نسان نودینیان: محرومیت های معلولین و جنبش در دفاع از حقوق معلولین

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

در ایران بیش از هشت میلیون انسان معلول زندگی میکنند که با احتساب جمعیت ٨٠میلیون نفره آن ، نزدیک به ١٠ درصد از جمعیت ایران معلولین هستند. سازمان جهاني بهداشت (WHO) معلوليت را ايجاد اختلال در رابطه بين خود و محيط تعريف كرده است. به عبارت ديگر معلوليـت مجموعـه ای از عوامـل جسـمی، ذهنی، اجتماعی و يا تركيبی از آنها است كه به نحوی در زندگي شخصی فرد اثر سوء بر جای ميگذارد و مـانع از ادامه زندگی مستقل وی به صورت طبيعی ميگردد. هـر چند تقسيمات گوناگونی بـرای معلوليـت ارايـه گرديـده ليكن به طور كلی معلوليتها را ميتوان در شـش گـروه طبقه بندی كرد.

معلوليتهای جسمی، معلوليتهای حسی، معلوليتهای ذهنـی، معلوليـت هـای اجتمـاعی، چنـد معلوليتیها ، معلوليت مربوط به ارگانهای داخلي .

بنا بر گزارشهای بين المللی ميزان كيفيت زندگی معلولین در ایران در پایین ترین سطح قرار گرفته است. به طوری كه موسسه منابع انسانی مرسر با انتشار گزارشی از وضـعيت استانداردهای شهرنشينی و كيفيت زندگی، بـرای سـومين سال پياپی، ايران و نيز تهران را در انتهای جداول جهانی قرار داده است. به طوری كـه از بـين ١٩٦ كشـورجهان، كشور ايران بعد از كشـورهايی چـون روآنـدا، اتيـوپی، آنگولا و زيمبابوه در پله يكصد و نود جهان قـرار گرفتـه است. اين واحد شاخص كيفيت زندگي در ايران را ۵/۳۴ اعلام كرد . بر اساس اين گـزارش ايـران از نظـر كيفيـت زندگي در ميان كشورهای واقع در حوزه خليج فارس در رتبه آخر قراردارد.

اقتصاد ورشکسته و نظام دزد سالار وکوید ١٩ زندگی را برای معلولین سخت و دشوارتر کرده است.
در چند سال گذشته تا به امروز زندگی معلولین با وخامت مالی عمیقی روبرو بوده است. بن بست اقتصادی حکومت اسلامی و خالی بودن صندوقهای بیمه های درمانی، اجتماعی و خدماتی با دزدی های میلیونی و میلیاردی از این صندوقها و صرف آنها با مخارج سنگین برای حفظ لشکریان اسلام سیاسی در سپاه های قدس و بدر، حشد شعبی، حسن نصرالله و بشار اسد، زندگی معلولین را سخت تر از هر دوره و شرایط زمانی کرده است. با شیوع کوید نوزده زندگی انها بمراتب سخت تر شده است.
معلولین در روزهای بحران کرونا و گرانی سرسام آور کنونی از کمک های دولتی محروم بوده اند. مستمری آنها ۱۸۰هزارتومان است.
بیشترین آثار اقتصادی ناشی از کرونا در حوزه مشاغل غیررسمی تمرکز داشته است؛ یعنی همان نقاطی که بیشتر افراد دارای معلولیت و خانواده‌هایشان از طریق آن امرار معاش می‌کنند. مشاغلی که نه به بیمه و نه به تسهیلات و کمک‌های مالی حداقلی دولت دسترسی دارند. پرداخت نکردن حقوقهای ناچیز معلولین از هشت ماه تا یکسال در نظام اسلامی امری عادی شده است.
معلولان که پیش از شیوع کرونا، همواره با تبعیض شدید در بازار کار روبه‌رو بوده‌اند، حالا با شیوع کرونا همان معیشت نیم‌بندشان نیز دچار سختی مضاعفی نسبت به دیگر کارگران شده است. طبق نظرسنجی انجام شده، از میان افراد دارای معلولیت، ۷۲درصد با مشکل تامین مواد غذایی روبه‌رو هستند و کرونا شغل نیمی از آنها را در معرض از دست‌رفتگی قرار داده و فقط ۱۱ درصد آنها اعلام کرده‌اند که محل کارشان برای انجام دورکاری با آنها همکاری داشته است.

درکنار اینها، بسیاری از افراد دارای معلولیت، کسانی هستند که دچار حادثه حین کار شده و در ادامه زندگی خود با شکلی از معلولیت همراه هستند. شیوع کرونا اما زندگی این افراد را دچار ضربه دیگری کرده که در سیاست‌های حمایتی دولت دیده نشده است. حدود ۶۷ درصد این افراد اعلام کرده‌اند که تعطیلی مراکز توانبخشی تاثیرات منفی بر روند درمان و توان‌یابی آنها گذاشته و برنامه‌های جایگزین توانبخشی از راه دور یا در دسترس آنها قرار نگرفته یا نتوانسته نیاز آنها را به شکل مطلوبی برطرف کند.
در چند سال گذشته ما شاهد اعتراضات معلولین در جامعه بوده ایم. صدای اعتراض آنها امروز در میدیای اجتماعی و رسانه ها شنیده میشود.
هر سال معلولین در تعدادی از شهرها بمناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت(۱۲ آذرماه ـ سوم دسامبر) مقابل سازمان برنامه و بودجه دست به تجمعات اعتراضی میزنند. در این تجمعات معلولین به عدم تخصیص اعتبار به قانون «حمایت از معلولان»، اعتراض میکنند. آنها در تجمع های اعترضیشان فریاد میزنند؛ «قانون تصویب شده، اجرا نباید بشه؟!»( قانون «حمایت از معلولان» سال ۹۷ تصویب شد، اما اعتباری برای اجرای آن در نظر گرفته نشده است). «معلول‌ها رو کور دیدند، قانونو سربریدند» و «قانون که اجرا نشه، تجمع بیشتر میشه».
تجمعات اعتراضی معلوین در چند سال گذشته ادامه داشته و همواره مورد حمایت و پشتیبانی فعالین کارگری، زنان و فعالین اجتماعی بوده اند. تجمع اعتراضی شماری از ناشنوایان استان کردستان روز چهارشنبه ١٢ آبان در برابر اداره بهزیستی مریوان ادامه اعتراضات معلولین است.

معلولین همواره بخشی از اردوی اعتراضی کارگران و مردم ستمدیده هستند. زندگی آنها با وجود محدودیتهای جسمی و محرومیتهای اجتماعی در دشوارترین شرایط قرار گرفته است. معلولین نیروی میلیونی اعتراض و نارضایتی علیه حکومت اسلامی و نظام ظالمانه هستند.
معلولین بمناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت(۱۲ آذرماه ـ سوم دسامبر) مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران و تعدادی از شهرها دست به تجمعات اعتراضی میزنند. برای تدارک و سازماندهی تظاهرات و تجمعات وسیع و بزرگ با شرکت هزاران نفر از معلولین از هم اکنون باید آماده بود.
حمایت و پشتیبانی و حضور فعالین کارگری، معلمان و جوانان برای تدارک این اعتراضات ضروری است.
همراه معلولین برای دسترسی به حقوق و مزایا و امکانات مناسب معیشتی و زیستی و تسهیلات پزشکی و امکانات بهداشتی و رفاه مناسب جبهه انسانی این مبارزات برحق و رهایی بخش را تقویت کنیم. از خواستها و مبارزات معلولین در این جامعه بشدت محروم باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد. دولت در قبال زندگی و معیشت و تامین شرایطی که معلولین بتوانند در مساکن و شرایط کاری مناسب وضعیت جسمانی خود زندگی و کار کنند، در مناسب سازی اماکن عمومی متناسب با وضعیت معلولین و مهمتر از همه در تامین زندگی آنان مسئول است. همه انسانهای بدون درآمد و کم درآمد و از جمله معلولین باید از حقوق مقرری ماهانه در حد کفاف داشتن یک زندگی شایسته انسان برخوردار باشند. درمان و تحصیل رایگان و داشتن حق مسکن حقوق مسلم همه مردم است.
١٤ آبان ١٤٠٠
٥ نوامبر ٢٩٢١

دره عمیق بحران سیاسی عراق

حمله تروریستی پهپادی به نخست وزیر عراق ـ کاظمی بحران سیاسی در عراق را عمیق و از شرایط دو راهی و راه حل های دم دست، ائتلاف و تشکیل دولت فراتر برده. حمله ناموفق بوده. محکوم کردن های کنونی درباره این عملیات تروریستی ذره ای و به اندازه یک سر سورن در میان مردم عراق و سیاستمداران جبهه مردم و جوانان انقلابی اکتبر ٢٠١٨ جایگاهی ندارد. تشبثات کنونی این لشکر دروغگو و تروریست و آویزان شدنهای آنها به دیپلماسی محکوم میکنیم، کمپین دامن زدن و فراهم کردن شرایط خونینی است که ارتجاع مذهبی و قومی در تدارک آن هستند.

