانداری خراسان جنوبی زدند.


*جان باختن یک کارگر درشیرازبراثر سقوط از ارتفاع

روزیکشنبه 31 مرداد،یک کارگر بنام شیرمحمد رئیسی از اهالی روستای شکرجنگل راسک در استان سیستان و بلوچستان حین کاردر شهرستان شیراز بر اثر سقوط از ساختمان جان خود را از دست داد.

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید