چرا و چگونه شیوۀ تولید آسیایی مطرح شد؟  ما در طی کار جمعی مان برای پی بردن به اینکه رژیم های قاجاریه وابسته بوده اند یا مستقل؟ پهلوی اول چگونه به قدرت رسیدوماهیّت رژیمش چه بود؟ بررسی گذشته تا حد لزوم را مبنا قرار دادیم. ضروری یافتیم که به بررسی شرایط انقلاب مشروطه و کشمکش های سیاسی آن دوران پرداخته شود.ضمن مطالعات مان متوجه شدیم که صاحب نظران واندیشمندانی مانند : یرواند آبراهامیان،احمد اشرف،احمد سیف ،همایون کاتوزیان، تراب ثالث و دیگران،

تماشای حال و هوای نویسندگان، خبرگان و مشاورین جریان سیاسی راست نئوپهلویست، امثال "عرفان قانعی فرد" ها و "بیژن کیان" ها و "تازه به دوران رسیده ها"ی حریص و تشنه قدرت جمع شده در "شبکه فرشگرد"، خالی از لطف نیست. این طیف چنان از "آرمان نجات ایران" و "مام وطن"، تعلق منحصر بفردشان به ایران و ایرانی صحبت می کنند و بر این اساس، جز کلوپ خودشان یعنی این ناجیان وطن، بر همه مهر"اجنبی"، غیر ایرانی، "بی وطن" و "وطن فروش" میزنند که گویی خود و جنبش شان دهها بارایران و "ایران زمین" را از چنگال "اهرمن" نجات داده‌ اند! گویی بارها و بارها "جان بر کف" و "آرش کمانیگر" وار"مرز" ایران را تعیین و "خاک وطن" را از گزند "خارجی" حفظ کرده اند!

به کارگران و کمونیستهای جوان از ناسیونالیسم چپ غافل نشویم! (با نگاهی به دفاعیات خسرو روزبه، نوشته های بیژن جزنی و جزوه ای از راه کارگر)

فهرست عنوانها
مقدمه

چهاردهم ژوئیه هرسال و امسال هم یادآور تعرض سبعانه و جبونانه اتحادیه میهنی کردستان عراق علیه دفاتر علنی حزب کمونیست کارگری عراق در سال ٢٠٠٠ و جانباختن پنج رفیق عزیز ما است. با انتشار مجدد یادداشت سالها قبلم یاد رفقای جانباخته عزیزم را گرمی میدارم، رفقایی که از نزدیک فرصت آشنایی و رفاقت و همرزمی ولو کوتاه مدت را با آنها پیدا کردم و چهره مصمم و انسانی و انقلابی آنها همواره فراموش نشدنی اند.

در کنار شورشیان علیه دولت و پلیس فرانسه بایستیم/ سوسیالیست‌های فرانسوی که شورش‌ها را محکوم می کنند در کنار دولت و کارفرمایان قرار می‌گیرند. تلخیص و برگردان: از سایت حزب کارگران سوسیالیست بریتانیا/ ناصر پیشرو

در حاشیه:

تورکیا لەلایەک گوشارەکانی لەسەر یەکێتی نیشتمانی کوردستان زیاد دەکات و لەلایەکی ترەوە پەیوەندییەکانی یەکێتی لەگەڵ هەسەدە ئیدانە دەکات. هەروەها دوای ئەوەی هێلیکۆپتەرێکی هەڵگری چەکدارانی کوردی سوریا لە ٢٦ی ئازار لە شاری دهۆک کەوتە خوارەوە، تورکیا سەرجەم گەشتە ئاسمانیەکانی لە سلێمانیەوە بۆ تورکیاو بە ئاسمانی تورکیا بۆ دەرەوە قەدەغەکرد، بەهۆکاری ئەوەی یەکێتی ڕێگە بە ئەندامانی (هەسەدە) دەدات کە فڕۆکەخانەکانی بەکاربهێنن.

جامعه به یک شناخت و ارزیابی واقعی از حاکمیت و جنبش های اجتماعی نیاز دارد. بجز این، تصویر دلبخواهی و غیرواقع بینانه از تحولات اجتماعی می تواند مضر و حتی خطرناک باشد.
در این یادداشت به مقاطع، نقطه عطف ها و دورنمای تحولات اجتماعی در ایران نگاهی دارم.
محورهای اساسی این تحولات عبارتند از:

اقدام اخیر حکومتیان مبنی بر اعطای سهمیه دانشجویی به شبه نظامیان حشداشعبی نیز تداوم سرکوب و انتقام از دانشجویانی است که در ماههای اخیر دانشگاههای کشور را به سنگر دفاع از آزادی و دمکراسی, برابری خواهی و عدالت جویی تبدیل کردند. بخش بزرگی از دانشجویان آگاه و نخبه این نهادها توسط جنایتکاران سپاه, بسیج و نیروهای لباس شخصی حکومتیان کشته, بازداشت, اخراج و تعلیق شدند.هم اکنون گویا سرکوبگران تلاش می کنند تا جای خالی این قربانیان را با این شبه نظامیان وابسته به خود پر کنند!.

عمق و گستردگی، میلیتانتیسم و رادیکالیسم جنبش آزادیخواهانه مردم در ایران، توقع بالا، متمدنانه و درجه هوشیاری، درایت و اتحاد آن، نه فقط جمهوری اسلامی که همه نیروهای سیاسی اپوزیسیون، بویژه راست، را غافلگیر کرد. غافلگیری که به سرعت در میان نیروهای راست به سردرگمی، استیصال، تشتت و انشقاق در صفوف "متحد" شان تبدیل شد. درست در شرایط و روزهایی که مردم آزادیخواه، و در صف اول آن زنان و جوانان، برای دستیابی به آزادی، رفاه و امنیت، در جنگ با ارتجاع اسلامی بودند، تلاش شبانه روزی نیروهای راست و ناسیونالیست، از احزاب کردی تا "شاهزاده"، برای هایجک کردن انقلاب سوم مردم در ایران بطور مشهودی قابل رویت بود.

در قرن بیست و یکم و در عصر مدرنیسم و اوج سرمایه داری، هیچ دولت در جهان میثاق‌ها و قوانین جهان‌شمول بین‌المللی از جمله در رابطه با حقوق بشر، پناهندگان، زندانیان، اسرا، محیط زیست و غیره که پس از جنگ جهانی دوم به تصویب رسیدن را رعایت نمی‌کند. برای نمونه، دولت آمریکا به تازه‌گی بمب‌های خوشه‌ای استفاده از آن‌ها ممنوع شده است به اوکراین داد. تحویل بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین که جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا آن را تایید کرده، حتی با نارضایتی و مخالفت متحدان واشنگتن رو‌‌به‌رو شده است.

تناقضات فلسفه هگل؛ دولت چون خداست. هگل(1831- 1770) یا ارسطوی آلمانی، در آغاز، الهیات خوانده بود و تحت تاثیر کانت کتاب "زندگی مسیح) را در در 25 سللکی نوشت، بخشی از روحانیون پروتستان، دکترین مذهبی او را نیز تعقیب میکردند، و زمانیکه ناپلئون را سوار اسب در شهر اشغال شده اش دید، چون داستان نیچه و اسب درشکه چی، شادی کنان فریاد زد: او "روح جهان" است. منظور هگل از روح جهان، تداعی مفاهیمی چون: حقیقت، هستی، اندیشه، و خدا بود. او میگفت: دولت اراده خدا را به نمایش میگذارد و هدفش واقعیت دادن به عقلگرایی است.