آدم و عالم موضعگیری های دولتهای منطقه حکومت اسلامی، ترکیه و ... را میشناسند. مردم در عراق از ٢٠٠٣ شاهد صدها صحنه تروریستی و اعلام موضع های دروغین این دولتها بوده اند. عملیات تروریستی علیه کاظمی اولین و آخرین هم نخواهد بود. در عمق این دره عمیق شرایط بحرانی نقشه های ارتجاع در حال شکل گیری است. انبارهای باروت و فتواها و فرمانهای جهاد آماده شده اند. میلیاردها دلار از جیب مردم در عراق، ایران و ترکیه را دزدیده اند که بجان مردم بیفتند. سناریوی سیاه دیگر و شرایط خونین دور از انتظار نیست. هارترین و جنایتکارترین بازیگر صحنه سیاست در عراق جبهه اسلام سیاسی، حشدشعبی و خامنه ای چند شکست مفتضاحانه را اینبار با تروریسم و حملات نظامی باید جبران کنند.

حکومت اسلامی شکست خورده و منزوی شده در انتخابات ١٨ مهر ١٤٠٠ (دهم اکتبر ٢٠٢١) با شکست تظاهرات نیروهایش در ۱۴ آبان بدستور و فرماندهی کاظمی و بر ملا شدن نقشه تصرف منطقه خضرا (منطقه سبز) التیام زخم های شکست خورده را در سر دارد. عملیات تروریستی علیه کاظمی بخشی از این اقدامات بود.
امروز 18 نوامبر رویترز نوشته؛ « که پهپادها و مواد منفجره‌ای که در این عملیات(عملیات تروریستی حمله به منزل کاظمی) مورد استفاده قرار گرفته ایرانی بوده است».

بازیگران بحران سیاسی و به نباهی کشاندن زندگی مردم، سازماندهادگان تروریسم و عملیاتهای تروریستی و نظامی در عراق احزاب و سازمانهای متشکل و شخصیتهای ارتجاعی بر آمده از شرایط نظم نوین جهانی و سیستم موزائیکی قومی ــ مذهبی در عراق هستند. مادام در بر چرخه حضور این سیستم حکومتی بچرخد، مادام بازیگران اصلی هنوز از دوایر حکومت های منطقه، حکومت اسلامی، ترکیه، عربستان سعودی و ... هستند و اینها هر کدام حضور احزاب ارتجاعی، مذهبی و قومی را مهندسی میکنند، مادام شمخانی و رئیسی و خامنه ای و اردوغان و هیراشی اقتصاد و قومی عربستان با حضور نقشه مند در عراق حضور دارندد، بحران سیاسی عمیقتر و ناهموارتر میشود.

در انتخابات١٨ مهر ١٤٠٠ (دهم اکتبر ٢٠٢١) حکومت اسلامی و دوایر وابسته به او با حشد شعبی و هادی عامری، رهبر ائتلاف فتح اعلام کردند نتایج انتخابات را به هیچ قیمتی نمی پذیرند. و عملا علیه نتایج این انتخابات ایستادند و عملیاتهای تروریستی اینها استارت زده شد.

برنده ضعیف انتخابات مقتدا صدر است. مردم در عراق صدر و نیروهای طرفدار او را بخش جدایی ناپذیر از سناریوی سیاه و اسلام سیاسی میدانند. صدر سر در آخور حکومت اسلامی دارد. در جریان درگیری های جمعه ۱۴ آبان عملا به حشد شعبی اعلام کرد که دولت او از آنها حمایت میکند. مقتدا صدر برای جبران شکست حشد شعبی و نیروهای حکومت اسلامی و به منظور دلجویی و جلب رضایت آنها در فاصله نزدیکتر و آشتی پذیر ی در کنار آنها قرار گرفت.

فاشیسم اسلامی خامنه ای و حشد شعبی توسط مقتدا صدر از صحنه سیاسی عراق پاک نمیشوند. مقدا صدر با خامنه ای و سپاه قدس و حشد شعبی یک تن واحد از فاشیسم اسلامی هستند. اینها جبهه مشترک سناریوی سیاه و به تباهی کشاندن زندگی مردم در عراق هستند.

راه برون رفت بحران سیاسی کنونی در عراق در گرو به میدان آمدن نیرو و انقلابیون اکتبر ٢٠١٨ در عراق، در گرو به میدان آمدن آبانی دیگر و خیزشهای توده ای در سطح سراسری در ایران و در گرو به میدان آمدن انقلابیونی است که برای پهن کردن سر و دُم اژدها(شعار انقلابیون اکتبر ٢٠١٨ در میدانهای تحریر علیه حکومت اسلامی) است.
نسان نودینیان
١٧ آبان ١٤٠