کودکان با 'فیلم‌های خشن پورن، مسایل جنسی را یاد می‌گیرند'

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

کارشناسان بهداشت جنسی می‌گویند حتی بچه‌های ۱۱ ساله هم با تماشای فیلم‌های پورنو مسائل جنسی را یاد می‌گیرند. آنها می‌گویند در نتیجه شاهد انبوهی از جوانان هستیم که تصور می‌کنند رابطهٔ جنسی باید خشونت‌آمیز باشد.دکتر کیت هاولز معتقد است که به دلیل فقدان برنامه‌ریزی دقیق در برنامهٔ آموزش سکس و رابطهٔ جنسی در مسیر آموزش این مسایل در مدارس بریتانیا، ناهماهنگی‌هایی به وجود خواهد آمد.دولت ولز به دنبال آن است که "امنیت فعالیت‌های آنلاین و رضایت و بهداشت جنسی" در طرح‌های مربوط به آموزش در مدارس این کشور مد نظر قرار گیرند.

در‌صورتی‌که این طرح در ماه دسامبر به تصویب مجلس ولز برسد، برنامهٔ آموزش سکس و رابطهٔ جنسی از سپتامبر ۲۰۲۲ به عنوان مادهٔ درسی الزامی برای تمام دانش‌آموزان سه تا ۱۶ سال در نظر گرفته خواهد شد.

دکتر هاولز، متخصص بهداشت جنسی بر این باور است که بزرگترین دگرگونی در یادگیری کودکان دربارهٔ روابط جنسی و سکس بر اثر دسترسی به ابزار‌های دیجیتال روی داده است.

او می‌گوید:"دسترسی به محتوای پورنو‌گرافی به آسانی با یکی دو کلیک ممکن است".

"برای بچه‌های بین ۱۰ تا ۱۱ سال گاهی این اولین تجربهٔ جنسی است که با آن مواجه می‌شوند".

پژوهشی که هیئت رده‌بندی سنی فیلم‌های بریتانیا انجام داده است نشان داده که بیش از ٪۶۰ از بچه‌های بین ۱۱ تا ۱۳ ساله بدون اینکه بخواهند شاهد فیلم‌های پورنو‌گرافی بوده‌اند.

مادری می‌گوید صد‌ها پیام که محتوای "جنسی" داشته است همراه با " فیلم‌ و کارتون‌های پورنوگرافی" در تلفن همراه دختر ۱۳ ساله‌اش پیدا کرده است.

برنامهٔ آموزشی جدید قرار است در سال ۲۰۲۲ ارائه شود

بچه‌ها از فیلم‌های پورنوگرافی سکس را یاد می‌گیرند بدون آنکه رابطهٔ عاطفی و زمینه‌های آن را دریافته باشند

دختر شانزده‌ساله‌ای نگران است که به تماشای فیلم‌های پورنو‌گرافی اعتیاد پیدا کند. از هفت سال پیش یک نفر او را "تشویق" به تماشا کرده و او این کار را ادامه داده است.

دکتر هاولز معتقد است که چنین تجربه‌هایی نشان می‌دهد که بچه‌ها از فیلم‌های پورنوگرافی سکس را یاد می‌گیرند بدون آنکه رابطهٔ عاطفی و زمینه‌های آن را دریافته باشند.

او می‌گوید:"ما هر روز جوانان بیشتری را می‌بینیم که خیال می‌کنند سکس باید خشن باشد. این تصوّر اغراق‌شده و غیر‌واقعی است و اگر چاره‌ای برای آن نیابیم اثر زیان‌بخش شدیدی بر آنها می‌گذارد".

دکتر جاسمین خان‌سینگ، متخصص بهداشت و سلامت جنسی در بیمارستان مرکزی کاردیف ولز می‌گوید بسیاری از کودکان باور نمی‌کنند که فیلم‌های پورنو‌گرافی واقعی نیستند.

او می‌گوید:"باید به آنها بگوییم که جهان با آنچه در اینترنت می‌بینند، تفاوت دارد. آنها هنوز آنقدر رشد نکرده‌اند که بتوانند درک درستی از آن داشته باشند".

هر دو کارشناس از گنجاندن ایمنی آنلاین در پیش‌نویس برنامهٔ درسی استقبال کرده‌اند، اما بر اهمیت وجود برنامهٔ درسی برای مقابله با تأثیرات پورنوگرافی و خطرات دستگاه‌های دیجیتال تأکید می‌کنند.

دکتر هاولز می‌گوید: "من فکر می‌کنم گاهی جوانان پورن را به قصد آموزش جنسی تماشا می‌کنند چون احساس می‌کنند اطلاعات مورد نیاز خود را از جای دیگری نمی‌توانند دریافت می‌کنند، در این فیلم‌ها در پی یادگیری هستند".

"معلم‌ها از گفتگو دربارهٔ سکس با بچه‌ها شرم دارند"

سوفیا وایت‌هد، معلم سابق مدرسه است که اکنون با مدرسهٔ آموزش امور جنسی همکاری می‌کند و کارگاه‌ها و جلسات بحث و گفتگو در زمینهٔ بهداشت جنسی، پورنو‌گرافی و روابط جنسی مثبت در مدارس ولز، انگلستان و اسکاتلند برگزار می‌کند.

او می‌گوید:"ما تفاوت میان آنچه در پورن‌ها می‌بینیم و آنچه در تجربه‌های زندگی واقعی می‌توانیم انتظار داشته باشیم را به بچه‌ها آموزش می‌دهیم".

خانم وایت‌هد می‌گوید دسترسی گسترده به ابزار‌های دیجیتال بر محتوای مواد آموزشی آنها اثر گذاشته است.

او می‌گوید:"در چند سال اخیر، تجربهٔ دریافت تصاویر عریان ناخواسته افزایش یافته است".

"ما دربارهٔ این موضوع با بچه‌ها حرف می‌زنیم و با مدارس دربارهٔ شیوه‌های رویارویی با آن گفتگو می‌کنیم".

"واقعا چالش‌برانگیز"

سوفیا وایت‌هد می‌گوید برای معلم‌ها در مدارس آسان نیست که دربارهٔ این مسائل با بچه‌ها حرف بزنند.

"بسیار دشوار و چالش‌برانگیز است به‌ویژه برای معلم‌هایی که چنین گفتگو‌هایی را در زندگی روزمرهٔ خود هم ندارند".

"باید ابتدا تمرکز بر آموزش معلمان باشد تا بتوانند با اعتماد‌به‌نفس چنین موضوعاتی را آموزش دهند".

در ماه ژانویه تصویب شد که والدین دیگر حق ندارند مانع شرکت بچه‌ها در کلاس‌های آموزش امور جنسی شوند.

سخنگوی دولت ولز می‌گوید:"ما باور داریم که کودکان حق دسترسی به اطلاعات صحیح را دارند، اطلاعاتی که باعث امنیت آنها شود و جلوی آسیب را بگیرد".

"آموزش سکس و رابطهٔ جنسی مدارس به امنیت بیشتر و سلامتی دانش‌آموزان کمک می‌کند و باعث می‌شود روابط جنسی امن، رضایتمندانه، منصفانه و مثبت را بیاموزند".

او می‌افزاید این برنامه با "شناخت نیاز‌های دانش‌آموزان و تجربه‌های رویاروی آنها" طراحی شده است. فعالیت امن در فضای مجازی، رضایت و بهداشت جنسی به طور مناسب در مراحل گوناگون توسعهٔ این برنامه گنجانده شده‌اند و به دقت و حساسیت به آنها پرداخته‌ایم".
https://www.bbc.com/persian/world-features-59415121

جما دانستون
بی‌بی‌سی