همه بر این نکته واقفند که جمهوری اسلامی تحت فشار کمرشکنی است، سرتاسر ایران به میدان اعتراض به رژیم بدل گشته است، از اعتصابات و اعتراضات کارگری در مراکز مختلف صنعتی و تولیدی گرفته تا تجمعات بازنشستگان، پرستاران، معلمان، دانشجویان و اقشار مختلف. اعتراضات وسیع آزادیخواهانه كه از شهریور ماه چون دهانه آتشفشان سر باز كرد، جامعه ایران را وارد دوره ای دیگر از تقابل طبقه كارگر، زنان و جوانان آزادیخواه و مردم محروم با جمهوری اسلامی و بورژوازی ایران كرد. این تحولات سرنگونی جمهوری اسلامی را با پرچم حق زن، آزادی و رفاه و عدالت به خواست عمومی جامعه تبدیل كرد.

ماده در حرکت ِ جاودانه اش اشکال ِ گونه گونی از وحدت به کثرت وکثرت به وحدت،از ساده به پیچیده ،از نازیستمند به زیستمند، از ناشعور مند به شعور مند، و از شعورمند به کارورز ِ اندیشه ورز به خود می گیرد. در این حرکت ِ جاودانه اگرچه این اشکال ِ گونه گون در هستی ِمادی شان عمومن و مجموعن وحدتی ارگانیک(همبسته)را تشکیل می دهند،اما در عین ِ حال در تنوع و گونه گونی ِ تشخص مند ِ شان نیز ایجاد ِکثرت دروحدت و وحدت درکثرت با قوانین ِ خاص و خودویژه ی هر وحدت ِجداگانه ای نیز می کنند که موضوع ِ شناخت ِ ماتریالیسم ِ دیالکتیک و ماتریالیسم ِ تاریخی اند، که به آن وحدت ِهمبسته ی مادی سیستمی نیز می گوییم.

(نگارنده مبارزه‌ی مسالمت آمیز را دوست دارد اما حقیقت را بیشتر دوست دارد.) جوامع در مسیر تاریخ تحولات خود به یپچ‌های تندی می‌رسند که در نبود هدایتگری مناسب می‌توانند آنها را به سمت دره‌های ناپدید شدن از نقشه‌ی جهان سقوط دهند. خرد جمعی باید در این مواقع به کار افتد تا از پیچ تند عبور کرد و بقای تاریخی خویش را تامین.پدران فلسفه و سیاست در یونان باستان همچون افلاتون و ارسطو به مردم می‌آموختند که سیاست همانا به کارگیری عقل است برای تامین خوشبختی همگان. ما اینک از این تصور مطلوب آنها از سیاست فاصله‌ی بسیار داریم؛ به ویژه در کشورهایی مانند ایران که این عرصه با خدعه و دروغ پردازی و غارت و کشتار عجین شده است.

دەستنیشانکردنی تاڵانچێتی و گەندەڵی و جەردەیی بەوەی واقعیەتێکی سەلمێندراوی حاشاهەڵنەگری دەسەڵاتی بزوتنەوەی کوردایەتیە، کە دەسەڵاتی پارتی و یەکێتی بۆخۆشیان نەک هیچ نکوڵیەک لەم حاڵەتە قێزەوەنە ناکەن، بەڵکو دروشمی وەستانەوەیان لە بەرامبەر گەندەڵیدا، بۆتە جێگای ئەوپەڕی گاڵتەجاری و شەرمەزاریان، چونکە ئەم چەشنە لەگەندەڵی لە پێکهاتەی دەسەڵاتی سیاسی هێزی میلیشیادا بە دیاردەیەک پێناسە ناکرێت، بەڵکو پێکهاتەیەکە لە قۆرخکردنی دەسەڵات و تاڵانچێتی بەسەر سەروەت و سامانی کوردستانەوە، کە لەڕۆژەکانی یەکەمی دەسەڵاتداریانەوە، بە نەخشەوپلان وسیستماتیک کاریان لەسەر کردوە. گەندەڵی بۆتە حاڵەتێک، سایەی باڵادەستی بەسەر تەواوی کۆمەڵگەدا نیشانداوە.