بهرام رحمانی: تداوم موج بازداشت‌ها و تهدیدها در شهرهای کردستان

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

در اخبار و گزارشات مختلف آمده است که در روزهای نوروزی و آغازین سال جدید از احضار و بازداشت ده‌ها نفر در مناطق کردنشین و شهرهای آذربایجان غربی ایران، صرفا به‌دلیل برگزاری مراسم نوروز خبر می‌دهند.
به‌گزارش خبرگزاری هرانا، در پی یورش نیروهای امنیتی به مراسم نوروز در سنندج روز دوشنبه 1 فروردین‌ماه، 14 شهروند از جمله سه تن از برگزارکنندگان این مراسم به‌نام‌های سهراب جلالی، جمال اسدی و فواد عنایتی و هم‌چنین آرش فداکار و آرمان سلیمی بازداشت شدند.

به‌علاوه بتول عظیمی شهروند 75 ساله و آریانا سلیمی، نوجوان 14 ساله‌ای که روز دوشنبه یکم فروردین در جریان این مراسم بازداشت شده بودند، روز سه شنبه 2 فروردین‌ماه، با تودیع قرار کفالت و اخذ تعهد کتبی آزاد شدند.
هم‌چنین بنا به‌گزارش پایگاه‌های خبری کردستان، در جریان برگزاری مراسم نوروز پارک کودک سنندج بیش از 30 شهروند توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند که دست‌کم سه نفر از آن‌ها نوجوان و زیر 18 سال هستند.
در پیرانشهر صبح سه‌شنبه ماموران حکومتی دو تن توسط را دستگیر کردند و با خود بردند.
کردستان مدیا خبر داد: مردم کردستان یک‌صدا نوروز حکومتی را بایکوت کردند... با وجود تبلیغات گسترده و فشار و بازداشت شماری از مردم و پناه بردن به‌اسلحه در اقصی نقاط کودستان، اما مردم مراسم‌های اصیل نوروزی خود را با شکوهی مثال زدنی برگزار کردند.
علت این احضارها و بازداشت‌ها جلوگیری از برگزاری مراسم نوروزی بر اساس رسوم متداول در مناطق کردنشین از جمله پوشیدن لباس‌های رنگی، پخش موسیقی شاد و رقص‌های محلی، روشن کردن آتش و رقصیدن دور آتش، عنوان شده است.
طی سه روز سال نو دست‌کم 14 نفر در سنندج بازداشت شده‌اند و از محل نگه‌داری آنان خبری در دست نیست.
اغلب این افراد روز دوشنبه اول فروردین‌ماه به‌دلیل شرکت در مراسم نوروزی در پارک کودک سنندج بازداشت شده‌اند. براساس گزارش ها برخی از بازداشت شدگان با قرار کفالت و تعهد آزاد شدند اما عده‌ای دیگر هنوز در بازداشت به سر می‌برند.
در ادامه موج بازداشت‌ها و تهدیدها و احضار شهروندان شهرهای مختلف کردستان به‌بهانه شرکت در مراسمات نوروزی، طی روزهای اخیر چندین نفر دیگر از جمله به‌نام‌های «نعیم محمدپور، هوشیار محمدی، امید اسدی، عادل نادری، سامان میرکی و امید شیخی، بازداشت و یا به نهادهای امنیتی احضار شده‌اند.
نعیم محمد پور فعال مدنی و فرهنگی، اهل روستای تنگیسر ساکن سنندج، روز چهارشنبه به‌دلیل شرکت در مراسم جشن نوروز در روستای تخته، به‌نهادهای امنیتی سپاه پاسداران احضار و سپس بازداشت شد. هوشیار محمدی اهل سنندج روز پنج‌شنبه نیز به اداره اطلاعات سنندج احضار و سپس بازداشت شد. امید اسدی، سامان میرکی، امید شیخی و عادل نادری چهار شهروند اهل سنندج به‌همین بهانه توسط اطلاعات سپاه احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفتند.
هم‌چنین رسانه‌ها از احضار ده‌ها نفر در همین رابطه در شهرهای کامیاران، ماکو، مریوان، سنندج، سقز، بوکان، پیرانشهر، اشنویه، بانه، ارومیه، خوی و سلماس خبر داده و نوشته‌اند که این افراد توسط اطلاعات سپاه پاسداران، اداره اطلاعات و حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی احضار شده‌اند.
بر اساس این گزارشات، مامورین امنیتی از این افراد تعهد گرفته‌اند که در مراسم نوروزی خود از سمبل‌های کردی مانند جامانه، گل سرخ، روسری سفید و موسیقی شاد و حماسی کردی استفاده نکنند و از رقص و پایکوبی نیز جلوگیری شود.
مامورین نیروی انتظامی هم‌چنین با یورش به‌مراسم نوروزی در شهرستان اشنویه در استان آذربایجان غربی از گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای استفاده کردند و مانع ادامه مراسم شدند.
فشارهای امنیتی در مناطق کردنشین ایران و تبعیض علیه مردم کرد و ترک از مواردی است که همواره مورد انتقاد سازمان ملل و فعالان حقوق بشر بوده است.
جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، هفته پیش در سخن‌رانی خود در شورای حقوق بشر در ژنو، بار دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی را به اعمال فشارهای امنیتی مضاعف بر اقلیت‌های ملی متهم کرد و خواستار پایان این تبعیض‌ها و بازداشت‌ها در ایران شد.

دهه‌هايی است که چهارشنبه‌سوری و عید نوروز در کنار شادی‌های مردم از غم‌شان جدا نيست. ده‌هاست که ‌ پيش از سر رسيدن سه‌شنبه‌ آخر سال و روزهای بهاری و نوروزی سال نو، به‌ویژه در شهرهای کردنشین کشور پليس و مردم، به‌ويژه جوانان، برای رودررويی در خيابان‌ها‌ی آماده می‌شوند. گاهی این رودررویی‌ها شباهتی به ميدان جنگ شهری دارد. در يک سو پليس تا دندان مسلح حکومتی تهديد به بگير و ببند می‌کند و اعلاميه‌های تند و تیزی منتشر می‌کنند اما در سوی ديگر، جوانان پيشاپيش در بازار سياه به‌دنبال خريد ترقه‌هايی بوده‌اند که با آن‌ها شادی و سرور کنند. گاه در این جنگ و گریز جوانان و پلیس حکومتی، اخبار کشته‌ها و زخمی‌ها و حريق‌ها هم منتشر می‌شود و صفحه‌ حوادث روزنامه‌هايی را پر می‌کند.
اکنون اکثریت مردم ایران هییچ‌گونه امنیتی احساس نمی‌کنند نه احساس امنیت دارند و نه احساس اقتصادی. چرا که حکومت اسلامی ایران 44 سال است حتی مردم را از شادی خشک خالی محروم کرده است.
روزهای شاد جامعه ما و جوامع منطقه ما در سطح سراسری، سده‌هاست که چهارشنبه‌سوری و نوروز و سيزده بدر را جشن گرفته و به‌صورت یک سنت فرهنگی درآمده است. امروزه به معنای واقعی کسانی به استقبال اعیاد و جشن و سرور می‌زوند که دست‌شان به دهانشان می‌رسد و قدرت خرید دارند. امروز برخی از شهروندان برای فرار از دیدوبازدید عید روزهای عيد نوروز سفر می‌کنند اما مقامات حکومت اسلامی ریاکارانه مدعی‌اند که سفرهای نوروزی نشان‌دهنده وضع اقتصادی بهتر مردم است.
اما به‌جای روزهای شاد و جشن و سرور، تا بخواهيد روزهای عزا را تبلیغ و ترویج می‌کنند از جمله محرم يک ماهی طول می‌کشد و بعدش ماه صفر از راه می‌رسد. اصولا دین شيعه‌، مخالف شادی و طرفدار عزداری است. شادی و جشن و حتی جشن فارغ‌التحصیلی و تولد را هم به عزا تبدیل می‌کند و شرکت‌کنندگان در این جشن‌ها را ضرب و شتم دستگیری و زندانی و جریمه می‌کنند. برگزاری جشن‌های عروسی، نیز با محدودیت‌های زیادی برگزار می‌گردد. در اين بیش از چهار دهه‌ گذشته مجازات سياسی و حتی قانونی هم برای شادی در اين ماه‌های محرم و صفر اضافه شده است. اين دو ماه که تمام شد، ماه رمضان فرا می‌رسد. در اعیاد مذهبی مانند فطر و قربان هم به‌کلی شادی ممنوع است. اساسا سنت اسلامی، با شادی بيگانه است. اين سنت تاريخی که خنده و شادی را خوار می‌شمارد هماهنگ است. در اين سنت، غم و اشک و عزاداری جای شادی و سرور را می‌گیرد. حتی «نيمه‌ شعبان» نیز به چراغانی و پخش نقل و نبات محدود است.
اما یک مسله بسیار مهم است و آن‌هم ماه‌های عزاداری بازار پرسود و بزرگی برای روحانیت ایران است.

