اجرای حکم خواهران توحیدی

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

همزمان با اصرار وکلای زهرا و هدی توحیدی، دو فعال سیاسی زندانی در ایران، مبنی بر آن که آنها «مشمول عفو» اعلام شده از سوی رهبر ایران هستند و نباید زندانی می‌شدند، خبرگزاری قوه قضاییه با ارایه استدلال‌هایی، این موضوع را رد کرده است. میزان، خبرگزاری قوه قضاییه، در گزارشی درباره این دو خواهر که هم‌اکنون در زندان اوین به سر می‌برند، نوشته: «مندرجات در پرونده و استعلام دادسرا از ضابط نشان می‌دهد زهرا و هدی توحیدی با گروهک‌های معاند و برانداز در ارتباط بوده‌اند و براساس بند (ج) بخش اول عفو مقام معظم رهبری به مناسبت دهه فجر سال ۱۴۰۱، عدم عضویت و وابستگی در گروهک‌های معاند و برانداز یکی از شروط بهرمندی از عفو بوده است در نتیجه این افراد مشمول عفو نمی‌شدند.»

اما سعید خلیلی، یکی از وکلای زهرا و هدی توحیدی، در حساب توییتر خود به این گزارش میزان، واکنش نشان داد و ادعای این خبرگزاری مبنی بر عضویت و همکاری موکلانش با «گروه‌های معاند و برانداز» را رد کرده است.
آقای خلیلی در توییتر نوشته: «ایشان هیچگونه عضویتی در گروه‌های مخالف و برانداز نداشته و اساساً چنین اتهامی هم به ایشان تفهیم نشده است و دلیل و مدرکی بر آن وجود ندارد و لذا تمامی شرایط برخورداری از عفو را دارا می‌باشند.»
وی در ادامه افزوده است: «در مراجعه به شعبه مربوطه، مدیر دفتر شعبه دو بار به من اعلام نمود که هر دو ایشان مشمول عفو گردیده و پرونده با قرار موقوفی تعقیب مختومه شده است.»
این واکنش‌ها از تاریخ ۹ خرداد شروع شد که روزنامه شرق خبر داد زهرا و هدی توحیدی در «پی احضار تلفنی» به شعبه یک اجرای احکام در تهران، بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.
در این گزارش آمده بود که حکم خواهران توحیدی در سامانه ثنا هم ثبت نشده و به وکلای متهمان هم اطلاع داده نشده بود که حکم حبس آنها قرار است اجرا شود.
سعید خلیلی، وکیل این دو فعال سیاسی همان روز ۹ خرداد در واکنش به این خبر در توییتر نوشت: «روز گذشته خانم زهرا توحیدی، با من تماس گرفتند و خبر از احضار به اجرای احکام دادند، با اطمینان گفتم که عفو شده‌اید و پرونده شما با قرار موقوفی تعقیب مختومه شده است. اصلاً چنین ظنّی نداشتم که تا این اندازه اصول و هنجارهای حقوقی بی‌‌اعتبار شوند و به سادگی از یک رای قانونی عدول شود. مطمئنم که این اتفاق غیرقانونی با فشار ضابطین امنیتی رخ داده است. متاسفانه احکام دادگاه ها را به‌درستی ابلاغ نمی‌کنند تا در این موارد دست وکلا خالی از سند و مدرک معتبر جهت اثبات تخلفات باشد.»

خواهرانم از اجرای حکم خبر نداشتند
در گزارش خبرگزاری میزان در تاریخ ۱۳ خرداد که به نظر می‌رسد واکنش به این توییت‌های آقای خلیلی است، همچنین گفته شده است که «برای هر دو متهم ابلاغیه مکتوب از طریق سامانه ثنا ارسال شده است. همچنین براساس پیگیری‌ها به برادر زهرا و هدی توحیدی که برای پیگیری پرونده آن‌ها به دادسرا مراجعه کرده بود اعلام شده بود که احضار آن‌ها به منظور اجرای حکم است.»
این اظهارات قوه قضاییه با واکنش علی توحیدی، برادر زهرا و هدی روبرو شد که اطلاع داشتن آنها از اجرای حکم را «اکیدا تکذیب» کرده است.
علی توحیدی در توییتر نوشته: «من علی توحیدی، برادر زهرا توحیدی و هدا توحیدی این ادعا را اکیدا تکذیب می‌کنم. نه در مکالمه تلفنی و نه در زمان حضور من در اجرای احکام، در روز سه شنبه، هیچ صحبتی از اجرای حکم نشد و اساسا توضیحی در مورد مسائل پرونده داده نشد و بر مراجعه حضوری زهرا و هدی تاکید کردند.»

https://www.bbc.com/persian/articles/c038peqv5glo