44 سال است که این سنت عبوس و ايدئولوژي اسلامی بر کل جامعه ما حاکم شده است و از ابزار دولت و پلیس و پاسدار و ارتش و قوه مقننه و قوه قضاییه و نیروی انتظامی به جنگ شادی و آزادی و رفاه اجتماعی و عدالت اجتماعی بهره می‌گیرد.
تکنولوژی‌های جديد ارتباطی و اطلاعاتی هم باید در خدمت ابزار سرکوب و اسلامی قرار گیرد و نباید به ابزاری برای ارتقا آگاهی و اطلاعاتی و شادی و ارتباطی آزادانه مردم تبدیل شود.
انواع و اقسام فشارها و مصیبت‌هایی که حکومت اسلامی بر سر اکثریت خانواده‌های ایرانی آورده است دیگر جایی برای شادی و خنده نمانده است.

اما تا آن‌جا که به جشن نوروز در کردستان برمی‌گردد نوروز در ادبیات کردی جایگاه برجسته‌ای دارد. شاعران کرد از دیرباز از ملای جزیری و احمد خانی گرفته تا شاعران نوپرداز سده بیست در شعرهای خود از نوروز یاد کرده‌انددر این جشن مردم با حضور بر بام‌ خانه‌ها و با نواختن موسیقی‌های کردید و پوشیدن لباس‌های شاد و رنگارنگ به استقبال نوروز می‌روند.
مردم کرد ساکن کشورهای عراق در زمان حکومت صدام حسین و ترکیه کنونی در دوران زمامداری رجب طیب اردوغان چندین بار به‌خاطر برگزاری جشن‌های خود در هنگام نوروز مورد آزار و تعقیب قرار گرفتند. در نوروز سال 1391 خورشیدی -‌مارس 2012، پلیس ترکیه به تظاهرکنندگانی که به‌دعوت حزب کارگران کردستان در شهرهایی چون دیاربکر و استانبول راه‌پیمایی برگزار کرده بودند، هجوم برد و تعدادی را زخمی و دستگیر کرد. در سال 2015 به‌دعوت حزب دمکراتیک خلق‌ها جشن نوروز در شهر آمد‌(دیاربکر) ترکیه انجام شد، که نزدیک به سه میلیون نفر حضور داشتند و بزرگ‌ترین اجتماع نوروز در جهان بوده است. هر ساله در دیاربکر پایتخت معنوی کردستان این جشن بزرگ برگزار می‌شود.

ما هر کجا زندگی می‌کنیم وظیفه انسانی و اجتماعی و سیاسی داریم تا برای آزادی دستگیر‌شدگان اخیر در شهرهای کردستان و آذربایجان و هم‌چنین برای آزادی همه زندانیان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی تلاش کنیم و بی‌وقفه در راستای سرنگونی هرچه زودتر کلیت حکومت جهل و جنایت و ترور و مافیایی اسلامی گام‌های ماندگار برداریم.

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یک‌شنبه هفتم فروردین 1401 - بیست و هفتم مارس 2012